شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله یا پایان‌نامه

یکی از مهم‌ترین نکات نگارش پایان نامه و مقاله، استناددهی به منابع و ماخذ معتبر است. هر محققی برای معرفی موضوع پژوهش و اعتبار بخشیدن به نتایج کار خود، باید از یافته‌های محققان دیگر استفاده کند.

برای استفاده از ایده‌ها و نظریات موجود در منابع دیگر، ۳ روش وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از: پارافریز، خلاصه‌نویسی و نقل قول.

در میان این سه روش، به روش‌های نقل قول کردن  کمتر پرداخته شده است. از این رو، قصد داریم در ادامه شما را با شیوه استاندارد نقل قول کردن  آشنا کنیم. اگر شما هم در حال نوشتن مقالات ISI یا پایان‌نامه‌ هستید، با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

سایتیشن مقاله چیست؟

نقل قول کردن به چه معنا است؟

نقل قول (Quote) به‌معنای کپی کردن بخشی از سخنان، نظریات و یا یافته‌های اشخاص دیگر، به‌منظور اعتباربخشی به ایده‌های خود است.  شما می‌توانید در نگارش مقالات و پایان‌نامه‌های آکادمیک خود برای تعریف مفاهیم و ارائه منابع از «نقل قول» استفاده کنید.

نکات لازم برای ارائه نقل قول

پیش از هر چیز، توجه داشته باشید که آموزش نقل قول در این مقاله برای متون انگلیسی است، ولی برای فهم راحت‌تر، مثال‌ها به زبان فارسی نوشته شده‌ است. بااین‌حال، اصول آموزش داده‌شده برای هر دو زبان مشابه است و فقط استفاده از علائم کمی تفاوت دارد.

برای نقل قول صحیح از یک منبع باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • متن نقل قول شده باید با علائم نقل قول احاطه شوند (”…..“ برای متون انگلیسی و «….»  برای متون فارسی).
  • به نویسنده اصلی به‌درستی استناد شود.
  • متن نقل قول شده باید با اصل آن یکسان باشد (یا اگر تغییری در آن ایجاد گردید، به‌وضوح مشخص شود).

نحوه نوشتن یک نقل قول به طول آن و سبک استنادی مورد استفاده شماHarvard) ، Chicago، APA و MLA ) بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

آشنایی با منابع اولیه و ثانویه و تفاوت آن‌ها

نحوه معرفی کردن نقل قول

هر بار که در مقاله خود نقل قول می‌کنید، باید آن را معرفی کنید. معرفی کردن به‌معنای توضیح دادن درباره نقل قول است و به خواننده نشان می‌دهد که چرا شما از این نقل قول استفاده کرده‌اید و چه کمکی به اثبات استدلال شما می‌کند. سه روش عمده برای معرفی کردن نقل قول‌ها وجود دارد.

  • استفاده از جمله معرفی‌کننده
  • استفاده از عبارت معرفی‌کننده
  • ادغام در متن

استفاده از جمله معرفی‌کننده

شما می‌توانید نقل قول را به‌وسیله یک جمله کامل که علامت دو نقطه (:) به‌دنبال آن درج می‌شود، معرفی نمایید. به مثال زیر توجه کنید:

اغلب مشکلات روانشناختی، به‌طور مستقیم و یا غیر‌مستقیم با اختلالات شخصیتی در ارتباط می‌باشند: «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند» (اشملسر، ۲۰۰۱).

استفاده از عبارت معرفی‌کننده

شما می‌توانید برای معرفی نقل قول  به‌جای جمله، از یک عبارت که به نویسنده یا منبع اشاره دارد، استفاده کنید. در این حالت، باید پیش از نقل قول، عبارت معرفی را همراه با علامت کاما (،) درج کنید. به مثال زیر دقت کنید:

بر اساس گزارش اشملسر (۲۰۰۱)، «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند.»

همچنین می‌توانید از افعال گفتگو مانند استدلال کردن، ادعا کردن یا توضیح دادن استفاده نمایید.

اشملسر (۲۰۰۱) ادعا کرده است، «۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که به متخصصان روان مراجعه می‌کنند، به اختلالات شخصیتی دچار هستند.»

ادغام کردن در متن

این روش برای مواقعی است که شما می‌خواهید عبارتی که یک جمله کامل نیست را در مقاله خود نقل قول کنید. در این حالت، باید آن عبارت را به‌ شیوه مناسب در جمله خود ادغام کنید.

