ویرایش نهایی؛ آخرین گام تولید محتوا

انتقال صحیح و موثر یک پیام به مخاطب، هدف اصلی تولید محتوای متنی است. با این حال، عوامل مختلفی می‌توانند نویسنده را از دستیابی به این هدف بازدارند. ایرادات و خطاهایی که ناخواسته در متن به وجود آمده‌اند، یکی از این عوامل هستند.

بازنگری و ویرایش نهایی متن، به شما کمک می‌کند تا تمام این ایرادات را شناسایی و رفع کنید. بدین ترتیب مخاطب از خواندن متن شما لذت می‌برد و اطلاعات لازم را به دست می‌آورد.

در این مطلب راهکارهای ساده‌ای را برای ویرایش متن در اختیار شما قرار خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه برای تولید محتوا موضوع مناسب انتخاب کنیم؟

برای بازنگری متن آماده شوید

زمانی که فرایند نگارش را به پایان رساندید و متن خام را آماده کردید، باید برای بازنگری آماده شوید. برای این که بازنگری متن موثرتر باشد، قبل از شروع به کار باید به چند نکته توجه کنید.

  • بلافاصله پس از آماده شدن متن خام، ویرایش را شروع نکنید

پس از این که نگارش متن را به پایان رساندید، یک روز یا حداقل چند ساعت به ذهن‌تان استراحت دهید. در واقع تنها زمانی می‌توانید از دید مخاطب به متن نگاه کنید و ایرادات و کاستی‌های آن را پیدا کنید که از نظر ذهنی، از حال و هوای متن فاصله گرفته باشید.

چگونه متن خود را ویرایش کنیم؟

از این فرصت کوتاهی که برای خود ایجاد کرده‌اید، استفاده کنید و تحقیق بیشتری درباره موضوع محتوا انجام دهید. البته قطعا بخش اعظم تحقیقات خود را پیش از تولید محتوا انجام داده‌اید. با این حال، ممکن است هنگام نوشتن مقاله نیز به نکات و سوالات جدیدی برخورد کنید که قبلا در نظر نگرفته‌اید.

  • از یک شخص ثالث کمک بگیرید

اغلب نویسندگان به‌قدری روی جزئیات تمرکز می‌کنند که متوجه اشتباهات فاحش و بزرگ خود نمی‌شوند. این در حالی است که اگر شخص دیگری متن را بررسی کند، خیلی راحت‌تر ایرادات آن را تشخیص می‌دهد. به همین دلیل پیش از آن که خودتان دست به ویرایش ببرید، از شخص دیگری بخواهید متن را بخواند و نکاتی را برای بهبود آن پیشنهاد کند.

موضوع محتوا را دوباره بررسی کنید

برای شروع بازنگری، باید مثل یک قیف عمل کنید! از کلی‌ترین قسمت‌ها شروع کنید و سپس به‌تدریج روی بخش‌های جزئی‌تر تمرکز کنید. با این تفاسیر دومین گام برای بازنویسی محتوای متنی، بررسی مجدد موضوع کلی آن است.

ارتباط محتوا و موضوع، از اصلی‌ترین نکاتی است که حین تولید محتوا باید به آن توجه کنید. این در حالی است که برخی نویسندگان ناخودآگاه به حواشی و نکات غیرضروری پرداخته می‌پردازند و از موضوع اصلی دور می‌مانند.

بازنگری متن، این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید که تمام بخش‌های محتوا حول موضوعی واحد تمرکز دارد.

اگر در برخی موارد متوجه انحراف از موضوع شُدید، به جای تغییر متن تغییراتی در عنوان ایجاد کنید. به عنوان مثال، فرض کنید موضوع اصلی محتوای شما مزایای انرژی پاک است. با این وجود، بیش از آن‌چه لازم است به مضرات سوخت‌های فسیلی پرداخته‌اید. حال می‌توانید عنوان محتوا را به «مقایسه انرژی پاک و سوخت‌های فسیلی» تغییر دهید.

