چگونه یک متن را پارافریز کنیم؟ (هشت روش انجام پارافریز متون به صورت تخصصی)

تصور کنید که برای پیدا کردن مطلب مهمی در اینترنت، به جست‌وجو می‌پردازید. منابعی که پیدا می‌کنید خوب هستند، اما نگارش و نوع نوشتن مقالات به خوبی نمی‌توانند که منظور اصلی را بیان کنند. در این حالت یک کلید اصلی به کارمان می‌آید: «پارافریز و بازنویسی متن».

در بازنویسی یا پارافریز متون، دقیقا همان مطالب با همان مفهوم نوشته می‌شوند. با این حال، نوع نگارش و نحوه گفتار متفاوت از متن قبلی است. چه در مقالات علمی و چه در مقالات اینترنتی، پارافریز یا بازنویسی متن تا حد زیادی به کار ما می‌آیند.

این موضوع در امر مقاله نویسی اهمیت بیشتری نیز دارد. در واقع، مخاطبان از جمله داوران ژورنال‌های علمی از شما به عنوان نویسنده انتظار دارند که متنی را به رشته تحریر درآورید. حالا این متن باید به سبکی قابل فهم برای طیف وسیعی از مخاطبان، نگاشته شود. خیلی از اساتید راهنما پس از مطالعه اولین مقاله شما با روی خوش برخورد نمی‌کنند.

آن‌ها به احتمال قوی خواهند گفت: «چرا پارافریز متن فارسی را انجام نداده‌ای؟» یا شاید به تعجب از شما خواهند پرسید: «می‌دانی پارافریز چیست؟». پارافریز کردن از جمله اولین مراحل جهت افزایش کیفیت مقاله و متون پژوهشی شماست.

با توجه به این موضوع، اگر قصد دارید نکات مهم پارافریز یا بازنویسی تخصصی را بدانید اما منبع مناسبی نمی‌یابید، این مقاله برای شماست. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. جدا از آن، خوب است بدانید که ترجمیک خدمات پارافریز تخصصی را در بالاترین سطح و مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه می‌دهد. تنها با چند کلیک بازنویسی یا پارافریز مقاله خود را به حرفه‌ای‌ها بسپارید.

مطالب مرتبط:

معرفی ۹ نرم‌افزار و سایت بازنویسی متون تخصصی

پارافریز چیست و به چه روش‌های انجام می‌گیرد؟

پارافریز مقاله زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید بدون آنکه دچار سرقت ادبی شده باشید، ایده‌ای که در سر دارید را روی کاغذ بیاورید. برای مثال، ممکن است که برای نوشتن یک پاراگراف در مقاله خود ده‌ها مقاله خوانده باشید. می‌خواهید تا از هر کدام از این مطالعات ایده، مفهوم یا نتیجه‌ای را گزارش کرده و در قالب یک پارگراف منسجم ارائه دهید. به طور کلی پارافریز چند روش متفاوت دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پارافریز مقاله زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید بدون آنکه دچار سرقت ادبی شده باشید، ایده‌ای که در سر دارید را روی کاغذ بیاورید.
پارافریز مقاله زمانی رخ می‌دهد که سعی کنید بدون آنکه دچار سرقت ادبی شده باشید، ایده‌ای که در سر دارید را روی کاغذ بیاورید.

تغییرات در بخش‌های مختلف جمله

این تغییرات شامل ایجاد تغییر و جابه‌جایی در افعال، اسامی، صفات و قیود است. برای مثال جمله «در هر روز حدود دو میلیون متر معکب آب با سرعت بسیار بالا وارد مخزن می‌شود.» به جمله «ورودی روزانه آب مخزن (که سرعت بالایی دارد) نزدیک به دو میلیون متر معکب تخمین زده می‌شود.». این کار جهت روان‌تر شدن فهم متن صورت می‌گیرد.

