۵ سایت برتر برای ویرایش آنلاین رایگان متون انگلیسی

گام نهایی در نگارش بی عیب و نقص هر متنی، بازبینی و ویرایش آن است. شاید فکر کنید ویرایش متن کاری سخت و زمان‌بر است. اما مطمئن باشید از زمانی که صرف این کار می‌شود، نتیجه خوبی به دنبال دارد. از این گذشته با پیشرفت تکنولوژی، نرم‌افزارهای متنوعی برای ویرایش متن روی کار آمده‌اند.

این نرم‌افزارها امکان بررسی و ویرایش متون را از نظر املایی و نگارشی و حتی انتخاب کلمات، فراهم می‌کنند. با این حال، این نرم‌افزارها، نیاز به نصب و راه‌اندازی دارند و اغلب خدمات رایگان خود را محدود کرده‌اند. در نتیجه برای ما ایرانی‌ها عملا امکان استفاده و خرید امکانات این برنامه‌ها وجود ندارد. اما در دنیای پیشرفته امروز همیشه راهی برای حل مشکلات این‌چنینی وجود دارد!

استفاده از  ادیتورهای آنلاین کلید حل این مشکل است. امروزه برنامه‌های آنلاین قدرتمندی برای ویرایش متن توسعه یافته‌اند. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا متون فارسی، انگلیسی یا هر زبان دیگری را به صورت کاملا رایگان و آنلاین ویرایش کنید. در ادامه با ما باشید تا با پنج ابزار برتر ویرایش آنلاین متن و نحوه کار با آنها آشنا شویم.

اگر به ویرایش تخصصی و ویرایش نیتیو انگلیسی نیاز داشتید، با خیالی آسوده در ترجمیک ثبت سفارش کنید. ترجمیک معتبرترین پلتفرم خدمات زبانی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ویرایش و تولید محتوا است که با بیش از ۱۸ هزار مترجم، ویراستار و نویسنده همکاری می‌کند. برای هر رشته و زبانی در ترجیمک، مترجم و ویراستار متخصص وجود دارد.

مطالب مرتبط:

بهترین روش‌های آموزش ویراستاری و کسب درآمد

سایت ویرایش آنلاین StackEdit

برای تهیه اسناد در قالب  Markdown با StackEdit  کار کنید. Markdown سبک و محتوا را از هم جدا می‌کند. علاوه بر این، با پلاگین مناسب، امکان کپی بدون دردسر در CMS  مورد علاقه شما را فراهم می‌کند. این ویرایشگر امکان ویرایش متون فارسی را ندارد. با این وجود، می‌توانید  StackEdit را به  Google Drive  یا  Dropbox متصل کنید و از همگام سازی خودکار به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

سایت ویرایش آنلاین StackEdit
سایت ویرایش آنلاین StackEdit از سایت‌های کاربردی برای ویرایش متون است

همچنین می‌توانید نوشته‌هایتان را از داخل  StackEdit در وردپرس،Tumblr ، Github  و… منتشر کرده و از آن برای ساخت PDF  استفاده کنید.

این برنامه با استفاده از میانبرهای گرافیکی، تنظیمات پیشرفته‌ای برای ایجاد الگو ارائه می‌دهد. همچنین، به ثبت نام نیاز ندارد و می‌توانید بلافاصله شروع به کار کنید.

مزیت دیگر این برنامه این است که فایل شما را به صورت محلی در جستجوگر شما ذخیره می‌کند. در نتیجه می‌توانیید حتی به صورت آفلاین هم به آن دسترسی داشته باشید. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده این ابزار ویرایش آنلاین، امکان نوشتن و تبدیل فرمول‌های ریاضی است.

یکی از تنها نکات منفی StackEdit این است که هجی‌کننده یکپارچه ندارد که به درستی کار کند. یعنی تنها زیر غلط‌های املایی خط می‌کشد و اصلاح آن را به شما واگذار می‌کند.

اما خوشبختانه توسعه‌دهندگان این سایت ویرایش آنلاین، روی این مساله کار می‌کنند. بنابراین ممکن است به‌زودی شاهد رفع این مشکل باشیم.

ویرایش متن فارسی و انگلیسی با Hemingway

این سایت ویرایش آنلاین متن، با الهام از نویسنده معروف ارنست همینگوی نامگذاری شده است. Hemingway به شما کمک می‌کند تا سبک و خوانایی نوشته‌های خود را بهبود ببخشید.

