راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق

literature review چیست؟ نحوه نوشتن آن در مقالات isi

هر مقاله از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که رعایت قوانین مربوط به نوشتار در هر کدام از این‌ موارد اعتبار و ارزش آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. literature review یکی از بخش‌های مهم مقالات آکادمیک است که به‌دقت توسط داوران مجلات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اما literature review چیست؟ چگونه می‌توانیم یک literature review خوب بنویسیم؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا گریزی به بخش literature review مقالات آکادمیک و راهکارهای نوشتن آن بزنیم. اگر مشغول ترجمه تخصصی و آماده شدن برای سابمیت مقاله هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

مطالب مرتبط:

راهنمای گام به گام ویرایش مقاله برای ارسال به مجلات

literature review چیست؟

literature review به توضیح اطلاعات تئوری و روش‌های عملی پیشین مربوط به موضوع مورد مطالعه شما می‌پردازد. به بیان دیگر، این بخش منبع دوم مقاله است و ارائه تحقیقات و مطالعات انجام شده قبلی باید در این بخش ارائه شود.

وظیفه این بخش، بیان اطلاعاتی مربوط به یافته‌ها و تحقیقات انجام شده قبلی برای آماده‌سازی ذهن مخاطب مقاله پیرامون موضوع مورد مطالعه است.

دقت کنید که آنچه در این بخش ارائه می‌شود، باید مختصر و کامل باشد یعنی در عین پرهیز از زیاده گویی تمامی آنچه برای آشنایی مخاطب با موضوع تحقیق مورد نیاز است بیان شود. البته باید گفت که میزان مطالب این بخش بستگی به رشته و موضوع مورد نظر شما داشته اما در هر صورت باید جامع‌ترین دید را به خواننده ارائه کنید.

مراحل نوشتن یک literature review خوب و تاثیرگذار

حال که با مفهوم و اهمیت literature review آشنا شدیم، زمان آن رسیده که با نکات نوشتن یک literature review جامع و حرفه‌ای آشنا شویم.

راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق

تعریف موضوع و مخاطبان

انتخاب موضوع، بخشی پیش از این مرحله است. اما اگر دقت کنید انتخاب موضوعی که بتوان منابع گوناگون مرتبط با آن را یافت و به عنوان مرجع استفاده کرد بسیار مهم می‌باشد. با این اوصاف، انتخاب موضوعات منحصربه‌فرد ایده خوبی است اما نوشتن literature review برای این موضوعات قدری چالش‌برانگیز است. زیرا منابعی که باید به عنوان یافته‌های پیشین به آن‌ها اشاره کرد بسیار کم است. بنابراین سعی کنی موضوع مقاله حداقل این سه فاکتور را داشته باشد:

  • مورد علاقه شما بوده و حداقل برای نوشتن بخش literature review و ارجاعات، منابع کافی داشته باشد.
  • موضوعی مهم و تاثیرگذار باشد. به این ترتیب بنابراین تعداد زیادی از افراد به مقاله شما به عنوان یک منبع مراجعه کرده و literature review شما مورد مطالعه افراد زیادی قرار می‌گیرد.
  • از انتخاب موضوعات مبهم و غیرمنطقی بپرهیزید. در این صورت ملزم به مطالعه انبوهی از منابع خواهید بود و review اعتبار و کارایی خود را از دست می‌دهد.

دریافت مقالات

بعد از انتخاب موضوع و مخاطبان خود، شروع به دریافت مقالات مرتبط کنید. در این مرحله چند پیشنهاد به شما داریم:

  • لیستی از مقالاتی که نمی‌توانید به فایل آن دسترسی داشته باشید، تهیه کنید تا بتوانید از مسیرهایی دیگر آن‌ها را پیدا کنید.
  • از یک سیستم مدیریت مقالات مانند مندلی استفاده کنید.
  • تنها به جست‌وجوی مقالات موضوعی خود نپردازید. بلکه به سایر reviewهای موجود در زمینه مورد نظر نیز توجه کرده و از آن‌ها استفاده کنید. چراکه احتمالا شخصی پیش از شما در موضوع مورد نظر یا موضوعی مرتبط یک literature review موفق ارائه داده باشد که بتوانید از آن استفاده مثبت کنید.
  • دستاوردها، محدودیت‌ها و نتایج مربوط به reviewهای گذشته را بررسی و درباره آن بحث و تبادل نظر کنید.
  • تلاش کنید نکاتی جدید که به‌درستی در reviewهای گذشته ارائه نشده باشد، بیابید.
راهنمای نوشتن پیشینه تحقیق

انتقاد با زبانی یکنواخت

این بخش تنها شامل جمع‌آوری منابع و خلاصه کردن آن‌ها نیست، بلکه تهیه نقدی بر مطالب و بحث پیرامون آن‌ها، شرح مشکلات مربوط به روش‌های انجام کار و اشاره به کاستی‌های تحقیقات نیز لازم است. متن شما باید به گونه‌ای باشد که مطالب زیر را پس از مطالعه در ذهن مخاطب روشن کند:

  • دستاوردهای اصلی مربوط به زمینه موردنظر که در متن مرور شده است
  • زمینه اصلی مورد بحث
  • سوالات مهم و اساسی که مقاله به آن خواهد پرداخت

البته فراموش نکنید که علاوه بر داشتن ذهنی منتقد، لازم است زبانی یکنواخت داشته باشید؛ برای مثال دقت در انتخاب افعال مجهول، معلوم، گذشته و حال برای رسیدن به هرکدام از اهداف بالا ضروری است.

انتخاب ساختاری منطقی

یک review خوب مستلزم رعایت ویژگی‌های متعددی است که آن را معتبر کند. سیستماتیک بودن، زبان منطقی، روان بودن متن، تمرکز و بحث پیرامون موضوع اصلی از جمله این ویژگی‌ها است. همچنین یک متن مناسب نیازمند ساختاری منسجم است. با پیشرفت علم تنها استفاده از ساختار گذشته مقالات شامل مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث کافی نمی باشد. برای سیستماتیک شدن review، توجه به نکات زیر در مورد مقالات و کارهای استفاده شده در موضوع مورد نظر ضروری است:

  • چگونگی جستجوی مقاله شامل دیتابیس، کلمات کلیدی، محدودیت‌های زمانی
  • کارهای اصلی که در موضوع تحقیق انجام شده است
  • پیشرفت‌های بدست آمده در مسیر انجام تحقیقات

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین وب‌سایت‌های دانلود رایگان مقاله

نکته آخر

علاوه بر همه نکاتی که برای نوشتن یک literature review کامل و حرفه‌ای گفته شد، استفاده از جدول‌ها و اشکال نیز برای هدایت ذهن مخاطب به مسیر درست کمک‌کننده است. این اشکال می‌توانند بخش‌های مختلف متن review را برای مخاطب روشن کنند. بنابراین انتخاب دقیق تصاویر و جداول مرتبط با موضوع، کمک بزرگی به بهبود ساختار متن خواهد کرد.

ترجمیک با همکاری بهترین مترجمان و ویراستاران کشور، خدمات ویرایش نیتیو تخصصی را ارائه می‌کند. برای استفاده از این خدمات کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.