شکستنِ شاخِ محتوانویسی؟ (آموزش تولیدمحتوا)

یکی از راه‌های جدید کسب درآمد برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، تولید محتوای مفید بر روی وب است. این تولید محتوا در نهایت سبب فروش بیشتر محصول یا خدمات می‌شود. در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، به نحوه تولید محتوای متنی و نوشتن محتوا پرداخته‌ایم.

برای مطالعه مطالب مفید دیگر در زمینه تولید محتوا به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

در این مطلب خواهید خواند:

چرا تولید محتوا اهمیت زیادی دارد؟

تولیدکنندگان محتوا اغلب به کسب مزیت در رقابت خود با سایرین علاقه‌مند هستند و این هدف عمدتاً به دلیل عزم و اراده قوی، اخلاق کاری خوب و فشار عصبی ناشی از فشارهای فزاینده کار بازاریابی محتوا در بازار بسیار رقابتی امروز است. هرچه که هست، تولید محتوا نیازمند یادگیری نحوه بهبود نوشتار و اصول محتوانویسی است.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا

اول از همه، سعی کنید تمام هفت نکته زیر را در محتوا نویسی برای مشتری، انتشارات یا هر شرکتی رعایت کنید. همچنین با گذشت زمان، باید این نکات را به روال معمول تبدیل کنید؛ چرا که این امر باعث می‌شود فرایندهای تولید محتوا تسریع شود، سرعت نوشتن محتوا افزایش یابد، سطح ثابتی از کیفیت محتوا به دست آید و از همه مهم‌تر، به شما کمک می‌کند تا به یکی از باهوش‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تولیدکنندگان محتوا تبدیل شوید.

 یک طرح کلی بنویسید

چه برای نوشتن یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای، یک کتاب الکترونیکی ۵۰ صفحه‌ای یا یک صفحه گزارش خلاصه، همیشه باید از یک طرح کلی استراتژیک برای پروژه خود شروع کنید. هنگامی که شما به طور کامل هدف محتوا را درک نکنید، ممکن است نوشته‌هایتان پراکنده یا نامرتب به نظر برسد و در نهایت عملکرد ضعیفی داشته باشد و محتوای بی‌کیفیتی تولید کند. بنابراین، سعی کنید قبل از صرف هرگونه زمان برای تولید محتوا، ابتدا به انتخاب موضوع و سازماندهی نکات کلیدی بپردازید.

ایجاد یک طرح کلی به شما کمک می‌کند تا موضوع خود را به صورت دقیق تنظیم کنید و با تکمیل جزئیات در مسیر نوشتن محتوا به خوبی جلو بروید. به‌علاوه، وجود طرح کلی برای همکاری تیمی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تغییر جهت محتوا بسیار آسان‌تر است؛ به‌عبارتی، قادر خواهید بود تا بقیه اعضای تیم را از میزان پیشرفت کار خود مطلع سازید و این امر می‌تواند شما را از سردرگمی و سرخوردگی در مسیر نوشتن تولید محتوا نجات دهد.

تحقیقات خود را انجام دهید

امروزه محتوانویسی بسیار رقابتی‌تر از قبل شده و در نتیجه با افزایش این رقابت، ایجاد محتوای برجسته سخت‌تر شده است. البته خوشبختانه بسیاری از محتواهای آنلاین و موجود در بستر اینترنت، سطح پایین هستند. بنابراین، وظیفه شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا این است که منابع ارزشمندی را پیدا کنید و شروع به نوشتن محتوای مفید کنید.

تحقیقات خوب فراتر از جستجوهای گوگل و تجزیه و تحلیل محتوای رقابتی است. یک تحقیق خوب از داخل سازمان شروع می‌شود. هنگام تحقیق درباره موضوعاتی که برای تولید محتوا نیاز است، ابتدا باید با افراد سایر بخش‌های شرکت خود ملاقات کنید. مگر آن‌که به دنبال محتوانویسی در منزل باشید. برای مثال، سعی کنید به‌دنبال مسائل پراهمیت برای تیم فروش و بازاریابی باشید یا این که دریابید مدیران شرکت چه اهدافی را دنبال می‌کنند و در نهایت سعی کنید درباره آن چه برای مخاطبان، مشتریان یا خوانندگان شما مهم است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به‌جای استفاده از نظرسنجی و ایمیل، با اعضای تیم و مشتریان بزرگ برای صرف قهوه ملاقات کنید و چنان‌چه این‌ کار برایتان مقدور نیست، حداقل یک تماس تلفنی برقرار کنید. این نوع تماس‌ها و گفت‌وگوها کمی شخصی‌تر هستند، بنابراین افراد را ترغیب می‌کند تا در مورد چالش‌ها یا نظرات خود بیشتر صحبت کنند و نهایتاً تمام این مسائل به تولید محتوای باکیفیت کمک می‌کند.

 روی محتوای عملی و متقاعدکننده تمرکز کنید

هدف اکثر محتواهای نوشته‌شده، تشویق مشتریان جهت انجام اقدامات مطلوب‌تر برای کمک به تجارت شماست. این به این معناست که شما باید خوانندگان را با محتوای خود ترغیب کنید تا از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشند، در وبینارها ثبت نام کنند و به محصولات یا خدمات شما با اطمینان کافی روی بیاورند.

برای انجام این کار، ابتدا باید از انتقادات خوانندگان خود استقبال کنید و راه‌حل‌های واقعی را برای کمک به آن‌ها ارائه دهید. شک نکنید اگر دائماً اطلاعات ارزشمندی به خوانندگان خود بدهید، آن‌ها تمایل بیشتری برای ثبت‌ نام در خبرنامه یا کارهایی شبیه به این پیدا خواهند کرد.

 کار خود را با صدای بلند مرور کنید

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما اصرار داریم که آن را انجام دهید. هنگامی‌که تولید محتوا را به پایان رساندید، قبل از ارسال مطالب خود برای انتشار در وبلاگ یا سایت یا شبکه‌های اجتماعی، پیش‌نویس محتوای نوشته‌شده را با صدای بلند بخوانید.

