آموزش شمارش اعداد به زبان ترکی استانبولی

چگونه در ترکی تا ۱۰۰ بشماریم؟

در مسیر یادگیری زبان ترکی، باید هزاران لغت جدید از جمله اعداد ترکی یاد بگیرید. یادگیری شمارش اعداد از یک تا ده اغلب یکی از اولین و ساده‌ترین کارهایی است که هر زبان‌آموز انجام می‌دهد.

اما وقتی از عدد ده گذشت، ممکن است شمارش کمی پیچیده‌تر شود. شاید پیچیده‌تر از یادگیری اعداد دو رقمی و بزرگ‌تر، یادگیری اعداد ترتیبی است.

در این نوشتار با ویژگی‌های اعداد ترکی آشنا خواهید شد و به‌راحتی یاد می‌گیرید که اعداد را به زبان ترکی بشمارید و در صحبت از آن‌ها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

از کشورهای ترک‌زبان دنیا بدانیم

اعداد در زبان ترکی استانبولی

ممکن است یادگیری اعداد ترکی استانبولی برایتان کمی پیچیده به نظر آید اما خبر خوب اینکه یادگیری اعداد اصلی و ترتیبی در ترکی برای افراد غیربومی آسان‌تر است.

دلیل این موضوع این است که هر کدام از اعداد ترتیبی، اعداد اصلی همتای خود را می‌سازد و قوانین ساده‌ای برای یادگیری آن‌ها وجود دارد.

اعداد اصلی در ترکی

اما قبل از اینکه به اعداد ترتیبی برسیم، بیایید نحوه شمارش یک تا ده و سپس تا یکصد در ترکی را یاد بگیریم.

صفر: sıfır (صیفیر)

یک: bir (بیر)

دو: iki (ایکی)

سه: üç (اوچ)

چهار: dört (دُرت)

پنج: beş (بِش)

شش: altı (آلتی)

هفت: yedi (یِدی)

هشت: sekiz (سِکیز)

نه: dokuz (دُکوز)

ده: on (اُن)

بهترین راه برای یادگیری اعداد یک تا ده ترکی این است که آن‌ها را بارها و بارها تمرین کنید تا زمانی که مسلط شوید. نکته خوب این است که وقتی شما این ده عدد را یاد گرفتید، برای یادگیری اعداد بالاتر کاملا آماده‌اید.

اما برای گفتن اعداد بالاتر از ده در زبان ترکی ابتدا عدد ده یعنی عدد دهگان را می‌گوییم و سپس عدد یکان را می‌آوریم. برای مثال:

عدد یازده به ترکی on bir گفته می‌شود؛ on برای ده و bir برای یک.

نوزده به ترکی on dokuz گفته می‌شود؛ on برای ده و dokuz برای نه.

این شیوه‌ای ساده برای شمارش اعداد ترکی است اما نکاتی نیز وجود دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

جاذبه های گردشگری آناتولی ترکیه
اِفِسُوس در آناتولی ترکیه، برجای‌مانده از تمدن یونانیان است.

ضریب‌های عدد ده در ترکی

برخی از اعداد در ضریب ده در زبان ترکی، تقریبا واژگان جدیدی هستند که از الگوی عدد پایه خود پیروی نمی‌کنند و شما باید آن‌ها را حفظ کنید. ضریب‌های ده در ترکی عبارت‌اند از:

بیست: yirmi (ییرمی)

سی: otuz (اُتوز)

چهل: kırk (کِرْک)

پنجاه: elli (اِلی)

شصت: altmış (آلتْمیش)

هفتاد: yetmış (یِتمیش)

هشتاد: seksen (سکسَن)

نود: doksan (دُکْسان)

همان طور که می‌بینید برخی از این اعداد از عدد پایه متناظر خود ساخته شده‌اند (altı و altmış؛ yedi و yetmiş؛ sekiz و seksen؛ dokuz و doksan) و برخی این طور نیست. اما اساسا الگوی مشخصی وجود ندارد و این‌ها کلماتی هستند که شما فقط باید حفظ کنید.

وقتی این اعداد را یاد بگیرید، گفتن هر عددی که می‌خواهید آسان است. شما ابتدا دهگان‌ها و به دنبال آن یکان‌ها را می‌گویید. برای مثال پنجاه‌وسه به ترکی elli üç گفته می‌شود.

برای تسلط بر گفتن این اعداد، کافی است دهگان‌ها و یکان‌ها را چندین بار تمرین کنید. این فرایند خیلی سریع برایتان آسان می‌شود.

شمارش عدد صد و بیشتر از آن در ترکی

برای یادگیری اعداد در زبان ترکی استانبولی تنها چند کلمه دیگر وجود دارد که باید بدانید تا پس از آن هر عددی که می‌خواهید بگویید. این کلمات عبارت‌اند از:

صد: yüz (یوز)

هزار: bin (بین)

میلیون: milyon (میلیُن)

میلیارد: milyar (میلیار)

بیایید فعلاً فرض کنیم که توانایی شمارش تا یک‌میلیارد برای زبان‌آموز مبتدی ترکی کافی است. اینجا هم برای بیان هر عدد، با بزرگ‌ترین رقم شروع کنید و هر رقم را تا یکان بگویید. به مثال‌های زیر توجه کنید:

صدوهشتادونه: yüz seksen dokuz

هزاروهفتصدوشصت‌ودو: bin yedi yüz altmış iki

چهل‌وپنج‌هزاروششصدوهفتادوهشت: kırk beş bin altı yüz yetmiş sekiz

شما تا جایی که می‌توانید در شمارش و گفتن اعداد از این الگو پیروی کنید. این الگو باعث می‌شود که شمارش اعداد ترکی به‌سرعت برایتان آسان شود.