تغییر در ساختار جملات

مرسوم‌ترین تغییری که در ساختار جملات صورت می‌گیرد، تبدیل جملات غیرمجهول با مجهول یا بالعکس می‌باشد. تغییر در ساختار دلایل متعددی دارد. برای مثال، این تغییر ممکن است به این دلیل صورت گیرد که تمامی جملات یک پاراگراف با فاعل شروع نشوند. علاوه بر آن، با مجهول کردن جملات مفاهیم در قالب عام‌ و غیرشخصی‌تری منتقل می‌شوند.

برای مثال جمله «محققان انگلیسی به این نتیجه رسیدند که جهش ژنتیکی در بروز سرطان سینه نقش دارد.» به جمله «مشخص شده است که جهش ژنتیکی در بروز سرطان سینه نقش دارد.» تبدیل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، برعکس این مورد نیز ممکن است.

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی | اندازه گیری سرقت ادبی و انواع آن

کاهش طول جملات

به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که هرچقدر طول یک جمله بیشتر باشد، درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. پارافریز کردن به شما کمک می‌کند تا جمله را به دو یا چند جمله کوتاه‌تر تبدیل کرده و بدین شکل متن خود را روان‌تر کنید.

این جمله را در نظر بگیرید «نتایج مطالعه با استفاده از بکارگیری رویکردهای تجربی و اجتماعی حاکی از اهمیت بالای نقش تربیتی والدین در رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ای است که از مدرسه اخراج شده‌اند.»

همانطور که شما هم می‌بینید، جمله مربوطه طولانی شده و در فهم مخاطب سخت جای می‌گیرد. حالا این جمله را بنگرید: «رویکردهای تجربی و اجتماعی جهت به دست آوردن نتایج استفاده شدند. نتایج نشان می‌دهد رشد مغزی و فکری کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله (که از مدرسه اخراج شده‌اند) تحت تأثیر روش‌های تربیتی والدین است.» بهتر نیست؟

استفاده از کلمات هم‌معنی

گاهی نیاز است کلمات جایگزین عبارات هم‌معنی شوند تا وزن کلی نوشته تغییر یابد. برای مثال ممکن است بخواهید که متن حالت رسمی‌تر یا دوستانه‌تر پیدا کند. این جمله را در نظر بگیرید: «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی چاق و پیر بود در میان مصاحبه انصراف داد و رفت.».

خب! شاید نیاز باشد جمله قبلی رسمی‌تر نوشته شود، بنابراین از کلمات و عبارت هم‌معنی استفاده می‌کنیم: «یکی از مصاحبه‌شوندگان که مردی با اضافه وزن و پا به سن گذاشته بود، با اعلام انصراف، محل مصاحبه را ترک کرد». این یکی از کاربردی‌ترین روش‌های پارافریز است.

چرا باید متنی را پارافرایز کنیم؟

پارافریز معمولا به دلایل متفاوتی انجام می‌شود. جالب است بدانید که برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان برای فهم بهتر مطالب از پارافریز کردن آن‌ها استفاده می‌کنند، اما خودشان نمی‌دانند! بنابراین، موارد زیر را به عنوان مهم‌ترین دلایل پارافریز می‌شناسیم:

  • فهم مطالب به صورت عمیق و کافی
  • جلوگیری از سرقت ادبی
  • گسترش اطلاعات مفید

«پارافریز» و «نقل قول» چه تفاوت‌هایی دارند؟

در نقل قول به طور مستقیم از یک مقاله مطلبی را بازگویی می‌کنید. این مهم است که در نقل قول، مطالب عینا به همان صورت انتقال داده شوند. با این حال،‌ در پارافریز فهم و درک شخصی نیز دخیل است و شیوه نگارش آن به طور کامل با اصل مطلب تفاوت دارد. حتما توجه داشته باشید که نقل قول زیاد در یک مقاله، به سرقت ادبی نزدیک شده و نشان می‌دهد که فرد برای نگارش مقاله برای بیان کردن مطالب به زبان خود، تنبلی کرده است.