پس از اتمام پیش‌نویس محتوا، از ابتدا تا انتهای آن را با صدای بلند بخوانید. اگر در کافی شاپی در حال استراحت، نوشیدن قهوه و البته دورکاری هستید یا برای مثال همکارانتان شما را زیر نظر دارند، ممکن است عجیب به نظر برسید. اما خواندن محتوای تولیدشده با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا علائم نگارشی ناخوشایند، عبارت‌های عجیب ‌و غریب یا بخش‌هایی که بی‌مفهوم به نظر می‌رسند را تشخیص دهید.

 از ویراستار بهره ببرید

حتی زمانی که ۲۰ یا ۳۰ ساعت را صرف محتوانویسی در منزل یا سر کار می‌کنید، باز هم بعد از مرور محتوا، ممکن است با اشتباهات فراوانی روبرو شوید که اثرات منفی بسیاری داشته باشد. پذیرفتن این‌که شما به یک ویراستار نیاز دارید، اولین قدم برای نوشتن تولید محتوای مناسب و کمک به بازاریابی شماست.

وجود ویراستاران برای تولید یک محتوای بی‌نقص بسیار مهم است؛ اما کار با آن‌ها نیز می‌تواند تا حدودی چالش‌برانگیز باشد. بنابراین، بهتر است تمرکز خود را بر ساده‌سازی کار ویراستار بگذارید و تا حد امکان، از انتقادات آن‌ها به محتوا استقبال کنید.

این کار، به‌ویژه هنگام اولین محتوا نویسی یا شروع کار با ویراستار جدید، خودنمایی می‌کند. هر ویراستار سبک منحصر به فرد خود را دارد و وظیفه شما این است که به سبک و تخصص آن‌ها احترام بگذارید، حتی زمانی که به نظر می‌رسد محتوای شما را تا حد زیادی تغییر داده‌اند. اما نکته مهم این است که در نهایت یک محتوای بسیار باکیفیت با کم‌ترین نقص را به شما تحویل می‌دهند که می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در کسب‌وکار و بازاریابی شما داشته باشد.

 درخواست بازخورد کنید

همه تولیدکنندگان محتوا، امکان همکاری با ویراستاران را ندارند یا ممکن است بسیاری از آن‌ها اصلاً پشتیبانی خوبی برای ویرایش دریافت نکنند. در این مورد، بهتر است از همسا‌لان خود یا جامعه هدف محتوای تولیدشده بازخورد بخواهید یا نظرات مدیران بخش را جویا شوید. بدون شک، مدیر فروش یا مسئول اصلی کسب‌وکار نظر متفاوتی با مدیر خدمات مشتری خواهد داشت. همچنین بازخورد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند نقص‌های محتوای تولیدشده را به خوبی تشخیص دهید.

هر روز بنویسید

شاید این توصیه کمی برای کسانی که کار محتوانویسی در منزل یا شرکت انجام می‌دهند، عجیب به نظر برسد؛ چرا که بدیهی است آن‌ها هر روز باید بنویسند و کارشان این است! این چه نوع توصیه‌ای است؟

اما با نگاهی دقیق‌تر، متوجه می‌شوید که توصیه «هر روز بنویسید» به‌معنای تغییر بیشتر در ذهنیت شما در مورد نوشتن تولید محتوا است. اکثر مردم هر روز به نویسندگی می‌پردازند؛ اما تمرکز زیادی بر نوشته‌هایشان ندارند.

با تغییر ذهنیت خود، هر بار که می‌نویسید، هدفمندتر می‌شوید. روی معنی کلماتی که تایپ می‌کنید تمرکز کنید. این تغییر ذهنی است که همه تولیدکنندگان محتوا باید برای بهبود نوشتار خود انجام دهند.

مراحل مهم نوشتن محتوا برای سایت

نحوه نوشتن محتوا برای سایت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که بازاریابان محتوا با آن روبرو هستند. ممکن است به یادداشت‌های خود خیره شده باشید و فکر کنید که چگونه می‌توانید همه را به یک محتوای مؤثر و باکیفیت تبدیل کنید.

در این جا به بیان مراحل اصلی نحوه نوشتن محتوا برای سایت می‌پردازیم. هم چنین به نحوه استفاده از کلمات کلیدی و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) نیز در این مقاله می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

هدف محتوای سایت را تعیین کنید

نوشتن محتوا برای سایت بدون این‌که بدانید چرا آن را می‌نویسید، ممکن نیست. آیا محتوای سایت محصولی را به فروش می‌رساند؟ آیا منظور جذب مشتری جدید است؟ آیا هدف ایجاد ترافیک برای حمایت از تبلیغات و حمایت مالی است؟ هنگامی که هدف اصلی نوشتن محتوا برای سایت را بدانید، موقعیت بهتری برای تولید محتوای جدید خواهید داشت که به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. بنابراین، قبل از این‌که حتی یک کلمه محتوا برای سایت بنویسید، در وهله نخست دریابید که آن را برای چه کسانی و با چه هدفی می‌نویسید.

درباره مخاطبان تحقیق کنید (پرسونا)

این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که شما تنها و تنها برای مخاطبان می‌نویسید. این‌که شما چه می‌گویید و چگونه بیان می‌کنید، به موارد زیر بستگی دارد:

  • سطح تخصص آن‌ها: اگر انتظار دارید در سایت خود با افراد متخصص صحبت کنید، باید از زبان متفاوتی نسبت به صحبت با افراد مبتدی و غیرمتخصص استفاده کنید.
  • آن‌چه واقعاً می‌خواهند بدانند: این یک نکته اساسی در نوشتن محتوا برای سایت به‌صورت مؤثر است؛ زیرا اگر بتوانید به سؤالات مخاطبان بهتر از دیگران پاسخ دهید، شانس بیشتری برای جذب آن‌ها به‌عنوان مشتری خواهید داشت.
  • چگونه به سایت شما هدایت می‌شوند: درک این‌که کاربران شما از کجا آمده‌اند یا وقتی به سایت شما سر می‌زنند چه چیزی را جستجو می‌کنند، می‌تواند شما را در اصول محتوانویسی مؤثر برای سایت راهنمایی کند.
  • علاقه‌مندی آن‌ها: دانستن آن‌چه که مخاطبان شما دقیقاً به‌دنبال چه چیزهایی هستند یا این‌که علاقه‌مندی آن‌ها چیست، به شما کمک می‌کند تا موارد مهمی را به محتوا سایت خود اضافه کنید تا در آن مشغول بمانند.

