تعداد حروف زبان چینی

زبان چینی چند حرف و کاراکتر دارد؟

چین یکی از کشورهای پرجمعیت جهان است که از پیشگامان صنعت و اقصاد است. چینی ماندارین زبان چین، تایوان، ماکائو، هنگ کنگ و سنگاپور است. این زبان توسط حدود ۱٫۳ میلیارد نفر صحبت می‌شود که عددی قبل توجه است.

شاید هدف شما از آشنایی و یادگیری زبان چینی، ترجمه کتاب از زبان چینی، تهیه و نگارش قراردادهای تجاری با شرکت‌های چینی یا شاید هم صرفا به دلیل علاقه شخصی باشد. برای اولین قدم، آیا می‌دانید که زبان چینی چند حرف دارد؟

سیستم نوشتاری چینی به داشتن هزاران حروف مجزا معروف است. این واقعیت اغلب برای نشان دادن اینکه تسلط بر زبان چینی چقدر دشوار است، استفاده می‌شود. البته یادگیری هر زبانی دشوارهای خاص خودش را دارد. اما این دشواری‌ها ارزشمند هستند زیرا به نتیجه خوبی منجر می‌شوند.

برای آشنایی با تعداد حروف و سیستم نوشتاری زبان چینی در ادامه این مطلب وبلاگ ترجیمک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟

تعداد حروف زبان چینی

برای آشنایی با زبان چینی ماندارین، ابتدا باید با هانزی (Hanzi) آشا شوید. کاراکترهای زبان چینی به نام هانزی (漢字) نیز شناخته می‌شوند. هانزی یکی از قدیمی‌ترین اشکال زبان نوشتاری در جهان است که قدمت آن به حدود پنج هزار سال پیش می‌رسد. تقریباً یک چهارم جمعیت جهان هنوز از حروف چینی استفاده می‌کنند.

نمونه‌ای از کاراکترهای زبان چینی
نمونه‌ای از کاراکترهای زبان چینی

تقریباً غیرممکن است که تمام حروف و کاراکترهای چینی موجود در زبان چینی را بشمارید. اما تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۳۵۰۰۰ کاراکتر منحصر به فرد در زبان چینی وجود دارد. البته برای خواندن یک روزنامه به زبان چینی فقط به تسلط به ۳۵۰۰ کاراکتر نیاز دارید. آشنایی با ۲۶۰۰ کاراکتر چینی برای قبولی در آزمون زبان چینی کافی است.

زبان چینی از الفبا تشکیل نشده است. در واقعیت، حروف چینی حروف نیستند، بلکه نمادهایی هستند که هر کدام یک تکواژ (Morpheme) از یک کلمه را نشان می‌دهند.

مطالب مرتبط:

به مناسبت ۲۰ آوریل روز جهانی زبان چینی | چند نکته جالب که شاید درباره این زبان نمی‌دانستید

تکواژ (Morpheme) چیست؟

تکواژ چیست؟ بیایید کلمه unattractive را به عنوان مثال در نظر بگیریم. در زبان انگلیسی، این شامل سه تکواژ است: « un »،«attract» و «ive». هر کدام از این بخش‌ها را می‌توان به طور جداگانه برای تشکیل کلمه‌ای دیگر استفاده کرد. حتی بعضی از این تکواژها به تنهایی معنایی مستقل دارند.

زبان چینی نیز تقریبا همین‌گونه است. هر کلمه نیز از یک یا چندین تکواژ (نه حرف) تشکیل شده است که ترکیب این تکواژها کلمه‌های جدیدی می‌سازد. این تکواژها از حروف تشکیل نشده‌اند، بلکه هر کدام دارای یک نماد یا کاراکتر هستند.

یکی از نکات مهمی که در ترجمه تخصصی چینی باید به آن توجه شود، همین امر است. در واقع با توجه به این‌که زبان چینی حروف ندارد، ترجمه متون چینی دشوارتر از متون زبان‌های دیگر همانند انگلیسی و فرانسوی است.

