با جملات معلوم و مجهول انگلیسی آشنا شوید!

یادگیری جملات معلوم و مجهول و تسلط بر نحوه استفاده از آن‌ها همواره یکی از چالش‌های زبان‌آموزان بوده است. این در حالی است که انتخاب صحیح نوع جمله در نوشتارهای مختلف، بسیار حائز اهمیت است.

اگر در حوزه تولید محتوای انگلیسی فعالیت می‌کنید، باید تشخیص دهید که جملات معلوم برای متن شما مناسب‌تر هستند یا جملات مجهول؟ در این صورت متن حرفه‌ای‌تری خواهید نوشت و مفهوم را به‌درستی به مخاطب انتقال خواهید داد.

آشنایی با تفاوت‌ها و انواع کاربرد جملات معلوم و مجهول، بر کیفیت ترجمه مقالات نیز تاثیرگذار است. پس برای ارتقای مهارت‌ها و اطلاعات‌تان تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

آموزش مهم‌ترین افعال بی‌قاعده زبان انگلیسی

معرفی جملات معلوم و مجهول و بررسی تفاوت‌های آن‌ها

در جملات معلوم، فاعل انجام دهنده کار است. به عنوان مثال:

.The dog chases the ball

سگ توپ را دنبال می‌کند.

در این مثال dog فاعل جمله است و فعل «دنبال کردن» را انجام می‌دهد. این، یک مثال ساده از جملات معلوم است.

آموزش آنلاین زبان انگلیسی

در جملات مجهول، مفعول در ابتدای جمله و به عنوان کانون آن قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، در جملات مجهول فعل جمله توسط فاعل انجام می‌شود. به عنوان مثال:

.The ball is being chased by the dog

توپ توسط سگ دنبال می‌شود.

جملات معلوم و مجهول، دو دسته از مهم از دستور زبان انگلیسی هستند. برخی متون با توجه به لحن و ویژگی‌هایی که دارند، به جملات معلوم نیاز دارند. این در حالی است که استفاده از جملات مجهول در برخی متون دیگر ارجحیت دارد. مثلا اگر به طرز صحبت کردن گویندگان اخبار دقت کنید، خواهید دید که بیشتر از جملات مجهول استفاده می‌کنند. در نقطه مقابل نویسندگان برای نگارش بیانیه‌های خود، جملات معلوم را ترجیح می‌دهند.

برخی از مدرسان زبان انگلیسی، زبان‌آموزان را از استفاده مکرر از جملات مجهول منع می‌کنند. این در حالی است که جملات مجهول نیز کاربرد مخصوص به خود را دارند. در بخش‌های بعدی به این کاربردها خواهیم پرداخت.

نحوه تشخیص جملات معلوم

همان‌طورکه گفته شد، در جملات معلوم فاعل کننده کار است. به مثال‌های زیر توجه کنید:

.Shira likes birdwatching

شیرا تماشای پرندگان را دوست دارد.

.She loves twilight

او عاشق گرگ و میش است.

حال شاید از خودتان بپرسید که چه زمانی باید از جملات معلوم استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که جملات معلوم، لحنی مستقیم و واضح دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فعل جمله و کننده کار، در مقایسه با هدفِ انجام کار برجسته‌تر شود، از ساختار معلوم استفاده کنید. اگر در حال آموزش آیلتس هستید، این نکته را برای مصاحبه حضوری آزمون به خاطر داشته باشید.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل تطابق فعل و فاعل در زبان انگلیسی

نحوه تشخیص جملات مجهول

جملات مجهول، روی هدف انجام کار متمرکز شده‌اند و از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

  • شکل مزدوج فعل to be
  • قسمت سوم فعل (past participle)
تفاوت فعل معلوم و مجهول در زبان انگلیسی

حال اجازه دهید جملات معلوم مثال قبل را به حالت مجهول دربیاوریم.

.Birdwatching is liked by Shira

Twilight is loved by her.

توجه کنید که چگونه هدفِ انجام کار (مفعول) به محوریت این جملات تبدیل شده است. هر دو این جملات، دارای شکل مزدوج فعل to be (is) و قسمت سوم فعل (liked and loved) هستند.

