چند نکته در دفاع از پایان نامه

دفاع از پایان نامه می تواند بسیار اضطراب آور و سخت باشد و این استرس نهایتا منجر به کاهش عملکرد فرد در ارائه مناسب شود. چطور می توان در مقابل داوران و اساتید از پایان نامه خود به خوبی دفاع کرد؟ در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که در این مسیر یاریتان خواهد کرد.

  1. به میزان کافی تمرین کنید

پیش از جلسه دفاع، می بایست حداقل یک الی دو بار برای استاد راهنما و دانشجویان دیگر، با شبیه سازی زمان و شرایط روز دفاع، مطالب را ارائه داده و از دوستان خود بخواهید اشکالات شما را برایتان بیان کنند. با انجام این کار، می توانید نقاط ضعف خود را شناخته، زمان را به خوبی مدیریت کنید و نحوه بیان خود شامل آهنگ کلمات و زبان بدن را تحت کنترل خود درآورید.

  1. سوالات را پیش بینی کنید

یکی از دلهره آورترین مسائل در زمان دفاع از پایان نامه، طرح سوالات توسط داوران است. سوالاتی که ممکن است جواب برخی از آن ها را ندانید. با همکاری استاد راهنمای خود و کمک گرفتن از سایر دانشجویان، سوالات محتمل را بررسی کرده و برای آنها پاسخی متناسب با روند تحقیقات خود بیابید. خود را در جایگاه داوران قرار داده و سوالاتی که امکان مطرح کردن آنها وجود دارد را پیش بینی کنید. این کار بسیار مشکل بوده و نیازمند تسلط بسیار بالای شما بر موضوعی است که در حال تحقیق و پژوهش پیرامون آن هستید.

وجود حفره هایی در دانش هر فرد پیرامون موضوعات مختلف و حتی موضوعی که پژوهش شما درمورد آن است، طبیعی است. بنابراین اگر پاسخ یک سوال بسیار سخت و دشوار را نمی دانید، اعتماد به نفس خود را از دست نداده و با تمرکز به سایر سوالات پاسخ دهید. حتی گاهی پیش می آید که داوران سوالی را بپرسند که خود آنها نیز پاسخ آن را ندانسته و یا تسلط کافی ندارند و تنها برای سنجش حس اعتماد به نفس و همچنین مهارت شما در مدیریت فضای ارائه و همچنین اطمینان شما به آنچه انجام داده اید، آن را مطرح کرده اند. بنابراین، در صورت عدم اطمینان به صحت پاسخ به یک سوال، آن را بیان کنید. می توان اینگونه پاسخ دهید که: «پاسخ این سوال را نمی دانم اما با توجه به سایر مراحل موجود در مسیر تحقیق، می توان برروی آن فکر کرده و پاسخش را ارائه داد». این پاسخ نشان دهنده توانایی شما در فکر کردن به موضوعات بعنوان یک فرد آکادمیک می باشد.

  1. کنترل استرس

چند دقیقه قبل از شروع جلسه دفاع، سطح آدرنالین خون شما به بالاترین میزان رسیده و استرس بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد که عمدتا به محض شروع ارائه کم و کمتر شده و با تمرکز شما برروی ارائه محتوای پایان نامه خود از بین می رود. بنابراین برای مدیریت استرس پیش از شروع جلسه، سعی کنید نیم ساعت قبل از شروع جلسه مکان را رصد کرده و خود را شرایط مختلف مانند دما، نور، جایگاه قرارگیری مخاطبان و داوران تطابق دهید، از مطالعه مطالب چند دقیقه پیش از شروع بپرهیزید، و با استفاده از تنفس اصولی و آرام به کنترل استرس خود بپردازید.

  1. آرام و شمرده صحبت کنید

یکی از نشانه های سطح بالای استرس، صحبت کردن سریع و درهم پیچیده شدن کلمات است. مراقب باشید، با تمارین مرحله قبل سعی در کنترل استرس خود داشته و در زمان ارائه مطالب بطور آگاهانه سرعت بیان را کم کنید. در بین جملات نفس های کوتاه کشیده و کلمات را کاملا واضح ادا کنید. زمانی که سوالات پرسیده می شود، چند ثانیه کوتاه تمرکز کرده و با بهترین کلمات به فرد سوال کننده جواب ارائه دهید. هنگامی که پاسخ سوال را به طور کامل بیان کردید، با لبخندی کلام را به پایان برسانید.

دقت کنید که داوران استرس شما را درک کرده و انتظار میزانی منطقی از استرس و اضطراب را در شما دارند. بنابراین درخواست از داوران برای تکرار مجدد سوالات و یا توضیح برای روشن تر شدن مساله طبیعی است. نگران لحظاتی مکث برای فکر کردن به سوالات مطرح شده و یا نوشیدن چند جرعه آب در صورت نیاز نباشید.

در نهایت باید گفت که:

موفقیت یا شکست در جلسه دفاع تا حد زیادی به پژوهش شما مرتبط است، اگر آن را به خوبی به انجام رسانده باشید بنابراین جلسه دفاع نیز به درستی پیش خواهد رفت. بااینحال، دقت کنید کنترل استرس بسیار مهم و اساسی می باشد، تا جایی که یک تحقیق خوب و قوی هم می تواند با حجم بالایی از استرس در جلسه دفاع با شکست رو به رو شود.

برای انجام پروژه های ترجمه تخصصی و ترجمه مقالات، می توانید از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک بهره ببرید.

یک دیدگاه در «چند نکته در دفاع از پایان نامه»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.