معرفی بایدها و نبایدهای آزمون آیلتس

در آزمون آیلتس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

سالانه بیش از ۳ میلیون آزمون آیلتس در بیش از ۱۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود. افراد به دلایل مختلفی مانند تحصیل در خارج از کشور، کسب فرصت‌های شغلی جدید و … در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند.

مثلا اگر شما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور را دارید، چندین کار را باید انجام دهید. مثلا با ترجمه مقاله و انتشار آن‌ها در مجلات معتبر، رزومه علمی خود را قوی کنید. به استادان دانشگاه‌های مختلف برای دریافت پذیرش و اخذ فاند ایمیل زنید. مدارک خود را برای اخذ ویزا آماده کنید. هم‌چنین در آزمون زبانی مانند آیلتس شرکت کنید تا توانایی‌های خود به زبان انگلیسی را نشان دهید.

آزمون آیلتس چهار مهارت مکالمه، نوشتن، درک مطلب و گوش دادن شما را در زبان انگلیسی می‌‌سنجد. برای کسب نمره بالا در این بخش‌ها اصولی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

در این مطلب، نکاتی را به صورت خلاصه بیان کرده‌ایم که به شما در گرفتن نمره بالا کمک می‌کند. اگر شما هم دغدغه آیلتس را دارید، در ادامه این مطلب وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره آزمون آیلتس

گوش دادن یا IELTS Listening

گوش دادن اولین بخش از آزمون شما است، بنابراین شروع خوب ضروری است! شما ۳۰ تا ۳۵ دقیقه برای پاسخ دادن به چهار مجموعه ده سوالی فرصت خواهید داشت.

قبل از شروع، حتما بررسی کنید که هدفون‌های شما درست کار کنند و اگر درست نیست، کمک بخواهید. مهم است که صدای ضبط‌شده را بدون هیچ مشکلی بشنوید.

در لیسنینگ آیلتس دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و زیر اطلاعات کلیدی خط بکشید. در حین گوش دادن یادداشت بردارید. از این یاداشت‌ها برای تکمیل سوالاتی که پاسخ نداده‌اید، استفاده کنید. در آزمون آیلتس کامپیوتری در بخش گوش دادن، می‌توانید که در دسکتاب، یاداشت‌هایتان را تایپ کنید.

سعی نکنید که تک تک کلمات را بفهمید بلکه بر پیدا کردن جواب سوالات تمرکز کنید. با دقت به محتواهای صوتی گوش کنید. فراموش نکنید که صداهای ضبط‌شده فقط یک بار پخش می‌شود. پس اگر پاسخی را از دست دادید، معطل نشوید. سریع به سراغ سوال بعدی بروید.

مطالب مرتبط:

۷ نکته طلایی برای موفقیت در لیسنینگ آیلتس

پاسخ نادرست در تمامی بخش‌های آزمون آیلتس نمره منفی به همراه ندارد.

از ده دقیقه پایانی لیسنینگ آزمون آیلتس کاغذی برای انتقال پاسخ‌های خود به برگه پاسخ استفاده کنید. در آزمون آیلتس کامپیوتری هیچ زمان اضافه‌ای برای انتقال پاسخ به شما داده نمی‌شود. فراموش نکنید که گرامر و املا پاسخ‌های خود را بررسی کنید.

درک مطلب یا IELTS Reading

در این بخش شما ۶۰ دقیقه فرصت دارید تا سه قسمت را تکمیل کنید.

دستورالعمل‌های و فرمت آزمون آیلتس مخصوصا در بخش درک مطلب را با دقت بخوانید. به تعداد کلماتی که می‌توانید، برای پاسخ‌های خود استفاده کنید، توجه کنید. برای اولین مطالعه خود خیلی وقت صرف نکنید. برای دریافت ایده کلی، متن را مرور کنید. زیر کلمات کلیدی در هر سوال خط بکشید. متن را سریع اسکن کنید تا کلمات کلیدی یا مترادف آن‌ها را بیابید.

برای زمان خود برنامه‌ریزی کنید. شما برای ۴۰ سوال، یک ساعت وقت دارید (که معادل تقریبا دو دقیقه برای هر سوال است). بهتر است که هر بخش را در ۲۰ دقیقه به پایان برسانید. این کار به شما ۱۷-۱۶ دقیقه برای خواندن و پاسخ دادن به سوالات هر قسمت و ۴-۳ دقیقه برای انتقال و بررسی پاسخ‌هایتان فرصت می‌دهد.

آمادگی برای آزمون آیلتس
شرایط آزمون را در خانه شبیه‌سازی کنید تا در جلسه آزمون آیلتس خونسرد بمانید

پس برای هر سوال زمان زیادی صرف نکنید. فراموش نکنید که برای بررسی پاسخ‌های خود نیز زمان اختصاص دهید. روی یک سوال توقف نکنید، اگر بعدا زمان اضافه آمد، دوباره برای پاسخ دادن به آن برگردید.

برای انتقال پاسخ‌های خود انتظار زمان اضافی نداشته باشید. برخلاف بخش لیسنینگ، در اینجا باید پاسخ‌های خود را در لحظه در پاسخ‌نامه خود بنویسید.

مطالب مرتبط:

پنج نکته برای موفقیت در IELTS Reading

نوشتن یا IELTS Writing

در اینجا ۶۰ دقیقه فرصت دارید تا دو مطلب بنویسید. زمان زیادی نیست ولی با استفاده درست از این زمان، نمره خوبی کسب خواهید کرد.

