راه اندازی کسب و کار اینترنتی

شروع کسب و کار اینترنتی با تولید محتوا

هنگامی‌که یک کسب و کار را بر بستر اینترنت راه‌اندازی می‌کنید، داشتن برنامه تولید محتوا باکیفیت، اولین نکته در موفقیت کسب و کار شماست. در این مطلب به دنبال آن هستیم که بهترین راه‌کارهای تولید محتوای سازنده را به شما معرفی کنیم.

برای مطالعه مطالب مفید و مرتبط، به بخش تولید محتوای وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

چرا تولید محتوا مهم است؟

همه کسب‌وکارها به دنبال «خلق ارزش» هستند و این ارزش از معادله «مزایا منهای هزینه‌ها» در ذهن مشتریان و یا مخاطبان ایجاد می‌شود. مشکل اصلی در دنیای رقابتی امروزی آن است که مزایای رقابتی بسیار نزدیک به هم شده‌اند. مشتریان اکنون حق انتخاب گسترده‌ای در اختیاردارند و می‌توانند به‌راحتی از میان هزاران گزینه یکی را انتخاب کنند.

ارزش آفرینی

اینجاست که کسب‌وکارها باید راه‌کارهایی بیابند که به‌صورت مؤثر ارزش خلق کند. این مفهوم اشاره به آن دارد که کسب‌وکارها فعالیت‌هایی را انجام دهند که مشتریان مزایای محصولات و خدمات آن‌ها را درک کنند و حاضر به پذیرفتن هزینه‌های خرید شود. درعین‌حال این معادله برتری مزایای بر هزینه‌ها باید بارها و بارها از سوی مشتریان انجام شود تا کسب و کار به بقای خودش ادامه دهد.

قدیمی‌ترین ابزار برای گسترش یک کسب و کار «تبلیغات» است. اما مشکل تبلیغات آن است که بسیار زودگذر است و در دنیای مملو از تبلیغات، شاید اصلاً تأثیری نداشته باشد. پس به‌عنوان یک کسب و کار نوین و بر خط، به سراغ راه‌کارهای کارآمد و مؤثرتری بروید که مشتریان بتوانند مزایای خدمات و کالاها شمارا تشخیص دهند و کسب و کار شمارا به دیگران هم معرفی کنند. در اینجا باید کیفیت خلق ارزش شما به‌قدری بالا باشد که مشتریان حاضر به‌یک‌بار خرید و تکرار خرید باشند. اینجاست که نام «تولید محتوا» و «استراتژی تولید محتوا» به میان می‌آید.

محتوا خود شما هستید!

محتوا چیزی بیشتر از کسب‌وکارتان نیست. محتوا در واقع ویژگی‌هایی است که دوست دارید مشتری از کسب و کار شما ببیند. در تولید محتوا باید همان اهدافی را دنبال کنید که در دنیای واقعی کسب‌وکارتان به دنبال آن هستید. همان مشتریانی که در دنیای واقعی از شما خرید می‌کنند در دنیای مجازی نیز مشتری و یا مخاطبتان هستند؛ پس تولید محتوا باید بر اساس ویژگی‌های کسب و کار، محصول یا خدماتتان باشد.

تولید محتوا باید هدفمند باشد

تولید محتوا فرایندی هدفمند است. هر محتوا به مانند یک سفیر است که با گروه مشخصی از مشتریان در تعامل قرار می‌گیرد. قرار نیست که فرایند تولید محتوای شما بر تمام مخاطبین تاثیرگذار باشد. بلکه باید بر عده مشخصی از مشتریان که ویژگی‌ها، خواسته‌ها و انتظارات مشخصی دارند تأثیر بگذارد. برای همین در ابتدای فرایند تولید محتوا، بازار و مخاطبان را مشخص کنید (پرسونای مخاطب). آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مشترکشان دسته‌بندی کنید و بعد از آن تعیین کنید که چه مطلبی برای چه گروهی مناسب است و چه مطالبی را باید برای آن‌ها عرضه کنید.