همینگوی طول جملات شما را بررسی می‌کند. سپس برای بهبود خوانش متن، نکاتی در مورد چگونگی کاهش قیدها و همچنین ساده‌سازی متن ارائه می‌کند. این سایت، در پایان به متن شما نمره‌ می‌دهد. این نمره معیاری برای سنجش خوانایی متن، تعداد کلمات، پاراگراف‌ها و طول جملات است.

سایت  Hemingway به یاد نویسنده معروف، ارنست همینگوی نامگذاری شده است.
سایت Hemingway به یاد نویسنده معروف، ارنست همینگوی نامگذاری شده است.

حسن دیگر همنیگوی، رایگان بودن آن است. این سایت حتی به ثبت نام هم نیازی ندارد. از دیگر ویژگی‌های برجسته این سایت می‌توان به امکان ویرایش متون فارسی اشاره کرد.

اما نکات منفی این برنامه: همینگوی اصلاحات بالقوه‌ای که می‌توانید ایجاد کنید را برجسته می‌کند. اما در برخی موارد شما را در چگونگی ایجاد این بهبود رها می کند. بنابراین اگرچه برنامه  Hamingway برای ویرایش یک متن خیلی مفید و کاربردی است، اما نمی‌توانید از آن به عنوان ویرایشگر مستقل استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

معرفی نرم افزار ویرایش متن Hemingway Editor

ویرایش آنلاین متن با Draft

آشنایی با مجموعه ویژگی‌های Draft  کافی است تا آن را به عنوان بهترین برنامه ویرایش متن انتخاب کنید. این برنامه شامل کنترل نسخه، هم برای استفاده و هم برای مقایسه با نسخه‌های قدیمی سند شما است. می‌توانید آن را به Google Drive ، Dropbox ، Evernote و Box متصل کنید. حتی می‌توانید فایل‌های خود را به Draft  ایمیل کنید.

آمار این وب سایت بسیار دقیق است. تا جایی که با استفاده از آن حتی می‌توانید بفهمید که خوانندگان در چه زمانی تمایل به خواندن جملات طولانی‌تر دارند. بنابراین به نظر می‌رسد که درفت، برنامه خوبی برای ویرایش محتوا باشد. این برنامه حالت‌های مختلفی دارد:

حالت Hemingway کار با ویرایشگر Draft

با انتخاب این حالت، شما توانایی حذف هر چیزی را غیرفعال می‌کنید. بنابراین فقط می‌توانید به آنچه که نوشته‌اید اضافه کنید و چیزی را پاک نکنید.

حالت آفلاین کار با ویرایشگر Draft

درست است که Draft حالت آفلاین هم دارد اما لازم است که آن را همگام نگه دارید.

استفاده از ویرایشگر Draft، رایگان است اما برای استفاده از آن باید ثبت نام کنید. البته شما می‌توانید برای حمایت از سازنده،  ۳۹٫۹۵ دلار در سال، هزینه پرداخت کنید اما پرداخت آن اجباری نیست و تنها جنبه حمایتی دارد.

یکی از نقاط ضعف این ادیتور آنلاین این است که اصلاح هجی و دستور زبانی ندارد. (حتی در صورت خرید اشتراک و پرداخت هزینه).

به علاوه Draft اصرار دارد شما را در جریان اقدامات جزئی قرار دهد. از این رو، از ایمیل به عنوان رابط بین شما و نرم‌افزار استفاده می‌کند. برای همین هنگام ثبت نام توجه کنید که اگر ایمیل بیش از حد شما را آزار می‌دهد، آدرس ایمیل اصلی خود را وارد نکنید. چرا که اگر مثلاً ۵۰ مقاله وارد کنید ۵۰ ایمیل جداگانه ارسال خواهد کرد!

ویرایش آنلاین WriteURL

تا اینجا به‌‍خوبی با ویرایشگران Markdown  آشنا شدیم. حال بیایید نگاهی به  WriteURL داشته باشیم. این سایت ویرایش متن، ادعا می‌کند که یک «ویرایشگر آنلاین متن در زمان واقعی» است. اما این به چه معناست؟

این یعنی شما می‌توانید با همکارانتان در یک مقاله به صورت همزمان کار کنید. یعنی زمانی که هرکدامتان تغییری در نوشته‌ها ایجاد می‌کنید، این تغییرات برای دیگری نیز نمایش داده می‌شود.