با خیال راحت روی برگه سوال یادداشت کنید. در آزمون آیلتس برگه‌های سوال شما به ممتحنین تحویل داده نخواهد شد. دائما به ساعت نگاه نکنید. زمان مهم است اما زیاد نگاه کردن به ساعت تنها باعث افزایش اضطراب و از دست رفتن فرصت‌های طلایی می‌شود.

در آیلتس کامپیوتری اگر به طور تصادفی پاسخی را در رایانه خود حذف کردید، وحشت نکنید. فقط Ctrl+Z را فشار دهید تا آن را برگردانید.

اطلاعات کلیدی را در سوال‌ها مشخص کنید. پنج دقیقه را صرف برنامه‌ریزی اطلاعاتی کنید که قصد بیان و اضافه کردن آن‌ها را به جواب‌هایتان دارید.

مطالب مرتبط:

چگونه در رایتینگ آیلتس موفق شویم؟

در آیلتس آکادمیک و جنرال،Task 1 تقریبا یک سوم امتیاز Writing را دارد. در حالی که Task 2 تقریبا دو سوم دیگر را به خود اختصاص می‌دهد. بیش از ۲۰ دقیقه را برای نوشتن متن اول اختصاص ندهید و باقی زمان را برای نوشتن متن دوم صرف کنید.

حداقل ۱۵۰ کلمه برای Task 1 و ۲۵۰ کلمه برای Task 2 بنویسید. اگر کمتر بنویسید، به راحتی نمره از دست می‌دهید. البته لازم هم نیست که خیلی طولانی‌تر بنویسید. به جای این کار زمان اضافی خود برای بازخوانی و ویرایش مجدد متن خود استفاده کنید.

پاراگراف‌های خود را به وضوح مشخص کنید. به رسمی بودن متن فکر کنید و از لحن و سبک مناسب استفاده کنید. فراموش نکنید که املا، دستور زبان و علائم نگارشی را بررسی کنید.

فقط از اطلاعات مرتبط در جواب‌های خود استفاده کنید. اطلاعات اضافی تنها زمان شما را تلف می‌کنند.

استفاده از سبک و بیان مناسب در رایتینگ آزمون آیلتس
در رایتینگ آزمون آیلتس از سبک و لحنی مناسب استفاده کنید

مکالمه یا IELTS Speaking

شما به بخش نهایی آزمون رسیده‌اید: مصاحبه حضوری با یک ممتحن. مکالمه آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و سه قسمت دارد.

آرام باشید و سعی کنید که تا حد امکان طبیعی پاسخ دهید. استرس و نگرانی بر تسلط و خونسردی شما تاثیر منفی می‌گذارد. از پاسخ‌های خیلی کوتاه یا پاسخ‌های آماده استفاده نکنید. ممتحن برای تشخیص پاسخ‌های از قبل آماده شده، آموزش دیده است.

از زمان یک دقیقه‌ای که برای آماده‌سازی شما در بخش دوم است، بیشترین بهره را ببرید. یادداشت بردارید و برنامه‌ریزی کنید که قرار است که چه بگویید. اگر درباره موضوع مطرح‌شده تجربه‌ای ندارید، نگران نباشید. خلاق باشید و با استفاده از قوه تخیل خود پاسخ دهید. صحت پاسخ‌های شما بررسی نخواهد شد.

از بیان کردن نظرات خود نترسید. ممتحن نظرات شما را ارزیابی نمی‌کند بلکه به نحوه بیان آن‌ها نمره می‌دهد.. تسلط خود به مهارت‌های زبانی را با استفاده از مترادف‌ها، واژگان متنوع و ساختارهای گرامری متفاوت نشان دهید ولی …

با استفاده بیش از حد از دستور زبان و واژگان پیچیده خودنمایی نکنید. این کار شاید باعث سردرگمی شنونده شود و اشتباه گفتن آن‌ها احتمالا بر امتیاز شما تأثیر می‌گذارد. به گرامر و واژگانی که با آن آشنا هستید، پایبند باشید و بیشتر بر رساندن مفهوم تمرکز کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در اسپیکینگ آیلتس، نمره بالایی بگیریم؟

سخن پایانی

آزمون آیلتس نمره قبولی یا مردودی ندارد بلکه بر اساس عملکرد شما در این آزمون، به شما نمره‌ای از ۱ تا ۹ داده می‌شود. اکثر دانشگاه‌های معتبر نمره‌ بالاتر از ۶.۵ را در آزمون آیلتس به عنوان نمره‌ای مناسب قبول دارند. برای اخذ نمره ۶.۵ به بالا در مسیر آموزش آیلتس باید از روش‌های مناسبی استفاده کنید.

یکی از روش‌های مناسب برای آمادگی برای آزمون آیلتس، شرکت در کلاس آیلتس آنلاین است. یکی از موسساتی که کلاس‌های آیلتس آنلاین برگزار می‌کند، دبستان ترجمیک است.

دبستان ترجمیک دوره آنلاین آیلتس را در سطح‌های مختلف و با همکاری اساتید حرفه‌ای ارائه می‌کند. فردا دیر است، همین الان برای آزمون آیلتس آماده شوید.

4 دیدگاه در «در آزمون آیلتس چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.