کارکرد موتورهای جستجو را جدی بگیرید

یکی از مشکلات کسب‌وکارها آن است که فکر می‌کنند موتورهای جستجو مانند گوگل (Google) و یا بینگ (Bing)، ابزارهای ماشینی قابل فریب هستند. بنابراین تولید محتوا صرفاً باید برای این دسته از ماشین‌های هوشمند مورد قبول باشد. «موتورهای جستجو یک مخزن بزرگ جمع‌آوری آمار و داده‌کاوی هستند. این موتورها تصمیم نمی‌گیرند، بلکه تحلیل می‌کنند».

 در واقع موتورهای جستجو رفتار کاربران در تعامل با محتوای شمارا بررسی می‌کنند. زمانی که محتوایی منتشر می‌کنید موتورهای جستجو به تحلیل ساختار محتوایی شما می‌پردازد و سپس رفتار مخاطبان در تعامل با آن را بررسی می‌کند. حاصل این دو تحلیل، رتبه سایت ما در کنار بقیه سایت‌ها است.

تحلیل تولید محتوا

با درک نیاز مخاطبان، باید محتوای باکیفیتی تولید کنید که باعث شود تا تعامل مشتریان و مخاطبان با آن افزایش پیدا کند و در نتیجه رتبه‌های بالاتر و بهتری را در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورید.

کمیت مهم است

تولید محتوای باکیفیت زمان‌بر است؛ اما به یاد داشته باشید که شما باید سطح مناسبی از محتوا را برای موفقیت کسب و کار خودتان منتشر کنید. اگر کمیت‌ها را درنظر نگیرید، جریان محتوای شما آن‌قدرها قوی و تأثیرگذار نخواهد بود و به همین خاطر نمی‌توانید نظر موتورهای جستجو یا مخاطبین را جلب کنید.

کیفیت مهم است

کیفیت در محتوا بسیار اهمیت دارد. کیفیت ترکیبی است از نوشتار، رسانه‌ها، مسائل فنی و نیز سطح ارتباطی که مخاطبین با محتوای شما دارند. اکنون موتورهای جستجو بسیار به موضوع کیفیت اهمیت می‌دهند. برای همین تولید محتوای شما باید با استانداردهای کیفی منطبق باشد؛ در غیر این صورت، به‌راحتی از نتایج حذف می‌شوید و یا رتبه چندان بالایی نمی‌گیرید.

تعامل با مخاطب هم بسیار مهم است. اگر می‌خواهید برنده تولید محتوا باشید، به مخاطب و محتوای باکیفیت برای او بسیار توجه کنید.

برنامه بودجه‌بندی داشته باشید

تولید محتوا نیازمند سرمایه‌گذاری درست است. شما نمی‌توانید سرمایه‌گذاری و مسائل مالی در این موضوع را نادیده بگیرید. زمانی که شروع به تولید محتوا می‌کنید باید برنامه بودجه‌بندی درستی داشته باشید و بودجه تولید محتوای خودتان را بر اساس آن سازمان‌دهی کنید. برنامه بودجه‌بندی شما باید شامل، بودجه‌ای برای تولید محتوای نوشتاری، محتواهای رسانه‌ای مکمل (فیلم، عکس، صوت و ویدیو)، شبکه‌های اجتماعی و در آخر رپورتاژ آگهی‌ها باشد.

هدفمند باشید

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، باید مخاطبتان را بر اساس ویژگی‌های مشخصی تقسیم‌بندی کنید. این تقسیم‌بندی می‌تواند بر اساس سن، جنسیت، تحصیلات، محل زندگی، سطح درآمد و یا موارد مشابه دیگر باشد. هم‌چنین باید خواسته‌ها و انتظارات مخاطب را در زمینه تولید محتوا در نظر بگیرید. برای موفقیت بیشتر، بهتر است از تحلیل‌های موتورهای جستجو نیز استفاده کنید.

از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها غافل نشوید

تولید محتوای را منحصر به وب‌سایت نکنید؛ تنها بر روی وبلاگ سایت متمرکز نباشید. شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های چاپی را نیز در نظر بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در فرایند برندسازی شما دارند. در این شبکه‌ها برند شما ساخته می‌شود و مشتری با هویت کسب و کار آشنا می‌شود. بر اساس ساختاری که این شبکه‌ها دارند ممکن است که به شما امکانات لینک سازی نیز بدهند.

