به مناسبت ۲۰ آوریل روز جهانی زبان چینی | چند نکته جالب که شاید درباره این زبان نمی‌دانستید

بخش بزرگی از ترجمیک را مترجمان حرفه‌ای مسلط به زبان چینی، انگلیسی و فارسی تشکیل می‌دهند. ترجمیک با همراهی این مترجمان، آمادگی ارائه انواع خدمات ترجمه چینی و مترجم حضوری چینی را دارد. چینی یکی از زبا‌ن‌های تاثیرگذار و مهم دنیاست. با توجه به تلاش دو کشور چین و ایران برای برقراری ارتباط نزدیک تجاری، سیاسی و فرهنگی با یکدیگر، نیاز به مترجم چینی حرفه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود.

مترجم چینی به فارسی حرفه‌ای باید در زمینه‌های مختلف بازرگانی، حقوقی و فرهنگ عامه تسلط کافی را داشته باشد تا بتواند آن‌طور که انتظار می‌رود رسالت خود را به عنوان یک مترجم انجام دهد. از جمله خدماتی که ترجمه تخصصی ترجمیک ارائه می‌دهد ترجمه متون چینی، ترجمه ویدیو و صوت چینی و اعزام مترجم همزمان و مترجم شفاهی چینی است.

چند نکته جالب درباره زبان چینی

به مناسبت روز جهانی زبان چینی چند نکته جالب درباره این زبان را برای شما گردآوری کرده‌ایم. امیدواریم از خواندن آن لذت ببرید.

  • پر استفاده‌ترین زبان دنیا

بیش از ۱٬۳۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در دنیا به زبان چینی صحبت می‌کنند. این عدد بسیار شگفت انگیز است. در واقع اگر کسی زبان چینی را آموزش ببیند می‌تواند با ۱۳% از مردم دنیا بدون مشکل ارتباط برقرار کند.

  • زبان چینی، زبان نمادها

این زبان کاملاً بر پایه نمادها و نشانه‌ها می‌باشد. برای مثال 土 خط وسط پیشانی ببر است که نماد بزرگی و قدرت است.

  • روش طلایی تشخیص نوشته‌های آسیایی:

زبان چینی: سعی کنید بالای کلمات، معبدی را ترسیم کنید! اگر توانستید شکل خانه‌های قدیمی یا معابد چینی را ببینید، پس کلمات به زبان چینی نوشته شده اند!

زبان کره‌ای: دیدن صورت گربه در کلمات، به ما می‌گوید زبان این متن، کره‌ای است!

زبان هندی: تا به حال در نوشته‌های خود شنای پروانه رفته‌اید؟! بله درست است؛ هندی‌ها به این شکل در متون خود شنا می‌کنند!

زبان تایلندی: این را هم بدانید که در زبان تایلندی، می‌توانید به دنبال شاخک‌های حلزون در کلمات باشید!

– زبان ژاپنی: حروف در زبان ژاپنی، در حال اجرای حرکات رزمی هستند!

  • چینی یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل

زبان چینی ماندرین یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل محسوب می‌شود. زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی و روسی نیز از زبان‌های رسمی دیگر سازمان ملل است.

  • زبان چینی الفبا ندارد!

شاید شنیده باشید که زبان چینی بیش از ۵۰۰۰۰ حروف الفبا دارد. اما این اشتباه است. در زبان چینی الفبا وجود ندارد و از نمادهایی که به آن کاراکتر گفته می‌شود در این زبان حدود ۶۷ درصد کلمات متشکل از دو یا چند کاراکتر هستند و این ویژگی نیز سبب می‌شود یادگیری آن کمی سخت‌تر به نظر برسد. کاراکترهای چینی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده‌اند که هرکدام معانی متفاوتی دارند. برای رساندن مفهوم استفاده می‌شود. نکته جالب اینجاست که با دانستن ۲۵۰۰ از این کاراکترها، حدود ۹۸% از متون را متوجه خواهید شد.

  • گرامر زبان چینی بسیار ساده است!

اتفاقا زبان چینی گرامر بسیار ساده‌ای در مقایسه با گرامر زبان فرانسه و انگلیسی دارد. در زبان چینی مشخص کردن جنسیت نیاز نیست، افعال نیاز به صرف کردن ندارند و زمان افعال بسیار ساده به کار می‌روند.

  • رو به رشدترین زبان دنیا

زبان چینی در تمام دنیا و نه تنها در کشورهای چینی(با توجه به رشد جمعیت آن‌ها)بلکه در غرب نیز در حال رشد است. می‌توان گفت این زبان سریع‌ترین رشد را در جهان دارد.

  • یادگیری زبان چینی و باز کردن قفل‌های مغزی

بسیار جالب است بدانید، کسانی که ترجمه چینی را یاد می‌گیرند توانایی استفاده از هر دو طرف مغز خود را پیدا می‌کنند. یادگیری زبان انگلیسی تنها طرف چپ مغز شما را درگیر خواهد کرد.

  • شروع دشواری زبان چینی در کلمات مربوط به اندازه و مقدار

یکی از یپیچیدگی‌هایی که زبان چینی دارد و آن را به طور خاص با دیگر زبان‌ها جدا می‌کند، کلماتی است که برای توصیف اندازه یا مقدار اسم‌ها به کار برده می‌شود. برای مثال وقتی می‌خواهیم بگوییم “۷ سیب” به طور خاص برای ۷ که برای شمارش سیب به کار برده می‌شود باید کلمه‌ای خاص را استفاده کنیم. خوب این مساله برای زبان‌آموزهای چینی و کسانی که قصد مترجم زبان چینی شدن را دارند، دردسرساز خواهد شد.

  • شگفتی در ترتیب قرار گرفتن کاراکترهای زبان چینی

شاید باور کردنی نباشد اما کاراکترهای زبان چینی ماندرین را می‌توان از هر طرفی نوشت. از بالا به پایین، از چپ به راست و یا از راست به چپ.

مقایسه با زبان انگلیسی

اگر به گویش برخی کلمات دقت کنید، ممکن است کلماتی همسان با زبان انگلیسی به گوشتان بخورد. این موضوع تقریباً در میان تمام زبان‌ها دیده می‌شود که کلماتی مشترک از نظر تلفظ وجود داشته باشند. برای مثال کلمه 咖啡 به معنای قهوه، تلفظی شبیه به کلمه coffee در زبان انگلیسی دارد و یا کلمه 沙发 به معنای مبل مانند sofa در انگلیسی خوانده می‌شود.

علاوه بر کشور چین، کشورهایی مانند مالزی، تایوان، اندونزی و سنگاپور نیز از این زبان استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی برای آموختن زبان چینی نیز باتوجه به جایگاه آن در زمینه‌های متنوع تجارت، مهاجرت، تحصیل، گردشگری و… یکی از پراهمیت‌ترین کارهایی است که می‌توانید در جهت پیشرفت و بهبود توانایی‌های خود انجام دهید.

3 دیدگاه در «به مناسبت ۲۰ آوریل روز جهانی زبان چینی | چند نکته جالب که شاید درباره این زبان نمی‌دانستید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.