چگونه درباره مخاطبان خود تحقیق می‌کنید؟

چندین روش برای تحقیق درباره مخاطبان سایت شما وجود دارد. برخی سایت‌ها ابزارهای مفیدی برای این کار ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، مخاطب سایت‌های دیگری را که احتمالاً بازدیدکنندگان شما از آن‌ها نیز دیدن می‌کنند، به شما نشان می‌دهد.

از سایر روش‌های تحقیق درباره مخاطبان می‌توان به پرسیدن سؤالات مستقیم از آن‌ها، مشاهده اقدامات انجام‌شده توسط مخاطبان در سایت و تجزیه و تحلیل آن‌ها و جستجوی ویژگی‌های مشترک در میان بهترین مشتریان و مخاطبان اشاره کرد. تحقیق درباره رقبای‌ کسب‌وکارتان نیز بینش خوبی را برای شما به‌همراه خواهد داشت.

تحقیق در مورد سایت‌های رقابتی

نوشتن محتوا برای سایت به دید کاملی از چشم‌انداز رقابتی شما بستگی دارد. مقایسه سایت شما با سایت رقبا، اطلاعات مهمی را برای شما به ارمغان می‌آورد، از دلایل آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدیدکنندگان شما، از سایت رقبای شما هم دیدن می‌کنند، پس محتوایی را که آن‌ها در سایت‌های رقبا می‌خوانند، جستجو کنید و سپس بررسی کنید که چه محتوای متفاوت و بهتری را می‌توانید در سایت خود ارائه دهید.

این کار به شما کمک می‌کند تا اصول به‌روز در نوشتن محتوا برای سایت را پیدا کنید. شما همچنین قادر خواهید بود از تغییرات استراتژیک یا روش‌های جدیدی که رقبا در نوشتن محتوا برای سایت‌شان به‌کار می‌گیرند، اطلاع پیدا کنید.

  • می‌توانید از داده‌های رقبا برای محک‌زدن عملکرد خود استفاده کنید؛ به‌عبارتی، از میزان ترافیک، لینک‌های بازگشتی و کلمات کلیدی به‌کاررفته در سایت‌های رقبای خود مطلع شوید. بنابراین می‌توانید اهداف واقعی را برای تولید محتوای مفید و قابل اتکا برای سایت‌تان پیدا کنید.

این مورد همچنین باعث می‌شود موضوعات جدید را برای نوشتن محتوا برای سایت پیدا کنید؛ الهام‌گرفتن از ایده‌های جدید یکی از اصول محتوانویسی محسوب می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.

چگونه باید در مورد رقبا تحقیق کنید؟

برخی سایت‌ها ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابتی مفیدی را ارائه می‌دهند. برای یافتن فهرستی کاربردی از رقبا، از این ابزارهای آماده و نسبتاً دقیق استفاده کنید. پس از تهیه فهرست، سایت‌های رقیب را به روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید کلمات کلیدی را که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند، پیدا کنید. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید به کیفیت رقابتی محتوای کسب‌وکار خود در زمینه SEO پی ببرید. این امر به شما کمک می‌کند تا رویکرد خود را نسبت به محتوای سایت تعیین کنید.

همچنین مدتی را برای بازدید از هر یک از سایت‌های برتر که در موضوع مد نظر شما تولید محتوا می‌کنند، صرف کنید تا سبک، موضوعات و تفاوت آن‌ها را بیابید. البته در این مرحله، باید ابتدا به طور کلی به سایت‌های رقیب نگاهی بیاندازید؛ چراکه بعداً هم می‌توانید صفحات جداگانه‌ای را که با صفحات سایت موردنظر شما رقابت می‌کنند، بررسی کنید.

اکنون که درباره مخاطبان و محتوای رقبای خود تحقیق کرده‌اید، از مطالب مورد نیازتان سرنخی‌هایی خواهید داشت.

نحوه تناسب محتوا در سایت را برنامه‌ریزی کنید

قبل از این‌که نوشتن محتوا برای سایت را آغاز کنید، مطمئن شوید که برنامه‌ از پیش تعیین‌شده‌ای برای نحوه عملکرد همه صفحات سایت وجود دارد.

اگر در حال بازنگری در محتوای سایت یا بازیابی صفحات سایت هستید، ترسیم فهرستی از صفحات و موضوعات مورد بحث در آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در همین راستا، دو موضوع حائز اهمیت است:

  • چه صفحاتی نیاز دارید و هدف هر کدام چیست؟
  • نحوه دست‌یابی مخاطبان به هر صفحه چگونه است؟

محتواهای سایت دارای حجم و اندازه‌های متفاوت است. از محتواهای طولانی و پست‌های وبلاگ گرفته تا توضیحات محصول، تحلیل و بررسی دقیق و پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان و همه نیاز به یک طرح کلی از پیش تعیین‌شده برای نوشتن یک محتوای خوب برای سایت شما دارد.

محتوای هر صفحه جداگانه را بنویسید

اکنون وقت آن است که مراحل نوشتن محتوا برای صفحات سایت خود را با درک هدف صفحه‌ای که قرار است برای آن بنویسید، شروع کنید.

هدف صفحه را مشخص کنید

قبل از نوشتن محتوا برای صفحه‌ای در سایت خود، ابتدا تصمیم بگیرید که صفحه به چه منظور ارائه می‌شود؛ چراکه صفحات مختلف، اهداف متفاوتی خواهند داشت. وقتی به نحوه نوشتن محتوا برای سایت خود فکر می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که محتوا در هر صفحه به هدف مورد نظر بسیار نزدیک باشد.

