رپورتاژ نویسی چیست؟

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، راهی برای بهبود سایت

امروزه بسیاری از افراد، به‌ویژه مدیران کسب‌وکار در تلاش هستند تا به شکلی مقرون‌به‌صرفه کسب‌وکار خود را معرفی کنند. رپورتاژ نویسی یکی از همین روش‌های مقرون‌به‌صرفه است که امروز به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید بپرسید رپورتاژ نویسی چیست؟ برای پاسخ این پرسش تا پایان این نوشتار با ماه همراه باشید.

در بخش تولید محتوای وبلاگ ترجمیک، مطالب بسیاری مفیدی در مورد روش‌های تولید محتوا یافت می‌شود و ما مطالعه این مطالب را به صاحبان کسب‌وکار، محتوا نویسان و کارشناسان محتوا توصیه می‌کنیم.

رپورتاژ چیست؟

در پاسخ به این پرسش، اجازه بدهید قبل از هر چیزی جهت روشن‌تر شدن موضع مثالی بزنیم. شاید شما هم افراد بسیاری دیده باشید که با در دست داشتن یک محصول با شور و شوق و دادوفریاد می‌کنند و با تبلیغات گسترده سعی در فروش محصول خود دارند.

 اغلب این تبلیغات که با غلو و مبالغه نیز همراه است واقعیت محصول را به شکل اغراق‌آمیزی معرفی می‌کند. بر خلاف ذهنیت فروشنده در چنین شرایطی اولین چیزی که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، آن است که فروشنده با اغراق خدمات کسب‌وکار یا محصول خود در تلاش برای کلاه‌برداری از من است.

رپورتاژ نویسی

پیشرفت روش‌های تبلیغ و معرفی کسب‌وکار ثابت کرده است که تبلیغ صحیح و تأثیرگذار یک محصول نباید به شیوه مستقیم باشد، بلکه باید با تأثیر در ناخودآگاه مخاطب تمایل به سمت محصول یا خدمات مورد نظر را افزایش دهد. رپورتاژ نویسی یکی از روش‌های چنین تبلیغاتی است.

تفاوت رپورتاژ با سایر محتواها چیست؟

رپورتاژ را می‌توان ترکیبی هوشمندانه و دقیق از انواع محتواها دانست. در رپورتاژ نویسی با اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند آموزشی به‌طور غیرمستقیم می‌توان مخاطب را به سمت دریافت محصول و یا خدماتی خاص سوق داد.

رپورتاژ آگهی یعنی شما مطلبی آموزشی با کلمات کلیدی اختصاصی خودتان و چندین لینک آماده می‌کنید و در ازای پرداخت هزینه، این مطلب را در اختیار سایت معتبری قرار می‌دهید.

مطلب باید تخصصی و از زبان سایت مورد نظر نوشته شده باشد. با قرار دادن مطلب در سایت مورد نظر، موتورهای جستجو این برداشت را می‌کنند که این سایت معتبر از سایت شما تعریف کرده است و خدمات یا محصول شما را به مخاطب خود معرفی کرده است.

در حقیقت، نوع صادقانه رپورتاژ نویسی به همین صورت است که یک سایت معتبر از خدمات یا محصول شما راضی بوده است و با استفاده از مطلب و لینک دادن به سایت شما، این موضوع را بیان می‌کند و این کار صرفه اقتصادی برای آن سایت ندارد.

اما در دنیای واقعی کم پیش می‌آید که یک سایت پرمخاطب و معتبر، بدون هدف اقتصادی رپورتاژ آگهی برای سایت شما ارائه دهد.

درنتیجه، نحوه رپورتاژ نویسی به این‌گونه است که شما مطلبی را از زبان سایت مورد نظر می‌نویسید، دو یا چند لینک از بخش‌های مختلف سایت خود را روی کلمات کلیدی موردنظرتان اضافه می‌کنید، هزینه توافق شده سایت مقابل را پرداخت می‌کنید و سایت مطلب شما را روی صفحه‌های خود قرار می‌دهد.

نمونه‌هایی از رپورتاژ نویسی

به‌عنوان نمونه اطلاعات آموزشی که به زبان ساده و لحن مخاطب پسند در مورد مو یا انواع روش‌های کاشت مو در یک سایت خبری مربوط به کلینیک کاشت مو قرار داده می‌شود یک رپورتاژ موفق است. چرا که در این محتوا عموماً در خلال آموزش به مخاطب توصیه می‌شود که جهت کسب اطلاعات بیشتر به مشاورین کلینیک مراجعه کنند.

تبلیغ

مخاطب نیز با جذب مطالب آموزشی نسبت به کلینیک و استفاده از خدمات آن به‌صورت ناخودآگاه و غیرمستقیم ترغیب می‌شود.

رپورتاژ آگهی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که مختصر اشاره‌ای شد، یک رپورتاژ آگهی مناسب اغلب باید ماهیت تبلیغاتی خود را پنهان کند و به‌طور غیرمستقیم به تبلیغ کسب‌وکار یا محصول بپردازد. در یک رپورتاژ آگهی مناسب با لحنی روان و مخاطب پسند در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات مخاطب صحبت می‌شود و عموماً با ارائه اطلاعات ارزشمند و آموزشی اعتماد مخاطب را جذب می‌کنند.

