اهمیت تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال

واقعاً جای تعجب است که کسانی می‌پرسند، آیا هنوز هم تولید محتوا متنی در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟ این ابهام و بلکه برداشت اشتباه نسبت به روندهای بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود تا بسیاری از تلاش‌ها و برنامه‌های بازاریابی بی‌نتیجه بماند و حتی نتیجه منفی بدهد.

 شاید همین تصور است که باعث می‌شود برخی از صاحبان کسب‌وکار به جای تولید محتوای با کیفیت، یک سری فایل‌های ترجمه‌ ماشینی، بدون فعل و فاعل! را در وب سایتشان آپلود کنند و تصور کنند در حال بازاریابی دیجیتال هستند!

از سویی دیگر هم برخی از حرفه‌ای‌ها، تیزرهای صوتی و ویدیویی عالی می‌سازند؛ اما وقتی به دقت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که خالی از محتوای اثرگذار هستند. این‌ها همه به دلیل دست‌کم گرفتن اهمیت تولید محتوای متنی است. به همین دلیل جا داشت که در مقاله‌ای به تبیین اهمیت تولید محتوای با کیفیت متنی بپردازیم.

برای مطالعه مطالب مرتبط، به بخش تولید محتوای وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

تولید محتوا متنی برای خلق مفاهیم

مهم‌ترین علت اهمیت تولید محتوا متنی این است که کلمات بستر مفاهیم هستند. هیچ مفهومی را بدون کلمه نمی‌توان منتقل کرد و آنچه انسان‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد، همین کلمات هستند. بنابراین بستر و پیش زمینه هرنوع محتوایی، در ابتدا متن است.

یک فیلم نامه در واقع نوعی محتوای متنی است. یک شعار تبلیغاتی گیرا، یک متن با کیفیت و هدفمند است. حتی موفقیت یک پژوهش، گزارش خبری، دوره آموزشی، پادکست، ویودیو، گزارشات مدیریتی و …، همه و همه وابسته به تولید محتوا متنی با کیفیت هستند.

 چرا بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، این کار را فراموش می‌کنند؟ چرا هزینه‌های هنگفتی بابت تولید محتوای ویدیویی و پادکست صرف می‌کنند، اما تولید محتوایی که باید در این بسترها عرضه شود، محتوای سایت، متن‌های تبلیغاتی و رپورتاژها را به دوستان خود یا افراد غیرمتخصص می‌سپارند؟

 چرا به آموزش نوشتن محتوا اهمیت نمی‌دهند؟ چطور برخی تصور می‌کنند که جملات بی معنی گوگل ترنسلیت می‌تواند نقش محتوای سایت را برایشان بازی کند؟ در هر حال، همین مفهوم می‌تواند اهمیت تولید محتوای متنی را آشکار کند.

سئو سایت

رابطه تولید محتوای متنی با بازاریابی دیجیتال مثل رابطه الگوریتم‌های برنامه‌نویسی و اپلیکیشن‌های کاربردی است. اگر تولید اپلیکیشن بدون زبان برنامه‌نویسی امکان‌پذیر باشد، بازاریابی دیجیتال نیز بدون تولید محتوای متنی با کیفیت امکان‌پذیر خواهد بود.

رابطه تولید محتوا متنی و رتبه وب سایت

شاید تولید محتوای تصویری و بصری (که آن هم متکی به متن است) بتواند جذابیت بیشتری برای برخی کاربردهای خاص داشته باشد؛ اما الگوریتم‌های گوگل هنوز وزن بالایی را به متن‌های وب سایت‌ها می‌دهند تا آن‌ها را بر اساس نیازهای کاربران رتبه‌بندی کنند.

 در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید، چه تولید و فروش کالا و خدمات، چه بازاربابی دیجیتال و چه تحقیق و پژوهش، چنان چه بخواهید کاربرانی که به دنبال محصولات شما هستند را جذب کنید باید تولید محتوای باکیفیت متنی و جذاب در بستر اینترنت را در دستور کار خود قرار دهید.

 اخیراً ظهور و گسترش پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو نظیر یوتیوب، اینستاگرام و … که بستری مناسب برای به اشتراک گذاری ویدیو هستند، برخی از فعالان کسب‌وکار را دچار سوءتفاهم کرده است و از اهمیت تولید محتوای متنی غافل شده‌اند.

