بررسی سرقت ادبی مقاله با iThenticate

اگر شما یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی بوده باشید، بطور قطع با مشکلات و چالش‌های آماده‌سازی مقاله و گرفتن پذیرش آشنایی کافی دارید. یکی از مشکلاتی که بطور ناخواسته ممکن است با آن روبرو شوید موضوع سرقت ادبی است.

این کلمه بار معنایی چندان خوشایندی ندارد و شنیدن اینکه مقاله شما حاوی سرقت ادبی است آن هم از سوی داور سرشناس یک ژورنال علمی معتبر تبعات بدی برایتان به همراه دارد. در بسیاری از مواقع شما قصد سرقت ادبی را هم نداشته‌اید اما ناآگاهی از انواع سرقت‌های ادبی کار دستتان داده است.

یکی از کارهایی که می‌تواند خطر ردیابی سرقت ادبی در متن پژوهش ما را به کمینه برساند، بررسی سرقت ادبی مقاله با iThenticate است. در این نوشتار برآنیم تا مروری داشته باشیم با ویژگی‌های این نرم افزار. پس با ما تا انتهای این مقاله کوتاه همراه باشید. اجازه بدهید در ابتدا بطور مختصر نرم افزارهای سرقت علمی را تعریف کنیم.

سرقت ادبی به چه شکل صورت می‌گیرد؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که منظور از سرقت ادبی چیست؟ آیا این واژه تنها هنگامی به کار برده می‌شود که یک نویسنده از متن نویسنده دیگر در مقاله خود استفاده کند؟

نه همیشه. در واقع امروزه چندین نوع متفاوت از سرقت ادبی شناسایی شده است. بنابراین بهتر است پیش از پرداخت به موضوع بررسی سرقت ادبی مقاله با iThenticate بدانیم با چه چیزی طرف هستیم.

iThenticate

در ارتباط با انواع سرقت ادبی چندین نوع طبقه‌بندی را می‌توان یافت. اما بر اساس یکی از پرکاربردترین‌ طبقه‌بندی‌ها، سرقت ادبی به چهار روش سرقت ادبی مستقیم (direct plagiarism)، سرقت ادبی از خود (self-plagiarism)، سرقت ادبی موزاییکی (mosaic plagiarism) و سرقت ادبی تصادفی (accidental plagiarism) صورت می‌گیرد.

سرقت ادبی مستقیم که از جمله شدیدترین موارد به حساب می‌آید هنگامی رخ می‌دهد که جمله به جمله یک نویسنده در کار یا نتایج نویسنده دیگر عنوان شد بدون آنکه به منبع جملات ارجاع داده شود.

این عمل گاهی منجر به اخراج و تعلیق فرد خاطی شده است. سرقت ادبی از خود بیانگر آن است که یک فرد تا چه میزان در کارها و متون جدید خود از جملات منتشرشده در مقالات قبلی‌اش بهره می‌برد.

این نوع از سرقت ادبی باعث آن خواهد شد که مخاطب مطالب قدیمی را به عنوان مطالب اصیل و نوآورانه تلقی کند. تشخیص سرقت ادبی موزاییکی تا حدودی دشوارتر است اما به معنای استفاده از عبارات، ساختار زبانی و معنای مشابه با متن نویسنده دیگر می‌باشد. در نهایت، سرقت ادبی تصادفی را داریم که در آن نویسنده یک مقاله در ارجاع دادن به منابع مورد استفاده قرار گرفته اهمال ورزیده یا آنکه ارجاعات اشتباهی صورت داده است.

چگونه می‌توان از سرقت ادبی جلوگیری کرد؟

با به کار بستن چند نکته ساده می‌توان از سرقت ادبی به میزان چشم‌گیری جلوگیری کرد. اول از همه، هیچ‌گاه دلخوش به نتایج فوق العاده‌ای که به دست آورده‌ اید نباشید. به رشته تحریر درآوردن این نتایج کار چندان ساده‌ای نیست. بنابراین، هیچ‌گاه نوشتن متن مقاله خود را به تعویق نیندازید.

