آشنایی با زبان‌های هند

در هندوستان، چند زبان وجود دارد؟

هند کشوری وسیع با جمعیت زیاد در جنوب آسیا است. این کشور یکی از کشورهایی است که به سرعت در حال توسعه است. هند از نظر مساحت هفتمین کشور بزرگ جهان است. این کشور با جمعیتی بیش از ۱٫۲ میلیارد نفر از جمعیتی متنوع و متعلق به ملیت‌ها و مذاهب مختلف تشکیل شده است.

اگر به هند سفر کنید، زبان‌ها و گویش‌های آهنگین بسیاری را خواهید شنید. در واقع، احتمالا فکر خواهید کرد که صدها زبان را می‌شنوید. شما اشتباه نمی‌کنید.

اما در هند چند زبان وجود دارد؟ زبان رسمی این کشور چیست؟ به چه زبان‌هایی در کشور هندوستان صحبت می‌شود؟

برای آشنایی با زبان‌های هندی، در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟

چند زبان هندی وجود دارد؟

هند حدود ۱.۲ میلیارد نفر با نرخ رشد جمعیت ۱.۶ درصد در سال را در خود جای داده است. این کشور تاریخی، دارای ۲۸ ایالت و ۵۱۶۸ شهرستان است.

هند ۲۲ زبان رسمی جداگانه دارد. در مجموع این کشور ۱۲۱ زبان و بیشتر از ۲۷۰ لهجه را در خود جای داده است. همچنین هندوستان زادگاه یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان، هندی است.

زبان‌های رایج در هند عمدتاً به دو خانواده بزرگ زبانی تعلق دارند: هندواروپایی و Dravidian. بقیه عمدتاً از خانواده‌های زبان‌شناختی اتریشی-آسیایی و تبتی-برمنی می‌آیند.

زبان رسمی هند چیست؟

هندی زبان رسمی هند است و انگلیسی دومین زبان رسمی این کشور است. در هندوستان ۲۲ زبان رسمی وجود دارد. از جمله زبان‌های رسمی هند می‌توان به هندی، بنگالی، نپالی،گجراتی و … اشاره کرد.

با این حال، طبق قانون اساسی، هیچ زبان ملی در هند وجود ندارد.

زبان رسمی و ملی هند
در هند ۲۲ زبان رسمی وجود دارد ولی هیچ زبان ملی وجود ندارد

بسیاری از کودکان در هند در یک محیط دوزبانه بزرگ می‌شوند، به این دلیل که والدینشان به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند یا به این دلیل که توسط جامعه‌ای احاطه شده اند که منشا آن از بخش دیگری از کشور است. نرخ باسوادی در هند، ۷۱٫۲ درصد است.

بیشتر مدارس خصوصی هندوستان در تلاشند تا کودکان را برای یادگیری چندین زبان تشویق کنند. مدارس دولتی (که عموما کودکان طبقه کارگر در آن حضور دارند) به زبان بومی تدریس می‌کنند. البته در طول سال‌های اخیر تلاش‌هایی نیز برای گنجاندن کلاس‌های انگلیسی بیشتر این مدارس رخ داده است.

زبان هندی

زبان هندی، عضوی از گروه هندوآریایی در شاخه هندوایرانی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی است. هندی یا Hindi به معنای زبان سرزمین رود سند است. هندی زبان رسمی ترجیحی هند است اگرچه در بسیاری از مشاغل ملی نیز به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های شناخته‌شده در قانون اساسی هند صحبت می‌شود.

در هند نزدیک به ۴۲۵ میلیون نفر به زبان هندی و ۱۲۰ میلیون نفر دیگر به این زبان به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. جوامع گفتاری هندی قابل توجهی نیز در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، موریس، بنگلادش، یمن و اوگاندا یافت می‌شود.

مطالب مرتبط:

چرا الفبای روسی، عجیب به نظر می‌رسد؟

زبان هندی از از سانسکریت که از چپ به راست نوشته می‌شود (مانند انگلیسی) سرچشمه می‌گیرد. بیشتر کلمات این زبان همانطور که نوشته می‌شوند، تلفظ هم می‌شوند. زبان‌هایی مانند عربی، Dravidian، انگلیسی، فارسی و ترکی بر این زبان تأثیر گذاشته‌اند.

در حال حاضر، تمام ایالت‌های اصلی کشور هند، از جمله اوتار پرادش، مادیا پرادش، اوتاراکند، راجستان، دهلی و … به زبان هندی صحبت می‌کنند.

زبان هندی و اردو (زبان اصلی پاکستان) به هم شباهت زیادی دارند. مبدا اصلی هر دو این زبان‌ها، زبان سانسکریت است. با این حال زبان اردو از زبان‌های فارسی و عربی تاثیرات بسیاری پذیرفته است.

انگلیسی در هند

انگلیسی زبان دوم هند است و دلیل آن به تاریخ برمی‌گردد. زبان انگلیسی در زمان حکومت بریتانیا بر هند، زبان رسمی بود. وقتی هند دوباره استقلال خود را به دست آورد، زبان‌های رسمی خود را تغییر داد. با این حال انگلیسی در این کشور باقی ماند و تغییرات زبانی متفاوتی را تجربه کرد.

زبان انگلیسی در هند عمدتاً برای تجارت، آموزش و اسناد رسمی استفاده می‌شود. به دلایل فرهنگی و زبانی، انگلیسی هندی با انگلیسی استاندارد بسیار متفاوت است و بیشتر به عنوان «Hinglish» شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

چند کلمه در زبان انگلیسی وجود دارد؟

سایر زبان‌های مهم هند

پس از زبان هندی، زبان‌هایی که بیش‌ترین تعداد گویشور را دارند، عبارتند از:

بنگالی (Bengali)

پنجابی (Punjabi)

مراتی (Marathi)

گجراتی (Gujarati)

راجستانی (Rajasthani)

بوجپوری (Bhojpuri)

اودیا (Odia)

مایتیلی (Maithili)

سندی (Sindhi)

نپالی (Nepali)

آسامی (Assamese)

چاتیسگاری (Chhattisgarhi)

و …

سخن پایانی

هندوستان کشور زبان‌های متنوع و زیباست. البته اگر به انگلیسی مسلط باشید، در هنگام سفر به این کشور جالب و تاریخی، احتمالا با مشکل زیادی رو‌به‌رو نخواهید شد.

اگر نیاز به ترجمه هندی به فارسی یا ترجمه فارسی به هندی دارید، در ترجمیک ثبت سفارش کنید. ترجمیک با همکاری بیش از ۱۷هزار مترجم، ویراستار و نویسنده خدمات تولیدمحتوا، ترجمه و ویرایش را در بیش از سی زبان ارائه می‌دهد.

آزمون آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که برای سنجش سطح مهارت‌های انگلیسی کاربرد دارد. برای شرکت در کلاس آیلتس آنلاین، دبستان ترجمیک گزینه فوق‌العاده‌ای است. همین الان ثبت‌نام کنید.

2 دیدگاه در «در هندوستان، چند زبان وجود دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.