 علاوه بر این، رپورتاژ آگهی مناسب دارای خلاقیت و داستان‌پردازی مناسب است و با تشریح مشکلات مخاطب به‌طور نامحسوس و غیرمستقیم هدف تبلیغاتی خود را دنبال می‌کند

رپورتاژ آگهی مناسب بدون زیاده‌گویی و تبلیغ بیش‌ازاندازه درباره کسب‌وکار و با طول استانداردی در حدود ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه به بیان کسب‌وکار می‌پردازد؛ همچنین با تمرکز بر روی جنبه‌های کمتر شناخته‌شده محصول یا خدمات از کلی‌گویی اجتناب می‌کند و در تلاش است به‌جای توضیح کسب‌وکار از فواید آن برای مشتری بگوید.

نحوه نوشتن یک رپورتاژ استاندارد و حرفه‌ای چگونه است؟

رپورتاژ آگهی تنها محدود به فضای مجازی نیست ردپای رپورتاژ آگهی را می‌توان در تراکت‌های تبلیغاتی هم مشاهده کرد. تراکت‌های تبلیغاتی که عموماً در خیابان‌ها به دست مخاطبین و رهگذران داده می‌شود، نمونه ناموفق یک رپورتاژ آگهی است. به‌طوری‌که بیشتر افراد در بهترین حالت تنها بعد از یک نگاه جزئی آن‌ها را به سطل زباله می‌اندازند.

در اغلب این تراکت‌ها ضعف نگارشی رپورتاژ نویسی کاملاً مشهود است. به‌طوری‌که بیشتر اوقات با استفاده از کلمات غلوآمیزی مانند حراج استثنایی و یا تخفیف باورنکردنی به تبلیغ محصول خود می‌پردازند.

 در این شرایط مخاطب عموماً تصور می‌کند که خدمات و یا محصول مورد تبلیغ ارزش چندانی ندارد و احتمالاً با یک محصول کاملاً کم کیفیت و بی‌ارزش مواجه است. بنابراین، تراکت را دور انداخته و به راه خود ادامه می‌دهد.

رپورتاژ آگهی بی‌کیفیت و غیرحرفه‌ای هم به همین سرنوشت دچار می‌شود و مخاطب با خواندن بندهای اول رپورتاژ، از ادامه مطالعه خودداری می‌کند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانید، همان‌طور که رپورتاژ باکیفیت اثر مثبتی روی ذهن مخاطب می‌گذارد، رپورتاژ آگهی ضعیف هم اثر منفی بسیار بزرگی روی ذهن مخاطب می‌گذارد.

برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی مناسب توصیه می‌شود به موارد زیر توجه کنید:

 داستان‌پردازی خلاقانه داشته باشید

قصه برای همه افراد جذابیت دارد. رپورتاژ نویسی نیز با قصه و تخیل بیگانه نیست. داستان‌سرایی مناسب و خلاقانه می‌تواند نقطه عطفی برای تولید یک رپورتاژ آگهی ایدئال باشد. قصه‌ها می‌تواند افراد و مخاطبین را با شما همراه سازد و اگر کمی هوشمندانه عمل کنید، در میان داستان جذاب خود می‌توانید در ناخودآگاه مخاطب محصول و خدمات خود را تبلیغ کنید.

 اهمیت داستان‌پردازی زمانی بااهمیت‌تر است که قصد دارید چندین رپورتاژ برای یک کسب‌وکار نگارش کنید. در این صورت می‌توانید برای هرکدام از محتواهای مورد نظر داستان خاصی را روایت کنید.

هدف اصلی بر ارزش‌آفرینی رپورتاژ باشد

در گام نخست باید محتوایی ایجاد کندی که برای مخاطب مفید و آموزنده و یا حداقل جذاب باشد. برای این منظور می‌توانید با ارائه یک سری اطلاعات ارزشمند برای مخاطب نگرانی و دغدغه‌های او را در نظر گرفته و سعی کنید آن‌ها را رفع کنید.

به متن اصلی وفادار باشید

هرگز تلاش نکنید مخاطب خود را با ارائه یک تیتر و محتوای متفاوت فریب دهید چرا که در این صورت اعتماد مخاطب خود را به‌طور کامل از دست خواهید داد. با توجه به این‌که هدف اصلی رپورتاژ نویسی جذب اعتماد مخاطب است، هرگونه خدشه به اعتماد مخاطب در تضاد کامل باهدف رپورتاژ آگهی است.

درواقع یکی از رایج‌ترین اشتباهات رپورتاژ نویسی همین مسئله است. به‌عنوان‌مثال ممکن است در تیتر و عنوان سایت «علل ریزش مو باشد»؛ اما محتوای سایت بدون اشاره آموزشی به علل ریزش مو و هرگونه محتوای آموزشی، تنها به تبلیغ یک محصول ضد ریزش مو بپردازد. در چنین شرایطی بی‌تردید مخاطب اعتماد خود به مجموعه را از دست خواهد داد.

