معرفی نرم‌افزارهای مدیریت منابع و مراجع

مدیریت منابع یک عنصر اساسی نوشتارهای علمی است. نوشتن مقالات علمی یک مؤلفه اساسی تحقیق است. در سال‌های اخیر، رشد نوشته‌های علمی شامل مقالات ژورنالی ISI، مقالات مجلات علمی-پژوهشی، کتاب، پایان‌نامه و مقالات کنفرانس با پیشرفت‌های سریع علم و فناوری بصورت نمایی افزایش یافته است. این مقالات علمی اغلب به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی و پایه‌ای برای ارزیابی اساتید و هم‌چنین ارزیابی دانشجویان در نظر گرفته می‌شوند.

در نوشتارهای علمی، همواره نیاز است به تحقیقات و کارهای انجام شده دیگران ارجاع داد. به سبک‌های متنوعی می‌توان این ارجاعات را درون متن نمایش داد. سبک‌های ارجاع در نحوه نمایش مراجع درون-متنی و فهرست منابع و مراجع در انتهای متن متفاوت هستند. معمولا ژورنال‌های معتبر ISI و کنفرانس‌های مختلف، سبک‌های ارجاع متفاوتی را می‌پذیرند.

یک سبک ارجاع، اطلاعات لازم برای ارجاع و ترتیب آنها و هم‌چنین نشان‌گذاری‌ها و سایر قالب‌بندی‌ها را دیکته می‌کند. تفاوت سبک‌های ارجاع در مکان، ترتیب و نحو اطلاعات مربوط به منابع است. برخی از سبک‌های ارجاع متداول عبارتند از APA، MLA، Chicago، IEEE و Vancouver. نیاز است در نوشتار علمی خود یکی از سبک‌های ارجاع را برگزینید. البته، ابزارهای مدیریت منابع که با واژه‌پردازها یکپارچه می‌شوند، نمایش و قالب‌بندی مراجع به سبک انتخابی شما را برعهده می‌گیرند و شما به‌عنوان نویسنده مقاله نیاز به درگیر شدن در جزئیات را ندارید.

ابزارهای مدیریت منابع

با رشد سریع علم، تعداد نوشته‌های علمی مؤثر در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به تنوع زیاد سبک‌های مختلف ارجاع، نوشتن و مدیریت ارجاعات به‌صورت دستی کاری سخت و چالش برانگیز است. استفاده از ابزارهای مدیریت ارجاع، پیچیدگی کار را تا حد زیادی کاهش داده است.

نرم‌افزارهای مدیریت مراجع به محققان این امکان را می‌دهند تا آثار دیگران را در مقاله‌های خود به‌طور صحیح استناد کنند. این نرم‌افزارها می‌توانند مراجع مناسبی را به سبک دلخواه (به عنوان مثال MLA ، APA و غیره) ایجاد کنند. علاوه بر این، نرم‌افزار مدیریت مرجع می‌تواند فهرست مراجع یا پاورقی‌ها را در مقالات تحقیقاتی به‌صورت خودکار بسازد. نرم‌افزار مدیریت مرجع می‌تواند کتابخانه‌های تحقیق شخصی را سازمان‌دهی کند، یا دسترسی به یک منبع مرجع خارجی (مانند مجلات وب و پایگاه داده‌های مراجع) را مدیریت کند.

نرم‌افزارهای مدیریت مراجع با ارجاع‌دهی‌های دقیق و کارا به دانشجویان، متخصصان و محققان کمک می‌کنند. نرم‌افزار مدیریت مراجع می‌تواند علاوه بر کاربرد برای اهداف علمی، برای مقاصد تجاری و کاری نیز مورد استفاده قرار گیرد. ذکر منابع مورد استفاده در ارائه‌ها یا گزارش‌های تجاری با کمک ابزارهای مدیریت منابع، باعث می‌شود این گزارش‌ها به‌صورت دقیق‌تر و قابل اعتمادتری به‌شمار آیند. این ابزارها می‌توانند تیم‌های بزرگی را از طریق سرورهای ابری به یکدیگر متصل کنند و دسترسی کامل شرکت‌ها به منابع و مقالات قابل اعتماد را فراهم کنند. ویژگی‌های رایج نرم‌افزارهای مدیریت مراجع شامل جستجوی پیشرفته، کتابخانه‌های مراجع و تاریخچه نسخه است.

ویژگی‌های نرم‌افزارهای مدیریت منابع

نرم‌افزارهای مدیریت مراجع معمولا خصیصه‌های زیر را ارائه می‌دهند:

  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سبک‌های استناد (به‌عنوان مثال APA ، MLA و غیره)
  • ایجاد خودکار فهرست مراجع
  • ایجاد ارجاعات درون-خطی
  • اضافه کردن حاشیه‌ها و یادداشت‌ها به اسناد
  • وارد کردن سند یا مرجع از منابع خارجی
  • استخراج داده‌های ارجاع (مانند نویسنده، نام انتشارات و غیره) از اسناد وارد شده

نرم‌افزارهای مدیریت مراجع متنوعی وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از Mendeley، EndNote، Zotero و RefWorks. در ادامه به شرح مختصر هر یک از این ابزارها می‌پردازیم.

