روش تحقیق,روش نگارش مقاله

چگونگی پذیرش مقالات علمی و انتشار آن

قبل از نوشتن مقاله باید حتما به موضوع انتخابی توجه کنیم. موضوع ما باید در راستای مباحث روز و دغدغه مندی‌ها باشد. در این صورت است که اعتبار پیدا می‌کند و برای چاپ در مجلات علمی معتبر پذیرفته می‌شود. این موضوع در حقیقت باید چیزی به علم اضافه کند یا استدلال تازه‌ای برای موضوعات پیشین داشته باشد.

ویژگی‌های یک مقاله برای انتشار در مجلات علمی پژوهشی

برای انتشار یک مقاله در مجله مورد نظر، در درجه اول باید توسط داوران بررسی شود و در نهایت اگر مورد پذیرش واقع شد وارد مرحله انتشار می‌شود. نکات ویژه و قابل توجهی در هنگام نوشتن مقاله باید رعایت شود، از جمله علائم نگارشی. این قسمت از مهم‌ترین بخش‌های مقاله پژوهشی محسوب می‌شود که داوران دقت زیادی در مورد آن دارند. تمام اصول محتوایی پژوهش باید در راستای ارتقای کیفیت مقاله علمی باشد.

اصول محتوایی مهم در پژوهش علمی

پژوهشگر باید درصدد تلاش برای معلوم کردن مجهول با استفاده از نظریات و دانش علمی موجود باشد. هر مسئله علمی با تعداد زیادی سوال رو‌به‌رو است پس کار پژوهشگر پیدا کردن مجهول‌ها و جواب سوال‌های ایجاد شده در موضوع است. این کار با تفکر پژوهشگر و بهره گیری علمی امکان پذیر است.

محقق باید برای ارائه علمی مقاله خود، به منطقی بودن مسئله و روش‌های مورد استفاده توجه کند. او باید استدلال‌های درست و منطقی بیاورد. محقق باید از تمام اصول پیشبرد تحقیق اطلاع داشته باشد تا بتواند به خوبی محتوا را بررسی و تحلیل و نتیجه گیری کند. او با استفاده از ویژگی‌های علمی یک مقاله علمی به طبقه بندی معلوم‌ها و مجهول‌ها می‌پردازد. از استدلال استقرایی و قیاسی مناسب با هر مسئله استفاده می‌کند. و برای ارائه نتایج آماری موضوع خود از روش‌های آزمایشی موجود مثل نمونه برداری بهره می‌گیرد.

تمام اجزای مقاله باید نظام مند و منسجم باشد. از شروع متن تا پایان آن باید عناوین و بخش‌ها با یکدیگر مرتبط باشند. عنوان مقاله باید به محتوای مقاله به صورت کلی اشاره کند تا موضوع و هدف پژوهش مشخص گردد. عناوین فرعی مجزا از عنوان اصلی و سایر بخش‌ها انتخاب می‌شوند اما در راستای یکپارچگی تحقیق با هم ارتباط دارند.

هدف پژوهش علمی پاسخ به جواب سوال‌هایی است که برای علم ایجاد شده است. گاهی پیدا کردن جواب‌ها منجر به یک کشف و شناخت جدید می‌شود. گاهی محقق در جهت تکمیل دانش حرکت می‌کند و تمام پژوهش‌های موجود را بررسی می‌کند تا بتواند جواب جدید را در این زمینه ارائه دهد.

هر پژوهشی باید متناسب با نیاز روز جامعه علمی باشد. موضوعاتی که دارای اولویت تحقیقی نیستند،علم به آن‌ها نیاز ندارد. اما موضوعاتی که اولویت جامعه علمی را تشکیل می‌دهند باید بررسی شوند.

جمع آوری صرف یک موضوع کمکی به پیشرفت علم نمی‌کند. یک محقق باید در انجام مراحل پژوهشی خود خلاقیت داشته باشد و مطالب نویی را ارائه کند. تکرار مطالب قبلی عملکرد شما را غیر علمی تلقی می‌کند و در نتیجه داوران به سرعت مقاله شما را رد می‌کنند.

محقق در هنگام گزارش نویسی باید مطالب را در حد ضرورت توضیح دهد. زیاده گویی یا خلاصه گویی افراطی مفهوم اصلی مقاله را نادیده می‌گیرد، و درک توضیحات و اطلاعات داده شده منجر به ابهام می‌شود.

موضوع پژوهش و نتایج تحقیق میدانی محقق، باید با نظریاتی که در تحقیق استفاده می‌شود هم‌خوانی داشته باشد. محقق باید به تبیین یکی از اصول مهم نظریه بپردازد و به خوبی هدف نهایی را برای جامعه علمی مشخص کند، از کلی گویی کاملا اجتناب کند چون باعث ایجاد ابهام می‌شود.

با تحقیق در مورد موضوع انتخابی، محقق به شناخت لازمی دست پیدا می‌کند اما برای ارائه نتایج گردآوری و یافته‌ها باید اصول روش شناسی تحقیق را رعایت کند. در واقع روش تحقیق به بررسی جایگاه هر مسئله و عنوان می‌پردازد و طبق طبقه بندی اصولی هر قسمت را در جای خودش قرار می‌دهد.

