ضریب تاثیر,شاخص اچ

h-index چیست؟

اچ ایندکس یک  شاخص عددی است که میزان تاثیر گذاری مقالات علمی استناد شده توسط دانشمندان و پژوهشگران را بررسی و تعیین می‌کند. این شاخص اطلاعات را به صورت کمی نمایش می‌دهد و در سال ۲۰۰۵ توسط فیزیکدانی به نام جورج ای. هیرش پیشنهاد شد. البته گاهی با نام شاخص هیرش نیز شناخته می‌شود.

اچ ایندکس علاوه بر ارزیابی علمی دانشمندان، مشخص می‌کند که کدام محقق از نظر استناد تعداد مقالات نسبت به دیگران بالاتر است. این شاخص بیشتر برای محققانی که در یک حوره کاری مشخص فعالیت می‌کنند کاربرد دارد و توسط پایگاه‌های مختلفی محاسبه می‌شود. از جمله این پایگاه‌ها در زبان انگلیسی می‌توان به اسکوپوس، گوگل اسکالر و isi اشاره کرد.

H به عنوان یک شاخص کمی، تعداد مقالات استناد شده یک محقق را نشان می‌دهد. در واقع وقتی ‌می‌گوییم یک مقاله h بار منتشر شده یعنی میزان استناد‌های آن نیز مشخص می‌شود. اگر میزان استناد‌های شخصی ۳ باشد یعنی ۳ بار به این مقاله استناد شده است.

این شاخص، ضریب تاثیر بالایی دارد و به خاطر استناد بالای آن به آسانی محاسبه می‌شود. حتی می‌توان برنده جایزه نوبل را به وسیله این شاخص پیش بینی کرد.

در این مطلب با سایت ترجمه انگلیسی به فارسی مقاله ترجمیک همراه باشید تا با شاخص H-index بیشتر آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

۱۰+ وب‌سایت مهم برای پژوهشگران و دانشجویان

H-index چگونه محاسبه می‌شود؟

این شاخص، با پرداخت حق اشتراک و به صورت دستی یا در پایگاه‌های داده مثل اسکوپوس و آی اس آی محاسبه می‌شود. گوگل نیز ابزاری را طراحی کرده که H-index را به صورت رایگان و اتوماتیک محاسبه می‌کند.

کاربرد و اهمیت اچ ایندکس

مقالات و آثار برخی از پژوهشگران و محققان، از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار هستند و از این رو، نرخ استنادهی بالایی دارند. در نقطه مقابل برخی دیگر از پژوهشگران، بدون این که به کیفیت توجه کنند، تنها در حال انتشار مقاله هستند. این در حالی است که شاخص h-index با تمرکز روی نرخ استناددهی پژوهشگران، تفاوت آن‌ها را نشان می‌دهد.

انتقادات و اشکالاتی که در اچ-ایندکس می‌توان یافت

تعداد نویسندگان یک مقاله و سهمی که در یک پژوهش دارند را نشان نمی‌دهد. گاهی بعضی از مقالات به دلایلی از ارجاعات کمتری برخوردارند و بعضی ممکن است خیلی بیشتر باشند. علت این تفاوت در مجلات و رشته‌های علمی است.

شاخص اچ فقط تعداد مقالات را مورد توجه قرار می‌دهد و تعداد ارجاعات به یک مقاله تاثیری در بالا بردن شاخص یک محقق ندارد.

اچ ایندکس به متن ارجاعات کاری ندارد و تنها به بررسی محتوای مقالات خاص می‌پردازد. اما اگر محققی به مقالات پیشین خود استناد کند ایندکس ارجاعات را بررسی کرده و روی شاخص اچ آن تاثیر می‌گذارد.

I-index چیست؟

علاوه بر h-index، شاخص مهم دیگری به نام I-index نیز وجود دارد. I-index با توجه به اسنادی که بیش از ۱۰ بار منتشر شده‌اند، میزان فعالیت علمی دانشمندان را اندازه‌گیری می‌کند. این اسناد شامل کتاب‌ها، مقالات و سایر گزارش‌ها می‌شوند.

از مزایای آی_ایندکس می‌توان به محاسبه سریع و آسان و استفاده رایگان از استناد گوگل اسکالر اشاره کرد. البته این شاخص فقط توسط گوگل استفاده می‌شود و این جزء معایب این شاخص به حساب می‌آید.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از رایج‌ترین شاخص‌های بررسی کیفیت کار پژوهشگران آشنا شدیم. شما چه راهکاری برای ارتقای این شاخص پیشنهاد می‌کنید؟

با استفاده از خدمات ترجمه مقاله ترجمیک، یک قدم به پذیرش و چاپ مقاله و H-Index بالا نزدیک خواهید شد.

در صورتی که به فنون ترجمه و حداقل یک زبان خارجی تسلط کافی دارید، برای همکاری با ما رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.