به عنوان مثال، صفحه اصلی شما به‌عنوان ورودی اصلی سایت شما عمل می‌کند و به مخاطبان کمک می‌کند بفهمند هویت شما چیست و در یک نگاه، چه کاری انجام می‌دهید. این به این معناست که محتوای صفحه اصلی شما باید اطلاعات کمی در مورد مهم‌ترین مفاهیم در اختیار افراد قرار دهد و به آن‌ها کمک کند تا صفحات و مطالب بعدی را پیدا کنند. پست‌های وبلاگ نیز برای محتوای سایت بسیار مهم است و هدف آن‌ها معمولاً آموزش و ایجاد آگاهی از برند تجاری است.

برخی از صفحات شما ممکن است ترافیک را بسیار بالا ببرد. بنابراین، چنان‌چه هدف محتوای شما جذب جستجو کننده‌ها است، یک کلمه کلیدی مناسب برای نوشتن محتوای خود انتخاب کنید.

بهترین کلمه کلیدی را برای صفحه پیدا کنید

کلمه کلیدی عبارت اصلی است که می‌خواهید موتورهای جستجو به‌واسطه آن با صفحه شما لینک شوند. قبل از شروع به نوشتن محتوا، بهترین کلمه کلیدی مورد نظر را مشخص کنید.

در مورد صفحات محبوب و رقابتی تحقیق کنید

سؤال مهم قبل از شروع نوشتن تولید محتوا این است که صفحه شما با کدام صفحات رقابت خواهد کرد؟ اگر جواب این سؤال را می‌دانید، می‌توانید فرصت‌های خوبی را برای ایجاد یک صفحه بهتر و مخاطب‌پسندتر به‌دست آورید.

یکی از راه‌کارها این است که به سادگی کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل وارد کنید و ببینید کدام سایت‌ها و صفحات در حال حاضر در نتایج نمایش داده می‌شوند. یک‌به‌یک آن‌ها را مرور کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • حجم محتوای صفحه
  • موضوعات مطرح‌شده در صفحات
  • نحوه قالب‌بندی اطلاعات

همچنین می‌توانید از ابزار کاوش محتوا در سایت‌های مختلف استفاده کنید تا ببینید کدام صفحات در فضای کسب‌وکار شما در رسانه‌های اجتماعی محبوب هستند.

اکنون شما باید ایده خوبی از نوع محتوایی که می‌توانید با آن پیشرفت کنید را به‌دست آورده باشید؛ بنابراین آماده هستید تا نوشتن محتوای مطلوب و باکیفیت را برای صفحات خود آغاز کنید.

طرح کلی بنویسید و منابع را جمع‌آوری کنید

برای موفقیت در نوشتن محتوا برای سایت، با یک طرح کلی شروع کنید. ایده‌ها و منابع را جمع‌آوری کنید و به موقع برای مصاحبه با کارشناسان موضوعی و کارکنان فروش در سازمان خود اقدام کنید تا به تدوین طرح کلی شما کمک کند. سپس در مرحله بعد، پیش‌نویس محتوای صفحه سایت خود را آماده کنید.

نوشتن محتوای صفحه را آغاز کنید

اکنون زمان آن است که غرق در نوشتن شوید. هنگام نوشتن محتوا برای صفحات سایت خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از شروع، هدف خود را بشناسید. پیش‌تر در این مقاله، در مورد تعیین هدف صفحه شما صحبت کردیم، هنگام نوشتن محتوا این هدف را در نظر داشته باشید. تمام محتوای خود را با این هدف ایجاد کنید تا بتوانید مخاطبان خود را به سمت دلخواه سوق دهید.
  • از هرم معکوس استفاده کنید؛ مهم‌ترین اطلاعات را در ابتدا به خواننده منتقل کنید و در انتهای آن اطلاعات کمتری را در اختیار او قرار دهید. سبک هرمی معکوس با نحوه مطالعه افراد در اینترنت مطابقت بیشتری دارد.
  • متفاوت‌بودن خود، محتوا یا محصولات و خدمات خود را به مخاطب نشان دهید؛ به او نشان دهید که چگونه محصول، خدمات یا پیشنهاد شما می‌تواند وضعیت‌ مخاطب را تغییر دهد و او را به خواسته‌اش برساند.
  • مختصر و واضح بنویسید؛ از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید. از به‌کارگیری کلمات سخت و عبارات پیچیده بپرهیزید و هرگونه اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید، درعوض فقط آن‌چه را که مخاطب باید بداند، بیان کنید.

 بعد از تولید محتوای اولیه، به ویرایش آن بپردازید

پس از نوشتن محتوای هر صفحه از سایت، برای چند ساعت آن را کنار بگذارید! وقتی مجدداً به آن مراجعه کنید، درمی‌یابید که راه‌هایی برای بهبود آن وجود دارد. در این مرحله، احتمالاً فرصت‌هایی برای موارد زیر پیدا خواهید کرد:

  • اصلاح اشتباهات تایپی
  • جایگزینی کلمات ضعیف با کلمات بهتر
  • بازنویسی بخش‌های نامشخص و نامفهوم
  • تقویت تیترها
  • پیوند به سایر مطالب سایت

رعایت این موارد می‌تواند از آن چیزی که فکر می‌کنید نیز برای تأثیر بر مخاطبان نتیجه بهتری داشته باشد.

برای به‌روزرسانی محتوا در آینده برنامه‌ریزی کنید

اگر در حال یادگیری نحوه نوشتن محتوا برای سایت هستید، ممکن است کمی شگفت‌زده شوید اگر بدانید کار شما در این مرحله تازه شروع شده است!

از مهم‌ترین اصول محتوانویسی برای سایت این است که محتوای سایت خود را مرتباً به‌روزرسانی کنید و چه زمانی بهتر از شروع کار تولید محتوا، که برای به‌روزرسانی‌های بعدی نیز برنامه‌ریزی کنید تا در آینده با برنامه از پیش آماده و مطابق با اصول اولیه خود پیش بروید.

یکی از راه های جدید کسب درآمد برای کسب و کار های بزرگ و کوچک، تولید محتوای مفید بر روی وب است. این تولید محتوا در نهایت سبب فروش بیشتر محصول یا خدمات می شود. در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، به نحوه تولید محتوای متنی و نوشتن محتوا پرداخته ایم.

