راه‌های ویرایش متن با گرامرلی (Grammarly)

همه ما با این کلیشه که «هر متنی پس از نگراش به بازبینی نیاز دارد» آشنا هستیم. در هر کلاس یا مطلب آموزشی این قاعده به ما گوشزد می‌شه!

حالا فرض کنید همزمان با نگارش، یک برنامه جانبی هم کنارمون قرار داره که اشتباهاتمونو بهمون نشون میده و پیشنهاداتی رو برای بهبود متن در اختیارمون قرار میده. مثلا موقع نوشتن ایمیل، کار در محیط دوست داشتنی Word، مکاتبه با ویراستار ژورنال و حتی گفتگو در پیام رسان‌ها…

اگر دنبال چنین برنامه‌ای هستین، حتما گرامرلی (Grammarly) رو امتحان کنین. اولین موردی که در مواجه با این برنامه توجه شما رو جلب می‌کنه سادگی و راحتی استفاده از اونه.

شما به راحتی میتونین با ایمیل شخصیتون یک حساب کاربری باز کنید و از خدمات این برنامه که بعضی از اونا مجانین استفاده کنید. در صفحه اول برنامه چندتا گزینه وجود داره که از طریق اونا میتونین فایل جدیدی رو برای نگارش یا ویرایش باز کنین، تاریخچه‌ای از متن‌هایی که نوشتینو ببینین، پروفایلتونو بسازین و دیکشنری شخصی خودتونو طرح‌ریزی کنید.

البته امکانات این برنامه‌ی نقلی به همینجا ختم نمیشه، افزونه‌های گرامرلی که برای Word و مرورگرهای محبوب طراحی شدن به همراه صفحه کلید مخصوص این برنامه برای اندروید و iOS امکانات متعدد این برنامه رو همه جا در اختیارتون قرار میده.


امکانات ویرایشی-نگارشی نسخه مجانی

در نسخه مجانی این برنامه ۵ قابلیت کلیدی وجود داره:

  • چک کردن املاء دقیق لغات، متناسب با بستری که لغات در اون قرار داره (Contextual Spelling).
  • چک کردن نکات گرامری (Grammar)
  • چک کردن نشانه‌های سجاوندی (Punctuation)
  • چک کردن ساختار جملات (Sentence structure)
  • چک کردن سبک نگارش (Style)

در نسخه‌ی پولی برنامه، قابلیت‌های بالا در مقیاسی گسترده‌تر به شما ارائه میشه یعنی در هریک از این زمینه‌ها تقریبا دو برابر بیشتر بهتون پیشنهادای اصلاحی داده میشه (Advanced Issues). علاوه براین ۳ قابلیت کلیدی و جالب هم در اختیارتون قرار میگیره:

  • امکان انتخاب زمینه‌ی تخصصی و دریافت پیشنهادای متناسب با متن (Genre)
  • دریافت پیشنهادایی در خصوص لغات برای افزایش تنوع و غنای واژه‌ها در متن (Vocabulary enhancement)
  • دریافت اطلاعات در مورد میزان دستبرد فکری در متن (Plagiarism)

با این امکانات، تقریبا میشه گفت گرامرلی برای تمام کسایی که می‌خوان انگلیسی بنویسن مفید و موثره، اما به نظر دانشجوها و کارمندای شرکتای تجاری هدف اصلی این برنامه باشن، اینو حتی میتونین از محتوایی که در بلاگ جالب سایت وجود داره متوجه بشین! البته اینو هم اضافه کنم که حتی ویراستارا و مترجما هم میتونن از این برنامه استفاده کنن.

درسته که غالبا اونا از برنامه‌های قدرتمندتری برای اینکار بهره میگیرن اما کمتر برنامه‌ای وجود داره که بتونه این امکاناتو در فضای Word در اختیارشون قرار بده.

در انتها جا داره که به دو نکته اساسی اشاره کنم و بحث رو با شعار برنامه به پایان برسونم:

یکی اینکه حتما در موقع کار با این برنامه از حساب شخصی خودتون استفاده کنید و از حساب‌های کاربری که متعلق به خودتون نیست استفاده نکنید چون همیشه احتمال دستبرد فکری از طرف افراد سودجو وجود داره!

دوم اینکه این برنامه هم مثل همه‌ی برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، درک همه جانبه‌ای از زبان انسانی نداره و فقط نکاتی رو به شما گوشزد میکنه که میتونه به افزایش دقت شما و بهبود متن کمک کنه.

«این برنامه یکسری خدمات آنلاین در اختیار شما قرار میده که به سرعت و به سادگی نگارش شما رو بهتر میکنه جوری که حرفه‌ای به نظر برسین یا حداقل مبتدی به نظر نیاین!»

هم‌چنین سایت ترجمه تخصصی ترجمیک، با رویکردی تخصصی به ویراستاری متون و بهبود نحوه‌ی نگارش در سطوح علمی و بین‌المللی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات ویراستاری تخصصی متون، ترجمه مقاله، ترجمه تخصصی کتاب است. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی ترجمیک در تماس باشید و اطلاع از قیمت ترجمه و قیمت ویراستاری متون به صفحات داخلی مشخص شده مراجعه نمایید.

7 دیدگاه در «راه‌های ویرایش متن با گرامرلی (Grammarly)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.