ضریب تاثیر و استناددهی چه تفاوتی دارند؟

یکی از مهم‌ترین وظایف هر پژوهشگر، که باید پیش از ارسال مقاله انجام شود، انتخاب ژورنال مناسب است. عوامل متعددی کیفیت و سطح علمی مجلات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند. توجه به این عوامل، در کنار ترجمه تخصصی حرفه‌ای، شانس پذیرش مقاله شما را افزایش می‌دهد.

ضریب تاثیر و ضریب استناددهی، از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی مجلات علمی هستند. در واقع مجلات علمی، بر سر دو عامل ایمپکت فکتور و سایت اسکور با هم در حال رقابت هستند. این دو شاخص، هر دو بر اساس میزان استناددهی مجلات اندازه‌گیری می‌شود. با این حال، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

در این مطلب از وبلاگ ترجمیک، این دو عامل و نحوه تعیین هر یک از آن‌ها را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر شما هم در حال نگارش یک مقاله علمی هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

تاثیر گرامرلی در پذیرش مقاله

شاخص سایت اسکور یا Citescore چیست؟

احتمالا اصطلاح سایت اسکور (Citescore) خیلی کمتر به گوش‌تان خورده است. چراکه تا چند سال گذشته ایمپکت فکتور، از مهم‌ترین عوامل ارزیابی مجلات بود.

روشن است که مجلاتی که سایت اسکور بالاتری دارند، اعتبار و سطح علمی بالاتری دارند. اما این شاخص چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ برای اندازه‌گیری سایت اسکور یک ژورنال، باید پیشینه استناددهی ۳ سال اخیر آن را محاسبه کنید. سپس این عدد را بر تعداد مقالاتی که طی این ۳ سال در ژورنال مورد نظر منتشر شده‌اند، تقسیم کنید. عدد حاصل، سایت اسکور مجله را نشان می‌دهد. البته این سایت اسکور، مربوط به سالی است که محاسبات مذکور را در آن انجام داده‌اید.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم در سال ۲۰۲۲ سایت اسکور یک ژورنال را محاسبه کنیم. در این صورت، باید تعداد ارجاعاتی که در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ به مجله مورد نظر شما داده شده است را به دست بیاورید. سپس حاصل مجموع ارجاعات را بر تعداد مقالاتی که طی این سال‌ها در مجله چاپ شده است، تقسیم کنید. به این ترتیب سایت اسکور ژورنال موردنظرتان را در سال ۲۰۲۲ به دست آورده‌اید.

سایت اسکور مقالات را از کجا پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن سایت اسکور ژورنال‌ها، به اسکوپوس مراجعه کنید. تمامی افرادی که با ترجمه تخصصی مقاله و به طور کلی ترجمه متون تخصصی سر و کار دارند، با این سایت آشنا هستند. در این سایت، به بخش View journal rankings بروید.

ترجمه تخصصی مقاله در ترجمیک

از پنجره بازشده، در قسمت subject area، گزینه Publisher را انتخاب کنید.

تفاوت سایت اسکور و ایمپکت فکتور

سپس طبق تصویر زیر نام پابلیشر را وارد و سپس گزینه apply را انتخاب کنید تا سایت اسکور ژورنال نمایش داده شود.

تفاوت ضریب تاثیر و ضریب استناددهی

شاخص ایمپکت فکتور Impact Factor چیست؟

ضریب تاثیر، تقریبا شبیه به سایت اسکور محاسبه می‌شود. تنها تفاوت در این است که برای محاسبه ضریب تاثیر، باید تعداد ارجاعات ۲ سال اخیر مجله موردنظر را بر تعداد مقالات منتشرشده در این سال‌ها تقسیم کنید.

ایمپکت فاکتور مجلات چگونه محاسبه می‌شود؟

بهترین راه برای پیدا کردن ضریب تاثیر مقالات، جست و جو در سایت‌های زیر است:

تفاوت سایت اسکور با ایمپکت فکتور در چیست؟

سایت اسکور و ایمپکت فکتور، علاوه بر تعداد سال‌هایی که مبنای محاسبه قرار می‌گیرند، تفاوت‌های دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، سایت اسکور تنها مربوط به مجلات تحت نظارت انتشارات الزویر است و بر مبنای اطلاعات سایت اسکوپوس محاسبه می‌شود. این سایت برای محاسبه سایت اسکور، آثار علمی زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • Letters
  • Reviews
  • Articles
  • conference papers
  • editorials
  • notes

در نقطه مقابل، ایمپکت فاکتور متعلق به انتشارات تامسون رویترز است و با توجه به اطلاعات web of science حساب می‌شود. اسناد زیر، در محاسبه ضریب تاثیر موثر هستند.

  • Articles
  • Reviews

کلام آخر

مقاله‌نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های هر پژوهشگر و دانشجوی تحصیلات تکمیلی است. ما در این مطلب سعی کردیم تفاوت دو مورد از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نحوه ارزیابی مقاله را شرح دهیم. امید است تا مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شود.

پیدا کردن یک سایت ترجمه تخصصی حرفه‌ای، حتما در یکی از مراحل نگارش مقاله به کارتان خواهد آمد. ترجمیک، با همکاری بیش از ۱۷۰۰۰ مترجم متخصص یکی از بهترین سایت‌های ترجمه مقاله در کشور است.

ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی، یکی از مهارت‌های پول‌ساز در دنیای امروز است. اگر به این مهارت تسلط دارید، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.