رایج‌ترین زبان مورد استفاده در برزیل چیست؟

در برزیل به چه زبانی صحبت می‌شود؟

هنگامی که نام برزیل را می‌شنوید، چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، فوتبال آن است. تیم ملی‌ فوتبال کشوری که پرافتخارترین تیم در ادوار مختلف جام جهانی به شمار می‌آيد. شاید هم یاد بازیکنانی مانند پله، روبرتو کارلوس، تیاگو سیلوا و … در ذهن شما نقش می‌بندد. اما درباره زبان‌های برزیل چه می‌دانید؟ می‌دانید که در این کشور به چه زبانی صحبت می‌شود؟

شاید تعجب کنید که بدانید برزیل خانه یک چشم‌انداز زبانی باورنکردنی است. این کشور چند فرهنگی، غنی از زیبایی‌های متنوع، منابع طبیعی، گویش‌ها، زبان‌های بومی و اشکال هنری است! بیایید نگاهی به مهم‌ترین زبان‌هایی که امروزه در برزیل صحبت می‌شود، بیندازیم.

لطفاً در نظر بگیرید که برزیل گسترده است و این زبان‌ها در سراسر کشور به طور یکسان صحبت نمی‌شوند. بسته به مناطق و جوامع، ممکن است که گویش‌ها، تلفظ‌ها و حتی واژگان متفاوتی پیدا کنید! پرتغالی قطعا یکی از اصلی‌ترین آنهاست اما سایر زبان‌ها چه‌طور؟

برای آشنایی با زبان‌های رایج در برزیل در ادامه این مقاله سایت ترجمه تخصصی ترجمیک همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

آیا پرتغالی‌ها اسپانیایی صحبت می‌کنند؟

پراکندگی زبان‌ها در برزیل

زبان رسمی و اصلی برزیل، پرتغالی است. نکته: پرتغالی زبانی متفاوت با اسپانیایی است. اما شاید برای شما هم جالب باشد که جدای از زبان پرتغالی، زبان‌هایی مانند آلمانی، فرانسوی، ونیزی، ۲۷۴+ زبان بومی، ژاپنی و … در برزیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با تعداد گویشوران زبان‌های رایج در برزیل همراه ما باشید!

پرتغالی، زبان اصلی برزیل

پرتغالی با بیش از ۲۵۲ میلیون گویشور، نهمین زبان از نظر تعداد گویشور در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. بیشتر گویشوران این زبان را برزیلی‌ها تشکیل می‌دهند. در واقع، ۹۸ درصد از جمعیت برزیل به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند.

در حالی که گویش‌های مختلفی در داخل کشور وجود دارد، این زبانی است که برزیلی‌ها را در مدرسه، تجارت، ادبیات، سرگرمی و رسانه متحد می‌کند. همچنین این یک ویژگی منحصر به فرد است که برزیل را از دیگر کشورهای آمریکای لاتین متمایز می‌کند. زیرا برزیل تنها کشور پرتغالی‌زبان در قاره آمریکا است!

پس اگر می‌خواهید بازار کار ترجمه در برزیل را ارزیابی کنید، باید بدانید که ترجمه پرتغالی برای مراودات با این کشور اهمیت زیادی دارد.

Libras، زبان اشاره برزیلی

جوامع ناشنوایان در مناطق شهری برزیل از Libras استفاده می‌کنند. مانند دیگر زبان‌های اشاره در سراسر جهان،Libras فقط ترجمه پرتغالی با حرکات دست نیست. این زبان به تنهایی یک زبان مستقل است که توسط دولت به عنوان یک وسیله ارتباطی با امکان ترجمه و تفسیر حرفه‌ای، به رسمیت شناخته شده است.

جوامع ناشنوایان در مناطق شهری برزیل از Libras استفاده می‌کنند.
جوامع ناشنوایان در مناطق شهری برزیل از Libras استفاده می‌کنند.

در واقع، Libras نیز لهجه‌های خاص خود را دارد، بسته به اینکه در کدام منطقه برزیل هستید. تخمین زده می‌شود که بیش از ۵ میلیون برزیلی از Libras برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند!

