معرفی نکات مهم و اساسی برای مقاله نویسی

چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟

مقاله‌نویسی و سپس ارسال آن برای چاپ در مجلات معتبر یکی از اقداماتی است که هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی باید آن را انجام دهد.

البته مقاله‌نویسی با اهداف دیگری مانند ارتقای رزومه علمی، اشتراک یافته‌ها با دیگر دانشمندان، تحصیل در خارج از کشور و … هم انجام می‌شود. به هر حال با هر هدفی ابتدا شما باید به ترجمه تخصصی مقاله خود بپردازید، سپس آن را برای یک نشریه علمی معتبر ارسال کنید تا داوری شود. در صورتی که مقاله شما سطح مناسبی داشته باشد، در نشریه چاپ می‌شود.

اما چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم تا از رد شدن مقالاتمان جلوگیری کنیم؟ چه اصولی را باید مدنظر داشته باشیم؟ در ابتدا باید مقاله را بنویسیم و سپس مجله انتخاب کنیم یا اولویت با انتخاب مجله و سپس نگارش مقاله است؟

برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با نکات مقاله‌نویسی در ادامه، همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی سایت‌های دانلود مقاله داخلی و خارجی

چگونه برای نوشتن مقاله، مجله انتخاب کنیم؟

دو رویکرد اصلی برای نوشتن مقاله برای یک مجله علمی یا دانشگاهی وجود دارد. رویکرد اول این است که ابتدا مقاله را بنویسید و سپس در مورد انتخاب مجله تصمیم بگیرید. رویکرد دوم هم این است که ابتدا مجله خود را انتخاب کنید و سپس مقاله بنویسید.

هر استراتژی توسط طرفدارانش به عنوان مؤثرترین راهبرد توصیه می‌شود، اما واقعیت متفاوت است. نویسندگان علمی متفاوت هستند. حتی ممکن است یک نویسنده استراتژی خود را بسته به شرایط تغییر دهد. در واقع بسیاری از مواقع شرایط و سیاست‌های محیطی و دانشگاهی در چاپ مقالات تاثیرگذارند.

یک دانشجوی دکترا که اولین مقاله تحقیقاتی‌اش را می‌نویسد، شاید دستورالعمل‌های مجله‌‌‌ای خاص به نظرش مفیدتر و آسان‌تر باشد. اما اگر قصد همین دانشجو، تبدیل یک فصل پایان‌نامه به مقاله قابل انتشار باشد، پس هدف او پیداکردن مجله مناسب با محتوای پایان‌نامه‌اش است.

مطالب مرتبط:

۱۳ موتور جست و جوی حرفه‌ای و تخصصی

بسته به شرایط، انتخاب‌های متفاوتی برای شما وجود دارد. در هر صورت این سه نکته به شما در نوشتن مقاله‌ای که نیازهای مجله هدف خود را برآورده کند، کمک می‌کند.

دستورالعمل‌های مجله هدف خود را برای انتشار مقاله پیدا کنید

ابتدا دستورالعمل‌های مجله برای نویسندگان را پیدا کنید. آن‌ها را به دقت مطالعه کنید. برخی مجلات تقریباً همه چیز را در مورد طول، ساختار، قالب‌بندی و محتوای مقاله بیان می‌کنند.

به اطلاعات بخش‌ها، سرفصل‌ها، زیرعنوان‌ها و قرارگیری نسبی این عناصر توجه کامل داشته باشید. اغلب، دستورالعمل‌های بسیار خاصی در مورد طراحی و موقعیت جداول و شکل‌ها و نوع و سبک مراجع و یادداشت‌ها وجود دارد. حتی اطلاعات شخصی هم باید طبق دستورالعمل ارائه شود.

مطمئن شوید که از دستورالعمل‌های صحیح برای نوع مقاله‌ای که ارسال می‌کنید، استفاده می‌کنید. به هیچ عنوان از محدودیت‌های اعلام شده خارج نشوید. مثلا مقاله شما نباید که خیلی طولانی شود یا حاوی منابع یا تصاویر بسیار زیادی باشد.

مطالب مرتبط:

تأثیر مقاله‌نویسی بر یادگیری زبان‌های خارجی

همیشه از فرم‌ها و فرمت‌های مورد نیاز استفاده کنید. تمام اسناد و اطلاعات را دقیقاً همانطور که مشخص شده است، ارسال کنید. به یاد داشته باشید که ساختاربندی دقیق مقاله مطابق با دستورالعمل‌های مجله هدف، تحقیقات ضعیف را قابل چاپ نمی‌سازند اما ارائه ضعیف به احتمال بسیار بالا، تحقیقات عالی را محکوم به رد کردن می‌کنند.

اهمیت رعایت دستورالعمل‌های مجله‌های علمی برای چاپ مقاله در مقاله نویسی
اگر شما از دستورالعمل‌های مجله پیروی نکنید، مقاله‌ای که با تلاش بسیار نوشته‌اید، محکوم به شکست است

اکثر مجلات همه چیزهایی را که برای جلوگیری از رد شدن نیاز دارید، ارائه می‌دهند، بنابراین از آن‌ها به خوبی استفاده کنید.

