نگاهی به زندگی گابریل گارسیا مارکز

۶ مارچ، روز بزرگداشت گابریل گارسیا مارکز نویسنده و روزنامه‌نگار معروف کلمبیایی است. کتاب‌های گابریل، شهرت جهانی دارند و مخاطبان زیادی را در سراسر جهان شیفته خود کرده‌اند. تا جایی که کمتر کسی را می‌توان یافت که با رمان‌های عاشقانه «صد سال تنهایی» و «عشق سال‌های وبا» آشنا نباشد.

به مناسبت گرامیداشت این روز، این مطلب را به بررسی زندگی‌نامه و آثار گابریل گارسیا مارکز اختصاص داده‌ایم.

اگر شما هم از دوست‌داران ادبیات هستید و به آثار این نویسنده بزرگ علاقه دارید، با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

با پدر ویرایش ایران آشنا شوید

 زندگی‌نامه گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز در ۶ مارچ ۱۹۲۷ در شهر آراکاتاکا به دنیا آمد. گابریل در میان هوادارانش به «گابو» یا «گابیتو» معروف است. طرفداران گابو با سفر به شهر آراکاتاکا، می‌توانند از خانه‌ای که نویسنده محبوب‌شان در آن متولد شده دیدن کنند. گابریل گارسیا مارکز، اولین فرزند خانواده‌ بود و ۱۲ خواهر و برادر داشت!

گابریل کارسیا مارکز، نویسنده رمان معروف صد سال تنهایی است.
گابریل گارسیا مارکز، نزد هوادارانش به گابو مشهور بود.

گابو با پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش بزرگ شده و به گفته خودش تا ۷ سالگی مادرش را ندیده بود. رابطه مارکز با پدربزرگ و مادربزرگش بسیار قوی و عمیق بود. تا جایی که تاثیر آن‌ها بر زندگی او به‌وضوح دیده می‌شود.

شکل‌گیری عقاید سیاسی و رئالیستی گابریل گارسیا مارکز

گابریل، علاقه زیادی به سیاست داشت. عقاید و فعالیت‌های سیاسی‌ او، ریشه در آموزه‌های پدربزرگش دارد. خود گابریل نیز این موضوع را اذعان داشته است:

«پدربزرگ من سرهنگی آزادی‌خواه بود. ایده‌های سیاسی من احتمالاً از عقاید پدربزرگم نشات می‌گیرد. پدربزرگم هیچ وقت داستان‌های کودکانه برایم تعریف نکرد. در عوض همیشه از روایت‌های هولناک آخرین جنگ داخلی که آزاد اندیشان و ضد روحانیون علیه دولت محافظه‌کار به راه انداختند، حرف می‌زد.»

مادربزرگ نیز الهام‌بخش روحیه رئالیستی و استعداد داستان‌سرایی مارکز بود. «غیرطبیعی‌ترین وقایع برای مادربزرگم کاملا طبیعی بود.»

سبک داستان‌گویی مادربزرگ، تاثیر زیادی بر آثار بزرگ مارکز داشته است.

تحصیلات و فعالیت‌های گابریل گارسیا مارکز

گابو، استعداد زیادی در نقاشی، آواز و نویسندگی داشت و احتمالاً می توانست در تمامی این رشته‌ها موفق شود. با این حال، به اصرار خانواده‌اش وارد دانشگاه ملی کلمبیا شد و در رشته حقوق تحصیلاتش را ادامه داد.

مارکز پس از مدت کوتاهی دانشکده حقوق راه رها کرد. چراکه تنها با نوشتن آرامش پیدا می‌کرد. از این رو، پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشت. مارکز در کنار روزنامه‌نگاری، داستان‌های کوتاه نیز می‌نوشت.

گابریل گارسیا مارکز نویسنده و معروف کلمبیایی است.
گابریل، نخستین کتابش را در ۲۳ سالگی منتشر کرد.

گابریل گارسیا مارکز، نخستین کتابش را در ۲۳ سالگی منتشر کرد. این کتاب «توفان بزرگ» نام داشت و به گفته خودش خودانگیخته‌ترین و صادقانه‌ترین رمان وی است.

همان‌طورکه گفتیم، گابریل عاشق سیاست بود. او همین علاقه فراوان، به درگیری او با دولت کلمبیا انجامید. گابریل پس از انتشار مقاله‌ای برعلیه دولت کلمبیا، تحت تعقیب این دولت قرار گرفت. در نتیجه به ناچار سال‌های زیادی از عمرش را در مکزیک سپری کرد.

ازدواج گابریل گارسیا مارکز با مرسدس بارچا

جمله معروف «پشت هر مرد موفق، یک زن ایستاده است»، واقعا درباره گابریل گارسیا مارکز صدق می‌کند. تا جایی که خورخه ادواردو ریتر، وزیر پیشین امور خارجه پاناما هم که از دوستان قدیمی مارکز بود می‌گوید: «ادبیات ما همان‌ اندازه که مدیون مارکز است، مدیون بارچا نیز است.»