آمار‌ها حاکی از «تشخیص اختلالات شخصیتی در ۴۰ تا ۶۰ درصد از مراجعان به متخصصان روان» است که اهمیت بالای این اختلال روانشناختی را نشان می‌دهد (اشملسر، ۲۰۰۱).

کوتاه کردن نقل قول

معمولاً توصیه می‌شود که نقل قول‌ها بیشتر از ۴۰ کلمه نباشند. بنابراین، اگر برخی از قسمت‌های یک نقل قول اضافی بوده یا به کار شما نامرتبط هستند، می‌توانید با حذف کلمات، عبارات یا جملات و جایگزین کردن آن‌ها با سه نقطه، نقل قول را کوتاه کنید.

استفاده از «سه نقطه» نشان می‌دهد که بخشی از نقل قول درج‌شده، حذف شده است. با این حال، همچنان بیانگر نقطه‌نظر نویسنده آن است. البته مراقب باشید که وقتی یک نقل قول را کوتاه می‌کنید، حذف کلمات سبب تغییر معنای آن نشود.

برای روشن‌تر شدن آنچه تا اینجا گفته شد، به مثال‌های زیر توجه کنید:

نقل قول اصلی

نقطه اتکای درمان اختلال اسکیزوفرنی، داروهای ضدجنون هستند. این داروها عمدتاً فعالیت گیرنده دوپامین (و گاهی اوقات سروتونین) را سرکوب می‌کنند. روان‌درمانی و توان‌بخشی حرفه‌ای و اجتماعی نیز در درمان این بیماری موثر هستند. در موارد جدی‌تر که امکان ایجاد خطر برای شخص بیمار و دیگران وجود دارد، ممکن است به بستری اجباری نیاز باشد. اگر‌چه مدت بستری در بیمارستان‌های روانی در حال حاضر کوتاه‌تر و کمتر از آن چیزی است که زمانی مرسوم بود» (بکر، ۲۰۰۶).

نقل قول کوتاه شده

نقطه اتکای درمان اختلال اسکیزوفرنی، داروهای ضد جنون هستند. این داروها عمدتاً فعالیت گیرنده دوپامین (و گاهی اوقات سروتونین) را سرکوب می‌کنند. روان‌درمانی و توان‌بخشی حرفه‌ای و اجتماعی نیز در درمان این بیماری هستند. در موارد جدی‌تر … ممکن است به بستری اجباری نیاز باشد، اگر‌چه مدت بستری در بیمارستان روانی در حال حاضر کوتاه‌تر و کمتر از آن چیزی است که زمانی مرسوم بود» (بکر، ۲۰۰۶).

افزودن اطلاعات به یک نقل قول

گاه هنگام نقل قول کردن یک نوشته، متوجه می‌شوید که برخی اطلاعات ضروری در آن به شکل ضمیر استفاده شده‌اند. از سوی دیگر جدا کردن آن قسمت از بدنه اصلی متن، فهم آن را دشوار می‌کند. در این حالت شما می‌توانید اطلاعات ضروری را که به فهم نقل قول کمک می‌کنند را در براکت [ ] اضافه کنید. به عنوان مثال:

نقل قول اصلی

همان‌طور که اندرسون (۲۰۱۹) اظهار داشته است: «در دو سال پایانی نخست‌وزیری، به‌خاطر شایستگی و کار‌های بزرگی که برای برزیل انجام داده بود، از احترام گسترده‌ای میان مردم برخوردار گشت. اما جانشین او تا این اندازه اقبال نداشت».

نقل قول با اطلاعات اضافه‌شده

همان‌طور که اندرسون (۲۰۱۹) اظهار داشته است، «در دو سال پایانی نخست‌وزیری، [دیلما] به‌خاطر شایستگی و کار‌های بزرگی که انجام داده بود، از احترام گسترده‌ای میان مردم برزیل برخوردار گشت. اما جانشین او تا این اندازه اقبال نداشت».

نحوه ارجاع دادن به نقل قول

کلیه نقل قول‌های مستقیم و پارافریز شده باید دارای استناد به منبع اصلی باشند. اگر به نقل قول‌های استفاده‌شده استناد نکنید، مرتکب سرقت ادبی می‌شوید. عواقب سرقت ادبی نیز می‌تواند بسیار جدی باشد. نحوه استناد به یک منبع در داخل متن بستگی به سبک استنادی دارد که مجله یا دانشگاه، شما را مقید به رعایت آن کرده است.

