انتشار کتاب درکرونا

آمار جهانی در مورد انتشار کتاب در دوران کرونا

در دوران کرونا، صنعت چاپ و ترجمه کتاب نیز مانند سایر صنایع و جنبه‌های زندگی دستخوش تغییرات زیادی شده است. با این حال، ناشران کتاب در ایران و کشورهای خارجی، آستین‌ها را بالا زده‌اند. این ناشران با نشر آثار الکترونیکی، جلوی آسیب رسیدن به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را گرفتند. خوشبختانه موفقیت زیادی نیز در این زمینه  حاصل شد.

به طور مثال نشر و فروش کتاب در PublishDrive به تنهایی ۲۰% افزایش داشته است. این یعنی publishdrive نسبت به سال قبل، شاهد رشد ۴۳% بوده است. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۰ آمریکا و انگلستان و سپس استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و سوئیس بیشترین میزان فروش کتاب را به خود اختصاص دادند.

تا اینجا با تاثیر دوران کرونا بر انتشار و ترجمه کتاب آشنا شدیم. حال می‌خواهیم وضعیت انتشار کتاب در کشورهای مختلف و همچنین وضعیت نشر و ترجمه کتاب در ایران را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

 معرفی بهترین کتاب‌های ادبیات روسیه

کدام کشورها بیشترین میزان انتشار کتاب را داشته‌اند؟

در دنیای امروز، برخی سازمان‌ها مسئول تعیین آمار میزان چاپ کتاب در سال هستند. سازمان IPA و سازمان یونسکو از جمله این سازمان‌ها به حساب می‌آیند.

طبق گزارش این سازمان‌ها، کشور چین با چاپ بیش از ۴۴۴ هزار جلد کتاب در سال، رتبه نخست را دارد. البته کشور چین بیشترین تعداد ناشر کتاب را دارد: چیزی حدود ۳۵۴۰۰۳۰ ناشر! بنابراین کسب رتبه نخست توسط این کشور، جای تعجب ندارد.

آمریکا و انگلستان نیز به ترتیب با حدود ۳۰۵ هزار و ۱۸۴ هزار چاپ در مقام های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران نیز با چاپ سالانه حدود ۷۲۰۰۰ عنوان کتاب، در رتبه ۱۰ دنیا قرار دارد. کتاب‌های محاسبه‌شده در این آمار، شامل کتاب‌های تألیفی، ترجمه‌ای و چاپ مجدد (متنی و صوتی) هستند.

انتشار کتاب در کرونا

با این وجود، توجه داشته باشید که بالا بودن آمار چاپ کتاب، لزوما به معنای سهم بیشتر در بازار فروش بین‌المللی نیست. به عنوان مثال، آمریکا از لحاظ میزان انتشار کتاب رتبه دوم جهانی را دارد اما وقتی پای فروش کتاب به میان باشد، ۳۰ درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که کشور چین با سهم ۱۰% در رتبه دوم است و انگلستان با ۴% در رتبه ششم قرار گرفته است. روشن است که این رتبه بندی درآمدزایی کشورها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

کدام کشورها رکوردار نشر کتاب هستند؟ تعداد کل کتاب‌های تاریخ چاپ

انتشار کتاب به ازای هر یک میلیون نفر

میزان چاپ کتاب‌، به ازای هر یک میلیون نفر، شاخص دیگری برای مقایسه چاپ کتاب در کشورهای مختلف جهان است. این شاخص، براساس جمعیت است و غنای فرهنگ کتاب‌خوانی و در دسترس بودن آن برای هر فرد را نشان می‌دهد.

در این دسته بندی کشور انگلستان در رتبه اول قرار دارد. در این کشور، به ازای هر یک میلیون نفر، ۲۷۱۰ کتاب جدید به چاپ رسیده است. آمریکا نیز با چاپ ۱۰۴۳ کتاب جدید به ازای هر یک میلیون نفر رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داده است. چین هم با ۳۳۵ کتاب جدید به ازای هر میلیون نفر به رتبه ۲۲ دست پیدا کرده است.

بررسی میزان انتشار و ترجمه کتاب در ایران

همان‌طورکه در ابتدای صحبت ها گفتیم، برای بررسی میزان انتشار و چاپ کتاب در ایران، باید تأثیر کرونا را نیز در نظر بگیریم. البته خوشبختانه ناشران ایرانی، در دروان کرونا نقش‌آفرینی چشم‌گیری داشتند. با این تفاصیل:

با وجود تأثیرات منفی مختلف، در سال ۹۹ با چاپ ۱۰۰ هزار کتاب، شاهد رشد خوبی بوده‌ایم. چراکه در سال ۹۸، تنها ۱۵ هزار و ۴۷۶ کتاب منتشر شد. این رقم تقریبا معادل آماری است که در نیمه سال ۹۹ منتشر شده است.

انتشار کتاب در کرونا

همچنین جالب اینکه اکثر کتاب‌های چاپ شده در حوزه‌های هنر، علوم طبیعی و ریاضی و دین بوده که به ترتیب رشد ۵۰، ۴۵ و ۲۳ درصدی داشته‌اند. در نقطه مقابل به دلیل تعطیلی مدارس انتشار کتاب‌های کمک آموزشی با ۳۶% کاهش مواجه بوده‌اند.

البته شایان ذکر است که در کنار افزایش رشد چاپ کتاب‌، شاهد افزایش ۳۰% قیمت کتاب نیز بوده‌ایم. بنابراین می‌توان گفت که ناشران در چاپ اثرهای جدید ریسک بیشتری هم کرده‌اند. همچنین برگزار نشدن نمایشگاه کتاب که محرک اصلی افزایش چاپ کتاب نیز هست، نتوانست جلوی افزایش انتشار کتاب در ایران را بگیرد.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که کشور ما با کسب رتبه دهم دنیا و افزایش میزان انتشار کتاب سالانه با وجود مسائلی مثل کرونا، برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب و همچنین رشد ۳۰% قیمت کتاب، عملکرد خوبی داشته است.

سخن پایانی

در دوران کرونا و دیجیتالی شدن اکثریت صنایع از جمله صنعت چاپ و ترجمه، شاهد افزایش فروش کتاب‌های دیجیتالی به شکل متنی و صوتی بوده‌ایم. در این بین کشورهایی نظیر چین، آمریکا و انگلستان بیشترین میزان چاپ کتاب در سال را دارند و ایران نیز رشد بسیار قابل قبولی در چاپ و انتشار کتاب به داشته ا و با افتخار در رتبه ۱۰ دنیا قرار گرفته است.

در صورت تسلط به فنون ترجمه و آشنایی با زبان‌های خارجی رزومه خود را به صحفه استخدام مترجم ارسال کنید تا به عنوان مترجم کتاب مشغول به کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.