گابریل در سال ۱۹۵۸ با همکلاسی کالج خود یعنی مرسدس بارچا ازدواج کرد.

مرسدس بارچا در مراسمی در سال ۲۰۱۶
گابریل گارسیا مارکز در ۳۱ سالگی با مرسدس بارچا ازدواج کرد.

جالب است بدانید که آن دو زمانی با هم آشنا شدند که مرسدس تنها ۹ و گابریل تنها ۱۴ سال داشت. گابریل همان موقع عاشق دختربچه‌ای شد که روی پیراهنش عکس اردک بود!

مرسدس بارچا؛ حامی معنوی کتاب «صد سال تنهایی»

مرسدس برای گابریل تنها یک همسر نبود. بلکه منبع الهام و حامی معنوی کتاب‌های او بود. بی‌شک اگر مرسدس در زندگی مارکز نبود، رمان بی‌نظیری همچون «صد سال تنهایی» هیچ وقت به چاپ نمی‌رسید.

در زمان نگارش این کتاب، زندگی خانوادگی گابریل و مرسدس در شرایطی بحرانی بود. گابریل هر روز ۱۸ ساعت را صرف نوشتن می‌کرد. این درحالی بود که از نظر مالی به‌شدت در تنگنا بودند. مرسدس در این مدت به گابریل انگیزه می‌داد و حتی برای تایپ کتاب نیز به او کمک می‌کرد.

گابریل حتی پول کافی برای ارسال این کتاب به ناشر را نیز نداشت. با این وجود، مرسدس تعدادی از وسایل خانه را در اداره پست گرو گذاشت و هر طور بود، مبلغ لازم را آماده کرد.

بعد از ۲ سال، رمان «صد سال تنهایی» به انتشار رسید و به طرزی باورنکردنی مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. این رمان طی مدت زمانی کوتاه به چندین زبان ترجمه شد و به بازارهای جهانی راه پیدا کرد.

گابریل مدت‌ها برای این کتاب، جایزه نوبل ادبیات را نیز دریافت کرد. بنیاد نوبل، در بیانه‌ای گابریل را «شعبده باز کلام و بصیرت» نامیده است.

گابریل گارسیا مارکز را آغازگر رئالیسم جادویی می‌دانند.
گابریل گارسیا مارکز، آغازگر رئالیسم جادویی است.

نقش رئالیسم جادویی در آثار گابریل گارسیا مارکز

یکی از زیرشاخه‌های ادبیات رئالیسم، رئالیسم جادویی است. همه چیز در نوشته‌هایی که به این سبک نوشته می‌شوند عادی است. با این حال، یک عنصر جادویی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

گابریل گارسیا مارکز، در سراسر جهان، به آغازگر رئالیسم جادویی معروف است. اگرچه تمامی آثار او به این سبک نوشته نشده است.

رئالیسم جادویی در رمان «صد سال تنهایی» به‌وضوح دیده می‌شود. قهرمان این رمان در دهکده‌ی ماکوندو به دنیا می‌آید. ماکوندو، یک دهکده خیالی است اما امروز به هر نقطه‌ای از کلمبیا که پا بگذارید، نام ماکوندو را می‌شنوید. در این سرزمین خیالی، اتفاقات جادویی زیادی رخ می‌دهد. از این رو، محل مناسبی برای تولد رئال جادویی است.

آثار گابریل گارسیا مارکز

  • برگ باد
  • ساعت نحس
  • پاییز پدر سالار
  • عشق سال‌های وبا

سال‌های پایانی زندگی گابریل گارسیا مارکز

بنیه هنری و خلاقیت گابریل، به‌مرور رو به افول گذاشت. تا جایی که در سال ۲۰۰۶ رسما اعلام کرد که دیگر تمایلی به نویسندگی ندارد. گابو در سال ۲۰۱۲ به آلزایمر مبتلا شد و دو سال بعد چشم از جهان فرو بست.

کتاب‌های داستانی و غیرداستانی که تاریخ و افسانه را به هم گره زده‌اند، میراث ارزشمند گابریل گارسیا مارکز هستند.

کلام پایانی

بی‌شک مطالعه آثار مارکز، بهترین راه برای آشنایی با خط فکری و عقاید اوست. با این حال، در این مطلب سعی کردیم تا نکات مهم زندگی او را بررسی کنیم.

ترجمه کتاب، یکی از خدمات ترجمیک است. برای استفاده از این خدمات، به صفحه ترجمه کتاب مراجعه کنید.

اگر به ترجمه کتاب علاقه دارید، ترجمیک از همکاری با شما استقبال می‌کند. برای آغاز همکاری کافیست به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.