درعین‌حال به موضوع وبلاگ‌ها نیز توجه کنید. وبلاگ‌های امکانات بهتری را نسبت به شبکه‌های اجتماعی برای موضوعات نوشتاری بلند در اختیارتان می‌گذارند؛ اما از نظر پشتیبانی از دیگر رسانه‌ها محدود عمل می‌کنند. دقت کنید وبلاگ‌های معتبر نقش مهمی در فرایند لینک سازی و کسب اعتبار سایت دارد.

شبکه های اجتماعی

چه محتوایی را تولید کنید؟

مشتریان چه چیزی را می‌خواهند درباره شما بدانند؟ پاسخ این پرسش می‌تواند موارد گوناگونی باشد مانند «نحوه کار با محصول» یا «منفعت در خرید محصول نسبت به دیگر محصولات» یا «نوآوری‌هایی که در محصول به کار رفته است» یا حتی «نحوه تشخیص محصول اصل از محصولات جعلی». محتوای شما همان چیزی است که اگر مشتری بداند به خرید محصولات شما علاقه‌مند می‌شود و یا پس از خرید احساس امنیت و رضایت می‌کند.

لازم نیست در موضوع محتوای خودتان بسیار حساس باشید. بلکه حساسیت خودتان را در نحوه ارائه محتوا و جامعیت آن بگذارید. اگر در اینترنت جستجویی درباره یک عبارت بکنید، متوجه می‌شوید که سایت‌های زیادی درباره آن موضوع مشغول به ارائه محتوا هستند؛ اما تمایزی که در اینجا وجود دارد، در نحوه ارائه است. پس به تولید محتوای باکیفیت‌تر بپردازید.

همه صفحات سایت نیازمند محتوا هستند

همه صفحه‌های سایت شما نیازمند تولید محتوا هستند. صفحه اصلی، صفحه ارتباط با ما، صفحه فروشگاه، دسته‌ها، برچسب‌ها، محصولات یا خدمات و حتی نوع نگارشی که برای پیام‌ها و … به کار می‌برید جزئی از فرایند تولید محتوا است. باید هدف واحدی را در تمام آن‌ها در نظر بگیرید. نمی‌توانید فروشگاهی داشته باشید که برای مثال در زمینه محصولات مشخصی کار کند؛ ولی در وبلاگ مطلبی در مورد این محصول و یا خدمات خود نداشته باشید.

ساختار مشخصی را در نظر بگیرید. تا در همه جای سایت تصویری یکپارچه از خودتان را به مخاطب نشان دهید.

کلام آخر

در نظر داشته باشید که تولید محتوا در عین ساده‌انگاری، فرایند بسیار دقیق و دشواری است که به گروهی از افراد حرفه‌ای در این حوزه نیاز دارد و اگر قصد دارید که تولید محتوا و بهبود کسب و کار آنلاینتان را خودتان بر عهده بگیرید، حتماً باید بادانش و تجربه وارد این حوزه شوید و در صورتی که بدون دانش و با آزمون‌وخطا پیش بروید، با شکست مواجه خواهید شد.

برند سازی همیشه نتیجه مثبت یا منفی دارد. تولید محتوا هم یکی از راه‌های خلق ارزش و برند سازی است. هر نوع از تولید محتوا تأثیری مثبت یا منفی روی کسب و کار شما خواهد گذاشت. زمانی که هزینه می‌کنید تا به یک مرکز بزرگ تبلیغ کسب‌وکارتان را واگذار کنید و نتیجه مثبت یا منفی از آن دریافت نمی‌کنید، در واقع نتیجه کار منفی بوده است و شما تأثیر آن را متوجه نشده‌اید.

یعنی هر فرایندی در زمینه تولید محتوا و برند سازی، به نتیجه مثبت و یا منفی ختم می‌شود. بنابراین، تأثیر تولید محتوا را دست‌کم نگیرید و محتوای ضعیف بر روی سایت و شبکه‌های اجتماعی خود قرار ندهید.

ترجمیک یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌های ارائه خدمات زبانی مثل ترجمه تخصصی، ویرایش و تولید محتوا است و در صورتی که به نویسنده حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا مخصوص برندتان نیاز دارید، از طریق لینک ثبت سفارش تولید محتوا، وارد سایت ترجمیک شوید.

یک دیدگاه در «شروع کسب و کار اینترنتی با تولید محتوا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.