مقاله علمی

آشنایی با مراحل اصلی فرآیند داوری در مجلات IEEE و انتشارات Wiley

مجلات IEEE و انتشارات Wiley برای تسریع در فرآیند داوری همتا (Peer review) و تعامل بهتر با نویسندگان خود، از سیستم تحت وب ScholarOne Manuscripts بهره می‌گیرند. این سیستم در حقیقت همتا و رقیب اصلی سیستم جدید ثبت سفارش Elsevier تحت عنوان Evise محسوب می‌شود.

در این نوشتار قصد داریم به اختصار مراحلی که یک مقاله در این سیستم طی می‌کند تا به تصمیم نهایی برسد را شرح دهیم؛ پس از ثبت (submission) یا ثبت مجدد مقاله (resubmission) در مجله مراحل زیر طی می‌شود:

گام اول Admin checklist

در این مرحله کارمندان بخش ویراستاری، محتوای مقاله ارسالی را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند مقاله ارائه شده کامل و اصیل باشد. معمولا با استفاده از نرم افزارهایی نظیر iThenticate اصالت مقاله و سطح سرقت ادبی آن را می‌سنجند؛ با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Endnote صحت مراجع را بررسی می‌کنند. در ادامه کیفیت تصاویر و دیگر استانداردهای نگارشی-ویرایشی مجله را نیز صحه سنجی می‌کنند.

چنانچه در این مرحله محتوای مقاله ناقص ارزیابی شود، مقاله تحت عنوان unsubmitted’ به نویسندگان بازگردانده می‌شود.

گام دوم Associate Editor (AE) assignment

در این گام، سردبیر مجله (EiC) در صورت صلاحدید ویراستار متخصصی (AE) را برای رسیدگی به مقاله انتخاب می‌کند. در ثبت مجدد مقاله معمولا از AE قبلی استفاده می‌شود، مگر اینکه دلایل خاصی برای تعیین AE جدید وجود داشته باشد.

گام سوم Reviewer selection

AE، گروهی از بازبینان بالقوه را انتخاب می‌کند. در ثبت مجدد مقاله ممکن است از بازبینان قبلی یا بازبینان جدیدی کمک گرفته شود.

گام چهارم Reviewer invitation

AE، دعوت نامه‌هایی را برای بازبینان انتخابی ارسال می‌کند. این دعوت نامه شامل عنوان، فهرست نویسندگان و چکیده‌ی مقاله است.

گام پنجم Reviewer assignment

ارزیابی مقاله بر عهده بازبینانی قرار می‌گیرد که دعوت نامه را می‌پذیرند. در این مرحله از طریق ایمیل، دستورالعمل‌ها و لینک به صفحه ScholarOne Manuscripts که حاوی مقاله و فرم‌های ارزیابی است برای بازبینان مذبور ارسال می‌شوند. به صورت پیش‌فرض، تعداد بازبین لازم برای داوری یک مقاله ۳ نفر است.

 گام ششم Reviewer scores

بازبینان موظفند طی یک بازه ۲۱ روزه مقاله را بازبینی کرده و نظرات و نمرات خود را در سیستم ScholarOne Manuscripts بارگذاری کنند. پس از زمان مقرر، هر ۵ روز یک ایمیل یادآوری به صورت خودکار برای بازبین مربوطه ارسال می‌شود تا هنگامی که پاسخ مقتضی دریافت گردد.

بنا به درخواست بازبین، بخش ویراستاری می‌تواند مهلت مقرر را تمدید کند. افزون بر این، AE نیز می‌تواند در صورت لزوم تعداد بازبینان را تغییر دهد.

گام هفتم Reviewer scores

پس از آنکه نمرات بازبینان در سیستم ثبت شد، AE بر اساس نظرات آنها پیشنهاد پذیرش یا رد مقاله را برای EiC ارسال می‌کند.

گام هشتم Editor-in-Chief (EiC) decision

EiC بر اساس نظرات بازبینان و پیشنهاد AE تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند. به طور کلی تصمیمات سر دبیر به موارد زیر محدود می‌شود:

الف) تصمیمات دست اول

پس از مرحله admin checklist یا AE assignment ممکن است مقاله به EiC ارجاع گردد تا در خصوص ورود مقاله به فرآیند داوری همتا تصمیم‌گیری شود. در این نقطه، EiC مقاله را مطالعه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که داوری همتا برروی مقاله انجام شود یا مقاله ارسالی به نویسندگان بازگردد.

ب) تصمیمات نهایی

پس از انجام فرآیند داوری همتا و مرحله AE EiC, مrecommendation مقاله، نظرات بازبینان و پیشنهاد AE را مطالعه می‌کند و یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می‌کند.

  • پذیرفته (Accept)
  • پذیرفته پس از اصلاحات جزئی (Accept pending minor revision): به بازبینی خارجی نیازی نیست.
  • مردود/ ثبت مجدد (Reject/Resubmit): مقاله به اصلاحات اساسی نیاز دارد و لزوم بازبینی مجدد خارجی حس می‌شود.
  • مردود به همراه پیشنهاد برای ثبت در یک مجله دیگر (Reject with recommendation to submit to another journal)
  • مردود (Reject)

ترجمیک به عنوان یک پلتفرم جامع در زمینه ترجمه تخصصی، ترجمه رسمی و… به زبان‌های مختلف آماده ارائه خدمات به شما کاربران عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.