چند نفر در سراسر جهان روسی حرف می‌زنند؟

آیا تا به حال به پیشینه زبان روسی فکر کرده‌اید؟ آیا از گسترش زبان روسی در سراسر جهان چیزی می‌دانید؟ احتمالا شما هم از تعدد گویشوران این زبان در سراسر جهان شگفت‌زده خواهید شد.

برای آشنایی بیشتر با زبان روسی و تعداد افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

چگونه فناوری زبان‌ها را تغییر می‌دهد؟

تاریخچه مختصری از زبان روسی

زبان روسی نیز همانند بسیاری از زبان‌های اروپایی، ریشه هندی-اروپایی دارد. زمانی که قبایل اسلاو در اروپای شرقی مستقر شدند، زبان آن‌ها شروع به تغییر کرد. این زبان در حال حاضر به عنوان زبان پروتو-اسلاوی شناخته می‌شود و خاستگاه خانواده زبان‌های اسلاو است.

تاریخچه زبان روسی
زبان روسی تاریخچه‌ای دور و دراز دارد.

زبان روسی، یکی از سه زبان اصلی خانواده اسلاوی شرقی است. با این حال، این زبان تا اواخر قرون وسطی به عنوان زبانی مستقل شناخته نشده بود. زبان استاندارد روسی یا همان گویشی که در مسکو استفاده می‌شود، در اواسط دهه ۱۸۰۰ به زبانی رسمی تبدیل شد. پیش از این تاریخ، در این کشور به زبان اسلاوی شرقی صحبت می‌شد. در واقع زبان اسلاوی شرقی، مادر زبان‌های روسی، اوکراینی و بلاروسی است.

مردم کدام کشورها به زبان روسی صحبت می‌کنند؟

روسی، زبان رسمی روسیه، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان است. این زبان، زبان غیر رسمی اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز محسوب می‌شود. از جمله این کشورها می‌توان به آذربایجان، استونی، گرجستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اشاره کرد.

علاوه بر این شمار قابل توجهی از روسی‌زبانان در کشورهای قبرس، فنلاند، مجارستان، مغولستان، لهستان، چین، ایالات متحده و اسرائیل زندگی می‌کنند.

به طور کلی اگر قصد زندگی یا سفر به اروپای شرقی را دارید، کمی تسلط به زبان روسی کارتان را راه می‌اندازد.

مطالب مرتبط:

چرا الفبای روسی عجیب به نظر می‌رسد؟

چند نفر در جهان روسی صحبت می‌کنند؟

طبق گزارش Ethnologue، زبان روسی در سراسر جهان حدودا ۲۵۸ میلیون گویشور دارد. با این حال، این گزارش احتمالا کمی دور از واقعیت است. چراکه افرادی که با وجود داشتن اجداد روسی، به زبان دیگری صحبت می‌کنند را نیز به حساب آورده است.

اگر تنها گویشوران بومی را حساب کنیم، زبان روسی در سراسر جهان تقریبا ۱۵۳ میلیون گویشور دارد. این زبان، هشتمین زبان زنده دنیاست و ۳/۲ درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهد.

در ایالت متحده، چند نفر روسی صحبت می‌کنند؟

در قرن هجدهم کاشفان روسی وارد آلاسکا شدند و زبان روسی برای نخستین بار به سواحل ایالت متحده راه یافت. در آن زمان، گروه‌های مهاجر روسی متعددی در سراسر ایالات متحده پخش شدند.

زبان کدام کشورها روسی است؟
زبان روسی به بسیاری از کشورهای جهان راه یافته است.

بر اساس داده‌های سرشماری سال ۲۰۱۱، نهصدهزار نفر از جمعیت ۲۹۷ میلیونی ایالات متحده روسی‌زبان هستند. در واقع ایالات متحده، خانه جمعیت کثیری از آمریکایی‌هایی روسی‌زبان است. تقریبا ۳۰ درصد جمعیت ایالات متحده را روسی‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند.