به عبارت دیگر برخی تصور می‌کنند که یک قالب محتوایی جذاب (مثل یک تیزر تبلیغاتی رنگارنگ و مهیج) می‌تواند جای محتوای ضعیف (پیام مبهم و غیرتفصیلی) را بگیرد یا حداقل اهمیت کمتری را به تولید محتوا متنی می‌دهند.

از سوی دیگر تولید محتوا متنی در بسیاری از کاربردها تنها راه حل است. خصوصاً در فروش‌های پیچیده که با منطق مشتری سروکار دارد (نه احساسات او)، این محتوای متنی است که می‌تواند جزئیات لازم برای متقاعد ‌شدن مشتریان در اختیارشان بگذارد.

تدویت استراتژی محتوا

 به عنوان مثال، اهمیت تولید محتوای متنی در کسب‌وکاری که قصد فروش چیلر را دارد بسیار بیشتر از کسب‌وکاری خواهد بود که شکلات می‌فروشد. (هرچند در فروش شکلات نیز اهمیت تاثیرگذاری و نفوذ واژگان در پیام‌های تبلیغاتی بسیار مهم است). حالا تصور کنید شرکتی که فروشنده تجهیزات برودتی است، اما در وب سایت خود یک متن ترجمه‌شده (با گوگل ترنسلیت!) و ناموزون گذاشته تا مشتریان را متقاعد کند که میلیون‌ها تومان هزینه‌ کنند برای خرید یک برند خاص. به نظر شما این گونه تولید محتوا برای کسب و کار یک فرصت است یا یک تهدید؟

محتوای متنی دسترسی به اطلاعات را سریع‌تر می‌کند

برخلاف تصور رایج، محتوای متنی دسترسی به اطلاعات را برای کاربران تسهیل می‌کند. شاید تصور کنید که تولید محتوای ویدیویی و یا صوتی خیلی راحت‌تر است. البته روند استقبال از محتواهای ویدیویی و صوتی نیز در بازاریابی دیجیتال رو به افزایش است و در جای خود بسیار تاثیرگذار هستند؛ اما این موضوع از اهمیت محتوای متنی نمی‌کاهد.

 محتوای متنی به مشتری امکان می‌دهد که بتواند موضوعی که در پی آن است را به سرعت در بستر اینترنت پیدا کند و هر قسمتی که متناسب با نیازهایش باشد را استفاده کند.

 تصور کنید که به دنبال کسب اطلاعات خاصی درباره مدیریت ریسک هستید. یک کتاب مدیریت ریسک پیش روی شماست و یک دوره آموزشی ۲۰ ساعته. در کدام محتوا می‌توانید پاسخ پرسش خودتان را پیدا کنید؟ در بستر اینترنت نیز همین وضعیت وجود دارد.

یعنی اگر کارفرمایی بخواهد از سوی مخاطبان دیده شود و دسترسی آن‌ها را به برخی از اطلاعات خاص (مثلاً مشخصات فنی محصول، نام یک برند خاص، توضیح روش مصرف، و غیره) تسهیل کند، باید توجه بیشتری به تولید محتوای با کیفیت متنی اختصاص دهد.

استراتژی تولید محتوا متنی، چابک‌تر است

روش تولید محتوای متنی بسیار چابک‌تر از سایر روش‌های تولید محتوا است. شما برای تولید هر نوع محتوا در بستر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، نیازمند تولید محتوای متنی هستید؛ اما این نوع محتوا این قابلیت‌ را دارد که به صورت مستقیم با مخاطبان به اشتراک گذاشته شود.

البته برای انتشار این محتوای متنی می‌توانید استراتژی‌های متفاوتی به کار بگیرید که در این مقاله فرصت پرداختن به آنها نیست؛ اما استراتژی تولید محتوای متنی این امکان را به شما می‌دهد که پیام‌های متعددی را به مخاطبان خود برسانید.

این محتوای متنی می‌تواند در قالب مقالات محتوای سایت، پست‌های اینستاگرام، اینفوگرافی و یا ایمیل مارکتینگ و غیره باشد. از سوی دیگر، هزینه تولید محتوای متنی نیز در مقایسه با تاثیرگذاری آن بسیار کمتر است.

