چگونه در ورد فرمول تایپ کنیم؟

یک راه ساده برای تایپ فرمول در ورد

اگر دانشجوی رشته‌های فنی و یا مترجم و ویراستار متون فنی و مهندسی باشید، مسلماً برای نوشتن و ترجمه متون به تایپ فرمول نیاز پیدا کرده‌اید.در اغلب نرم‌افزارهای واژه‌پرداز امکاناتی برای تایپ فرمول تعبیه شده است. نرم‌افزار ورد Word نیز به کمک ابزار ویرایشگر معادله یا Equation Editor به شما این امکان را می‌دهد که فرمول‌های ریاضی مدنظر خود را تایپ نمایید.

شاید در ابتدا فکر کنید که تایپ فرمول‌های ریاضی در ورد باید کار دشوار و پیچیده‌ای باشد. اما بهتر است بدانید که این‌طور نیست و در نسخه‌های جدید این نرم‌افزار، تایپ فرمول بسیار ساده و سرراست صورت می‌گیرد. در این مقاله مهم‌ترین نکاتی که برای تایپ فرمول در ورد نیاز است را مرور می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

آموزش اصولی تقسیم‌بندی صفحه در ورد|بی‌دلیل اینتر نزنید

آماده‌سازی ابزار ویرایشگر معادله

برای شروع کار با ابزار ویرایشگر معادله، نشان‌گر ورد را در محلی که می‌خواهید فرمول را تایپ کنید، قرار دهید و کلید ترکیبی Alt+= (کلید Alt و کلید = به صورت همزمان) رافشار دهید. همچنین می‌توانید از سربرگ Insert در بالای نرم‌افزار، گزینه Equation را انتخاب نمایید. هر کدام از این دو روش را انجام دهید، کادری مثل این مشاهده خواهید کرد که در آن می‌توانید فرمول مد نظر خود را تایپ کنید:

آموزش تایپ فرمول در ورد
آموزش تایپ فرمول در ورد

تایپ یک فرمول ساده

حال که ابزار ویرایشگر معادله را راه‌اندازی کردید، بهتر است یک فرمول ساده را در آن تایپ کنیم. فرض کنید شما فرمول مبین معادله درجه ۲ را می‌خواهید تایپ کنید. برای درج اجزای فرمول از قبیل کسرها، توان‌ها، زیرنویس‌ها، بالانویس‌ها، حروف یونانی و علامت‌های ریاضی، از سربرگ Equation Tools > Design در منوی بالای ورد استفاده می‌کنیم. دقت کنید که منظور سربرگی است که در هنگام استفاده از ویرایشگر معادله ظاهر می‌شود و در منتهی الیه سمت راست منو قرار دارد (شکل زیر)

درج دلتا برای تایپ فرمول در ورد
برای تایپ فرمول، ابتدا باید حرف یونانی دلتا را درج کنیم

برای تایپ فرمول ، ابتدا باید حرف یونانی دلتا را درج کنیم. برای این کار از از منوی بازشوی قسمت Symbols، گزینه Greek Letters را انتخاب کرده و سپس از بین کاراکترهای ظاهر شده، کاراکتر دلتا را درج می‌کنیم.

در ادامه لازم است، از رادیکال استفاده کنیم. به این منظور، از قسمت Structure، گزینه Radical را انتخاب و نمونه مورد نظر را انتخاب کنید. دقت کنید که انواع مختلفی از رادیکال را می‌توانید در ابزار ویرایشگر معادله استفاده کنید ولی ما در اینجا به ساده‌ترین نوع آن نیاز داریم. حالا باید شکل معادله مدنظر شما به این صورت درآمده باشد.

نمایی از تایپ یک فرمول در ورد

حال باید عبارت زیر رادیکال را در قسمتی که با مربع خط‌چین‌دار مشخص شده، تایپ کنید. برای تایپ عبارت اول رادیکال نیازمند استفاده از توان هستیم. به این منظور از قسمت Structure گزینه Script را انتخاب کنید. در اینجا نیز انواع مختلفی از زیرنویس و بالانویس را مشاهده می‌کنید. حالت متناسب با عبارت توانی ساده را انتخاب نمایید. سپس مقادیر b و ۲ را در قسمت‌های مشخص شده در ویرایشگر معادله وارد کنید. سپس بقیه عبارت زیر رادیکال را تایپ نمایید.

