۷ نکته طلایی برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس

آزمون IELTS، به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در سراسر جهان، مهارت‌های چهارگانه شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در نهایت، میانگین نمره بخش‌های مختلف آیلتس به عنوان نمره نهایی شما اعلام می‌شود.

سنجش مهارت‌های شنیداری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون است. با این وجود، اکثر داوطلبان برای پاسخ به سوالات این بخش با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

از این رو، در این مطلب به بررسی نکاتی سودمند برای پاسخ به سوالات لیسنینگ و در نتیجه کسب نمره آیلتس بالاتر می‌پردازیم. با ما همراه باشید!

مطالب مرتبط:

چگونه در اسپیکینگ آیلتس نمره بالایی بگیریم؟

سوالات لیسنینگ آیلتس را به‌خوبی بشناسید

سوالات LISTENING آیلتس، قالب مشخص و ثابتی دارند و این، یک مزیت بزرگ برای شرکت‌کنندگان آیلتس به حساب می‌آید. چراکه آشنایی با سبک سوالات، به شما کمک می‌کند تا از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

نوار لیسنینگ همه آزمون‌های آیلتس، ۳۰ دقیقه است و از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است. خوشبختانه موضوع این ۴ بخش نیز در تمام آزمون‌های آیلتس یکسان است. برای آشنایی با این موضوعات به جدول زیر مراجعه کنید.

بخش

موضوع

مثال

۱

مکالمات روزمره انگلیسی

?Want to go to the movies

۲

صحبت‌های یک شخص درباره موضوعی مشخص

The benefits of public transport

۳

مکالمات ۲ الی ۴ نفر درباره یک موضوع آکادمیک

The best way to give a presentation in class

۴

صحبت‌های یک شخص درباره یک موضوع آکادمیک

University lecture: Marketing Online

به یک بار شنیدن سوالات عادت کنید

لیسنینگ آیلتس، شبیه زندگی واقعی است! چرا که فقط یک فرصت در اختیار شما قرار می‌دهد. حتما شما هم ترجیح می‌دهید، هر بخش از نوار لیسنینگ آیلتس را چند بار گوش کنید و با اطمینان به سوالات پاسخ بدهید ولی آیلتس سخت‌گیرتر از این حرف‌هاست!

برای این که بتوانید تنها با یک بار گوش دادن نوار، به سوالات لیسنینگ آیلتس پاسخ دهید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • هنگام تمرین، هر پادکست را تنها یک بار گوش دهید و سعی کنید به سوالات پاسخ دهید.
  • سعی کنید نقاط ضعف مهارت شنیداری خود را پیدا کنید و روی تقویت آن قسمت‌ها کار کنید.
  • در برگه سوال، زیر کلمات کلیدی و مهم خط بکشید و برای شنیدن آن کلمات و حتی مترادف‌های آن‌ها آماده باشید.
  • مهارت شنیداری‌تان را در موقعیت‌های مختلف ارزیابی کنید. به عنوان مثال به سخنرانی‌ها، مکالمات روزمره، اخبار و… گوش کنید.
دوره آزموش آنلاین لیسنینگ آیلتس
به هر تمرین تنها یک بار گوش کنید.

با پادکست‌های موردعلاقه‌تان تمرین کنید

برای تمرین، موضوعاتی که برایتان جالب‌تر هستند را انتخاب کنید. چراکه قطعا همه ما با دقت و توجه بیشتری به موضوعات موردعلاقه‌مان گوش می‌کنیم. با این تفاسیر اگر دوست دارید با انگیزه بیشتری مطالعه کنید و از تمرینات‌تان لذت ببرید، حتما این روش را انتخاب کنید.