برای مطالعه مطالب مفید دیگر در زمینه تولید محتوا به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

چرا تولید محتوا اهمیت زیادی دارد؟

تولیدکنندگان محتوا اغلب به کسب مزیت در رقابت خود با سایرین علاقه‌مند هستند و این هدف عمدتا به دلیل عزم و اراده قوی، اخلاق کاری خوب و فشار عصبی ناشی از فشارهای فزاینده کار بازاریابی محتوا در بازار بسیار رقابتی امروز است. هرچه که هست، تولید محتوا نیازمند یادگیری نحوه بهبود نوشتار و اصول محتوانویسی است.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا

اول از همه، سعی کنید تمام هفت نکته زیر را در محتوا نویسی برای مشتری، انتشارات یا  هر شرکتی رعایت کنید. همچنین با گذشت زمان، باید این نکات را به روال معمول تبدیل کنید؛ چرا که این امر باعث می‌شود فرایندهای تولید محتوا تسریع شود، سرعت نوشتن محتوا افزایش یابد، سطح ثابتی از کیفیت محتوا به دست آید و از همه مهم‌تر، به شما کمک می‌کند تا به یکی از باهوش ترین و حرفه‌ای‌ترین تولیدکنندگان محتوا تبدیل شوید.

 یک طرح کلی بنویسید

چه برای نوشتن یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای، یک کتاب الکترونیکی ۵۰ صفحه‌ای یا یک صفحه گزارش خلاصه ، همیشه باید از یک طرح کلی استراتژیک برای پروژه خود شروع کنید. هنگامی که شما به طور کامل هدف محتوا را درک نکنید، ممکن است نوشته های تان پراکنده یا نامرتب به نظر برسد و در نهایت عملکرد ضعیفی داشته باشد و محتوای بی‌کیفیتی تولید کند. بنابراین، سعی کنید قبل از صرف هرگونه زمان برای تولید محتوا، ابتدا به انتخاب موضوع و سازماندهی نکات کلیدی بپردازید.

ایجاد یک طرح کلی به شما کمک می‌کند تا موضوع خود را به صورت دقیق تنظیم کنید و با تکمیل جزئیات در مسیر نوشتن محتوا به خوبی جلو بروید. به‌علاوه، وجود طرح کلی برای همکاری تیمی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تغییر جهت محتوا بسیار آسان‌تر است؛ به‌عبارتی، قادر خواهید بود تا بقیه اعضای تیم را از میزان پیشرفت کار خود مطلع سازید و این امر می‌تواند شما را از سردرگمی و سرخوردگی در مسیر نوشتن تولید محتوا نجات دهد.

تحقیقات خود را انجام دهید

امروزه محتوانویسی بسیار رقابتی‌تر از قبل شده و در نتیجه با افزایش این رقابت، ایجاد محتوای برجسته سخت‌تر شده است. البته خوشبختانه بسیاری از محتواهای آنلاین و موجود در بستر اینترنت، سطح پایین هستند. بنابراین، وظیفه شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا این است که منابع ارزشمندی را پیدا کنید و شروع به نوشتن محتوای مفید کنید.

تحقیقات خوب فراتر از جستجوهای گوگل و تجزیه و تحلیل محتوای رقابتی است. یک تحقیق خوب از داخل سازمان شروع می‌شود. هنگام تحقیق درباره موضوعاتی که برای تولید محتوا نیاز است، ابتدا باید با افراد سایر بخش‌های شرکت خود ملاقات کنید. مگر آن‌که به دنبال محتوانویسی در منزل باشید. برای مثال، سعی کنید به‌دنبال مسائل پراهمیت برای تیم فروش و بازاریابی باشید یا این که دریابید مدیران شرکت چه اهدافی را دنبال می‌کنند و در نهایت سعی کنید درباره آن چه برای مخاطبان، مشتریان یا خوانندگان شما مهم است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به‌جای استفاده از نظرسنجی و ایمیل، با اعضای تیم و مشتریان بزرگ برای صرف قهوه ملاقات کنید و چنان‌چه این‌ کار برایتان مقدور نیست، حداقل یک تماس تلفنی برقرار کنید. این نوع تماس‌ها و گفت‌وگوها کمی شخصی‌تر هستند، بنابراین افراد را ترغیب می‌کند تا در مورد چالش‌ها یا نظرات خود بیشتر صحبت کنند و نهایتا تمام این مسائل به تولید محتوای باکیفیت کمک می‌کند.

 روی  محتوای عملی و متقاعدکننده تمرکز کنید

هدف اکثر محتواهای نوشته‌شده، تشویق مشتریان جهت انجام اقدامات مطلوب‌تر برای کمک به تجارت شماست. این به این معناست که شما باید خوانندگان را با محتوای خود ترغیب کنید تا از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشند، در وبینارها ثبت نام کنند و به محصولات یا خدمات شما با اطمینان کافی روی بیاورند.

برای انجام این کار، ابتدا باید از انتقادات خوانندگان خود استقبال کنید و راه‌حل‌های واقعی را برای کمک به آن‌ها ارائه دهید. شک نکنید اگر دائما اطلاعات ارزشمندی به خوانندگان خود بدهید، آن‌ها تمایل بیشتری برای ثبت‌ نام در خبرنامه یا کارهایی شبیه به این پیدا خواهند کرد.

  کار خود را با صدای بلند مرور کنید

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما اصرار داریم که آن را انجام دهید. هنگامی‌که تولید محتوا را به پایان رساندید، قبل از ارسال مطالب خود برای انتشار در وبلاگ یا سایت یا شبکه‌های اجتماعی، پیش‌نویس محتوای نوشته‌شده را با صدای بلند بخوانید.

پس از اتمام پیش‌نویس محتوا، از ابتدا تا انتهای آن را با صدای بلند بخوانید. اگر در کافی شاپی در حال استراحت، نوشیدن قهوه و البته دورکاری هستید یا برای مثال همکارانتان شما را زیر نظر دارند، ممکن است عجیب به نظر برسید. اما خواندن محتوای تولیدشده با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا علائم نگارشی ناخوشایند، عبارت‌های عجیب ‌و غریب یا بخش‌هایی که بی‌مفهوم به نظر می‌رسند را تشخیص دهید.

