انتخاب تصویر برای پست وبلاگ

چطور برای یک پست وبلاگ تصویر مناسب انتخاب کنیم؟

وقتی پای طراحی صفحات وب‌سایت و تولید محتوای متنی به میان باشد، انتخاب تصاویر مناسب به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از موارد، این مسئله مهم و تاثیر آن نادیده گرفته می‌شود. حتی برخی افراد فکر می‌کنند که در تولید محتوای متنی عکس‌ها تنها جنبه تزئینی دارند!

اگر در ادامه مطلب با سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک همراه باشید، خواهید دید که انتخاب تصاویر مناسب می‌تواند نقش پررنگی در کسب اعتبار و رتبه سایت شما داشته باشد. در واقع انتخاب تصویر مناسب نه تنها از نظر روانشناسی و جذابیت بصری تأثیر زیادی بر مخاطب دارد، بلکه گاهی مبنای بازدید کاربر از سایت خواهد بود.

برای مثال دانشجویانی که برای سمینار درسی به دنبال تصاویر مناسب هستند یا مشتریانی که به دنبال خرید کالایی هستند که ظاهر آن از اهمیت بالایی برخوردار است را در نظر بگیرید. این دسته از مخاطبان به جای جستجوی مطالب مربوط به کالا، به جستجوی عکس‌ها پرداخته و برای مشاهده عکس یا توضیحات مربوط به تصویر به سایت وارد می‌شوند.

اما چگونه می‌توان برای پست‌های وبلاگی تصویر مناسب انتخاب کرد؟ در این مطلب با معرفی معیارهای دقیق، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط:

سایت‌تان را برای گوگل دیسکاور بهینه‌سازی کنید: راهنمای سال ۱۴۰۲

انواع تصاویر سطح وب

پیش از این که سراغ معیارهای انتخاب تصویر برای پست‌های وبلاگی برویم، بهتر است با انواع تصاویر موجود در سطح وب آشنا شویم. به طور کلی در طراحی صفحات وب از دو دسته تصویر استفاده می‌شود.

  • تصاویر ثابت
  • تصاویر متغیر

نکته مهم در انتخاب تصاویر ثابت مانند لوگو، آیکون‌ها و تصاویر پس زمینه، هماهنگی با طرح کلی سایت و حجم پایین است. در مورد تصاویر متغیر که در فواصل زمانی مشخص تعویض می‌شوند (مانند عکس‌های سایت‌های فروشگاهی) علاوه بر حجم مناسب، کیفیت و ارتباط با موضوع نیز اهمیت دارد.

همچنین می‌توان تصاویر موجود در اینترنت را در سه گروه طبقه‌بندی کرد.

انواع تصاویر موجود در نت

تصاویر دارای حق مالکیت

تصاویر دارای حق مالکیت توسط قانون کپی رایت محافظت می‌شوند. بنابراین برای استفاده از این تصاویر باید هزینه پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه، شما مالک تصویر هستید و شخص دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند.

تصاویر فاقد بهره مالکانه

تصاویر بدون بهره مالکانه همانند تصاویر دارای حق مالکیت هستند، یعنی باید برای استفاده از آن‌ها هزینه‌ پرداخت کنید. اما پرداخت هزینه به معنای آن نیست که شما مالک عکس هستید. طراح یا عکاس باز هم می‌تواند تصویر مورد نظر را با دیگران و حتی رقبای شما به اشتراک بگذارد.

تصاویر مالکیت عمومی

استفاده از تصاویر مالکیت عمومی آزاد و رایگان است. از بهترین وب سایت‌هایی که مجموعه‌ای از تصاویر رایگان، با‌کیفیت، بدون لوگو را گردآوری کرده‌اند می‌توان به Flickr.com، Pexels.com، Picjumbo.com، FreePhotosBank.com و Picsearch.com اشاره کرد.

نکات طلایی برای انتخاب تصاویر پست‌های وبلاگی

حال که با انواع تصاویر موجود در سطح وب آشنا شدیم، نوبت به بررسی نکات طلایی برای انتخاب تصاویر پست‌های وبلاگی می‌رسد.

از حرفه‌ای‌ها ایده بگیرید

پیش از اینکه طراحی سایت خود را شروع کنید، سایت‌های معتبری که دارای طراحی و تصاویر جذاب هستند را به‌دقت بررسی کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. بهتر است افراد یا شرکت‌هایی را دنبال کنید که در زمینه فعالیت شما، کار می‌کنند.

هماهنگی و یکپارچگی را حفظ کنید

جلوه بصری سایت شما به انتخاب هماهنگ فونت، رنگ و تصاویر بستگی دارد. از این رو تلاش کنید که هماهنگی رنگ‌ها با تصاویر پیش و پس‌زمینه حفظ شود. مکان قرار دادن عکس‌ها نیز باید با سایر عناصر سایت در هماهنگی باشد.

از تصاویر منحصر به فرد و غیرتکراری استفاده نمایید

یک عکس یا تصویر هر چه قدر هم بی‌نظیر و جذاب باشد، در صورت استفاده مکرر دیگر تأثیر مثبتی بر مخاطب نخواهد داشت. استفاده از تصاویر موجود در اینترنت به ویژه انواع رایگان این مسئله را به دنبال دارد. چراکه ممکن است توسط سایت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. پس دوربین خود را بردارید و به شکار لحظه‌ها بپردازید. نیازی به دوربین حرفه‌ای نیست، حتی با دوربین تلفن‌های همراه نیز می‌توانید عکس‌های منحصر به فرد و تأثیرگذار خلق کنید.

