ایمپکت فاکتور چیست؟

فرض کنید می‌خواهید به سینما بروید. از چند نفر از دوستانتان می‌پرسید که آیا فیلمی که هفته پیش دیده‌اند جذاب بوده است یا نه. بررسی می کنید تا ببینید چند نفر آن فیلم را دیده‌اند. در واقع از این طریق فیلم در نظر شما ارزش پیدا می‌کند. روشی مشابه برای بررسی اعتبار یک مقاله و ژورنال وجود دارد که در ادامه به طور دقیق‌تر آن را توضیح خواهیم داد.

معمولا برای نگارش یک مقاله زمان زیادی صرف می‌شود. ابتدا باید یک ایده و موضوع خوب پیدا کنید و پیرامون آن به تحقیق بپردازید. پس ازاتمام تحقیقات و ثبت اطلاعات باید برای تحلیل و بررسی آن اقدام کنید. سپس نوبت به مقاله‌نویسی می‌رسد. پس از اتمام نگارش مقاله هم باید برای برای هر زمینه و رشته، تعداد زیادی ژورنال وجود دارد. اما چگونه باید بهترین مجله را برای چاپ مقاله‌مان پیدا کنیم؟

ایمپکت فاکتور یا همان ضریب اطمینان هم همانطور که از اسمش پیداست، میزان اطمینان ما به مقالات است. نسبت تعداد مقالاتی که به این مقاله رفرنس دهی شده اند به کل مقالاتی که در طی دو سال چاپ شده اند.

این عدد فقط برای مقالات ISI محاسبه می شود و هر دو سال نیز منتشر می گردد. پس به نوعی این عدد نشان می دهد که چقدر این مقاله بر مقالات بعدی خود تاثیر می گذارد. در نظر داشته باشید که ایمپکت فاکتور مقالات در یک زمینه را با ایمپکت فاکتور یک مقاله در همان زمینه مقایسه کنید.

کسانی که به فکر اپلای کردن هستند بدانند که برای بعضی از اساتید، ضریب تاثیر بالای یک مقاله اهمیت بیشتری دارد تا این که تعداد مقالات بیشتری داشته باشید. اگر به درستی تحقیق کرده باشید، متوجه خواهید شد که کدام یک برای استاد مد نظرتان اهمیت بیشتری دارد.

در یک ژورنال ممکن است تعداد مقالاتی که به آن ها ارجاع داده می شود یک چهارم یا مثلا یک دوم مقالات باشد و بقیه مقالات پذیرفته شده خیلی مورد توجه قرار نگیرد. پس اگر می خواهید ارزش یک مجله را تعیین کنیم، بررسی ضریب تاثیر تک تک مقالات کار درستی نیست. چون ممکن است برخی مقالات تعداد ارجاعات بالا و بعضی بسیار پایین باشد و حال این که هیچ کدامشان بیان کننده ارزش واقعی مجله نیستند.

چه گزینه ای برای دانستن ارزش یک مجله پیشنهاد می شود؟ چند سایت معتبر برای اعتبارسنجی مقالات وجود دارد؟ شما با رجوع کردن به برخی سایت های معتبر می توانید ضریب تاثیر ژورنال ها را متوجه شوید. سایت هایی از قبیل www.bioxbio.com و www.scimagojr.com  و www.citefactor.com . این سایت ها اطلاعات اضافی دیگری راجع به مقاله نیز در اختیار شما می گذارند. برای دستیابی به برخی از این اطلاعات لازم است حق عضویتی پرداخت کنید که معمولا هقسمت های رایگان این سایت ها نیاز شما را بر طرف می کند.

برای مثال محیط سایت   www.scimagojr.com را در شکل زیر می بینید:

mas

بعد از وارد کردن نام ژورنال مورد نظر در کادر مربوطه، تصویری مانند تصویر زیر را خواهید دید:

unt

مشخص شده است که ژورنال معروف elsevier از دانشگاه Cardiology، در Netherlands است و…

وقتی برای خرید یک خانه میخواهید تصمیم گیری کنید، حداقل چند معیار را در نظر می گیرید. مثلا علاوه بر این که آفتاب گیر باشد، سالن بزرگی داشته باشد و دیوارهایش سالم باشد. این سه معیار، تصمیم شما را شکل می دهد. مثلا اگر می خواستید فقط به دنبال خانه هایی بگردید که سالن بزرگ دارند، مسلما بخش بزرگی از خواسته هایتان را رها کرده اید و به آن ها نمیرسید. برای سنجش یک مقاله نیز تنها نمی شود به یک معیار تکیه کرد. هر فاکتوری را که در نظر بگیرید، به تنهایی اشکالاتی دارد. ایمپکت فاکتور نیز با داشتن مزیت های فراوان، محدودیت هایی نیز دارد که بسیاری از اساتید را بر این داشته است علاوه بر تاثیر دادن شاخص ایمپکت فاکتور، به معیار های دیگری نیز توجه کنند.

واضح است که یک مقاله خوب، علاوه بر درجه علمی بالا باید بتواند با مخاطب ارتباط درستی برقرار کند. اگر قصد دارید مقاله ژورنالی تهیه کنید ولی فکر نمی کنید از پس ترجمه تخصصی و اصولی آن برآیید، می توانید با رجوع کردن به سایت های معتبر ترجمه مانند ترجمیک، با خیال راحت ترجمه خود را به آنان بسپارید. ترجمیک با داشتن سابقه ای درخشان در زمینه های مختلف مانند ترجمه تخصصی برق، عمران، شیمی و … به شما اطمینان می دهد ترجمه شما به دست مترجمان با سابقه و متخصص بسپارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.