 از ویراستار بهره ببرید

حتی زمانی که ۲۰ یا ۳۰ ساعت را صرف محتوانویسی در منزل یا سر کار می‌کنید، باز هم بعد از مرور محتوا، ممکن است با اشتباهات فراوانی روبرو شوید که اثرات منفی بسیاری داشته باشد. پذیرفتن این‌که شما به یک ویراستار نیاز دارید، اولین قدم برای نوشتن تولید محتوای مناسب و کمک به بازاریابی شماست.

وجود ویراستاران برای تولید یک محتوای بی‌نقص بسیار مهم است؛ اما کار با آن‌ها نیز می‌تواند تا حدودی چالش‌برانگیز باشد. بنابراین، بهتر است تمرکز خود را بر ساده‌سازی کار ویراستار بگذارید و تا حد امکان، از انتقادات آن‌ها به محتوا استقبال کنید.

این کار،  به‌ویژه هنگام اولین محتوا نویسی یا شروع کار با ویراستار جدید ، خودنمایی می‌کند. هر ویراستار سبک منحصر به فرد خود را دارد و وظیفه شما این است که به سبک و تخصص آن‌ها احترام بگذارید، حتی زمانی که به نظر می‌رسد محتوای شما را تا حد زیادی تغییر داده‌اند. اما نکته مهم این است که در نهایت یک محتوای بسیار باکیفیت با کم‌ترین نقص را به شما تحویل می‌دهند که می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در کسب‌وکار و بازاریابی شما داشته باشد.

 درخواست بازخورد کنید

همه تولیدکنندگان محتوا، امکان همکاری با ویراستاران را ندارند یا ممکن است بسیاری از آن‌ها اصلا پشتیبانی خوبی برای ویرایش دریافت نکنند. در این مورد، بهتر است از همسا‌لان خود یا جامعه هدف محتوای تولیدشده بازخورد بخواهید یا نظرات مدیران بخش را جویا شوید. بدون شک، مدیر فروش یا مسئول اصلی کسب‌وکار نظر متفاوتی با مدیر خدمات مشتری خواهد داشت. همچنین بازخورد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند نقص‌های محتوای تولیدشده را به خوبی تشخیص دهید.

هر روز بنویسید

شاید این توصیه کمی برای کسانی که کار محتوانویسی در منزل یا شرکت انجام می‌دهند، عجیب به نظر برسد؛ چرا که بدیهی است آن‌ها هر روز باید بنویسند و کارشان این است! این چه نوع توصیه‌ای است؟

اما با نگاهی دقیق‌تر، متوجه می‌شوید که توصیه «هر روز بنویسید» به‌معنای تغییر بیشتر در ذهنیت شما در مورد نوشتن تولید محتوا است. اکثر مردم هر روز به نویسندگی می‌پردازند؛ اما تمرکز زیادی بر نوشته هایشان ندارند.

با تغییر ذهنیت خود، هر بار که می‌نویسید، هدفمندتر می شوید. روی  معنی کلماتی که تایپ می‌کنید تمرکز کنید. این تغییر ذهنی است که همه تولیدکنندگان محتوا باید برای بهبود نوشتار خود انجام دهند.

مراحل مهم نوشتن محتوا برای سایت

نحوه نوشتن محتوا برای سایت یکی از بزرگ ترین چالش‌هایی است که بازاریابان محتوا با آن روبرو هستند. ممکن است به یادداشت‌های خود خیره شده باشید و فکر کنید که چگونه می‌توانید همه را به یک محتوای موثر و باکیفیت تبدیل کنید.

در این جا به بیان مراحل اصلی نحوه نوشتن محتوا برای سایت می‌پردازیم. هم چنین به نحوه استفاده از کلمات کلیدی و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) نیز در این مقاله می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

هدف محتوای سایت را تعیین کنید

نوشتن محتوا برای سایت بدون این‌که بدانید چرا آن را می‌نویسید، ممکن نیست. آیا محتوای سایت محصولی را به فروش می‌رساند؟ آیا منظور جذب مشتری جدید است؟ آیا هدف ایجاد ترافیک برای حمایت از تبلیغات و حمایت مالی است؟ هنگامی که هدف اصلی نوشتن محتوا برای سایت را بدانید، موقعیت بهتری برای تولید محتوای جدید خواهید داشت که به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. بنابراین، قبل از این‌که حتی یک کلمه محتوا برای سایت بنویسید، در وهله نخست دریابید که آن را برای چه کسانی و با چه هدفی می‌نویسید.

درباره مخاطبان تحقیق کنید (پرسونا)

این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که شما تنها و تنها برای مخاطبان می‌نویسید. این‌که شما چه می‌گویید و چگونه بیان می‌کنید، به موارد زیر بستگی دارد:

  • سطح تخصص آن‌ها: اگر انتظار دارید در سایت خود با افراد متخصص صحبت کنید، باید از زبان متفاوتی نسبت به صحبت با افراد مبتدی و غیرمتخصص استفاده کنید.
  • آن‌چه واقعا می‌خواهند بدانند: این یک نکته اساسی در نوشتن محتوا برای سایت به‌صورت موثر است؛ زیرا اگر بتوانید به سوالات مخاطبان بهتر از دیگران پاسخ دهید، شانس بیشتری برای جذب آن‌ها به‌عنوان مشتری خواهید داشت.
  • چگونه به سایت شما هدایت می‌شوند: درک این‌که کاربران شما از کجا آمده‌اند یا وقتی به سایت شما سر می‌زنند چه چیزی را جستجو می‌کنند، می‌تواند شما را در اصول محتوانویسی موثر برای سایت راهنمایی کند.
  • علاقه‌مندی آن‌ها: دانستن آن‌چه که مخاطبان شما دقیقا به‌دنبال چه چیزهایی هستند یا این‌که علاقه‌مندی آن‌ها چیست، به شما کمک می‌کند تا موارد مهمی را به محتوا سایت خود اضافه کنید تا در آن مشغول بمانند.