 بدیهی است که تولید یک ویدیوی ۱۵ دقیقه‌ای که معادل یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه‌ای است، بسیار پیچیده‌تر و گران‌تر است.

 علاوه بر این، اگر به صورت حرفه‌ای تولید نشده باشد معمولاً بازده مورد انتظار را ایجاد نخواهد کرد؛ اما همان مقاله ۱۰۰۰ کلمه‌ای می‌تواند بسیار اثربخش عمل کند و در عین حال هزینه کمتری نیز به کارفرما تحمیل کند. البته تمام این مزیت‌ها منوط به تولید محتوای باکیفیت است و در غیر این صورت، باید ابتدا به آموزش محتوانویسی و افزایش مهارت در این زمینه فکر کنید.

 ذکر یک نکته در اینجا ضروری است که وقتی می‌گوییم تولید محتوا متنی ساده‌تر، چابک‌تر و ارزان‌تر است، نباید تصور شود که از عهده هر فرد مبتدی برمی‌آید و یا می‌تواند یک متن باکیفیت را با هزینه‌ای ناچیز به دست آورد. تولید محتوا متنی حرفه‌ای ارزان نیست اما در مقایسه با تولید تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای ارزان‌تر است.

تولید محتوای متنی و کاربرد تبلیغاتی

جالب است بدانید که اثربخشی تبلیغات (حتی در سطح حرفه‌ای آن) در جهان رو به کاهش است و روابط عمومی در حال جایگزین شدن با آن است. به عبارت دیگر، مردم دیگر به پیام‌های مستقیم روی خوش نشان نمی‌دهند و بلکه ممکن است تأثیر منفی روی آن‌ها بگذارد.

 این به این معنی نیست که تبلیغات بی‌اثر شده و ضرورت ندارد، بلکه آن تاثیرات سریع و عمیقی که در گذشته داشت، امروزه با گسترش فناوری‌های ارتباطی و افزایش سطح آگاهی‌های عمومی، کاهش یافته است.

روابط عمومی نیز، برخلاف آن چه بسیاری از کارفرمایان تصور می‌کنند به پاسخگویی به مشتریان محدود نمی‌شود. روابط عمومی یعنی توانایی برقراری ارتباطات بلندمدت با مخاطبان و مشتریان بالقوه. این روابط بدون تولید محتوای باکیفیت امکان‌پذیر نخواهد شد. با این هدف، نوعی محتوای متنی مورد نیاز است که مرز میان تبلیغات و گفتگو است. این نوع متن‌ها را تحت عنوان رپورتاژ آگهی می‌شناسند.

 رپورتاژ آگهی‌ها معمولاً متن‌هایی هستند که دو هدف اطلاع‌رسانی و تبلیغات را همزمان دنبال می‌کنند. مثلاً اگر تولیدکننده یک محصول گیاهی هستید، هم زمان با معرفی برند خود باید بتوانید خواص و مزیت‌های محصول را نیز در قالب یک گزارش خبری یا تحلیلی به اطلاع مخاطب برسانید.

کلام آخر

نوشتن این نوع متن‌ها مستلزم درک عمیقی از موضوع و هم چنین مهارت نویسندگی و در عین حال رعایت اصول انتقال پیام بازاریابی است.

این موارد روی‌هم‌رفته اهمیت آموزش محتوا نویسی را نشان می‌دهند. بنابراین، برای موفقیت در اجرای استراتژی بازاریابی محتوا و تولید محتواهای متنی جذاب و اثربخش، یا باید با دریافت آموزش نوشتن محتوا، این مهارت را در خودتان پرورش دهید و یا از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. در هر صورت، محتوانویسی آنقدرها که برخی تصور می‌کنند ساده نیست!

در هر حال، محتوای متنی، زبان گویای شماست و هیچ چهره‌ای نمی‌تواند جایگزین آن شود!

ترجمیک، به عنوان یک پلتفرم جامع ترجمه و تولید محتوا متنی، امکانات بسیاری را برای تولید انواع محتواهای پژوهشی و تبلیغاتی در اختیار شما قرار می‌دهد. تنها کافی است به بخش ثبت سفارش محتوا مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «اهمیت تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.