خوشنویسی زبان چینی
خوشنویسی یکی از هنرهای باستانی و مهم چین است

در مجموع چند کاراکتر چینی وجود دارد؟

اما چند کاراکتر یا تکواژ در زبان چینی وجود دارد؟ نسخه ۲۰۰۴ فرهنگ لغت چینی Yitizi Zidian، دارای ۱۰۶۲۳۰ کاراکتر است! البته این فرهنگ لغت حدود ۳۰۰۰۰ نویسه تاریخی را که ویتنامی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها برای نوشتن زبان خود استفاده می‌کنند، در نظر نمی‌گیرد.

با این حال، در واقعیت، شمارش تعداد کل نویسه‌های چینی دشوار است، زیرا موارد جدیدی دائما اضافه می‌شوند و لزوماً از بعضی نویسه‌های قدیمی هم دیگر استفاده نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

یادگیری زبان کره‌ای چقدر طول می‌کشد؟

بعضی منابع می‌گویند که حدود ۵۰۰۰۰ کاراکتر هانزی (Hanzi) در خط چینی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که تعداد کاراکترهای زبان چینی بیشتر از این ارقام است. البته احتمالا یافتن متن معاصری که از کاراکترهای دیگری غیر از این ۵۰۰۰۰ کاراکتر استفاده می‌کند، سخت است.

برای خواندن یک روزنامه چینی به چند کاراکتر چینی باید مسلط شد؟

خبر خوب این است که برای استفاده از زبان چینی نیازی به یادگیری ۱۰۶۰۰۰ کاراکتر یا حتی ۵۰۰۰۰ کاراکتر ندارید. در واقع در زندگی روزمره، از تعداد کمتری از کاراکترهای زبان چینی استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده است که با تسلط به ۳۵۰۰ کاراکتر زبان چینی، شما قادر به خواندن روزنامه‌های چینی خواهید بود. برای قبولی در آزمون رسمی زبان چینی (HSK)، فقط باید به ۲۶۰۰ کاراکتر مسلط باشید. پس با تسلط به ۲۶۰۰ تا ۳۵۰۰ کاراکتر چینی، از زبان چینی به خوبی می‌توانید که استفاده کنید.

پس از اعداد بزرگی مانند ۱۰۶۰۰۰ نترسید، برای تسلط به زبان چینی به تعداد کاراکترهای کمتری نیاز دارید.

آیا چینی‌ها الفبا ندارند؟

در سطور پیشین بیان کردیم که زبان چینی الفبا ندارد و از کاراکتر یا نماد تشکیل شده است. البته واقعیت دیگری هم وجود دارد. در واقع، الفبای چینی هم وجود دارد. به آن Pinyin (پین یین) می‌گویند. پین یین (汉语拼音) نسخه اصلاح شده الفبای لاتین (که برای نوشتن انگلیسی استفاده می‌شود) است.

پین یین در مجموع ۲۶ حرف دارد و از نشانه‌های مختلف (یا نمادهای اضافه شده در بالای حرف) برای نمایش صداها استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط:

کلمات پرکاربرد زبان کره‌ای

یادگیری و استفاده از پین‌یین آسان است ولی احتمالا زیاد برای شما کاربردی نیست. چرا؟ چون‌که چینی‌ها از آن برای نوشتن در زندگی واقعی استفاده نمی‌کنند.

سخن پایانی

زبان چینی یکی از زبان‌های پرکاربرد در جهان است که گویشوران زیادی هم دارد. این زبان پیچیده است ولی یادگیری آن با مطالعه و تلاش کافی ممکن است.

اگر به ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه همزمان و ترجمه رسمی به زبان چینی نیاز داشتید، ترجمیک آماده ارائه انواع خدمات ترجمه چینی است. ترجمه تخصصی چینی به فارسی، ترجمه تخصصی فارسی به چینی، ترجمه رسمی چینی و … در ترجمیک با همکاری مترجمان حرفه‌ای و مجرب زبان چینی انجام می‌شود.

3 دیدگاه در «زبان چینی چند حرف و کاراکتر دارد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.