تعداد و پراکندگی گویشوران عربی

چند نفر در جهان عربی صحبت می‌کنند؟

شاید شما با شنیدن نام زبان عربی یاد درس‌های مدرسه بیفتید اما زبان عربی فراتر از این حرف‌ها است. عربی پنجمین زبان در سراسر جهان از نظر تعداد گویشور است. هم‌چنین زبان عربی یکی از زبان‌های رسمی سازمان ملل است.

بسیاری از آثار ادبی و علمی جهان در قرن‌های گذشته به زبان عربی نوشته یا ترجمه شده بودند. هم‌چنین شعر و ادبیات عرب هنوز نیز جایگاه خود را میان آثار ادبی حفظ کرده است. شاید شما هم ترجمه کتاب و اشعاری از شاعران عرب‌زبان معروفی مانند آدونیس، نزار قبانی یا محمود درویش را خوانده باشید.

حتما از این موضوع که عربی زبانی رایج در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است، اطلاع دارید اما چند نفر در سراسر جهان عربی صحبت می‌کنند؟ شاید برای شما هم جالب باشد که استفاده از زبان عربی فقط محدود به آسیا و آفریقا نیست.

برای آشنایی با تعداد و پراکندگی زبان عربی در سراسر جهان، ادامه این مطلب وبلاگ ترجمیک را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

گویش‌های متفاوت زبان عربی در جهان عرب

تاریخ مختصری از زبان عربی

اطلاعات بدون تاریخچه معنای خاصی ندارند. بهتر است که ابتدا با تاریخچه مختصری از زبان عربی شروع کنیم. تاریخچه‌ای مختصر از زبانی که قدمتی بس طولانی دارد.

عربی بخشی از خانواده زبان سامی مرکزی است. از دیگر اعضای خانواده زبانی سامی مرکزی می‌توان به عبری، آرامی و فنیقی اشاره کرد. زبان‌شناسان حدس می‌زنند که عربی از زبان آرامی گرفته شده است و بیش از یک هزار سال پیش در میان قبایل کوچ نشین در بیابان‌های شبه جزیره عربستان تکامل یافته است.

پس از فتوحات اسلامی در قرن هفتم میلادی، زبان عربی در سراسر شمال آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و غربی و حتی بخش‌هایی از چین گسترش یافت. مانند هر زبان دیگری این زبان بر زبان‌های محلی کشورها تاثیر گذاشت و تاثیر گرفت.

عربی زبانی با حدود ۳۰ گویش مختلف است. گویش‌های مختلف زبان عربی با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. برای مثال، زبان عربی شمال آفریقا به طور قابل توجهی با زبان عربی کشورهای اطراف خلیج فارس متفاوت است.

مطالب مرتبط:

چگونه در زبان‌های مختلف تشکر کنیم؟

عربی استاندارد مدرن و عربی کلاسیک

عرب‌زبانان همگی تنوع محاوره‌ای زبان عربی بومی خود را دارند اما بیشتر آنها عربی استاندارد مدرن را می‌آموزند. زبان عربی استاندارد، زبانی جهانی است که در رسانه‌ها، مشاغل و قانون ترجیح داده می‌شود و تنها گونه ای است که در تمام سطوح آموزشی تدریس می شود.

عربی استاندارد مدرن (MSA)، پرکاربردترین نسخه عربی است که امروزه در کشورهای عرب زبان استفاده می‌شود. عربی استاندارد تقریبا در هر رسانه‌ای از تلویزیون گرفته تا فیلم و روزنامه و پخش رادیویی استفاده می‌شود. بیشتر کتاب ها به زبان عربی استاندارد مدرن نوشته شده‌اند و سیاستمداران در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها به زبان عربی استاندارد مدرن صحبت می‌کنند. عربی استاندارد مدرن نوعی زبان عربی است که در زندگی روزمره کشورهای عرب‌زبان استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

چند نفر در سراسر جهان روسی حرف می‌زنند؟

عربی کلاسیک نوعی از زبان عربی است که زبان قرآن و متون ادبی قرن هفتم تا نهم بود. امروزه، عربی کلاسیک، زبانی گفتاری نیست اما همچنان زبان دین اسلام است و بسیاری از دستور زبان و واژگان زبان عربی استاندارد مدرن مشابه با زبان عربی استاندارد است. اگرچه عربی استاندارد مدرن در طول زمان برای استفاده در زمینه‌های در حال تغییر، تکامل یافته است.