اهداف مجله خود را در هنگام مقاله‌نویسی مدنظر داشته باشید

در مورد اهداف و دامنه موضوعی مجله مورد نظر خود مطالعه کنید. سپس آن‌ها را در حین برنامه‌ریزی، نوشتن و ویرایش مقاله خود در نظر داشته باشید. بدیهی است که دامنه و تخصص مجله باید با تحقیق خود منطبق باشد. اما یافتن یک تناسب کامل نیز در موضوع رویکرد، دیدگاه، ایده‌آل‌ها و دیگر جنبه‌های ظریف‌تر هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

ممکن است که چندین مجله وجود داشته باشد که مقالاتی را در حوزه تحصیلی شما منتشر کند اما فقط سردبیر و خوانندگان یک یا دو مجله خاص واقعا از تحقیق، یافته‌ها و تفسیرهای شما قدردانی می‌کنند. درک اولویت‌ها و نگرانی‌های خاص یک مجله به شما کمک می‌کند تا روی نوشتن خود نیز تمرکز کنید.

به عنوان مثال، اگر سه نتیجه یا پاسخ اصلی قابل استنباط از یافته‌های خود دارید و تنها بر یک مورد باید تمرکز کنید، انتخاب نتیجه منطبق‌تر با حوزه فکری و اخلاقی مجله هدف معمولا بهتر است.

به یاد داشته باشید که ارائه محتوایی که واقعا در راستای رویکردهای سردبیر و خوانندگان مجله هدف است، برای موفقیت در فضای بسیار رقابتی انتشار مقاله ضروری است. خواندن مقالاتی که اخیراً توسط این مجله‌ها منتشر شده است، بسیار مفید است. این مقالات همچنین به عنوان مدل‌های مؤثر ساختار و قالب‌بندی، نمونه‌های خوبی هستند، به‌ویژه اگر دستورالعمل‌های مجله ناچیز یا نامشخص باشد.

در مقاله خود واضح، گویا و با ذکر جزئیات بنویسید

خوب بنویسید. مطمئن شوید که نثر شما به طور موثر معنای مورد نظر شما را منتقل می‌کند. ما در عصر متون عجولانه و ناقص زندگی می‌کنیم. احتمالا بارها درباره عواقب دردناک اشتباهات زبانی و علمی در مقاله‌های چاپ‌شده شنیده‌ایم. اشتباهاتی که حتی بر آینده حرفه‌ای فرد نیز می‌تواند که تاثیر ناگواری بگذارد.

مطالب مرتبط:

بهترین ابزارهای آنلاین بررسی گرامر انگلیسی

در مقاله دانشگاهی یا علمی که برای چاپ در یک مجله معتبر تهیه شده است، جایی برای چنین اشتباهاتی وجود ندارد. باید از ابهام پرهیز شود. هر گونه اصطلاح یا مفاهیمی که شاید برای مخاطب گیج‌کننده و مبهم باشند، توضیح دهید.

اهمیت استفاده از نتایج واضح و روشن در مقاله نویسی برای چاپ مقاله در ژورنال‌های تخصصی
نتایج خود را واضح، روشن و بدون هرگونه نکته مبهم در مقاله خود ذکر کنید

هم‌چنین باید جملات را کامل بنویسید. جملات باید با دقت ساخته شوند تا تحقیقات نویسنده را با وضوح و دقت به مخاطب انتقال دهند و ایده نهایی پژوهشگر را به مخاطب منتقل کنند. جدای از بررسی صحت علمی، باید از اشتباهات در دستور زبان، املا و نقطه‌گذاری به شدت اجتناب شود.

بی‌دقتی و اشتباهات نگارشی در زبان نشانه‌هایی هستند که به سردبیران در مورد احتمال بی‌احتیاطی و عدم دقت در تحقیق شما هشدار می‌دهند. هر دوی این ویژگی‌ها مانع از گزارش موثر رویه‌ها، یافته‌‌ها، تجزیه و تحلیل تحقیقات می‌شود، به همین دلیل است که بسیاری از مقالات نه به علت اشتباه‌های علمی بلکه به علت اشتباه‌های نگارشی توسط مجلات رد می‌شوند.

بنابراین ممکن است که از استادان، همکاران و شاید یک مصحح علمی یا آکادمیک حرفه‌ای کمک بگیرید تا به شما برای اصلاح نوشته‌های خود مطابق با استانداردهای انتشاراتی مجلات کمک می‌کنند.

سخن پایانی

مقاله‌نویسی و چاپ مقاله در رزومه و آینده حرفه‌ای افرادی که قصد فعالیت در عرصه‌های دانشگاهی را دارند، نقش مهمی دارد. بنابراین از یادگیری اصول و نکات مهم نگارش مقاله غافل نشوید.

سایت ترجمه تخصصی ترجمیک، خدمات ویرایش نیتیو مقاله را با همکاری ویراستاران نیتیو و متخصص ارائه می‌کند. ویرایش نیتیو این امکان را فراهم می‌آورد که مقاله شما فاقد هر گونه اشتباه نگارشی و ویرایشی باشد.

5 دیدگاه در «چه نکاتی را در مقاله‌نویسی باید رعایت کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.