بیش از ۲۷۴ زبان بومی در برزیل

با توجه به دوره طولانی استعمار برزیل توسط پرتغالی‌ها (که از سال ۱۵۰۰ شروع شد و تا نیمه اول قرن ۱۹ ادامه یافت)، زبان‌های بومی بی شماری از تاریخ این کشور پاک شدند. پیش از ورود پرتغالی‌ها، حدود ۱۲۷۳ زبان بومی توسط بومیان صحبت می‌شد. اما در عرض ۵۰۰ سال حدود ۷۵ درصد این زبان‌ها از بین رفت.

به رغم این واقعیت غم‌انگیز، میراث تاریخی و فرهنگی برزیل در ریو گرانده جنوبی هنوز حدود ۲۷۴ زبان بومی را حفظ می‌کند که توسط ۳۰۵ قومیت بومی، از جمله گوارانی، نهنگاتو، پیراها و یکوآنا صحبت می‌شود. متأسفانه بسیاری از آنها در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

مطالب مرتبط:

آلمانی یاد بگیرم یا فرانسوی؟

آلمانی در برزیل

واقعا؟ مگر به زبان آلمانی هم در برزیل صحبت می‌شود؟ بله درست است! حدود ۳ میلیون گویشور در منطقه جنوبی برزیل با لهجه‌ای که از لهجه Hunsrückisch آلمانی گرفته شده است، ارتباط برقرار می‌کنند. این زبان به قدری با میراث فرهنگی ایالت ریو گرانده جنوبی مرتبط است که دو شهرداری آن را به عنوان زبان مشترک رسمی اعلام کرده‌اند!

در اسپریتو سانتو، آلمانی پومرانیا نیز بخش مهمی از میراث زبانی در نظر گرفته می‌شود. البته اگر به آلمانی مسلط هستید، چندان تفاوتی برای شما در برزیل ایجاد نمی‌کند. آلمانی Hunsrückish به قدری تحت تأثیر پرتغالی و چندین زبان بومی قرار گرفته است که صدا و واژگان منحصر به فرد خود را دارد!

تالیان یا ونیزی برزیلی

تالیان لهجه‌ای از زبان ونیزی است که بیشتر در ریو گرانده جنوبی، ایالتی در منطقه جنوبی برزیل صحبت می‌شود. تالیان در واقع یک زبان رسمی مشترک در برخی شهرداری‌ها است که برای خارجی‌ها کاملاً شگفت انگیز است! چرا زبانی که در ایتالیا صحبت می‌شود، در برزیل وجود دارد؟

خوب، در پایان قرن نوزدهم، موجی از مهاجرت از ایتالیا به وجود آمد که ۶۰ درصد مهاجران عمدتاً از ونتو آمده بودند. امروزه، حدود ۳۰ درصد از جمعیت ریوگرانده جنوبی هنوز از اصل و نسب ایتالیایی برخوردار هستند! یک دلیل دیگر که نشان‌دهنده تنوع فرهنگی و پیشینه زبانی غنی برزیل است!

مطالب مرتبط:

کدام زبان‌ها بیشترین شباهت را به هم دارند؟

وضعیت زبان اسپانیایی در برزیل

پرتغالی‌زبانان لزوما اسپانیایی صحبت نمی‌کنند (این دو زبان یکسان نیستند!). در واقع، تخمین زده می‌شود که ۴ درصد از جمعیت برزیل، اسپانیایی صحبت می‌کنند. با این وجود، برزیلی‌هایی که به مرزهای کشورهای اسپانیایی‌زبان نزدیک‌تر هستند، بیشتر به این زبان تکلم می‌کنند.

پرتتخمین زده می‌شود که 4 درصد از جمعیت برزیل، اسپانیایی صحبت می‌کنند.
پرتتخمین زده می‌شود که ۴ درصد از جمعیت برزیل، اسپانیایی صحبت می‌کنند.