Mendeley

Mendeley یک مدیر مرجع رایگان و یک شبکه اجتماعی آکادمیک محصول شرکت Elsevier است.

Mendeley Desktop 1.19.4 - Скачать на ПК бесплатно

با ابزار Mendeley Desktop، می‌توانید:

  • در هنگام نوشتن مقاله، به کار دیگران ارجاع دهید و فهرست مراجع را به انتهای مقاله خود اضافه کنید. Mendeley دارای افزونه‌هایی برای Word و LibreOffice است.
  • بر سندها حاشیه‌نویسی کنید. در هنگام خواندن یک مقاله یا یک مطلب علمی، می‌توانید نظرات خود را در کتابخانه خود اضافه کنید. برای سهولت در همکاری، می‌توانید سندهایی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با یکدیگر بر روی آنها بحث کرده و یادداشت‌نویسی کنید.
  • به‌سادگی مراجع را وارد کنید. با Mendeley می‌توانید مقاله‌ها و سایر اسناد را از دسک‌تاپ خود، از کتابخانه‌های موجود خود یا از وب‌سایت‌ها وارد کنید.
  • به کتابخانه خود از هر جایی دسترسی داشته باشید. می‌توانید بر روی هر کامپیوتری از طریق نسخه دسک‌تاپ، مرورگر وب یا نسخه موبایلی Mendeley به کتابخانه خود دسترسی داشته باشید. در صورت همگام‌سازی، از کتابخانه شما در فضای ابری یک نسخه پشتیبان تهیه می‌شود و همیشه در دسترس شما خواهد بود.
  • پروفایل تحقیق خود را ایجاد کرده و لیستی از مقاله‌های منتشر شده خود را در آن وارد کنید. به این ترتیب می‌توانید کارهای خود را در یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات علمی به نمایش بگذارید.
  • گروه‌هایی برای موضوعاتی خاص ایجاد کرده و یا عضو گروه‌های موجود شوید.
  • با جستجوی افراد در Mendeley و یافتن محققان با علایق مشابه، ارتباطات جدیدی را کشف کنید.

سایر نر‌م‌افزارهای پرکاربرد مقاله‌نویسی را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

EndNote

نرم‌افزار مدیریت مرجع EndNote یک محصول تجاری متعلق به شرکت Clarivate Analytics است.

با استفاده از این ابزار مدیریت مرجع محبوب می‌توانید:

  • تمام مراجع خود و تمام موارد مربوط به مراجع خود را در کتابخانه شخصی خود ذخیره کنید.
  • از طریق EndNote Sync می‌توانید منابع خود را بین کامپیوترهای شخصی خود و موبایل یا تبلت خود همگام‌سازی کنید.
  • از طریق EndNote Sync می‌توانید منابع خود را با همکاران و دوستان خود به اشتراک بگذارید.
  • منابع خود را در سندهای Word استفاده کرده و مراجع و فهرست مراجع مناسب و قالب‌بندی شده‌ای بسازید.
  • در صدها کتابخانه آنلاین به جستجوی منابع مدنظر بگردید.

Zotero

ابزار مدیریت منابع Zotero یک نرم‌افزار رایگان و کد منبع باز است که توسط دانشگاه Carnegie Mellon توسعه یافته و توسط تیمی از دانشگاه George Mason پشتیبانی می‌شود.

Screenshot of the Zotero desktop application

از ویژگی‌های قابل توجه نرم‌افزار Zotero می‌توان به تجمیع با مرورگر وب، همگام‌سازی آنلاین، تولید ارجاعات درون متنی، پاورقی‌ها، فهرست مراجع و هم‌چنین یکپارچگی با واژه‌پردازهای Word، LibreOffice و Google Docs نام برد.

RefWorks

RefWorks یک بسته نرم‌افزاری مدیریت مراجع تجاری مبتنی بر وب است. این نرم‌افزار توسط شرکت ProQuest تولید شده است.

RefWorks: Free Trial Subscription

RefWorks پایگاه‌های داده مراجع کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کند و به آنها امکان دسترسی و بروزرسانی از هر کامپیوتر متصل به اینترنت را می‌دهد. دانشگاه‌ها می‌توانند اشتراک RefWorks را خریداری کرده و آن را در دسترس دانشجویان، اساتید و کارکنان خود قرار دهند. البته اشتراک‌های شخصی هم موجود هستند. کاربران می‌توانند کدهای ارجاع را از حساب RefWorks خود در سندهای Word درج کنند و پس از آن می‌توانند ارجاعات درون-متنی و فهرست مراجع به سبک‌های مختلف را در سند Word خود داشته باشند.

همواره شما با ثبت سفارش ترجمه مقاله به صورت تخصصی می‌توانید از خدمات مدیریت مراجع در مقاله استفاده کنید.

2 دیدگاه در «معرفی نرم‌افزارهای مدیریت منابع و مراجع»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.