چگونه فضای مطالعه مناسب در خانه ایجاد کنیم؟

کلاس‌های آنلاین کلافه‌تان کرده؟ احساس می‌کنید که اصلا نمی‌توانید حتی لحظه‌ای دیگر هم به مطالعه در خانه ادامه دهید؟ به نظرتان دوره‌های مجازی فایده‌ای ندارد؟ شاید مشکل از مکان مطالعه‌تان باشد.

ممکن است شما به دلایل مختلفی مجبور به درس‌خواندن در خانه باشید. شاید به خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا یا این‌که صرفا کلاس‌های آنلاین را ترجیح می‌دهید. دوره‌های آنلاین چالش‌های خاص خودشان را دارند.

یکی از این چالش‌ها یافتن جایی مناسب در خانه برای مطالعه و آموختن است. درصورت نداشتن محیطی مناسب برای مطالعه، بازده شما پایین می‌آید. بازده پایین هم سبب کاهش انگیزه، سردرگمی و حتی پشیمانی و انصراف از ادامه‌دادن دوره‌های آموزشی آنلاین می‌شود.

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما در ایجاد فضای مطالعه‌ای مناسب و افزایش بازده درس‌خواندنتان کمک می‌کند. پس با ما همراه شوید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

از وسایل مناسب و کاربردی استفاده کنید

میز مطالعه، صندلی راحت و یک کامپیوتر از ملزومات اصلی فضای مطالعه‌‌ی مناسب هستند. کاناپه و مبل، شاید راحت باشند اما به درد مطالعه نمی‌خورند. البته وسایل دیگری نیز برای افزایش بازده مطالعه و بالابردن تمرکز شما وجود دارد.

لزوم استفاده از وسایل استاندارد برای مطالعه
از میز، صندلی و مانیتور استاندارد استفاده کنید.

شما می‌توانید روی لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود یادداشت کنید. گاهی اوقات هم یادداشت‌کردن به روش‌های قدیمی مثلا با دفترچه یادداشت به مغز شما در درک بهتر مفاهیم کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از هایلایت‌هایی با رنگ‌های مختلف، برای علامت‌گذاری اطلاعات مهم استفاده کنید.

از مانیتورهای مناسبی استفاده کنید که کمتر به چشم شما آسیب می‌زنند.

اتاقی مناسب برای مطالعه پیدا کنید

اگر تازه مطالعه‌کردن در خانه را آغاز کرده‌اید، شاید مدتی طول بکشد که با با محیط جدید خود سازگار شود. یکی از راه‌های تسریع سازگاری، انتخاب اتاقی است که فورا شما را در «حالت دانشجویی» قرار می‌دهد.

در حالت ایده‌آل، این اتاق فضایی خواهد بود که ساعت‌ها بدون وقفه یا حواس پرتی در آن کار می‌کنید، بنابراین احتمالا این اتاق نزدیک تلویزیون نیست.

لزوم انتحاب مکانی آرام برای مطالعه
محل مطالعه شما باید دور از تلویزیون باشد.

همچنین بهتر است که اتاقی را انتخاب کنید که درِ آن بسته شود، به خصوص اگر با خانواده یا هم‌اتاقی‌هایتان زندگی می‌کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در دوره‌ آنلاین مثل یک حرفه‌‌ای مطالعه کنیم؟

یک اتاق بدون عوامل پرت‌کننده حواس به شما کمک می‌کند تا در زمان‌های سخت مثل بازه امتحانات یا مواقع انجام پروژه‌ها و تکالیف، تمرکز خود را حفظ کنید.

فضای مطالعه اختصاصی خودتان را ایجاد کنید

اگر برای مدتی در خانه درس می‌خوانید، برای تهیه فضای مطالعه‌‌ای مشخص و اختصاصی وقت بگذارید. فضای مطالعه اختصاصی به افزایش کارایی مغز شما در زمان مطالعه کمک می‌کند.

این فضا کتاب‌ها، دفترچه‌ها، خودکارها و سایر لوازم مطالعه را در دسترس شما قرار می‌دهد. فضای مطالعه اختصاصی از اتلاف زمان شما جلوگیری می‌کند.

توجه کنید که میز و صندلی اداری معمولا برای بهره‌وری و حفظ سلامتی و بهبود وضعیت بدنی شما بهتر از کاناپه یا تخت هستند. همچنین فاصله صفحه‌نمایش رایانه‌تان را تنظیم کنید تا مانع خم‌شدن روی رایانه‌تان شود.

لزوم تهیه یک فضای اختصاصی مطالعه
فضای مطالعه اختصاصی در حفظ تمرکز شما نقش مهمی دارد.

اگر نمی‌توانید فضای مطالعه کاملا اختصاصی ایجاد کنید، نگران نباشید. محصولات قابل حمل زیادی وجود دارند که به شما در موفقیت در مطالعه، کمک می‌کنند. با جست‌و‌جویی ساده در اینترنت با بسیاری از این وسایل آشنا می‌شوید.