برای مخاطب خود هزینه کنید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رپورتاژ خوب خدمت به مشتری است. با ارائه یک محتوای خوب و مفید می‌توانید به مخاطب خود خدمت کنید. از همین رو تلاش کنید با انتخاب عنوان و محتوای صحیح به حل چالش‌ها و مشکلات مخاطب بپردازید. با انتخاب یک موضوع مناسب از بین دغدغه‌ها و نیازهای اصلی مخاطب می‌توانید برای مخاطبین تجربه خوشایندی از خواندن متن رپورتاژ ایجاد کنید.

پیشنهاد می‌شود در نوشتن رپورتاژ، دغدغه‌های احتمالی و نیازهای مشتری را در ابتدای محتوا قرار دهید. سپس توضیح دهید خدمات یا محصول شما چطور و چگونه می‌تواند نیازها و دغدغه‌هایشان را برطرف سازد.

به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که رپورتاژ شما در خصوص پیکرتراشی است بهتر است با انتخاب عناوین و تیترهای اصلی مانند «بهترین روش پیکرتراشی چیست؟» یا «عوارض پیکرتراشی کدام است؟» مخاطب را جذب خود کنید.

پایان‌بندی مناسب رپورتاژ آگهی

برای نوشتن یک رپورتاژ اصولی و سئو شده، علاوه بر شروع مناسب باید یک پایان‌بندی مناسب نیز داشته باشید. یک رپورتاژ آگهی اصولی و سئو شده با یک داستان گیرا و بیان دغدغه‌ها شروع‌شده و طبیعتاً باید با یک پایان خوشایند همراه باشد. رپورتاژ آگهی بابیان دغدغه‌ها و نیازهای مخاطب شروع‌شده و با ارائه راه‌کارهای مناسب پایان می‌یابد.

پایان یک رپورتاژ اصولی و سئو شده، بهترین زمان است تا کسب‌وکار و یا محصول خود را معرفی کنید. اما هرگز هوش مخاطب را دست‌کم نگیرید! حتی در این مرحله هم نمی‌توانید مستقیماً محصول خود را با اغراق و غلو معرفی کنید، بلکه نحوه معرفی کسب‌وکار باید به‌گونه‌ای باشد که به اعتماد مخاطب لطمه وارد نشود از همین رو توصیه می‌شود همواره رابطه خود با مخاطب را به‌صورت یک همراه دلسوز و آگاه حفظ کنید.

اشتباهات رایج رپورتاژ نویسی چیست؟

در ادامه چند اشتباه رایج رپورتاژ نویسی را تشریح می‌کنیم تا با پرهیز از آن‌ها، در نوشتن یک رپورتاژ آگهی اصولی و سئو شده موفق‌تر عمل کنید.

رپورتاژ آگهی را با تبلیغ اشتباه نگیرید

انباشت رپورتاژ آگهی از تبلیغات زیاد جنبه منفی دارد و باعث ایجاد بازخورد منفی می‌شود. همان‌طور که به‌دفعات تأکید شد، در یک رپورتاژ اصولی و سئو شده تبلیغات به‌صورت نامحسوس صورت می‌گیرد.

به مخاطب و نیازهای او توجه نمی‌کنند

رپورتاژ آگهی اصولی و سئو شده باید نیازها و دغدغه‌های مخاطب را در نظر گرفته و اساس خود را رفع دغدغه‌های مخاطب قرار دهد.

هدف اصلی را سئو شدن قرار می‌دهند

یکی از بدترین اشتباهات در نوشتن یک رپورتاژ آگهی اصولی و سئو شده این است که هدف اصلی از متن سئو شدن باشد. اگرچه سئو شدن و ایجاد اولویت دیده شدن در موتورهای جستجوی اینترنتی تأثیر به سزایی در دیده شدن کسب‌وکار دارد، درصورتی‌که هدف از متن تنها سئو شدن محتوا باشد، به‌احتمال‌قوی محتوای ارزشمند را از دست می‌دهیم و در ادامه نیز توجه مخاطب از بین خواهد رفت.

 ایجاد محتواهای گوناگون بدون آن‌که نیازها و دغدغه‌های مخاطب را عملاً از بین ببرد تنها موجب سردرگمی مخاطب شده و نمی‌تواند به محتوای تبلیغاتی و درنتیجه کسب‌وکار شما اعتماد کند. بنابراین توصیه می‌شود جهت نوشتن یک رپورتاژ آگهی اصولی و سئو شده حتماً از کارشناسان این زمینه بهره بگیرید.

ترجمیک با توجه به سابقه طولانی و درخشان در حوزه خدمات زبانی، جمعی از نویسندگان خوب کشور را گرد هم آورده است تا با استفاده از دانش و قلم حرفه‌ای آن‌ها، خدمات تولید محتوای تخصصی ارائه دهد. برای ثبت سفارش رپورتاژ آگهی یا محتوا نویسی به بخش ثبت سفارش تولید محتوای ترجمیک مراجعه کنید.

درصورتی‌که در محتوا نویسی و تولید محتوا به روش‌های مختلف تخصص دارید، به صفحه استخدام ترجمیک مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی، راهی برای بهبود سایت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.