چاپ زندگی‌نامه

چگونه زندگی‌نامه خود را چاپ کنیم؟

زندگی هر شخصی مملو از اتفاقات و تجاربی است که می‌تواند به رشته تحریر درآید و در اختیار دیگران قرار گیرد. چرا که همین حوادث و تجارب مایه پند و عبرت سایر افراد هستند و می‌توانند برای آن‌ها باارزش باشند. بنابراین چاپ زندگی‌نامه، نوعی تولید محتوای متنی است که علاوه بر درآمدزایی، جنبه معنوی نیز خواهد داشت.

اگر شما هم زندگی پرفراز و نشیبی را تجربه کرده‌اید و به فکر چاپ زندگی‌نامه خود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است. پس با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

۹ نکته مهم برای انتشار پایان‌نامه در قالب کتاب

زندگی‌نامه (حسب حال) چیست؟

پیش از هر چیز، بد نیست که نگاهی به تعریف زندگی‌نامه داشته باشیم. زندگی‌نامه که به آن بیوگرافی یا سرگذشت‌نامه هم گفته می‌شود، سبکی در ادبیات و سایر رسانه‌ها از قبیل فیلم‌های مستند می‌باشد که به شرح و توصیف رویدادها و روش زندگی یک و یا چند نفر مربوط می‌شود. اغلب زندگی‌نامه‌ها بر اساس یادداشت‌های فردی می‌باشد. بنابراین زندگی‌نامه داستانی واقعی است و تخیلی در آن دیده نمی‌شود.

آموزش گام به گام تألیف زندگی‌نامه

پیش از شروع به نوشتن زندگی‌نامه کنید هدف خود را مشخص کنید. حتی اگر تعداد صفحات آن زندگی‌نامه کم باشد نیز بهتر است با هدفی مشخص و کاملا شفاف به رشته تحریر درآید.

حوادث چشمگیر را مشخص کنید

ابتدا باید تصمیم بگیرید که چگونه  زندگی فرد مورد نظر را نقل خواهید کرد. برای این کار می‌توانید یک طرح کلی بنویسید و سپس جزئیات را تکمیل کنید. در واقع در این گام باید خصوص این‌که کدام حوادث در زندگی شخص موردنظر نقش چشمگیری داشته تصمیم‌گیری کنید.

داستان‌نویسی کنید

باید به این نکته توجه داشته باشید که زندگی‌نامه (حسب حال) باید همانند یک داستان جاری باشد تا بتواند مخاطب را با خود همراه کند. بنابراین در این گام، زندگی‌نامه را به صورت یک داستان درآورید.

چند پیش‌نویس تهیه کنید

 هیچ اثر فاخری یک روزه ساخته نمی‌شود. نوشتن و چاپ زندگی‌نامه هم از این قاعده مستثنی نیست. در مرحله اول باید به احساس خود از نخستین نوشته پی ببرید، باید چند ساعت و حتی به مدت یک روز از آن دور باشید، مجددا سراغ آن بروید و دوباره بخوانید و سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید.

چاپ زندگینامه

آیا قادر به برقراری با آن هستید؟ احساس آن نوشته برایتان قابل لمس است؟ مفهومی را که نوشته دارد برایتان واضح و دلنشین است؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید متوجه می‌شوید که لازم است قسمت‌هایی از متن را جابه‌جا کنید و یا قسمت‌هایی را مجددا تألیف کنید؟

نظر دیگران را بپرسید

اگر دوست دارید که زندگی‌نامه شما به مرحله چاپ برسد، حتما از فردی که در این زمینه فعالیت دارد بخواهید که آن را بخواند و نظر خود را اعلام کند. علاوه بر این، چنانچه با یک انتشارات همکاری می‌کنید در تمامی مراحل نگارش زندگی‌نامه، با ویراستار در ارتباط باشید.

برای زندگی‌نامه عنوان انتخاب کنید

در مرحله آخر باید برای زندگی‌نامه یک عنوان انتخاب کنید. البته شما می‌توانید این کار را پیش از نوشتن زندگی‌نامه نیز انجام دهید. با این حال، به یاد داشته باشید که عنوان زندگی‌نامه باید با شخصیت اصلی و و موضوعاتی که در زندگی‌نامه مورد بحث قرار گرفته‌اند، همخوانی داشته باشد.

علاوه بر این، عنوان باید جذاب و گیرا باشد. به طوری‌که مخاطبان را به سمت خود جذب کند.

انواع حسب حال یا بیوگرافی

انواع بیوگرافی (فرهنگ‌های شرح حال) را می‌توان به سه دسته کلی زیر تقسیم نمود:

فرهنگ‌های شرح حال جهانی

 این نوع از انواع بیوگرافی، در بردارنده زندگی افرادی است که بدون محدودیت‌های شغلی، منطقه‌ای و یا کشوری تألیف شده‌اند. مانند مشاهیر جهانی.

فرهنگ‌های ملی یا ناحیه‌ای

دربرگیرنده احوال بزرگان کشور یا ناحیه‌ای خاص است بدون این‌که محدودیت شغلی و حرفه‌ای آنان در نظر گرفته شود. مانند کارنامه بزرگان ایران.

فرهنگ‌های شغلی یا حرفه‌ای

در بردارنده زندگی‌نامه افرادی است که وابسته به شغلی خاص هستند و اغلب به صورت جهانی و ملی و یا ناحیه‌ای گردآوری شده‌اند. همچون پزشکان نامی پارسی و مردان موسیقی.

مطالب مرتبط:

۷ مهارت مهم برای ویراستاری و نمونه‌خوانی

چگونه زندگی‌نامه خود را بنویسیم؟

  اگر با خواندن مطالب بالا ترغیب شدید که زندگی‌نامه خود را بنویسید ولی نمی‌دانید که از کجا شروع کنید مراحل زیر را انجام دهید.

  • خط زندگی خود را تألیف کنید.
  • شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار زندگی خود را تعیین کنید.
  • مشخص کنید که بهترین قصه زندگی‌تان چه بوده است.
  • کتاب را با لحن خود تألیف نمائید.
  • سعی کنید زندگی خود را فاش کنید. ( افکار درونی و عقاید خود، بیان اشتباهاتی که ممکن است در زندگی مرتکب شده باشید و می‌تواند به گونه‌ای برای مخاطب آموزنده باشد را مطرح کنید).
  • در هر دوره ای از زندگی خود که قرار دارید وقایع تاریخی آن دوره را بیان کنید.

سخن پایانی

ممکن است قبلا زندگی‌نامه خود را نوشته باشید و حالا، با توجه به استقبالی که از آن شده، به فکر ترجمه افتاده باشید. اتفاقا فکر بسیار هوشمندانه‌ای کرده‌اید! چراکه ترجمه زندگی‌نامه و انتشار آن در بازارهای جهانی، راهی عالی برای درآمدزایی و کسب شهرت است.

شما می‌توانید ترجمه زندگی‌نامه خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید و در زمانی معقول و مناسب، کاری باکیفیت تحویل بگیرید.

2 دیدگاه در «چگونه زندگی‌نامه خود را چاپ کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.