در سراسر اروپا چند روسی‌زبان وجود دارد؟

از نظر جغرافیایی، زبان روسی گسترده‌ترین زبان در سراسر اورآسیا و محبوب‌ترین زبان اروپا است. کشورهای روسیه، اوکراین، بلاروس، لهستان، قزاقستان به ترتیب ۱۳۸، ۳/۱۴، ۹/۶ و ۸/۳ میلیون نفر روسی‌زبان دارند.

در مجموع، نزدیک به ۲۲۱ میلیون روسی‌زبان در سراسر اروپا وجود دارد.

در بقیه کشورهای جهان، چند نفر روسی حرف می‌‌زنند؟

بسیاری از مردم آفریقا روسی حرف می‌زنند.

کشور آذربایجان حدود ۹/۴ میلیون نفر روسی‌زبان دارد. اگرچه تنها بخش کوچکی از این افراد بومی هستند. استونی نیز تقریبا ۱/۱ میلیون نفر جمعیت روسی‌زبان دارد.

علاوه بر همه این‌ها، در سراسر جهان جمعیت جدیدی از روسی‌زبانان در حال پدید آمدن هستند. این جمعیت، بنابر مهاجرت تاریخی و همچنین دلایل سیاسی و اقتصادی مدرن به وجود آمده‌اند.

تقریبا ۱ میلیون نفر از جمعیت اسرائیل روسی‌زبان هستند. ترکیه نیز ششصدهزار، روسی‌زبان دارد.

چند نفر در اینترنت به زبان روسی حرف می‌زنند؟

قطعا اینترنت، یک کشور نیست ولی جالب است بدانید که زبان روسی نقش مهمی در فضای مجازی دارد. از سال ۲۰۱۳ این زبان، به دومین زبان پرکاربرد اینترنت تبدیل شده است. در واقع ۶ درصد تمام وب‌سایت‌ها به زبان روسی هستند.

می‌توان گفت زبان روسی در فضای مجازی، کمی از آلمانی جلوتر است اما هنوز هم برای رسیدن به انگلیسی راه زیادی دارد.

چرا روسی یاد بگیریم؟

کشور روسیه ادبیات غنی و ارزشمندی دارد. حتما شما هم با نویسندگان معروف روسی مثل تولستوی و داستایوفسکی آشنایی دارید. قطعا خواندن آثار ادبی روسیه به زبان اصلی خیلی هیجان‌انگیز و جالب است.

زبان روسی علاوه بر غنای فرهنگی و ادبی، بهترین راه ارتباطی اقوام اروپای شرقی است. همان‌طورکه گفته شد، این زبان اصلی‌ترین زبان بومی اروپا است.

کلام آخر

دیدیم که عوامل متعددی منجر به گسترش زبان روسی در سراسر جهان شده است. تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند و روسی را به لیست زبان‌های اصلی و زنده دنیا اضافه کرده‌اند.

ترجمیک، از بیش از ۳۰ زبان دنیا پشتیبانی می‌کند. روسی نیز در لیست این زبان‌ها قرار دارد. اگر مترجم روسی هستید، به جمع مترجمان ترجمیک بپیوندید. کافیست روی عبارت استخدام مترجم کلیک کنید.

اگر به ترجمه متون و مقالات روسی نیاز دارید، با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ترجمه از خدمات ترجمیک استفاده کنید.

4 دیدگاه در «چند نفر در سراسر جهان روسی حرف می‌زنند؟»

  1. کشور آذربایجان حدود ۹/۴ میلیون نفر روسی‌زبان دارد؟؟؟؟؟؟ این اشتباهه،جمهوری آذربایجان نزدیک ۱۰ میلیون نفر جمعیت داره که فقط چند هزار نفرش اونجا روس زبان هستن که بیشترشون یا مهاجر هستن یا از دوران شوروی موندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.