به طور کلی هر مقاله پژوهشی شامل قسمت‌های زیر است:

  • عنوان
  • نام نویسنده یا نویسندگان
  • اطلاعات تماس
  • چکیده
  • واژگان کلیدی
  • مقدمه
  • مبانی نظری تحقیق
  • روش تحقیق
  • یافته های تحقیق
  • بحث و نتیجه گیری
  • فهرست منابع

 ترجمیک در قسمت قبل به توضیح این عناوین پرداخت. برای مطالعه متن آموزش مقاله نویسی روی این قسمت کلیک کنید. اگر برای ترجمه رسمی مقاله خود به مترجم نیاز دارید، به صورت کاملا آنلاین و بدون صرف وقت در ترافیک، سفارش خود را ثبت کنید. هرگونه مقاله با هر تخصص و زبانی توسط مترجمان مجرب انجام می‌شود. شما می‌توانید در زمینه نکات مهم مقاله با مترجم خود درارتباط باشید. و هرگونه پیشامد را می‌توانید با سیستم پشتیبانی ترجمیک در میان بگذارید.

چند نکته اساسی در ارسال مقالات به نشریات علمی

برای اطلاع از چگونگی نگارش مقاله، در ابتدا قالب فرم را از سایت مجله یا نشریه مورد نظردانلود کرده سپس متن را بر اساس اصول درخواستی آن قالب تایپ کنید. به تعداد کلمات، فونت، تعداد خطوط و فاصله‌های آن بسیار توجه کنید.

مقاله پژوهشی چگونه ارزیابی می‌شود؟

به طورمثال یک مقاله پژوهشی برای ارزیابی در ISI براساس فاکتور‌های مهمی بررسی می‌شود. این فاکتور‌ها طبق فهرست نویسی تعیین شده ISI در بررسی مقالات استفاده می‌شود.

ضریب تاثیر IF مهم ترین و کاربردی ترین شاخص ارزیابی محسوب می‌شود. این محاسبه بر مبنای یک دوره سه ساله و فقط برای مجله محاسبه می‌شود. این فاکتور تعداد ارجاعات به یک مقاله پژوهشی، مقاله مروری و یا چکیده را در یک مجله علمی طبق یک بازه زمانی معین بررسی می‌کند.

شاخص فوری Immediately تعداد ارجاعات به مقاله‌های منتشر شده در مجله، در سال مورد ارزیابی، تقسیم بر تعداد مقاله‌های منتشر شده در همان سال مجله مذکور است. این شاخص منحنی رشد ارجاعات را به خوبی نشان می‌دهد.

شاخص نیمه عمر استناد Cited Half-Life تعداد سال‌هایی که از سال ارزیابی برای هر مقاله انجام شده باید به عقب برگردیم تا بتوانیم ۵۰ درصد کل ارجاعات به مجله در سال مورد ارزیابی را مشاهده کنیم.

ارسال مقاله به مجله

فایل مقاله را در فرمت Word یا PDF تهیه کنید. چک کنید که اعداد و نماد‌ها به درستی منعکس شده باشند. وارد سایت مجله شوید و گزینه ارسال مقاله را کلیک کنید. اطلاعات درخواستی را طبق متن مقاله وارد کرده و ارسال کنید.

نحوه پاسخ به کامنت‌های داوران

به درخواست‌ها و کامنتی که دارند با دید مثبت نگاه کنید. هر مقاله نیاز به یک بار بازنگری دارد. نگران انتشار مقاله نباشید و تمام مواردی که از شما می‌خواهند را انجام دهید هرچند که به نظر شما انجام آن ضروری نباشد. مواردی مثل: اصلاح مقاله، انجام تست‌های دیگر، بررسی چند آزمایش از کامنت‌های معمول داوران است.

اگر نسبت به نظر داور مخالفت دارید حتما با دلیل و رفرنس معتبر آن را ثابت کنید نه براساس نظرات شخصی خود. معمولا برای کسانی که نیتیو نیستند امکان دریافت کامنت از داور را دارید. می‌توانید با مراجعه به این سایت https://www.scribendi.com/ با قیمت مناسب درخواست چک کردن مقاله را بدهید.

پذیرش و چاپ مقاله

بعد از پذیرش و قبل از چاپ باید مقاله را ویرایش فنی کنید. این کار در بسیاری از مجلات توسط ویراستار فنی انجام می‌شود. سپس نمونه نسخه چاپی برای بررسی و تایید نهایی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با دقت همه موارد را بررسی کنید تا اشکالی برای انتشار مقاله وجود نداشته باشد.

رد شدن مقاله

اگر موضوع مقاله شما در حیطه علمی داوران یا مجله مورد نظر نباشد داوران نسبت به چاپ آن موافقت نخواهند کرد. گاهی سردبیر به دلیل تکراری بودن موضوع و استدلال‌ها مقاله را رد می‌کند. ممکن است در نامه همراه و بخش‌هایی از مقاله اشکالاتی وجود داشته باشد. فرآیند رد شدن مقاله طی یک نامه محترمانه از طرف سردبیر به همراه نظرات و نقد داوران از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود.

اگر فکر می‌کنید نقد اشتباه بوده می‌توانید در نامه‌ای به سردبیر به صورت محترمانه بیان کنید و استدلال خود را بگویید. با اصلاح مقاله طبق نظر داوران آن را به مجله‌ای با تاثیر کمتر بفرستید تا شانس چاپ مقاله افزایش یابد.

ارسال به مجله دیگر

بعد از رد مقاله در یک مجله، ایرادات آن را اصلاح کنید چون ممکن است یک داور در مجلات دیگر نیز حضور داشته باشد. مجله بعدی را با دقت انتخاب کنید تا عامل تاثیر آن از مجله قبلی کمتر باشد و موارد درخواستی آن را رعایت کنید. راهنمای ارسال را بخوانید سپس ارسال کنید.

برای استفاده از خدمات ترجمیک در زمینه ترجمه تخصصی، ترجمه رسمی، ترجمه فوری مقاله می‌توانید به سایت ترجمیک و قسمت ثبت سفارش مراجعه کنید.

5 دیدگاه در «چگونگی پذیرش مقالات علمی و انتشار آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.