تاثیر دست‌خط در نمره آزمون آیلتس

دست‌خط در نمره آزمون آیلتس تاثیر دارد؟

روزانه چند ساعت بر روی کاغذ می‌نویسید؟ احتمالا بیشتر زمان شما صرف تایپ کردن می‌شود تا نوشتن روی کاغذ. امروزه و با رشد تکنولوژی و با اضافه شدن محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به زندگی روزمره، مردم کمتر می‌نویسند. روش مرسوم نوشتن با قلم، با رشد نسل Z به تدریج در حال محو و منقرض شدن است.

البته آزمون آیلتس یکی از آن آزمون‌هایی است که هنوز متقاضی را مجبور می‌کند تا روی یک کاغذ برای بخش رایتینگ بنویسد. بنابراین سوال واقعی این است که آیا دست‌خط در آزمون آیلتس اهمیت دارد؟

پاسخ بله است! یکی از نکات مهمی که در آموزش آیلتس باید به آن توجه کنید، خوانا نوشتن است. در ادامه نقش دست‌خط در آزمون آیلتس و چگونگی بهبود آن را بررسی می‌کنیم. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آیلتس آکادمیک شرکت کنم یا آیلتس جنرال؟

آخرین به روزرسانی: ۱۴۰۲/۰۴/۱۱۳

چگونه دست‌خط بر نمره آیلتس تاثیر می‌گذارد؟

اگر فردی دو برگه پاسخ‌نامه داشته باشد: اولی با دستخطی خوب و دومی با دستخطی واقعا بد، به نظر شما کدام یک امتیاز بیشتری خواهد گرفت؟ واضح است که اولین مورد، چرا؟ زیرا با وجود این‌که پاسخ‌نامه دوم دارای تمام پاسخ‌های صحیح است، اما ناخوانا است. هر ممتحن تعدادی برگه را باید تصحیح کند و قرار نیست که زمان بیشتری را صرف خواندن دست‌خط ناخوانای شما کند.

در صورتی که دست‌خط شما ناخوانا باشد، در آزمون آیلتس نمره از دست می‌دهید
در صورتی که دست‌خط شما ناخوانا باشد، در آزمون آیلتس نمره از دست می‌دهید

در رایتینگ آیلتس چه عمومی و چه آکادمیک، شخص باید دست‌خط خوب و خوانایی داشته باشد تا ممتحن بتواند که پاسخ را به درستی بخواند. اگر پاسخ بسیار متفکرانه و منظمی بنویسید، اما به علت ناخوانایی، نمره از دست دهید، چه فایده‌ای دارد. دست‌خط شما باید خوانا و واضح باشد و در نگاه اول خوانده شود.

گاهی اوقات افراد افکار خوبی دارند که با گرامر صحیحی هم نوشته شده، اما به دلیل دست‌خط بد، نمره خوبی کسب نمی‌کنند، زیرا دست‌خط آنها توسط ممتحن قابل درک نیست. اگر دست‌خط شما بسیار بد و ناخوانا است، شاید شرکت در آیلتس کامپیوتری برای شما گزینه مناسب‌تری باشد. در ادامه چند نکته کاربردی را برای بهبود دست‌خط معرفی می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

آزمون آیلتس کامپیوتری چگونه برگزار می‌شود؟

در آزمون آیلتس واضح بنویسید

اگر سبک دست‌خط شما، خط شکسته و تحریری باشد یا نباشد، تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. هر نوع دست‌خطی تا زمانی که قابل رمزگشایی و خواندن باشد، در آیلتس پذیرفته می‌شود. بنابراین، اگر از خط شکسته استفاده می‌کنید، مراقب حروف y و g خود باشید تا بر حروف دیگر تاثیر زیادی نگذارند.

ابزار مناسبی را برای نوشتن در آزمون آیلتس انتخاب کنید

در لیسنینگ و ریدینگ آیلتس فقط باید از مداد استفاده کنید، در حالی که در رایتینگ آیلتس امکان استفاده از خودکار یا مداد را هم دارید.