در بسیاری از سبک‌ها، استنادهای درون‌متنی، به‌طور مستقیم پس از نقل قول در پرانتز قرار می‌گیرند، درحالی‌که در برخی دیگر، ارجاعات در پاورقی قید می‌شوند. تفاوت میان سبک‌های مختلف می‌تواند بسیار جزئی باشد، ولی باید به قوانین سبک مورد استفاده خود پایبند باشید. در اینجا، استناد‌دهی به چهار سبک استاندارد Harvard ، Chicago، APA و MLA برای نمونه آورده شده‌اند.

ارجاع درون‌متنی به سبک APA

مهاتما گاندی در نوشته‌هایش آورده است، «قویاً معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم.» (دالتون، ۲۰۱۲، صفحات ۳۰-۳۵) یا (Dalton, 2016, pp 30-35)

ارجاع درون‌متنی به سبک MLA

مهاتما گاندی در نوشته‌هایش آورده است، «قویاً معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم.» (دالتون ۳۰-۳۵) یا (Dalton 30-35)

ارجاع درون‌متنی به سبک Chicago

مهاتما گاندی در نوشته‌هایش آورده است، «قویاً معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم.» (دالتون ۲۰۱۲، ۳۰-۳۵) یا (Dalton 2016, 30-35)

ارجاع درون‌متنی به سبک Chicago در پا‌ورقی

مهاتما گاندی در نوشته‌هایش آورده است، «قویاً معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم»۱.

ارجاع درون‌متنی به سبک Harvard

مهاتما گاندی در نوشته‌هایش آورده است، «قویاً معتقدم هرجا بین خشونت و ترس گرفتار شدیم، باید خشونت را بپذیریم.» (دالتون، ۲۰۱۲) یا (Dalton, 2016)

باید توجه داشته باشید که تمام استنادات درون‌متنی باید همراه با جزئیات در انتهای مقاله یا پایان‌نامه در بخش منابع درج شوند.

بلوک کردن (Block) نقل قول

اگر می‌خواهید بیش از چند خط از یک منبع را نقل قول کنید، باید آن را به‌صورت یک بلوک (Block) ارائه کنید. در این حالت، باید به‌جای استفاده از علائم نقل قول، عبارت را با ایجاد فاصله با خط قبلی و روی یک خط جدید با نیم اینچ تورفتگی و به‌صورت یک پاراگراف جداگانه تنظیم کنید تا یک متن جداگانه از بدنه اصلی تشکیل شود.

بلوک کردن نقل قول در تحلیل ادبی متداول‌تر است. چراکه تجزیه و تحلیل دقیق متن اصلی، شما را وادار به استفاده از نقل قول طولانی می‌کند. جدول زیر اصول نقل قول طولانی را بر اساس سبک‌های استنادی مختلف نشان می‌دهد.

قوانین سبک‌های مختلف برای بلوک کردن نقل قول

سبک استنادی

APA

Harvard

Chicago

MLA

تعداد واژه‌ها

بیش از ۴۰ کلمه

بیش از ۳۰ کلمه

بیش از ۱۰۰ کلمه

بیش از ۴ سطر

میزان تورفتگی

نیم اینچ

نیم اینچ

نیم اینچ

یک اینچ

به مثال زیر توجه کنید:

کاربران رایانه اغلب درباره اینکه کدام سیستم‌عامل بهترین است، باهم اختلاف نظر دارند. اویلر (۲۰۱۰) اظهار داشت که هیچ سیستم‌عاملی برسیستم دیگر برتری ندارد و ممکن است یکی از آن‌ها برای یک‌سری از اهداف مناسب‌تر از سیستم دیگر باشد. او نظریه خود را با اشاره به اینکه سیستم‌عامل مک معمولاً بهترین گزینه برای کاربرانی است که مایل به دستکاری فیلم یا تصاویر مختلف هستند.

مکینتاش بسیار کاربر‌پسند است و ممکن است برای آن دسته از افرادی که به‌تازگی با کار کردن با رایانه آشنا شده‌اند، مناسب باشد. سیستم‌عامل ویندوز بهترین عملکرد را در زمینه اجرای بسته ماکروسافت دارد. بنابراین، دانش آموزان ممکن است به این نتیجه برسند که ویندوز بهترین گزینه پیش روی آن‌ها است، چرا‌که می‌تواند مایکروسافت ورد و پاورپوینت را به‌صورت روان اجرا کند. (اویلر، ۲۰۱۰)

چگونه یک نقل قول را نقل قول کنیم؟

اگر می‌خواهید عبارتی را نقل قول کنید که حاوی نقل قول دیگری است، علامت‌های نقل قول فرعی به‌جای دو ویرگول، تک ویرگول خواهند بود.