پس اگر عاشق تنیس هستید، به پادکست‌های مربوط به تنیس گوش کنید یا اگر عاشق تاریخ هستید، پادکست‌های تاریخی را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه خودمان در خانه آیلتس بخوانیم؟

برای تمرین لیسنینگ، به متن پادکست‌ها توجه کنید

به طور کلی، بهتر است سراغ پادکست‌هایی بروید که متن یا اسکریپت دارند. اسکریپت، متن فایل صوتی را به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهد و مطالعه آن فواید زیادی دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به اسکریپت دقت شما را افزایش می‌دهد

یک بار فایل صوتی را گوش کنید و سعی کنید هر چه می‌شنوید، بنویسید. سپس نوشته‌هایتان را با اسکریپت مقایسه کنید و غلط‌های املایی و اشتباهات‌تان را شناسایی کنید. شاید دفعات اول، تفاوت زیادی بین اسکریپت و نوشته شما وجود داشته باشد ولی مطمئن باشید که بالاخره نتیجه زحمات‌تان را می‌بینید.

  • می‌توانید به کمک اسکریپت تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید

احتمالا کلمات زیادی هستند که با آن‌ها آشنایی ندارید. همچنین ممکن است معنی برخی کلمات را بدانید ولی تلفظ صحیح آن‌ها را بلد نباشید. گوش دادن به فایل صوتی و سپس مطالعه اسکریپت، به شما کمک می‌کند تا چنین مشکلاتی را برطرف کنید.

تسلط به مترادف‌ها، کلید موفقیت در بخش لیسنینگ است

اگر تا به حال در کلاس‌های آموزش IELTS شرکت کرده باشید، حتما می‌دانید که آشنایی با مترداف‌ها در سوالات مختلف این آزمون بسیار حائز اهمیت است. سوالات لیسنینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین سعی کنید برای هر لغت، چند مترداف و هم‌معنی یاد بگیرید.

چگونه در اسپیکینگ آیلتس موفق باشیم؟
مترادف‌های مختلف کلمات را یاد بگیرید.

تا می‌توانید مکالمات انگلیسی داشته باشید

اگر منطقی فکر کنیم مهارت‌های چهارگانه زبان، مرز مشخصی ندارند. به عنوان مثال، مهارت‌های شنیداری و گفتاری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. پس هرچه بیشتر مکالمه انگلیسی داشته باشید، لیسنینگ‌تان بهتر می‌شود.

به هر نحوی که می‌توانید، هر روز حداقل یک مکالمه انگلیسی داشته باشید. حال این مکالمه می‌تواند به صورت تماس تلفنی، چت، پیامک یا هر چیز دیگری باشد.

به انگلیسی فکر کنید

یک قانون کلیدی! فکر کردن به زبان انگلیسی، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر یادگیری آن دارد. یکی از اشتباهات رایج زبان‌آموزان این است که جملات را در ذهن‌شان ترجمه می‌کنند و سپس جواب می‌دهند.

سرِ آزمون آیلتس، شما زمانی برای ترجمه نخواهید داشت. همچنین باید نکات کلیدی نوار را به خاطر بسپارید. بنابراین از این اشتباه دوری کنید و برای تقویت ذهن‌تان، انگلیسی فکر کردن را تمرین کنید.

مطالب مرتبط:

با ۵۰ فریزال ورب پرکاربرد انگلیسی آشنا شوید!

کلام آخر

پاسخ به سوالات LISTENING، برای بسیاری از شرکت‌کنندگان آیلتس اضطراب‌آفرین است. با این حال، با رعایت برخی نکات و تمرین مستمر می‌توانید به‌خوبی از عهده این سوالات بربیایید.

کارگاه آموزش آنلاین لیسنینگ آیلتس در دبستان ترجمیک، در حال برگزاری است. در این کارگاه ۱۴ ساعته، نکات و ترفندهای سودمندی را برای پاسخ به سوالات Listening آیلتس می‌آموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کارگاهِ آموزش آیلتس کلیک کنید.

انتخاب منابع مطالعاتی مناسب، یکی از اقدامات اساسی برای موفقیت در آزمون آیلتس است. برای آشنایی با بهترین منابع آیلتس، کلیک کنید.

2 دیدگاه در «۷ نکته طلایی برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.