ویرایش آنلاین WriteURL
ویرایش آنلاین WriteURL این امکان را فراهم کرده است که چندنفر همزمان به ویرایش یک متن بپردازند

WriteURL نیازی به ثبت نام ندارد، بنابراین می‌توانید بلافاصله از آن استفاده کنید. تنها کافیست روی “new document”  کلیک کنید تا با یک ویرایشگر متن اصلی، همانند وردپرس، مواجه شوید. هر چند این ویرایشگر نقاط ضعفی هم دارد:

  • دکمه “Del” کار نمی‌کند.
  • امکان انتخاب چندین خط متن را ندارد.
  • یافتن دکمه افزودن رنگ به متن به دلیل داشتن یک ناشناخته دشوار است.
  • با تغییر اندازه صفحه ، برخی از دکمه‌های سمت راست ناپدید می‌شوند.

بنابراین ویرایش یک متن با WriteURL ممکن است ایده خیلی خوبی نباشد. اما آنچه مهم است ویژگی امکان همکاری هم‌زمان است. اگر می‌خواهید خصوصیت عمل در زمان واقعی را ببینید، به دو پنجره جداگانه نیاز دارید. بدین ترتیب هر تغییری که در یک پنجره انجام دهید در پنجره دوم یز نمایش داده می‌شود. (در یک مرورگر دیگر). برای ایجاد این کار باید لینک عمومی را با حقوق ویرایش به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید یک لینک که فقط حق خواندن را به دیگری می‌دهد را به اشتراک بگذارید. افراد با استفاده از این لینک می‌توانند نحوه پر کردن سند را تماشا یا نسخه‌ای از کار خود منتشر کنند. همچنین می‌توانید یک سند را در یک صفحه وب تعبیه کنید.

WriteURL امکان کار آفلاین را نیز فراهم می‌کند و تمام اسناد شما در سرور ذخیره می‌کند. (به شرطی که لینک را داشته باشید). حسن دیگر این ویرایشگر، امکان ویرایش متون فارسی است.

ویرایشگر Google Doc

اگر به ویرایشگرهای ‌آنلاین همزمان علاقه دارید، قطعا یکی از بهترین و آسان‌ترین آن‌ها گوگل داکیومنت است. Google Doc یک پردازشگر ورد است که امکانات گسترده‌ای را فراهم می‌کند.

شبیه بودن ویرایشگر Google Doc به ورد
محیط ویرایشگر Google Doc شبیه به ورد است

محیط این نرم‌افزار مشابه ورد است و کار کردن با آن آسان است. علاوه بر این، اکثر امکاناتی که نرم‌افزار ورد در اختیار شما می‌گذارد را برایتان فراهم می‌کند. از جمله، ایجاد پاورقی و ویرایش زیرنویس متون، ویرایش متن، مشخص شدن غلط‌های املایی و… . این ویرایشگر آنلاین، قابلیت کار با همه زبان‌های دنیا را دارد. پس برای ویرایش یک متن فارسی نیز کاربرد دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت گوگل داکیومنت، امکان «ویرایش متن آنلاین در زمان واقعی» یا همان ویرایش همزمان است. با ایجاد یک لینک، به راحتی می‌توانید نوشته‌هایتان را باهم به اشتراک بگذارید و آن‌ها را به طور همزمان ویرایش کنید.

سرویس Google Doc امکان کار آفلاین برای ویرایش متن بدون نیاز به اینترنت را نیز فراهم می‌کند. به علاوه گوگل فضای ابری خوبی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی از دست دادن فایل‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید برای دسترسی به گوگل داکیومنت باید از طریق Google Drive وارد شوید. پس از کلیک روی گزینه new، Google Docs را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

گوگل درایو، بهترین راه ذخیره اطلاعات

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدید ویرایشگرهای آنلاین، بسیار متنوع هستند. در این مطلب با پرکاربردترین ویرایشگرهای آنلاین و نحوه کار با آن‌ها آشنا شدیم. امیدواریم تا استفاده از این ابزارها، در بهبود کیفیت متون شما تاثیرگذار باشد.

ترجمیک جامع‌ترین پلتفرم آنلاین خدمات زبانی و خانه مترجمان و ویراستاران ایران است. چنانچه به خدمات ویراستاری تخصصی نیاز داشتید، از ترجمیک کمک بگیرید.

ترجمیک برای تکمیل کادر مترجمان و ویراستاران خود، به جذب نیرو می‌پردازد. اگر به فعالیت در این زمینه‌ها علاقه دارید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم و ویراستار ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.