بازدید از مسجد سلطان احمد در استانبول برای سفر به ترکیه
مسجد سلطان احمد در استانبول، به مسجد آبی نیز شهرت دارد.

اعداد ترتیبی در ترکی استانبولی

یادگیری اعداد ترکی در زبان ترکی استانبولی آسان است، چراکه تمام اعداد ترتیبی در ترکی، از واژه خود عدد مشتق می‌شوند. تنها کاری که انجام می‌دهید این است که انتهای واژه عدد این‌ها را اضافه کنید: inci/ıncı/uncu/üncü.

اینجا این پرسش مطرح است که باید کدام یک از این‌ها را برای کدام عدد به کار ببرید. برای این امر باید زمان بیشتری را برای بررسی هارمونی واکه‌ها اختصاص دهید. هارمونی واکه‌ها یکی از اصول اساسی ترکی است. شما هماهنگ با واکه عدد، یکی از این‌ها را انتخاب می‌کنید.

در زیر اعداد ترتیبی آورده شده است:

اولین: Bir – birinci (بیر – بیرینْجِ)

دومین: Iki – ikinci (ایکی – ایکینْجِ)

سومین: Üç – üçüncü (اوچ – اوچونْجُ)

چهارمین: Dört – dördüncü (دُرت – دُرْدونْجُ)

پنجمین: Beş – beşinci (بِش – بِشینجِ)

ششمین: Altı – altıncı (آلتی – آلتینجِ)

هفتمین: Yedi – yedinci (یِدی – یِدینجِ)

هشتمین: Sekiz – sekizinci (سِکیز – سکیزینْجِ)

نهمین: Dokuz – dokuzuncu (دُکوز – دکوزونْجُ)

دهمین: On – onuncu (اُن – اُنُنجُ)

اکنون باید یاد بگیریم که اعداد ترتیبی ضریب‌های ده چگونه گفته می‌شود. بیان این اعداد نیز دقیقاً یکسان با الگوی بالاست. شما عدد را در نظر می‌گیرید و به سادگی واکه مناسب و هماهنگ را در پایان آن اضافه می‌کنید. به این دو مثال توجه کنید:

چهلم: Kırk – kırkıncı

هفتادم: Yetmiş – yetmişinci

همین امر در مورد ضریب صد، هزار، میلیون و بالاتر از آن نیز صورت می‌گیرد. این الگو، یادگیری و بیان اعداد ترتیبی را آسان می‌کند.

نکته‌ای درباره لغت «اول» در زبان ترکی

در این بخش به یک اشتباه رایج زبان‌آموزان ترکی استانبولی اشاره می‌کنیم.

در زبان ترکی کلمه birinci وجود دارد که به عدد اشاره می‌کند اما کلمه ilk نیز وجود دارد که به آغاز چیزی اشاره دارد. بنابراین در حالی که برای کلاس اول می‌گویید birinci sınıf (بیرینْجِ صینیف)، هنگام صحبت در مورد روز اول مدرسه می‌گویید ilk gün (ایلْک گون).

ممکن است دقت و استفاده درست از این واژگان کمی سخت باشد اما با کمی تمرین، مفهوم این لغات کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

تفاوت ترکی استانبولی با ترکی آذری چیست؟

سخن پایانی

یادگیری اعداد و شمارش، بخش مهمی از هر زبان است. بهترین بخش یادگیری اعداد به زبان ترکی این است که آن‌ها منطقی، اصولی و نظام‌مندند و این موضوع در یادگیری مؤثر است.

یکی از راه‌های یادگیری اعداد ترکی این است که آن‌ها را بنویسید، بارها و بارها بگویید و حتی در مکالمات ترکی خود به کار ببرید. راه دیگر این است که خود را در داستان‌های کوتاه ترکی غوطه‌ور کنید و در هنگام مطالعه به‌دنبال اعداد باشید.

اگر متوجه اشتباهات خود شدید، ناامید نشوید. یادگیری اعداد در زبانی جدید به زمان نیاز دارد و شما با شیوه‌های گوناگون بر آن‌ها مسلط خواهید شد.

امیدواریم آموزش شمارش اعداد در زبان ترکی برای شما مفید باشد.

ترجمه فوری، مهارتی است که بعضی از مترجمان متخصص آن را دارند. خدمات ترجمه فوری در ترجمیک با همکاری بیش از صدها مترجم در زمینه‌های علمی مختلف انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه ترجمه ترکی سفارش خود را ثبت کنید.

اگر به‌دنبال ترجمه مدارک تحصیلی در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت هستید، سفارش خود را در ترجمیک ثبت کنید.

یک دیدگاه در «چگونه در ترکی تا ۱۰۰ بشماریم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.