آموزش کامل افعال دو مفعولی در زبان انگلیسی

حتما شما هم به خاطر دارید که حداقل یکی از سوالات امتحان زبان فارسی مدرسه، به مشخص کردن نوع فعل جملات اختصاص داشت! فعل‌ها در زبان فارسی انواع گوناگونی دارند و این موضوع در زبان انگلیسی نیز دقیقا صادق است.

افعال متعدی (Transitive verbs)، افعال لازم (intransitive verbs) و افعال دو مفعولی (Ditransitive verbs) سه دسته از مهم‌ترین انواع فعل هستند.

در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به آموزش افعال دو مفعولی زبان انگلیسی بپردازیم و مثال‌های مرتبطی را بررسی کنیم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

آموزش افعال مدال (Modal Verbs) و کاربرد آن‌ها

فعل دو مفعولی (Ditransitive verbs) چیست؟

فعل دو مفعولی، همان‌طورکه از اسمش پیداست، به فعل‌هایی گفته می‌شود که دارای دو مفعول هستند. معمولا این مفعول‌ها، مفعول مستقیم و غیر مستقیم یا مفعول مستقیم و متمم مفعولی نامیده می‌شوند.

آموزش افعال دو مفعولی زبان انگلیسی

حال شاید از خود بپرسید که مفعول داشتن یک فعل، به چه معناست؟ پاسخ این سوال خیلی پیچیده نیست. برای این که معنی فعل در جمله واضح و مشخص باشد، باید با یک اسم یا ضمیر همراه باشد. این اسم یا ضمیر، همان مفعول جمله است. به مثال زیر توجه کنید:

They must push the canoe into the river

Canoe مفعول جمله است و اگر حذف شود، معنای جمله ناقص می‌شود.

تفاوت افعال دو مفعولی (Ditransitive verbs)، افعال متعدی (transitive verbs) و افعال لازم (intransitive verbs)

افعال دو مفعولی، نوعی فعل متعدی هستند. پیشوند di در نام این نوع فعل‌ها، به معنای دو است و به دو مفعولی که به همراه فعل می‌آید اشاره می‌کند. در نقطه مقابل، فعل متعدی تنها به یک مفعول نیاز دارد. برای درک بهتر افعال متعدی، به مثال‌های زیر توجه کنید.

.I made pasta for dinner

.We all want candy

فعل لازم، به افعالی گفته می‌شود که همراه آن‌ها هیچ مفعول نمی‌آید. به عبارت دیگر معنا و مفهوم فعل لازم روشن است و از این رو، به مفعول نیاز ندارد. جملات زیر، یک فعل لازم را در خود جا داده‌اند.

.Don’t let the snakes escape

.Let’s play outside today

با این وجود لازم یا متعدی بودن یک فعل، به جمله‌ای که در آن استفاده می‌شود بستگی دارد. به عنوان مثال، آخرین مثال را می‌توان با کمی تغییر به حالت متعدی درآورد.

.Let’s play soccer outside today

کدام افعال دو مفعولی مفعول غیر مستقیم می‌گیرند؟

در بیشتر موارد، افعال دو مفعولی به یک مفعول مستقیم و یک مفعول غیر مستقیم نیاز دارند. با این حال، اجازه دهید ابتدا نگاهی سریع به تفاوت مفعول مستقیم و غیر مستقیم داشته باشیم.

کار یا عمل فعل، مستقیما روی مفعول مستقیم انجام می‌شود. در جمله زیر، مفعول مستقیم مشخص شده است.

.Sheila sent a package to Joe

مفعول غیر مستقیم، به یکی از سوالاتِ «به چه کسی؟، برای چه کسی؟ یا برای چه؟» پاسخ می‌دهد. برای درک بهتر موضوع در جمله زیر مفعول غیر مستقیم را پررنگ کرده‌ایم.

.Sheila sent a package to Joe

آموزش آنلاین گرامر انگلیسی

در این مثال‌ها، فعل send یک فعل دو مفعولی است زیرا هم مفعول مستقیم دارد و هم مفعول غیرمستقیم.

افعال دو مفعولی اسنادی

ممکن است فعل‌های دو مفعولی، به همراه مفعول مستقیم و متمم مفعولی (object complement) بیایند. در این صورت، فعل دو مفعولی اسنادی نامیده می‌شوند.

متمم مفعولی (object complement) کلمه‌ای است که مفعول مستقیم را توصیف می‌کند. در مثال‌های زیر، فعل‌های دو مفعولی به همراه متمم مفعولی آورده شده‌اند.

.The results made Winona sad

.We dubbed Magda Queen of the couponers

.José named his truck: The Rolling Green Speed Machine

کاربرد افعال دو مفعولی در جملات معلوم و مجهول

فعل‌های دو مفعولی را می‌توان در جملات معلوم و مجهول استفاده کرد. برای آموزش کامل جملات معلوم و مجهول، روی لینک زیر کلیک کنید. البته این مبحث در دوره فشرده آیلتس دبستان ترجمیک، به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

با جملات معلوم و مجهول انگلیسی آشنا شوید!

جملات زیر، مثال‌هایی از حضور افعال دو مفعولی در جملات معلوم و مجهول هستند. (جمله اول معلوم و جمله دوم مجهول است.)

.Damien asked Soraya a question

.Soraya was asked a question by Damien

سخن پایانی

تسلط بر مباحث مختلف دستور زبان انگلیسی، به‌مرور شما را از یک زبان‌آموز مبتدی به فردی fluent تبدیل می‌کند. امیدواریم تا مطالعه نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم، به‌زودی شما را به این مرحله برساند. تسلط به زبان انگلیسی سخت نیست، فقط به صبر، تلاش و مطالعه کافی نیاز دارد.

ویراستاری نیتیو، از عوامل تاثیرگذار بر افزایش میزان شانس پذیرش مقالات است. از استفاده از خدمات ویرایش نیتیو ترجمیک کلیک کنید.

ترجمیک، با ارائه خدمات جامع ترجمه تخصصی و ترجمه مقاله، برای قشر کثیری از افراد جامعه اشتغال‌زایی کرده است. در صورت تمایل به همکاری با این موسسه، رزومه خود را در صفحه استخدام مترجم بارگذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.