«مواردی وجود داشتند که (به‌طور وحشتناکی در رابطه با این سخن شروع به رشد کردند،) همان‌طور که ملویل بیان کرده بود» (ویت، ۲۰۱۹).

توجه داشته باشید که در کشور انگلیس این قانون تفاوت دارد. یعنی ویرگول تکی برای نقل قول اصلی و ویرگول دوتایی برای نقل قول فرعی است.

نقل قول غیرمستقیم

تصور کنید می‌خواهید مطالبی را نقل قول کنید که به‌جای منبع اصلی، آن را در منبع دیگری یافته‌اید. با این حال به متن اصلی آن هم دسترسی ندارید. در این حالت می‌توانید آن را به‌صورت عادی نقل کنید ولی در قسمت استناد، غیرمستقیم بودن آن را نشان دهید.

شما باید در قسمت استناد، ابتدا منبعی که متن را از آن استخراج کرده‌اید، قید نمایید. سپس با عبارت «نقل قول شده از» یا ”qtd. in“ منبع اصلی نقل قول را مشخص نمایید. البته توصیه می‌شود که به‌جای استفاده از این روش، تلاش کنید که منبع اصلی و متن اصلی نقل قول را بیابید. برای روشن‌تر شدن موضوع، به این مثال توجه کنید:

«سیاستی که برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی لازم است، در حال حاضر وجود ندارد. ما باید سیستم را تغییر دهیم.» (تونبرگ، نقل قول شده از گسن) یا (Thunberg, qtd. in Gessen)

از چه تعداد نقل قول می‌توانیم استفاده کنیم؟

میزان نقل قول‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، به رشته و موضوع تحقیق شما بستگی دارد. در موضوعات علمی، اطلاعات مهم‌تر از نحوه بیان آن‌ها هستند، بنابراین در چنین متونی باید استفاده از نقل قول‌ها را به حداقل ممکن برسانید. اما در هنر و علوم انسانی، نقل قول‌های مناسب برای یک مقاله خوب ضروری هستند. چرا‌که در این موضوعات، نحوه بیان اهمیت زیادی دارد.

در علوم اجتماعی، میزان نقل قول‌های مورد استفاده به این موضوع بستگی دارد که تحقیق شما کیفی است یا کمی. به‌طور کلی، اگر بیشتر با اعداد و آمار سر و کار دارید، نباید نقل قول‌های زیادی را وارد متن خود کنید، اما اگر بیشتر با کلمات سر و کار دارید، باید تا حد معقول از نقل قول استفاده کنید.

به‌عنوان یک راهنمایی کلی، توصیه می‌شود که نقل قول‌ها بیش از ۵ تا ۱۰ درصد مقاله شما را تشکیل ندهند.

کلام آخر

نقل قول‌ها بخش کوچکی از مقالات را تشکیل می‌دهند. با این حال بسیار حائز اهمیت هستند و اعتبار مقاله شما را دوچندان می‌کنند. امروز، نکات مهمی را در خصوص استناددهی به منابع و مراجع علمی مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مطالعه مقالات انگلیسی و سایر زبان‌ها، یکی از مراحل اجتناب‌ناپذیر کارهای پژوهشی است. برای مطالعه این مقالات می‌توانید از خدمات ترجمه تخصصی ترجمیک استفاده کنید.

ارائه گواهی ویرایش نیتیو، شانس قبولی و چاپ شدن مقاله را افزایش می‌دهد. برای دریافت این گواهی، مقاله خود را در صفحه ویرایش نیتیو ترجمیک بارگذاری کنید.

10 دیدگاه در «شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله یا پایان‌نامه»

  1. سلام، من پایان نامه ام را نوشته ام، نیاز به ویرایش و برطرف کردن اشکالات دارم، در این زمینه چه کمکی می توانید بکنید؟

  2. سلام ببخشید یه سوال داشتم وقتی از مطلب یه مقاله بصورت پارافریز استفاده میکنیم که خودش توی یک پاراگراف چندین منبع درون متنی داره آیا علاوه بر اسم گرآورنده مقاله به عنوان منبع اسم منابع اون روهم باید بیاریم تو فهرست؟ برای پایان نامه ارشد میپرسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.