چگونه یک متن را پارافریز کنیم؟

حالا که فهمیده‌ایم پارافریز چیست، چه فرقی با «نقل قول» دارد و به چه دلیل این کار را انجام می‌دهیم، باید چگونگی آن را بررسی کنیم. در ادامه به بررسی شیوه درست پارافریز کردن و چگونگی آن می‌پردازیم.

گام اول: متنی که قصد دارید پارافریز کنید را چندین بار بخوانید

اولین گام در پارافریز کردن، درک کامل پاراگرافی است که با آن سروکار دارید. بنابراین باید با دقت آن را مطالعه کنید. گاهی لازم است پاراگراف‌های قبلی و بعدی را هم مطالعه کنید تا چیزی را از قلم نیندازید.

گام دوم: یادداشت برداری کنید

پس از مطالعه دقیق متن باید به چند عنصر، اصل یا مفهوم کلیدی رسیده باشید. برای مثال، ممکن است که یک پاراگراف درباره «مصداق‌های قتل درجه یک در سیستم قضائی کشور آلمان به همراه چندین کیس قانونی» باشد.

حالا برمبنای هدفی که دارید، شاید تصمیم بگیرید که تنها مصداق‌ها را برجسته کرده و از مثال‌ها چشم‌پوشی کنید. در این حالت مصادیق باید با نگارشی متفاوت در کنار هم قرار گیرند. این مصداق‌ها باید در یادداشت‌برداری شما به عنوان رئوس مطالب متن خودتان درنظر گرفته شوند.

پس از مطالعه دقیق متن باید به چند عنصر، اصل یا مفهوم کلیدی رسیده باشید.
پس از مطالعه دقیق متن باید به چند عنصر، اصل یا مفهوم کلیدی رسیده باشید.

گام سوم: شروع به نوشتن کنید

پس از یادداشت برداری نوبت به آن می‌رسد که بدون نگاه کردن به متن اصلی و با اتکا به یادداشت‌برداری و تحقیقاتی که انجام داده‌اید، پاراگراف را به زبان خودتان به رشته تحریر درآورید.

گام چهارم: مقایسه و مرور کنید

پس از نوشتن متن، شروع به مقایسه آن با متن اصلی کنید. اگر احساس کردید که شباهت‌ها زیاد است، با توجه به گام‌های قبلی، پارافریز را گسترش دهید. در نهایت از یک مخاطب بخواهید تا درک خود را از متن شما بیان کنند. اگر درک این فرد همان چیزی است که شما تلاش داشته‌اید منتقل کنید، بدانید کارتان را به خوبی انجام داده‌اید. یک نکته‌ی بسیار مهم! ارجاع دادن به مقاله اصلی را هرگز فراموش نکنید، چه در مقالات مکتوب و چه در مقالات اینترنتی.

مطالب مرتبط:

سرقت ادبی از خود (Self-plagiarism) و راهکارهای جلوگیری از آن

چگونه سفارش پارافریز خود را به ترجمیک بسپاریم؟

شاید شما ندانید، اما ما می‌دانیم که با خواندن این مقاله، چه لطفی در حق خودتان کرده‌اید! یاد گرفتن پارافریز کردن در بخش‌های مختلف و اقدامات تحصیلی شما آثار مثبتی بر جای می‌گذارد. از جمله مهم‌ترین خوبی‌های پارافریز کردن این است که شما متهم به سرقت ادبی نخواهید شد.

چنانچه قصد دارید از پارافریز مقاله خود اطمینان حاصل کنید، آن را به ما بسپارید. ترجمیک به عنوان بزرگترین پلتفرم ارائه‌دهنده‌ی خدمات زبانی، درخدمت شماست. پارافریز کردن مقاله شما توسط مجرب‌ترین ویراستاران با تخصص در حیطه مقاله شما صورت می‌گیرد.

علاوه بر آن، اگر به خدماتی چون ترجمه مقاله و ترجمه تخصصی نیاز دارید، ترجمیک را فراموش نکنید. تیم پشتیبانی ترجمیک نیز که مجهز به انواع نرم‌افزارهای ردیابی سرقت ادبی است، کیفیت کار پارافریز و ترجمه را تضمین می‌کند. منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.