در اغلب موارد، جملات مجهول از جملات معلوم طولانی‌تر هستند. چراکه شامل برخی اجزا و حروف اضافه می‌شوند. در این مثال اجزای یک جمله مجهول را با هم بررسی می‌کنیم:

.Summer break is loved by my friends

فعل مزدوج to be: is

قسمت سوم فعل: loved

حرف اضافه: by

این در حالی است که جملات معلوم لزوما به حرف اضافه نیاز ندارند.

.The check was paid

.He will be remembered

.The Philippines are known for its marine biodiversity

ممکن است هدف شما از بیان یک جمله، برجسته کردن عمل توصیف‌شده یا هدفِ انجام کار باشد. در چنین مواردی باید از جملات مجهول استفاده کنید. درست مانند زمانی که مشغول نوشتن یک گزارش کار آزمایشگاهی هستید. استفاده از جملات مجهول برای نوشتن گزارش‌های کار، با به حداقل رساندن تمرکز بر انجام‌دهنده فعل، کار علمی انجام‌شده را برجسته می‌کند.

آموزش آنلاین آیلتس

چگونه جملات مجهول را به معلوم تبدیل کنیم؟

پس از اتمام نگارش متن، یک بار دیگر آن را بخوانید و خودتان را جای خواننده بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند تا جملات ناسازگار متن را تشخیص دهید و اصلاح کنید. به عنوان مثال در پاراگراف زیر از چند فعل مجهول استفاده شده است.

More flexible scheduling options are deserved by students. Significant amounts of tuition are paid to the university every year, and many feel the level of service being paid for by students is not being received

حتما شما هم پس از خواندن این پاراگراف، احساس می‌کنید که نویسنده به جای پرداختن به موضوع اصلی، حاشیه رفته است. از این رو تبدیل جملات مجهول این پاراگراف به جملات معلوم، نوشته را روان‌تر و خواناتر می‌کند.

اجازه دهید جمله اول این پاراگراف را با هم بررسی کنیم. «students» سوژه اصلی این جمله و در واقع فاعل آن است. فعل اصلی جمله deserve است و مفعول جمله نیز flexible scheduling options است. حال با شناسایی این موارد، جمله را به صورت معلوم بازنویسی می‌کنیم.

.Students deserve more flexible scheduling options

این جمله، کاملا به اصل مطلب می‌پردازد و گویای اعتماد به نفس نویسنده است.

مثال‌هایی از جملات معلوم و مجهول

حال برای تمرین بیشتر، چند جمله مختلف را به دو صورت معلوم و مجهول بیان می‌کنیم.

?Active: Is Ajani visiting us today

?Passive: Will we be visited by Ajani today

جملات سوالی می‌توانند به هر دو صورت معلوم و مجهول نوشته شوند. با این حال جملات تعجبی و دستوری، اغلب به صورت معلوم نوشته می‌شوند.

.Active: Please remove your shoes before entering my house

.Passive: Shoes should be removed before entering my house

!Active: Lock the door

!Passive: Let the door be locked

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، مفهوم دو جمله اول به گونه‌ای است که نیاز به فعل مجهول دارد. با این حال، دو جمله دوم دقیقا باید به صورت معلوم نوشته شوند.

حال به این دو مثال توجه کنید:

.Active: I poured the solution into the beaker and heated it to 100

.Passive: The solution was poured into the beaker and heated to 100

هدف نویسنده این جملات، تاکید بر چگونگی روش انجام آزمایش است. بنابراین حالت مجهول مناسب‌تر است و به‌خوبی حق مطلب را ادا می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب با یکی از مهم‌ترین قواعد دستور زبان انگلیسی آشنا شدیم. با این حال بی‌شک تکرار و تمرین مستمر، کلید تثبیت ذهنی نکات یاد شده است. برای آموزش بیشتر در زمینه زبان انگلیسی سایر مطالب وبلاگ ترجمیک را مطالعه کنید.

ترجمیک، یکی از بهترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات تولید محتوا در کشور است. برای ثبت سفارش در این سایت سفارش تولید محتوا کلیک کنید.

برای بهره‌مندی از خدمات ترجمه تخصصی ترجمیک نیز کافیست به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید. در سایت ترجمه ترجمیک، تمامی مراحل ثبت سفارش از پرداخت تا تحویل نهایی، کاملا شفاف‌سازی شده است.

4 دیدگاه در «با جملات معلوم و مجهول انگلیسی آشنا شوید!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.