مقاله ISI

انواع مقالات علمی

انواع مقالات علمی زیادی  با عناوین و اعتبار‌های مختلف در سراسر جهان منتشر می‌شوند و اساتید، دانشجویان، دانشمندان و پژوهشگران برای تحقیق و بررسی و آگاهی از یافته‌های موجود به این مقالات مراجعه می‌کنند.

مقالات علمی انواع مختلفی دارند و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و همواره منابع مناسبی برای اقشار دانشگاهی بوده اند. نتایج حاصل از دستاورد‌های علمی غالبا به صورت کتاب و مقاله چاپ می‌شوند.

به این منظور پژوهشگران نیز برای ارائه پژوهش‌هایشان اقدام به چاپ آن‌ها در مجلات علمی معتبر می‌نمایند. پس لازم است با مجلات علمی معتبر و قابل استناد که از اعتبار علمی برخوردار هستند، آشنا شویم.

مقالات Institute for Scientific Information – ISI

یوجین گارفیلد اولین کسی بود که به تاسیس موسسه ISI اقدام کرد. حدود سی سال بعد این موسسه توسط موسسه علمی تامسون خریداری شد و از آن پس با نام Thomson Scientific شناخته شد. این موسسه امتیاز علمی مقالات منتشر شده در مجلات دیگر را مشخص می‌کند تا پژوهشگران برای پیشبرد اهداف علمی خود بتوانند مقالات را مطالعه کنند و در صورت لزوم نتایج قابل استناد را در مقالات خود استفاده کنند.

مقالات علمی چاپ شده در ISI از اعتبار و امتیاز بالایی برخوردار هستند و سطح علمی تحقیق را ارتقا می‌دهند. بسیاری از پژوهشگران برای افزایش سطح اعتبار دستاورد‌های علمی خود تلاش می‌کنند تا آن‌ها را در مجلاتی که رتبه بالاتری از ISI دارند به چاپ برسانند.

ارزیابی مقالات ISI هر ساله براساس استاندارد‌های جهانی برای ۲۰۰۰ مجله تازه ارائه شده انجام می‌گیرد و تنها ۱۰ درصد آن به بانک اطلاعاتی اضافه می‌شود. این ارزیابی براساس تاثیرگذاری رتبه بندی می‌شود.

به این خاطر خیلی از مجلات ممکن است در یک سال مورد تایید باشند اما در سال بعد دچار کاهش رتبه شوند و اعتبارشان را از دست بدهند و از این پایگاه علمی معتبر نیز حذف بشوند. یکی از موارد مهم برای پذیرفته شدن منابع علمی رعایت استاندارد‌های موسسه است. باید توجه داشت که چکیده، عنوان مقالات و کلمات کلیدی به زبان انگلیسی باشند.

موسسه ISI  علاوه بر بخش علمی که بررسی مجلات و مقالات می‌پردازد، در بخش‌های اقتصادی و حقوقی نیز فعالیت می‌کند. موسسات دیگری به عنوان زیر مجموعه ISI وجود دارند که به طور تخصصی در زمینه‌های علمی مختلف فعالیت می‌کنند.

به طور مثال (Web of Knowledge  (WOK به ارزیابی مقالات علمی و انتشار آن‌ها می‌پردازد و مهم ‌ترین کارش تهیه ضریب اثر یا همان میزان تاثیر گذاری است. مجموعه دیگری که درون مجموعه WOK فعالیت می‌کند به نام (Web of Science  (WOS معروف است.

این مجموعه دیتابیس‌های زیادی را مدیریت می‌کند که در راس آن کنفرانس‌ها قرار دارد. زبان‌های زیادی را تحت پوشش قرار می‌دهد و ۱۲ هزار مجله را با بالاترین میزان تاثیر گذاری پوشش می‌دهد.

مقالات Islamic Word Science Citation) ISC Center)

مجموعه ISC  بزرگ‌ترین مرکز اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ایران در شهر شیراز است. که با کشور‌های جهان اسلام در ارتباط است. مهم‌ترین هدف این مجموعه ارتباط و همکاری موثر بین دانشمندان و مراکز علمی اسلامی است. با توجه به اینکه چاپ مقالات علمی در نشریات داخلی مدت زیادی طول می‌کشد ISC امکانی را برای پژوهشگران فراهم کرده تا بتوانند با هزینه کمتر و احتمال تایید بیشتر مقالات خود را در مجلات داخلی و خارجی تحت پوشش این مجموعه به چاپ برسانند.

