چگونه کلمه و عبارتی خاص را در Word پیدا و آن را جایگزین کنیم؟

خیلی مواقع برای همه ما پیش آمده است که خواسته‌ایم عبارتی خاص را در نرم افزار ورد پیدا کنیم. یا این‌که صرفا به پیدا کردن آن اکتفا نکنیم و آن کلمه را در کل متن با واژه‌‌ای دیگر جا به جا کنیم. این امر مخصوصا در زمانی که مشغول ویرایش تخصصی و نهایی فایل‌هایمان مخصوصا پس از اتمام نگارش مقاله و پایان‌نامه‌ کاربرد دارد.

برای یافتن کلمات و یا عبارات در متن‌های طولانی لازم است از قابلیت‌های ورد مانند جستجو، جایگزینی و انتخاب کلمه استفاده کنید. برای آشنایی با ابزارهای ورد برای جست و جو، جایگزینی و انتخاب کلمات و عبارات در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه در ورد کلیدهای میانبر دل‌خواهمان را بسازیم؟

جست و جو (Find) کلمه یا عبارت در ورد

کلید میانبر برای دسترسی به ابزار جست و جو در ورد، Ctrl+F است. هم‌چنین راه‌حل دیگر دسترسی به ابزار جست و جو، مراجعه به قسمت Home است. در سمت راست بر روی Find کلیک کرده تا صفحه شناوری در سمت چپ نرم‌افزار برایتان باز شود.

کلید میانبر جست و جو در نرم‌افزار ورد، Ctrl+F است.
کلید میانبر جست و جو در نرم‌افزار ورد، Ctrl+F است.

با باز شدن پنجره در سمت چپ، کلمه یا عبارت مورد نظر خود را تایپ کنید تا آن را برای شما پیدا کند.

از منو سمت چپ، نتایج را مشاهده کنید.
از منو سمت چپ، نتایج را مشاهده کنید.

پس از اجرای دستور شما برای یافتن کلمه یا عبارت، کلمات مشخص شده در متن با رنگ زرد به شما نشان داده می‌شود. همچنین لیستی از کلمات یافته شده در متن نیز برایتان ایجاد می‌شود. با کلیک بر روی کلید بالابر یا پایین‌بر بین کلمات و عبارات جابه‌جا شوید.

برای جا به جا شدن بین کلمات پیداشده (با هایلایت زرد مشخص می‌شوند)، از گزینه بالا و پایین که با فلش مشخص شده است، استفاده کنید.
برای جا به جا شدن بین کلمات پیداشده (با هایلایت زرد مشخص می‌شوند)، از گزینه بالا و پایین که با فلش مشخص شده است، استفاده کنید.

جایگزینی (Replace) کلمات و عبارات در ورد

شاید بخواهید که در محیط نرم‌افزار ورد، دسته‌ای از کلمات را تغییر دهید. ویرایش تک به تک این کلمات، کاری زمان‌بر است و ممکن است که کلمه‌ای هم جا بیفتد. از همین روی بهتر است که با استفاده از قابلیت جایگزینی، جایگزینی کلمات، سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شود.

برای جایگزینی از کلید میان بر Ctrl+H استفاده کنید. هم‌چنین راه‌حل دوم این است که در قسمت Home، در سمت راست بر روی Replace کلیک کنید.

کلید میانبر جست و جو در نرم‌افزار ورد، Ctrl+H است.

پس از انجام این دستور، پنجره Find and Replace باز می‌شود. در قسمت اول کلمه‌ای را که می‌خواهید تغییر کند، تایپ کنید. در قسمت دوم، کلمه مورد نظر برای جایگزینی را تایپ نمایید. می‌توانید انتخاب کنید که این کلمه فقط در بخش مشخصی از متن یا در کل متن جایگزین شود.

ابتدا کلمه اصلی را در بخش اول و در بخش دوم کلمه جایگزین را تایپ کنید.

Select (انتخاب) در نرم‌افزار ورد

برای انتخاب کلمه، عبارت یا یک پاراگراف داخل متن، روش‌های مختلفی وجود دارد. معمولا کار کردن با موس ساده‌تر است. برای انتخاب عبارت نشان‌گر موس را در ابتدای عبارت قرار داده و کلیک چپ موس را پایین نگه دارید. سپس نشان‌گر موس را به انتهای عبارت انتخابی خود بکشید و سپس کلیک چپ موس را رها کنید. بدین ترتیب عبارت مورد نظر شما Select یا انتخاب می‌شود.

مطالب مرتبط:

کلید های میانبر در نرم افزار Word

روش دیگر برای انجام انتخاب یک کلمه، استفاده از کلیک موس است. اگر دو بار پشت سر هم بر روی یک کلمه، کلیک کنید، کل کلمه برای شما انتخاب می شود. اگر سه بار پشت سر هم کلیک نمایید، کل پاراگراف برایتان انتخاب می‌شود. به خاطر داشته باشید که با فشردن کلید میانبر Ctrl+A، کل محتوای سند برای شما انتخاب می‌شود.

ابزارهای انتخاب کردن کلمات، شکل‌ها و ... در ورد
ابزارهای انتخاب کردن کلمات، شکل‌ها و … در ورد

روش بعدی استفاده از ابزار Select باشد، که در قسمت Home و سمت راست آن در گروه Editing قرار دارد.

  • با انتخاب شماره (۱)، تمامی متن اعم از تصاویر، جداول، متن و… را انتخاب می کنید.
  • با انتخاب شماره (۲)، شکل‌ها و آبجکت‌های موجود در متن انتخاب می‌شود.
  • گزینه سوم برای انتخاب کلماتی است که دارای فرمت یکسان هستند.
  • با انتخاب گزینه (۴) و کلیک بر روی تک تک آبجکت های ورد، به لیست Selection انتقال می یابند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ابزارهای جست و جو، جایگزینی و انتخاب در نرم‌افزار ورد پرداختیم. این ابزارها برای ویرایش سریع‌تر فایل‌هایتان به شما کمک می‌کند.

اگر به خدماتی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه رسمی، ویرایش و تولید محتوا نیاز دارید، با خیالی آسوده به سایت ترجمه ترجمیک اعتماد کنید.

آخرین به روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

3 دیدگاه در «چگونه کلمه و عبارتی خاص را در Word پیدا و آن را جایگزین کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.