چگونه سایت‌مان را در گوگل ثبت کنیم؟

ناگفته پیداست که موتورهای جست و جو پیش از رتبه‌بندی سایت شما، باید از وجود داشتن آن مطلع شوند! در غیر این صورت، ممکن است برای همیشه شانس خود را برای رفتن به صفحه اول گوگل از دست بدهید.

برخی به اشتباه بر این باور هستند که همکاری با یک سایت سفارش تولید محتوا یا ثبت دستی سایت در گوگل، تنها راه کسب رتبه‌ای خوب در آن است. این در حالی است که ممکن است هر چند روز یک بار صفحه‌ای جدید به صفحات سایت خود اضافه کنید. آیا منطقی است که هر بار سایت‌تان را در گوگل ثبت کنید؟ خیر در بسیاری از موارد اینگونه نیست.

اگر شما هم به فکر توسعه کسب و کار و رفتن به صفحه اول گوگل هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید تا با هم به بررسی سوالات زیر بپردازیم:

  • در چه مواردی باید سایت‌مان را در گوگل ثبت کنیم؟
  • از کجا بفهمیم که سایت‌مان برای گوگل قابل مشاهده است؟
  • اگر متوجه شدیم که سایت یا صفحات وب ما برای گوگل قابل مشاهده نیست، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

مطالب مرتبط:

شش تکنیک صرفه‌جویی در زمان در سئو، بخش اول

چگونه گوگل سایت ما را پیدا می‌کند؟

پیش از این که سراغ اصل مطلب برویم، باید به سوالی مهم پاسخ دهیم: موتورهای جست و جو چگونه صفحات وب را پیدا و ایندکس می‌کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گوگل و سایر موتورهای جست و جو، به ثبت دستی کاربران متکی نیستند. این یعنی، لازم نیست هر صفحه جدیدی که ایجاد می‌کنید را به صورت دستی در گوگل ثبت کنید. تصور کنید که اگر غیر از این بود، چقدر کارها پیچیده و زمان‌بر می‌شدند.

آموزش ثبت سایت در گوگل

در واقع موتورهای جست و جو، ربات‌های مخصوصی دارند که به‌طور خودکار به دنبال سایت‌ها و صفحات جدید می‌گردند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند. اگر این ربات‌ها، به صفحات مفید و کاربردی برخورد کنند، آن‌ها را ایندکس می‌کنند.

حال اگر سایت‌های معتبر و مهمی به سایت شما لینک شده باشند، یا به عبارت بهتر سایت شما دارای بک‌لینک‌های معتبر باشد، نزد موتورهای جست و جو اعتبار و ارزش بیشتری خواهید یافت.

به همین دلیل، داشتن یک استراتژی بک‌لینک قوی، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

۱۳ روش کابردی برای گرفتن بک‌ لینک خارجی

در چه مواردی صفحات جدیدمان را به صورت دستی در گوگل ثبت کنیم؟

گفتیم که ثبت صفحات جدید در گوگل هیچ ضرورتی ندارد. با این حال، در برخی موارد ثبت سایت در گوگل می‌تواند ایده خوبی باشد. در این قسمت می‌بینیم که در چه مواردی ثبت دستی سایت در گوگل ضرورت می‌یابد.

اگر بخواهیم صفحه‌ای را مستقیما به گوگل معرفی کنیم

اگر سایت را در گوگل ثبت کنید، گوگل این فرصت را به شما می‌دهد تا اطلاعات مهم سایت‌تان را در اختیار سرویس‌های این موتور جست و جو قرار دهید. در برخی موارد ممکن است این اطلاعات توسط ربات‌های گوگل دریافت نشوند. بنابراین ثبت سایت در گوگل می‌تواند راه‌حل جایگزین خوبی باشد.

در واقع شما می‌توانید از طریق ثبت دستی سایت، اطلاعات مهمی درباره تغییرات اساسی یا به‌روزرسانی آن را به اطلاع گوگل برسانید.

اگر بخواهیم وب‌سایت‌مان را بهبود ببخشیم

اگر سایتی را در گوگل ثبت کنیم، به ابزارهای مختلفی نیز دسترسی پیدا می‌کنیم. این ابزارها امکان ارتقا و بهبود سایت را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال گوگل اطلاعاتی درباره چگونگی نمایش سایت، در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید از اطلاعاتی از این قبیل برای رفع خطاهای احتمالی سایت استفاده کنید.