یادگیری اسپانیایی همچنین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و سائوپائولو اجباری است، بنابراین ممکن است در آنجا نیز اسپانیایی‌زبانان برزیلی را ملاقات کنید! با این حال، مهاجران اسپانیایی‌زبان بیشترین مسئولیت را برای حضور این زبان در برزیل دارند و اسپانیایی‌ها، بولیوی‌ها، آرژانتینی‌ها و ونزوئلایی‌ها به عنوان گروه‌های اصلی گویشوران این زبان شناخته می‌شوند.

بر اساس گزارش Ethnologue، در مجموع، در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۶۰۰۰۰ اسپانیایی زبان در برزیل وجود داشته است.

فرانسوی در برزیل

تا به حال نام ایالت آماپا را شنیده‌اید؟ آماپا در گوشه شمال شرقی برزیل است. شعار آن هر آنچه را که باید بدانیم، می‌گوید: «برزیل از اینجا شروع می‌شود». از آنجا که این ایالت با گویان فرانسه مرز مشترک دارد، تعاملات آن با جمعیت فرانسوی‌زبان فراوان است.

در واقع، در سال‌های اخیر، ایالت آماپا بیش از ۳۳۳۸۳ گردشگر را پذیرفت که ۶۵ درصد از آنها فرانسوی بودند. با این اوصاف، یادگیری زبان فرانسه در مدارس دولتی از سال ۱۹۹۹ در آماپا اجباری شده است. یک کریول ترکیبی از فرانسوی و پرتغالی نیز اغلب در زندگی روزمره صحبت می‌شود.

ژاپنی، زبانی کمتر شنیده‌شده در برزیل

مهاجرت ژاپنی‌ها در سال ۱۹۰۸ آغاز شد. امروزه، برزیل میزبان بزرگترین جامعه ژاپنی در خارج از ژاپن است. در واقع پارانا و سائوپائولو بزرگترین ایالت‌های برزیل هستند که پذیرای شهروندان ژاپنی و برزیلی-ژاپنی هستند.

در حالی که جامعه ژاپنی‌زبانان هنوز به طور گسترده در رسانه‌های برزیل قابل مشاهده نیست (چیزی که به طور مرتب مورد انتقاد قرار می‌گیرد)، از طریق سنت‌های غذایی، رویدادهای فرهنگی، هنرها، کمیک، ورزش و حتی مذهب، تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ برزیل داشته است.

مطالب مرتبط:

چینی، ژاپنی و کره‌ای؛ یادگیری کدام زبان آسان‌تر است؟

آیا در برزیل انگلیسی صحبت می‌شود؟

انگلیسی در برزیل در مقایسه با اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی و تالیان زبان محبوبی نیست. بر اساس گزارش شورای بریتانیا، تنها ۵ درصد از جمعیت برزیل در سال ۲۰۱۹ می‌توانستند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند (حدود ۱۰۴۲۵ میلیون نفر از مجموع ۲۰۸ میلیون نفر).

همچنین در سال ۲۰۱۹، برزیل بدترین امتیاز خود را در ۵ سال گذشته در یک آزمون مهارت انگلیسی کسب کرد. پس اگر به زبان انگلیسی مسلطید،چندان امیدوار نباشید که تسلط به این زبان، سفر شما به این کشور را ساده‌تر کند.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه می‌شویم که پرتغالی مهم‌ترین زبان در برزیل است. زبان انگلیسی شاید به شما در مکان‌های گردشگری یا در میان جمعیت‌ دانشگاهی کمک کند اما عاقلانه است که قبل از سفر به این کشور، تا حدی با زبان پرتغالی آشنا شوید! جدای از آن، در سفر به این کشور، برای یک تجربه چند فرهنگی آماده باشید، جایی که می‌توانید با زبان‌ها و جوامع مختلف ارتباط برقرار کنید.

به خدمات ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه همزمان، تولید محتوا و … به ۳۰+ زبان نیاز دارید؟ پس از خدمات سایت ترجمه تخصصی ترجمیک استفاده کنید. برای مشاهده هزینه ترجمه به زبان‌های مختلف کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.