مجلات ISC در عملکرد پژوهشی دارای رتبه سوم بعد از مجلات ISI و SCOPUS قرار دارد.

مقالات اسکوپوس SCOPUS

Scopus  یکی از به‌روز‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی به شمار می‌رود. که اواخر سال ۲۰۰۴ توسط ناشر هلندی “الزویر” راه اندازی شد. این پایگاه با همکاری موسسات علمی دیگر به بررسی اطلاعاتی در زمینه چکیده و و گزارش استنادی می‌پردازد.

با بررسی فهرست منابع مقالات علمی تعداد استنادات آن را گزارش می‌دهد. به این ترتیب کیفیت مقاله و موثر‌ترین آن‌ها مشخص می‌شود.مطالب علمی تحت پوشش مجموعه به صورت گسترده شامل فنی، پزشکی، علوم اجتماعی، ادبیات، هنر و علوم انسانی است.

مقالات علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

هدف از نوشتن مقالات علمی- پژوهشی طرح سوال برای یک موضوع و پیدا کردن راه حل آن و ارائه آن به عنوان یک اندیشه یا راه حل نو است. شاید برای خیلی از شما در جایگاه استاد و دانشجوی تحصیلات تکمیلی مواجهه با این پژوهش رخ داده باشد. موضوعات انتخابی بیشتر در زمینه مسائل علمی روز جامعه انتخاب می‌شوند و تکراری نیستند.

اگر هم موضوع انتخابی جدید نباشد بهتر است با استدلال جدید همراه باشد تا پژوهش نوینی ارائه شود. در این پژوهش خلق ایده‌های نو، مطالب با اصالت و ادبیات واژگان مناسب از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ممکن است منجر به ارائه و چاپ آن در مجلات معتبر شود.

مقالات علمی-ترویجی

مقالات علمی-ترویجی یا مروری، مقالات ترجمه یا تالیفی هستند که در جهت آشناسازی خواننده با موضوعات علمی و با هدف ارتقای سطح دانش خواننده فعالیت می‌کنند. این گونه مقالات اطلاعاتی در مورد موضوعات خاص روز را جمع‌ آوری کرده و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

به طور کلی این مقالات با ترکیب و بازنویسی موضوعات مربوطه اطلاعات را در ساختاری نو ارائه و در اختیار خواننده قرار می‌دهند. مقالات تحلیلی در این دسته از اعتبار و ارزش بالایی برخوردارند.

مقالات کنفرانسی (Proceeding)

مقالات کنفرانسی به صورت یک مقاله پژوهشی توسط یک نفر یا یک گروه چند نفره برای ارائه در کنفرانس‌ها جمع آوری می‌شوند. زمان بندی مشخصی دارند و مقالات باید در موعد مقرر ارسال شوند در غیر این صورت مورد داوری قرار نمی‌گیرند. مقالات مورد تایید داوری بعد از دوماه اعلام می‌شوند و در صورت برخورداری از بارعلمی مناسب در مجلات و ژورنال‌های علمی منتشر می‌شوند.

برای ارسال مقالات و ارائه در کنفرانس‌ها باید هزینه ثبت نام را پرداخت کرد. چنانچه شرکت کننده‌ای مایل به ارائه  مقاله در کنفرانس نباشد می‌تواند تنها به صورت شرکت کننده حضور یابد.

تفاوتی که بین مقالات کنفرانسی و ژورنالی وجود دارد این است که در مقالات کنفرانسی اکثر مقالات تایید و به چاپ می‌رسند اما در مقالات ژورنالی اکثرا رد شده مگر اینکه توجیه مناسبی برایشان باشد. به طور کلی در کشور ما مقالات ژورنالی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار هستند.

ترجمه تخصصی ترجمیک به صورت تخصصی در زمینه ترجمه مقاله و ترجمه کتاب در زبان‌های مختلف آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به اساتید و دانشگاهیان عزیز است. ترجمیک با همکاری بیش از ۲۵۰۰ مترجم متخصص و تجربه چاپ مقاله ژورنال در زمینه‌های مختلف آماده ارائه انواع خدمات ترجمه مقاله از زبان‌های فارسی به انگلیسی و زبان‌های دیگر است.

2 دیدگاه در «انواع مقالات علمی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.