تایپ فرمول نهایی در ورد
تایپ فرمول نهایی در ورد

به این ترتیب فرمولی که در نظر داشتیم را به زیبایی در ورد تایپ کردیم.

استفاده از کلیدهای میانبر برای تایپ فرمول

حال که استفاده از ابزار ویرایشگر معادلات را یاد گرفتیم، ممکن است ایراد بگیرید که استفاده مکرر از منوی بالای نرم‌افزار و کمک گرفتن از ماوس، کار دشواری است و تایپ فرمول در ورد را با کندی مواجه می‌کند. در این مورد حق با شماست ولی طراحان نرم‌افزار ورد برای حل این مسئله راه‌حلی اندیشیده‌اند و آن استفاده از کلیدهای میانبر برای هر عبارت خاص از قبیل حروف یونانی، رادیکال‌ها و بالانویس‌هاست.

مطالب مرتبط:

تغییر اندازه ردیف‌ها و ستون‌ها در اکسل

به عنوان مثال برای تایپ عبارت فوق، می‌توان باری تایپ کاراکتر دلتا، در کادر ویرایشگر معادله عبارت \Delta را تایپ نمود و پس از آن کلید Space را فشار داد تا کاراکتر دلتا ظاهر شود. یا برای درج رادیکال از عبارت \sqrt() و سپس کلید Space استفاده کرد. برای نمایش عبارت توانی نیز تایپ b^2 کافی است.

معمولا در هر رشته به تعدادی از عبارات و علائم نیاز بیشتری وجود دارد، که شما متناسب با نیاز خود، می‌توانید آن عبارات را فرا بگیرید تا تایپ فرمول را به سادگی و با سرعت کافی انجام دهید. از اینجا می‌توانید یک لیست از مهمترین کلیدهای میانبر تایپ فرمول در ورد را ببینید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد ورد (word) از پرکابرد‌ترین نرم‌افزارهای آفیس است که کار با ابزارهای آن برای نوشتن مقاله، کتاب و … از نیازهای هر فردی است.

فرمول‌نویسی در ورد از بخش‌های مهمی است که باید آن را یاد بگیرید. با استفاده از روشی که در این مطلب آموزش داده شد، به راحتی در مقاله و نوشته‌های خود فرمول‌های مورد نیازتان را وارد و استفاده کنید.

امیدواریم از مطلبی که برای شما آماده کرده بودیم، استفاده مناسب را کرده باشید.

ترجمیک بزرگ‌ترین پلتفرم خدمات زبانی است که همواره در حال جذب مترجم در زبان‌های مختلف است. اگر به زبان‌های مختلفی مانند انگلیسی، آلمانی، روسی و … مسلط هستید به صفحه استخدام مترجم بروید و ثبت‌نام کنید.   

از خدماتی که ترجمیک ارائه می‌دهد تولید محتوا به زبان‌های مختلف است. اگر شما هم سفارش تولید محتوا دارید به صفحه ثبت سفارش مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت‌ کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

9 دیدگاه در «یک راه ساده برای تایپ فرمول در ورد»

  1. سلام
    برای من توی word یه error میاد موقع نوشتن فرمولها
    the function you are attempting to run contains macros or content that requires language support
    وقتی سیو میکنم مشکلی پیش نمیاد اما
    وقتی فایل ورد ایمیل کردم هیچکدوم از فرمولها نبود و پاک شده بود
    ممنون میشم کمکم کنید

  2. سلام. نرم افزار فرمول نویسی ریاَضی در ورد بعد از نسخه ی آفیس ۲۰۰۳ شاهد مشکلاتی بود که یک نرم افزار کمکی این مشکلات رو حل کرده و کار باهاش خیلی راحت تره و امکانات بیشتری هم داره. حجمش هم کمه و به راحتی دانلود می شه. اون نرم افزار مث تایپ هست. دیگه eqation editor ورد به درد نمی خوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.