عربی کلاسیک زبان قران و متون ادبی قرن ۷ تا ۹ است
عربی کلاسیک زبان قران و متون ادبی قرن ۷ تا ۹ است

در کدام کشورها عربی صحبت می‌کنند؟

اکثر عرب‌زبانان در شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان و خاورمیانه زندگی می‌کنند.

۲۵ کشور وجود دارد که عربی را به عنوان زبان رسمی یا زبان مشترک رسمی انتخاب کرده‌اند: الجزایر، بحرین، چاد، مجمع‌الجزایر قمر ، جیبوتی، مصر، اریتره، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تانزانیا، تونس، امارات متحده عربی و یمن.

هم‌چنین ۶ کشور مستقل وجود دارد که در آن‌ها عربی به عنوان زبان ملی یا زبان اقلیت به رسمیت شناخته شده است: ایران، ترکیه، نیجر، سنگال، مالی و قبرس.

عربی، زبان رسمی ۲۵ کشور
زبان رسمی ۲۵ کشور جهان عربی است

البته عرب‌زبانان در سراسر جهان پراکنده‌اند، جایی که میلیون‌ها مهاجر عرب در چند نسل گذشته در مکان‌هایی مانند برزیل، اروپای شمالی و مرکزی، ایالات متحده و آسیای جنوب شرقی ساکن شده‌اند.

مطالب مرتبط:

در هندوستان، چند زبان وجود دارد؟

چند نفر در جهان عربی صحبت می‌کنند؟

با شمارش همه گویشورهای گویش‌های مختلف عربی امروزی، متخمین زده می‌شود که حدود ۳۱۳ میلیون عربی زبان در کل جهان وجود دارد. همین امر عربی را به پنجمین زبان پرگویشگر در سراسر جهان پس از چینی ماندارین، اسپانیایی، انگلیسی و هندی تبدیل می‌کند.

مصر با حدود ۶۵ میلیون نفر، رکورد بزرگ‌ترین جمعیت عربی استاندارد مدرن را در اختیار دارد. بعد الجزایر است که حدود ۲۹ میلیون نفر جمعیت دارد. سومین جایگاه متعلق به سودان با ۲۷ میلیون نفر است و عراق، عربستان سعودی و مراکش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد قابل توجهی از عرب زبانان در سایر نقاط جهان مانند اروپا زندگی می‌کنند. زبان مادری تقریباً ۴ درصد از جمعیت بلژیک، حدود ۲٫۵ درصد از جمعیت فرانسه و نزدیک به ۱٫۵ درصد از جمعیت بریتانیا عربی است. ایالات متحده در داخل مرزهای خود کمی بیش از یک میلیون عرب‌زبان دارد. در برزیل هم تعداد انگشت شماری از میلیون‌ها عربی‌زبان را پیدا می‌کنید.

چرا زبان عربی یک زبان مهم جهانی است؟

از آنجایی که عربی زبان اسلام است، اگر به هر نقطه از دنیای اسلام سفر کنید، احتمالا زبان عربی برای شما سودمند و کاربردی است. دانستن عربی استاندارد مدرن به شما کمک می‌کند با صدها میلیون گویشور عربی در سراسر جهان صحبت کنید.

دانستن زبان عربی در حوزه توسعه کسب و کار بسیار مهم است، به ویژه در صنایع انرژی، ساخت و ساز، فناوری و املاک و مستغلات. هم‌چنین بسیاری از کشورهای خاورمیانه و اطراف ایران به زبان عربی صحبت می‌کنند. پس اگر به دنبال زبانی برای یادگیری برای استفاده در اموری مانند مکالمه، ترجمه تخصصی، ترجمه قراردادهای تجاری و … هستید، عربی را هم در نظر داشته باشید

سخن پایانی

تسلط به هر زبان جدید دریچه‌ای به سمت فرصت‌های تازه است. فرصت‌هایی که می‌توانند تاثیر شگرفی بر سرنوشت شما بگذارند. زبان عربی با توجه به فرصت‌های تجاری و فرهنگی و پیشینه تاریخی گزینه‌ای مناسب برای یادگیری است.

اگر به ترجمه متن عربی به فارسی یا فارسی به عربی نیاز داشتید، به سایت ترجمه تخصصی ترجمیک مراجعه کنید. ترجمیک با مترجمان حرفه‌ای و متخصص زبان عربی برای ترجمه متون گوناگون عربی همکاری می‌کند.

2 دیدگاه در «چند نفر در جهان عربی صحبت می‌کنند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.