چگونه درباره مخاطبان خود تحقیق می کنید؟

چندین روش برای تحقیق درباره مخاطبان سایت شما وجود دارد. برخی سایت‌ها ابزارهای مفیدی برای این کار ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، مخاطب سایت‌های دیگری را که احتمالا بازدیدکنندگان شما از آن‌ها نیز دیدن می‌کنند، به شما نشان می‌دهد.

از سایر روش‌های تحقیق درباره مخاطبان می‌توان به پرسیدن سوالات مستقیم از آن‌ها، مشاهده اقدامات انجام‌شده توسط مخاطبان در سایت و تجزیه و تحلیل آن‌ها و جستجوی ویژگی‌های مشترک در میان بهترین مشتریان و مخاطبان اشاره کرد. تحقیق درباره رقبای‌ کسب‌وکارتان نیز بینش خوبی را برای شما به‌همراه خواهد داشت.

تحقیق در مورد سایت‌های رقابتی

نوشتن محتوا برای سایت به دید کاملی از چشم‌انداز رقابتی شما بستگی دارد. مقایسه سایت شما با سایت رقبا، اطلاعات مهمی را برای شما به ارمغان می‌آورد، از دلایل آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدیدکنندگان شما، از سایت رقبای شما هم دیدن می‌کنند، پس محتوایی را که آن‌ها در سایت‌های رقبا می‌خوانند، جستجو کنید و سپس بررسی کنید که چه محتوای متفاوت و بهتری را می‌توانید در سایت خود ارائه دهید.

این کار به شما کمک می‌کند تا اصول به‌روز در نوشتن محتوا برای سایت را پیدا کنید. شما همچنین قادر خواهید بود از تغییرات استراتژیک یا روش های جدیدی که رقبا در نوشتن محتوا برای سایت‌شان به‌کار می‌گیرند، اطلاع پیدا کنید.

  • می‌توانید از داده‌های رقبا برای محک‌زدن عملکرد خود استفاده کنید؛ به‌عبارتی، از میزان ترافیک، لینک‌های بازگشتی و کلمات کلیدی به‌کاررفته در سایت‌های رقبای خود مطلع شوید. بنابراین می‌توانید اهداف واقعی را برای تولید محتوای مفید و قابل اتکا برای سایت‌تان پیدا کنید.

این مورد همچنین باعث می‌شود موضوعات جدید را برای نوشتن محتوا برای سایت پیدا کنید؛ الهام‌گرفتن از ایده‌های جدید یکی از اصول محتوانویسی محسوب می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.

چگونه باید در مورد رقبا تحقیق کنید؟

برخی سایت‌ها ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابتی مفیدی را ارائه می دهند. برای یافتن فهرستی کاربردی از رقبا، از این ابزارهای آماده و نسبتا دقیق استفاده کنید. پس از تهیه فهرست، سایت‌های رقیب را به روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید کلمات کلیدی را که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند، پیدا کنید. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید به کیفیت رقابتی محتوای کسب‌وکار خود در زمینه SEO پی ببرید. این امر به شما کمک می‌کند تا رویکرد خود را نسبت به محتوای سایت تعیین کنید.

 همچنین مدتی را برای بازدید از هر یک از سایت‌های برتر که در موضوع مد نظر شما تولید محتوا می‌کنند، صرف کنید تا سبک، موضوعات و تفاوت آن‌ها را بیابید. البته در این مرحله، باید ابتدا به طور کلی به سایت‌های رقیب نگاهی بیاندازید؛ چراکه بعدا هم می‌توانید صفحات جداگانه‌ای را که با صفحات سایت موردنظر شما رقابت می‌کنند، بررسی کنید.

اکنون که درباره مخاطبان و محتوای رقبای خود تحقیق کرده‌اید، از مطالب مورد نیازتان سرنخی هایی خواهید داشت.

نحوه تناسب محتوا در سایت را برنامه‌ریزی کنید

قبل از این‌که نوشتن محتوا برای سایت را آغاز کنید، مطمئن شوید که برنامه‌ از پیش تعیین‌شده‌ای برای نحوه عملکرد همه صفحات سایت وجود دارد.

اگر در حال بازنگری در محتوای سایت یا بازیابی صفحات سایت هستید، ترسیم فهرستی از صفحات و موضوعات مورد بحث در آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در همین راستا، دو موضوع حائز اهمیت است:

  • چه صفحاتی نیاز دارید و هدف هر کدام چیست؟
  • نحوه دست‌یابی مخاطبان به هر صفحه چگونه است؟

محتواهای سایت دارای حجم و اندازه‌های متفاوت است. از محتواهای طولانی و پست‌های وبلاگ گرفته تا توضیحات محصول، تحلیل و بررسی دقیق و پاسخ به سوالات احتمالی مخاطبان و همه نیاز به یک طرح کلی از پیش تعیین‌شده برای نوشتن یک محتوای خوب برای سایت شما دارد.

محتوای هر صفحه جداگانه را بنویسید

اکنون وقت آن است که مراحل نوشتن محتوا برای صفحات سایت خود را با درک هدف صفحه‌ای که قرار است برای آن بنویسید، شروع کنید.

هدف صفحه را مشخص کنید

قبل از نوشتن محتوا برای صفحه‌ای در سایت خود، ابتدا تصمیم بگیرید که صفحه به چه منظور ارائه می‌شود؛ چراکه صفحات مختلف، اهداف متفاوتی خواهند داشت. وقتی به نحوه نوشتن محتوا برای سایت خود فکر می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که محتوا در هر صفحه به هدف مورد نظر بسیار نزدیک باشد.

به عنوان مثال، صفحه اصلی شما به‌عنوان ورودی اصلی سایت شما عمل می‌کند و به مخاطبان کمک می‌کند بفهمند هویت شما چیست و در یک نگاه، چه کاری انجام می‌دهید. این به این معناست که محتوای صفحه اصلی شما باید اطلاعات کمی در مورد مهم‌ترین مفاهیم در اختیار افراد قرار دهد و به آن‌ها کمک کند تا صفحات و مطالب بعدی را پیدا کنند. پست‌های وبلاگ نیز برای محتوای سایت بسیار مهم است و هدف آن‌ها معمولا آموزش و ایجاد آگاهی از برند تجاری است.