ساختار مقاله را اصلاح کنید

پس از بررسی میزان هماهنگی موضوع و محتوا، نوبت به بررسی ساختار کلی مقاله می‌رسد. انسجام و یکپارچگی، یکی دیگر از ویژگی‌های یک مقاله مفید و کاربردی است. این ویژگی زمانی محقق می‌شود که مطالب مختلف، به ترتیب درستی بیان شده باشند.

یک نویسنده خوب، باید مخاطب را گام به گام با خود جلو ببرد و به ارتباط موضوعی پاراگراف‌ها و جملات توجه کند. در واقع هر جمله و پاراگراف، باید تکمیل‌کننده جمله و پاراگراف قبلی باشند.

در صورت وجود ناپیوستگی در متن، می‌توانید مشکل را با جابه‌جا کردن پاراگراف‌ها برطرف کنید. اگر این راهکار پاسخگو نبود، ممکن است نیاز باشد بخش‌هایی را حذف یا اضافه کنید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که برای یکپارچه کردن متن، جملات مهم را حذف یا موارد غیرضروری را اضافه نکنید.

جمله‌بندی‌ها را اصلاح کنید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازنگری محتوا، اصلاح جملات است. در اغلب موارد، درون‌مایه جمله مناسب است. تنها باید کلمات را طوری تغییر دهید که پیام را به‌طرز قوی‌تری منتقل کنند یا ارتباط قوی‌تری با مخاطب ایجاد کنند.

ویراستاری متون تخصصی در ترجمیک

همچنین ممکن است جملات به‌اندازه کافی روان و خوانا نباشند. کافیست از زاویه دید مخاطب به مقاله نگاه کنید تا متوجه چنین ایراداتی شوید. در صورتی که برای تولید محتوا از تکنیک ترجمه تخصصی استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که جملات کوتاه در زبان فارسی رواج و پذیرش بیشتری دارند. از این رو، سعی کنید جملات طولانی را به چند جمله کوتاه بشکنید تا خوانش متن بهبود یابد.

اصلاح خطاهای نگارشی و املایی را فراموش نکنید

حتی بهترین و کامل‌ترین محتواهای متنی با وجود داشتن ایرادات نگارشی و املایی، ناقص و غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند. در این مرحله از بازنگری متن، باید به استفاده صحیح از علائم نگارشی، تطابق فعل و فاعل و املای کلمات دقت کنید.

خوشبختانه ابزارهای مختلفی برای تسهیل این مرحله از ویرایش متن وجود دارند. از جمله این ابزارها می‌توان به گرامرلی و ویراستیار اشاره کرد. این ابزارها ایرادات نگارشی و املایی را تشخیص می‌دهند و راه‌‌حل‌هایی برای ویرایش پیشنهاد می‌کنند. استفاده از این ابزارها برای تولید محتوای انگلیسی نیز بسیار پرکاربرد است.

مطالب مرتبط:

بهترین ابزارهای آنلاین ویرایش متن

جمع‌بندی

بازنگری متن، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوای متنی است. حتی حرفه‌ای‌ترین و باتجربه‌ترین تولیدکنندگان محتوا نیز باید پیش از تحویل نهایی پروژه‌ها، فرایند بازخوانی را پشت سر بگذرانند. در این مطلب، مهم‌ترین اقداماتی که حین بازنگری متن موردنیاز است را بررسی کردیم. ناگفته نماند که می‌توانید تمام این اقدامات را به‌طور همزمان انجام دهید.

فراموش نکنید که تجربیات‌تان را در کامنت‌ با ما به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای متنی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است. پیشنهاد ما این است که به جای استخدام نویسنده دورکار، با یک سایت سفارش تولید محتوا کار کنید. ترجمیک یکی از بهترین سایت‌های فعال در این زمینه است.

ترجمه متون تخصصی، می‌تواند بخشی از فرایند تولید محتوای متنی باشد. شما می‌توانید ترجمه تخصصی مقاله های خود را نیز به مترجمان کاربلد ترجمیک بسپارید.

یک دیدگاه در «ویرایش نهایی؛ آخرین گام تولید محتوا»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.