نکته بعدی اینکه در صورتی که بخشی از نتایجتان را متوجه نمی‌شوید یا گمان می‌کنید معانی متفاوتی از آن متبادر شود، با قرض گرفتن جملات و تفسیرهای دیگران کار را از سر خود بازنکنید. در این مورد با استاد راهنمایتان بحث کنید. با احتیاط و دقت فراوان از تمام استنادات مربوط به یادداشت‌برداری‌هایتان محافظت کنید. وقتی کارتان حجیم شود، پیدا کردن آنکه فلان جمله از کدام منبع به دست آمده مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه هست. و در نهایت اینکه خود را از نعمت پارافریز کردن محروم نکنید، اما در آن زیاده‌روی نکنید.

نرم افزارهای سرقت ادبی، بهترین راه جهت پیشگیری از سرقت ادبی

علاوه بر روش‌های بالا که جهت جلوگیری از سرقت ادبی کاربرد دارند، یک روش بسیار کاربردی دیگر نیز وجود دارد. آن روش استفاده از نرم افزار های سرقت ادبی است. در حال حاضر، این نرم افزارها همچون شبکه‌های اجتماعی متنوع شده و گزینه‌های متفاوتی را به شما ارائه می‌کنند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر نرم افزار بررسی سرقت ادبی iThenticate. .

نرم افزار iThenticate

نرم افزار iThenticate بصورت کلی یک نرم افزار تشخیص سرقت ادبی ساخته شرکت iParadigms است. این نرم افزار فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد. شرکت iParadigms علاوه بر طراحی و ارائه نرم افزار بررسی سرقت ادبی iThenticate، دو وب سایت معتبر را نیز مدیریت می‌کند. این نرم افزار با هدف ارائه خدمت به ناشران، پایگاه‌های خبری، شرکت‌های، مؤسسات حقوقی و هم‌چنین سازمان‌های دولتی ایجاد شده است. جالب است بدانید سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل و هم‌چنین بانک جهانی از جمله بزرگ‌ترین مشتریان نرم افزار IThenticate بوده‌اند.

نرم افزار iThenticate چه خصوصیاتی دارد؟

اصول اولیه این نرم افزار مانند دیگر نرم افزارهای بررسی سرقت ادبی است. اما، نرم افزار iThenticate خصوصیات منحصربه فردی هم دارد. همکاری‌ این نرم افزار با کاربران منجر به ایجاد این خصوصیات ویژه شده است. برای مثال، در کنار قدرت بالای نرم افزار iThenticate در ردیابی سرقت علمی، می‌تواند از حقوق معنوی حراست کرده و تحلیل‌های سند در مقابل سند یا به اصطلاح document-versus-document(s) انجام دهد.

علاوه بر آن، این نرم افزار قابلیت تلفیق در سامانه‌های مدیریت محتوا (content management systems) و سامانه‌های ردیابی متون (manuscript tracking systems) را دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه نرم افزار بررسی سرقت ادبی iThenticate همکاری با CrossRef است که اجازه ردیابی ارجاعات مقالات علمی را ممکن می‌سازد.

در ترجمیک، هیچ متنی بدون بررسی سرقت ادبی تحویل داده نمی‌شود

ممکن است شما متن مقاله پژوهشی خود را آماده کرده باشید اما باز نگران متهم شدن به سرقت ادبی باشید. یا ممکن است از این موضوع که ارجاعاتتان دقیق هستند مطمئن نباشید. کافی است به وبسایت ترجمیک سر زده و سفارش خود را ثبت کنید. ویراستاران حرفه‌ای مجموعه‌ی ترجمیک با دقت بالا وجود احتمالی سرقت ادبی را تشخیص داده و سپس نسبت به پارافریز کردن آن‌ها اقدام می‌کنند.

سفارش شما در سریع‌ترین زمان ممکن توسط ویراستاران متخصص در زمینه‌های مختلف علمی اصلاح شده و در نهایت شما می‌توانید با اطمینان نسبت به سابمیت مقاله خود اطمینان داشته باشید. بنابراین اگر هنوز نسبت به متن مقاله خود شک دارید، بیش از این وقت را هدر ندهید. به سایت آنلایت ترجمه ترجمیک سرزده و از خدمات گسترده ما اعم از پارافریز تخصصی متون بهره ببرید.

یک دیدگاه در «بررسی سرقت ادبی مقاله با iThenticate»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.