در حین استفاده از قلم، اگر باید کلمه‌ای را حذف کنید، واضح و دقیق آن را خط بزنید. در صورتی که کلمات حذف‌شده شما دقیقا مشخص نباشد، نخواندن کلمات حذف‌شده برای ممتحن سخت‌تر می‌شود. اگر از مداد در آزمون آیلتس استفاده می‌کنید، از مدادهایی با درجه تیرگی بالاتر استفاده کنید. اگر مداد شما کمرنگ باشد، ممکن است که بر اثر برخورد دستتان با کاغذ، بعضی قسمت‌های کلمات پاک شوند.

استفاده از مداد مناسب در آزمون آیلتس
در آزمون آیلتس از مدادی با درجه تیرگی مناسب و نوک‌تیز استفاده کنید

مطمئن شوید که مداد شما تیز است و از مدادهایی استفاده نکنید که به راحتی وسط نوشتن بشکنند. هم‌چنین، هنگامی که یک کلمه را پاک می‌کنید، آن را به طور کامل پاک کنید و کلمه جدید را واضح بنویسید. کلمه پاک‌شده قبلی نباید از روی کلمه جدیدی که روی آن نوشته شده، دیده شود، زیرا باعث سردرگمی ممتحن می‌شود.

در طول رایتینگ آیلتس، اگر می‌خواهید که کلمه دیگری بین دو کلمه اضافه کنید، از علامت ^ استفاده کنید. حتماً کلمه اضافی را واضح بنویسید.

مطالب مرتبط:

شش نکته مهم برای موفقیت در آیلتس، بخش اول

روزانه تمرین خط انجام دهید

اگر قصد بهبود دست‌خط خود را در آزمون آیلتس دارید، تمرین روزانه بسیار مهم است. راه‌کارهای ساده و آسانی برای تمرین خط وجود دارد که وقت زیادی هم از شما نمی‌برد. مثلا هنگام مکالمه تلفنی، عبارات مهمی را که فرد رو به رو می‌گوید، یادداشت کنید. کلا با نوشتن عجین شوید.

هر روز کمی وقت بگذارید و نوشتن را روی نمونه‌ای از برگه پاسخ تمرین کنید. این‌گونه هم دست شما در نوشتن به زبان انگلیسی روان‌تر می‌شود و هم سرعت شما افزایش می‌یابد. وقتی در پاسخ‌نامه می‌نویسید، از خطوط عبور نکنید. با تمرین روزانه، در جلسه امتحان آیلتس نیز می‌توانید که واضح و به شیوه‌ای مناسب بنویسید. دستخط شلخته و نامنظم تاثیر بدی روی ممتحن می‌گذارد، گویی که به امتحان خود اهمیتی نمی‌دهید.

وقتی تمرین می‌کنید، دست‌خط خود را به یکی از دوستانتان نشان دهید و از آنها بپرسید که آیا دست‌خط شما خوانا است یا خیر. خوانا بودن دست‌خط شما از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر دست‌خط شما برای ممتحن خوانا نباشد، هر چه‌قدر هم که پاسخ شما خوب و حرفه‌ای باشد، نمره‌ای کسب نخواهید کرد.

سخن پایانی

دست‌خط در آیلتس یا هر امتحان دیگری جایگاهی اساسی دارد. در زمینه‌های مختلف، متخصصان برای شناخت شخصیت افراد، دست‌خط ایشان را تجزیه و تحلیل می‌کنند. گفته می‌شود که دست‌خط بازتابی از شخصیت افراد است. آیلتس نیز نمونه‌ای عالی از این موضوع است. نامزدی که مهارت‌های نوشتاری ضعیفی دارد، به نمره خوبی در آیلتس دست نخواهد یافت، خواه پاسخ آن‌ها کارآمدترین باشد یا نباشد.

اگر دست‌خط شما ناخوانا باشد، قطعاً بر نمره شما تأثیر منفی خواهد گذاشت و حتی شاید کل نمره را از دست دهید. بنابراین، به این چند نکته گفته‌شده توجه کنید. امروز بهترین فرصت است، پس از همین الان تمرین کردن را آغاز کنید.

اگردرباره سطح خود در زبان انگلیسی اطلاعات ندارید، آزمون تعیین سطح آیلتس دبستان ترجمیک را از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.