با محیط‌های شلوغ سازگار شوید

برخی از افراد توانایی حفظ تمرکز خود را در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا دارند. با این حال صداهای پس‌زمینه مانند صدای ماشین‌ها، صحبت‌کردن با صدای بلند یا عوامل مزاحم دیگر همچنان حواس را پرت می‌کنند.

اگر مجبور هستید، در فضایی شلوغ کار کنید، خوشبختانه راه‌کارهایی برای مقابله با این عوامل مزاحم وجود دارد. هدفون می‌تواند در کاهش سروصدا و افزایش تمرکز به شما کمک کند.

مطالب مرتبط:

چگونه در دوره‌های آنلاین انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟

با خانواده خود صحبت کنید که در ساعاتی خاص، آرامش خانه را حفظ کنند تا شما بتوانید مطالعه کنید.

یک راه حل وقت‌گیرتر اما بسیار موثر، استفاده از عایق‌های صوتی برای اتاقتان است. منافذ خروجی را ببندید. بهتر است که تخته‌های صوتی یا لایه‌های عایق را به دیوارهای خود اضافه کنید تا مانع از رسیدن صدا به شما شوند.

اتاق خود را تزئین کنید

شاید اتاق مطالعه شما از تجهیزات و وسایل مناسبی برخوردار باشد اما شما باز هم احساس می‌کنید که چیزی کم است. در این حالت شاید دکور اتاق شما مناسب نیست. نقش تزئین و چیدمان را در افزایش بهره‌وری هنگام مطالعه نادیده نگیرید!

مطالعات نشان داده که نور طبیعی و گیاهان خانگی به افزایش بازده کمک می‌کنند. طرح‌های رنگی و نقاشی دیواری نیز در روشن‌تر کردن اتاق و بهبود روحیه شما نقش تاثیرگذاری دارند.

مطالب مرتبط:

فرسودگی شغلی، تهدیدی جدی برای دانشجویان

پنجره‌ها و نور طبیعی خورشید نه تنها اتاقی تاریک را روشن می‌کنند، بلکه عوارض جانبی مطالعه مانند سردرد، تاری دید، خواب آلودگی و خستگی چشم را کاهش می‌دهند.

گل‌های تازه و سایر گیاهان خانگی نیز تاثیر خوبی بر بینایی شما و به حافظه، بهبود خلق و خو و افزایش کیفیت هوا کمک می‌کنند.

اهمیت استفاده از گیاهان و گل‌ها در هنگام مطالعه
بر روی میز مطالعه خود گلدانی کوچک قرار دهید.

اگر پنجره ندارید، سعی کنید میز، قفسه‌ها یا دیوارهای خود را با طرح های رنگی مورد علاقه خود یا حتی نقاشی دیواری تزئین کنید. با کمک بعضی از تابلوها حتی می‌توانید وجود یک پنجره را شبیه‌سازی کنید.

در محیط مطالعه خود تغییرات ایجاد کنید

شما با مطالعه در خانه می‌توانید بین راحتی و بهره‌وری تعادل ایجاد کنید. اگر محیط مطالعه شما مطابق میل شما نیست، پس تغییراتی در آن ایجاد کنید. ایجاد تغییرات در خانه خیلی آسان‌تر از تغییرات در مدرسه و دانشگاه است.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، وضعیت بدنی شما در حین مطالعه است. خم شدن روی لپ تاپِ بدون صفحه کلید، ماوس یا مانیتور سبب مشکلات گردن و قسمت بالایی کمر می‌شود. نشستن طولانی مدت روی صندلی و مبل به بدن شما، فشار وارد می‌کند.

اهمیت توجه به نکات مرتبط با سلامتی در هنگام مطالعه
در هنگام مطالعه، به سلامتی خود هم توجه کنید.

صندلی‌های اداری ارگونومیک که برای راحتی در محیط کار طراحی شده‌اند، راه‌حلی مناسب برای حفظ سلامتی بدن شما است. با صرف هزینه برای تهیه یکی از آن‌ها، از مشکلات آتی پیش‌گیری کنید.

دما هم عامل مهم و تاثیرگذار دیگری است. وقتی هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است، تمرکز کردن سخت و دشوار می‌شود. یک راه حل آسان هم این است که یک بخاری، پتو یا پنکه در دسترس داشته باشید و تغییرات دما را کنترل کنید.

سخن پایانی

همیشه درس‌خواندن چالش‌هایی داشته است. درس‌خواندن به صورت آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیست. فراموش نکنید که تنها شما با این چالش‌ها رو‌به‌رو نیستید. بقیه هم با چنین مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد. پس با خون‌‌سردی و دقت کافی به حل این مشکلات بپردازید. فراموش نکنید که درس‌خواندن و کسب علم و دانش تاثیر بسیار مهمی بر آینده و سرنوشت شما دارد.

دبستان ترجمیک، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین مفید و کاربردی کرده است. اگر قصد کسب مهارت‌های جدید و پیشرفت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها، به دبستان ترجمیک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.