اگر برای هدف‌ قرار دادن مخاطبان عجله داشته باشیم

گاهی فرایند ایندکس شدن یک صفحه جدید توسط ربات‌های گوگل، به درازا می‌کشد. بنابراین اگر با تولید محتوا صفحه جدیدی ایجاد کرده‌اید و دوست دارید هرچه سریع‌تر آن را در معرض دید مخاطبان قرار دهید، باید خودتان دست به کار شوید.

چگونه سایت‌مان را در گوگل ثبت کنیم؟

ثبت یا سابمیت سایت در گوگل فرایندی بسیار سریع و آسان است و کمتر از چند دقیقه زمان می‌برد. با این وجود، قبل شروع به نکات زیر توجه کنید:

  • وب‌سایت شما باید یک نقشه مناسب و دقیق داشته باشد.
  • شما باید کنسول جست و جوی گوگل را راه‌اندازی کنید و مالکیت وب‌سایت خود را تایید کنید.

نکته: نقشه سایت شما معمولا یک فایل XML است که تمام صفحات موجود در سایت شما در آن فهرست شده است. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس yourdomain.com/sitemap.xml نقشه سایت خود را پیدا کنید.

چگونه سایت را در گوگل ثبت کنیم؟

پس از دریافت نقشه سایت، باید آن را به کنسول جست و جو ارسال کنید.

چگونه یک صفحه وب را در گوگل ثبت کنیم؟

شما می‌توانید علاوه بر وب‌سایت، صفحات وب مثل لندینگ پیچ‌ها، را نیز در گوگل ثبت کنید. کافیست URL صفحه را در ابزار «بازرسی آدرس یا URL Inspection» سرچ کنسول گوگل وارد کنید.

اگر گوگل از قبل صفحه شما را ایندکس نکرده باشد، با هشدار «URL is not on Google» مواجه خواهید شد. در صورت مشاهده این هشدار، روی گزینه «Request Indexing» کلیک کنید تا گوگل فرایند ایندکس کردن را انجام دهد.

حال ممکن است صفحه از قبل ایندکس شده باشد اما به‌تازگی تغییراتی در آن ایجاد کرده باشید. به بیان بهتر، ممکن است محتوای ایندکس‌شده را به‌روزرسانی کرده باشید. در چنین مواردی نیز می‌توانید از گوگل بخواهید که این تغییرات را ایندکس کند.

از کجا بفهمیم که صفحه وب ما توسط گوگل ایندکس شده است؟

بررسی ایندکس شدن یا نشدن صفحات وب توسط گوگل، کار ساده‌ای است. کافیست عنوان صفحه وب یا نام سایت مورد نظرتان را جست و جو کنید. اگر صفحه موردنظرتان در گوگل بالا آمد، یعنی ایندکس شده است.

همچنین می‌توانید بخشی از متن صفحه را کپی کرده و در نوار جست و جوی گوگل وارد کنید تا مطمئن شوید سایت شما در نتایج جست و جو ظاهر می‌شود.

چک کردن سرچ کنسول گوگل نیز راه دیگری برای بررسی ایندکس شدن صفحات است.

چگونه صفحات وب را در سایر موتورهای جست و جو سابمیت کنیم؟

گوگل، مهم‌ترین و پرکاربردترین موتور جست و جو است و ۷۱٪/۹۲ از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. با این حال، گاهی حضور در سایر موتورهای جست و جو نیز می‌تواند ارزشمند باشد.

امکان سابمیت صفحات وب در سایر موتورهای جست و جو نظیر یاهو، بینگ و… نیز وجود دارد. استفاده از ابزارهای وب مستر بینگ بسیار ساده است و سابمیت سایت در آن فرایند پیچیده‌ای ندارد. همچنین اگر سایتی را در بینگ ثبت کنید، سایت شما به طور خودکار در یاهو نیز سابمیت خواهد شد.

سخن پایانی

فرقی ندارد که سایت‌تان را در گوگل سابمیت کنید یا خیر. در نهایت گوگل آن را پیدا خواهد کرد. با این حال ثبت دستی سایت یا صفحات وب، یک راه میانبر است تا زودتر به نتیجه موردنظرتان برسید. این راه میانبر را در این مطلب وبلاگ ترجمیک مورد بررسی قرار دادیم.

سئو و تولید محتوا ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با هم دارند. پس حالا که به اصول سئو علاقمند هستید، برای آموزش بیشتر در زمینه تولید محتوا، فیلم‌های وبینار رایگان آموزش تولید محتوای فارسی را مشاهده کنید.

در صورت تمایل به فعالیت در حوزه تولید محتوای فارسی، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.