برخی از صفحات شما ممکن است ترافیک  را بسیار بالا ببرد. بنابراین، چنان‌چه هدف محتوای شما جذب جستجو کننده ها است، یک کلمه کلیدی مناسب برای نوشتن محتوای خود انتخاب کنید.

بهترین کلمه کلیدی را برای صفحه پیدا کنید

کلمه کلیدی عبارت اصلی است که می‌خواهید موتورهای جستجو به‌واسطه آن با صفحه شما لینک شوند. قبل از شروع به نوشتن محتوا، بهترین کلمه کلیدی مورد نظر را مشخص کنید.

در مورد صفحات محبوب و رقابتی تحقیق کنید

سوال مهم قبل از شروع نوشتن تولید محتوا این است که صفحه شما با کدام صفحات رقابت خواهد کرد؟ اگر جواب این سوال را می‌دانید، می‌توانید فرصت‌های خوبی را برای ایجاد یک صفحه بهتر و مخاطب‌پسندتر به‌دست آورید.

یکی از راه‌کارها این است که به سادگی کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل وارد کنید و ببینید کدام سایت‌ها و صفحات در حال حاضر در نتایج نمایش داده می‌شوند. یک‌به‌یک آن‌ها را مرور کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • حجم محتوای صفحه
  • موضوعات مطرح‌شده در صفحات
  • نحوه قالب‌بندی اطلاعات

همچنین می‌توانید از ابزار کاوش محتوا در سایت‌های مختلف استفاده کنید تا ببینید کدام صفحات در فضای کسب‌وکار شما در رسانه‌های اجتماعی محبوب هستند.

اکنون شما باید ایده خوبی از نوع محتوایی که می‌توانید با آن پیشرفت کنید را به‌دست آورده باشید؛ بنابراین آماده هستید تا نوشتن محتوای مطلوب و باکیفیت را برای صفحات خود آغاز کنید.

طرح کلی بنویسید و منابع را جمع‌آوری کنید

برای موفقیت در نوشتن محتوا برای سایت، با یک طرح کلی شروع کنید. ایده‌ها و منابع را جمع‌آوری کنید و به موقع برای مصاحبه با کارشناسان موضوعی و کارکنان فروش در سازمان خود اقدام کنید تا به تدوین طرح کلی شما کمک کند. سپس در مرحله بعد، پیش‌نویس محتوای صفحه سایت خود را آماده کنید.

نوشتن محتوای صفحه را آغاز کنید

اکنون زمان آن است که غرق در نوشتن شوید. هنگام نوشتن محتوا برای صفحات سایت خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از شروع، هدف خود را بشناسید. پیش تر در این مقاله، در مورد تعیین هدف صفحه شما صحبت کردیم، هنگام نوشتن محتوا این هدف را در نظر داشته باشید. تمام محتوای خود را با این هدف ایجاد کنید تا بتوانید مخاطبان خود را به سمت دلخواه سوق دهید.
  • از هرم معکوس استفاده کنید؛ مهم‌ترین اطلاعات را در ابتدا به خواننده منتقل کنید و در انتهای آن اطلاعات کمتری را در اختیار او قرار دهید. سبک هرمی معکوس با نحوه مطالعه افراد در اینترنت مطابقت بیشتری دارد.
  • متفاوت‌بودن خود، محتوا یا محصولات و خدمات خود را به مخاطب نشان دهید؛ به او نشان دهید که چگونه محصول، خدمات یا پیشنهاد شما می‌تواند وضعیت‌ مخاطب را تغییر دهد و او را به خواسته‌اش برساند.
  • مختصر و واضح بنویسید؛ از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید. از به‌کارگیری کلمات سخت و عبارات پیچیده بپرهیزید و هرگونه اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید، درعوض فقط آن‌چه را که مخاطب باید بداند، بیان کنید.

 بعد از تولید محتوای اولیه، به ویرایش آن بپردازید

پس از نوشتن محتوای هر صفحه از سایت، برای چند ساعت آن را کنار بگذارید! وقتی مجددا به آن مراجعه کنید، درمی‌یابید که راه‌هایی برای بهبود آن وجود دارد. در این مرحله، احتمالا فرصت‌هایی برای موارد زیر پیدا خواهید کرد:

  • اصلاح اشتباهات تایپی
  • جایگزینی کلمات ضعیف با کلمات بهتر
  • بازنویسی بخش‌های نامشخص و نامفهوم
  • تقویت تیترها
  • پیوند به سایر مطالب سایت

رعایت این موارد می‌تواند از آن چیزی که فکر می‌کنید نیز برای تاثیر بر مخاطبان نتیجه بهتری داشته باشد.

برای به‌روزرسانی محتوا در آینده برنامه‌ریزی کنید

اگر در حال یادگیری نحوه نوشتن محتوا برای سایت هستید، ممکن است کمی شگفت‌زده شوید اگر بدانید کار شما در این مرحله تازه شروع شده است!

از مهم‌ترین اصول محتوانویسی برای سایت این است که محتوای سایت خود را مرتبا به‌روزرسانی کنید و چه زمانی بهتر از شروع کار تولید محتوا، که برای به‌روزرسانی‌های بعدی نیز برنامه‌ریزی کنید تا در آینده با برنامه از پیش آماده و مطابق با اصول اولیه خود پیش بروید.

کلام آخر

نویسندگی محتوا به مهارت‌ها و تخصص‌های متعددی نیاز دارد و از عهده یک نفر خارج است و به یک تیم حرفه‌ای نیاز دارد.

در صورتی که به تولید محتوای تخصصی نیاز داشته باشید، سفارش تولید محتوای ترجمیک یا تجزیه و تحلیل محتوای شما، بهترین راه برای بهبود کسب‌کار‌تان است. برای استفاده از این خدمات،‌ روی ثبت سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، می‌توانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

یک دیدگاه در «شکستنِ شاخِ محتوانویسی؟ (آموزش تولیدمحتوا)»;

  1. سلام
    به نظر می‌رسد محتوای مطلب شما دوبار تکرار شده است

    ضمن اینکه مطلب خیلی مفید و کاربردی‌ای بود
    دست‌مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.