نکته: می‌توانید عکس‌های موجود در اینترنت را با کمک ابزارهای گرافیکی مختلف مانند فتوشاپ تغییر دهید و با نزدیک کردن تصویر به موضوع فعالیت خود، برای طراحی سایت استفاده کنید.

نکات انتخاب تصویر برای پست وبلاگ

مطالب مرتبط:

تنظیمات روشنایی و رنگ تصاویر در Word

تصاویر به‌یادماندنی بسازید

انتخاب یک تصویر به‌یادماندنی باعث می‌شود که طراحی شما در ناخود‌آگاه مخاطبان باقی بماند. اثر رنگ‌آمیزی‌، برش قسمتی از تصویر و استفاده از عناصر غیر‌منتظره، می‌تواند تصویر شما را به‌یادماندنی کند. البته همیشه لازم نیست که در تصویر تغییری ایجاد کنید. هر تصویری که مرتبط با موضوع و بازگوکننده‌ هدف شما باشد، مناسب است.

به حجم، کیفیت، ابعاد و فرمت تصاویر توجه داشته باشید

اگر حجم تصاویر مورد استفاده بالا باشد، زمان زیادی برای لود آن از سرور مورد نیاز خواهد بود و زمان کلی بالا آمدن صفحه وب را نیز بالا می‌برد. این موضوع بسیار مخرب است و ممکن است مخاطب را از بازدید سایت منصرف کند. علاوه بر نرم افزار‌های گرافیکی مختلف، وب‌سایت‌هایی وجود دارند که حجم تصاویر را به خوبی کاهش می‌دهند، بدون اینکه کیفیت قابل لمسی را از تصویر بکاهند.

عدم رعایت کیفیت تصاویر نیز تاثیر بسیار بدی بر طراحی و صفحه شما خواهد گذاشت. بنابراین در کنار حجم مناسب به کیفیت عکس نیز توجه داشته باشید.

اگر ابعاد تصویر با محلی که برای قرار دادن آن پیش بینی شده است، تناسب نداشته باشد، تصویر به صورت کشیده و بی کیفیت دیده خواهد شد. می‌توانید با انتخاب عکس مناسب یا با کراپ کردن (crop) عکس به راحتی بر این مشکل غلبه کنید.

نکته دیگر این است که عکس‌ها با فرمت RGB  باشند و نه CMYK، زیرا فرمت CMYK بیشتر در صنعت چاپ کاربرد دارد. تا زمانی که هدف، نمایش عکس‌ها در نمایشگر باشد، بایستی از فرمت RGB استفاده شود.

فرمت تصاویر غالباً jpg یا png یا gif است. بیشتر تصاویر موجود، فرمت jpg دارند، زیرا حجم نسبتاً کمتری در مقایسه با سایر فرمت‌ها دارند. فرمت png برای تصاویر با کیفیت بالا و همچنین برای تصاویری که نیاز به دیده شدن در پس زمینه رنگی دارند، مناسب‌تر است. برای مثال فرمت مناسب برای آیکون‌ها، فرمت png می‌باشد.

برای عکس‌ها نام مناسب انتخاب کنید

نام‌گذاری مناسب عکس در بحث سئوی وب سایت یا وبلاگ بسیار مهم است. اگر نام عکس با موضوع یا فعالیت شما همخوانی نداشته باشد، زمانی که کاربر بر اساس تصاویر به جست‌وجو می‌پردازد، تصویر شما در نتایج جست‌وجو نمایش داده نمی‌شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که دو عکس با نام مشابه وجود داشته باشند. این حالت بر سئوی سایت تأثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این در کشورهایی مانند ایران و چین، اگر نامی روی عکس گذاشته شود که جزو کلمات مشمول فیلتر باشد، می‌تواند سایت را دچار مشکلات فیلترینگ نماید.

نکات انتخاب تصویر در تولید محتوا

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته کاربردی برای بهبود سئو تصاویر

جمع‌بندی

به طور خلاصه موارد مهمی که باید برای انتخاب و درج تصویر پست‌های وبلاگ خود در نظر بگیرید، عبارت هستند از:

  • جامعه هدف خود را در نظر داشته باشید.
  • طرح‌بندی مشخصی را پی‌ریزی کنید.
  • کیفیت، حجم و ابعاد تصاویر مورد استفاده را بهینه کنید.
  • از یک منطقه بزرگ برای نمایش عکس استفاده کنید.
  • در استفاده از تصاویر زیاده‌روی نکنید.
  • با درج لوگو یا نشانه روی تصاویر از عکس‌های خود محافظت کنید.
  • باید تصویر با نام تجاری و طراحی وب‌سایت شما مطابقت داشته باشد.
  • تصویر انتخابی، پیش از شما توسط رقبا استفاده نشده باشد.
  • انتشار تصویر از لحظ قانونی مشکلی نداشته باشد.
  • سعی کنید پیمایش در صفحه را محدود سازید.
  • نظرات افراد حرفه‌ای را جویا شوید.
  • به‌روزرسانی تصاویر را فراموش نکنید.

در نهایت پیشنهاد طراحان سایت این است که انتخاب عکس مناسب برای طراحی سایت را یک موضوع ساده و بی‌اهمیت در نظر نگرفته و از عکاسان و گرافیست‌های حرفه‌ای کمک بگیرید.

در صورت استفاده از خدمات تولید محتوای متنی ترجمیک، می‌توانید مطمئن باشید که تصاویر مناسبی برای وبلاگ یا صفحات فرود شما انتخاب می‌شود.

اگر با سئو و تولید محتوای متنی آشنایی دارید، می‌توانید با تیم تولید محتوای ما همکاری کنید. برای شروع رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.