بررسی معنای هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی و روش‌های حل آن

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

تولید محتوای متنی منظم و مخاطب‌پسند یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش شماست. البته برای رسیدن به صفحه اول نتایج جست و جو شما باید اصولی را رعایت کنید که به آن‌ها سئو گفته می‌شود.

سئو مواردی مانند لینک‌سازی داخلی و خارجی، استفاده از کلمات کلیدی، تولید محتوای متنی با کیفیت و … را در بر می‌گیرد. اما مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که شاید شما از آن‌ها مطلع نباشید. یکی از این چالش‌ها، هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی است.

اگر برای یک کلمه یا عبارت کلیدی به تولید محتوای متنی در چند مقاله متفاوت بپردازید، هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی شما را تهدید می‌کند: این مقالات شانس هم‌دیگر را برای کسب رتبه بالا در گوگل می‌بلعند! مخصوصا زمانی که سایت شما در حال رشد است، احتمال رقابت محتواهای شما با خودشان بالا است.

برای آشنایی با معنای هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی و روش‌های حل آن، در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

سئو چیست؟ بررسی مفاهیم مقدماتی سئو برای افراد مبتدی

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی به چه معناست؟

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی (Cannibalization) به این معنی است که شما پست‌های وبلاگ یا مقالات مختلفی در سایت خود دارید که در صورت جست و جوی یک عبارت خاص، گوگل آن‌ها را مشابه می‌داند. در دو حالت چنین اتفاقی رخ خواهد داد که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

در حالت اول، موضوعی که این پست‌ها پوشش می‌دهند، بسیار شبیه است. مثلا یک پست شما درباره راهنمای جامع خرید کفش‌های ورزشی و پست دیگر شما با موضوع چگونه کفش ورزشی بخریم، است.

در حالت دوم هم به این دلیل که این پست‌های وبلاگ را برای عبارات کلیدی مشابهی بهینه کرده‌اید. مثلا عبارت کلیدی اصلی دو پست شما، خرید کفش‌های ورزشی برای دویدن است، در این صورت گوگل نمی‌داند که مخاطب به کدام یک از این دو پست نیاز دارد.

عوامل موثر بر سئو مانند لینکدهی، کیفیت محتوا و استفاده از کلمات کلیدی
عواملی مانند کیفیت محتوا، لینک‌دهی، استفاده از کلمات کلیدی و … بر رتبه سایت تاثیر دارند

اگر پست‌ها یا مقاله‌ها را برای جست‌وجوهای مشابه بهینه کنید، شانس یکدیگر را برای رتبه‌بندی کاهش می‌دهند. معمولا گوگل فقط ۱ یا ۲ نتیجه از یک دامنه را در نتایج جست و جو برای یک جست و جوی خاص نشان می‌دهد. اگر دامنه سایت شما معتبر است، ممکن است که تا ۳ پست را هم نشان دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه‌ از تگ‌ها در تولید محتوا استفاده کنیم؟

چرا هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی برای سئو مضر است؟

اگر کلمات کلیدی شما دچار مشکل هم‌نوع‌خواری شوند، به جای رقابت با دیگران در واقع مطالب سایتتان با خودشان برای رسیدن به صفحه اول موتورهای جست و جو رقابت می‌کنند.

فرض کنید شما دو پست تقریبا مشابه درباره یک موضوع خاص دارید. در این صورت، گوگل نمی‌تواند که تشخیص دهد که کدام مقاله باید بالاترین رتبه را برای یک جست و جوی خاص داشته باشد. علاوه بر این، فاکتورهای مهمی مانند بک لینک‌ها و CTR به جای یک پست در چندین پست تقسیم می‌شوند. در نتیجه، احتمالا هر دو رتبه پایین‌تری خواهند داشت. بنابراین در نهایت تلاش‌های شما نتیجه‌ای مناسب همراه نخواهند داشت.

تاثیر منفی هم‌نوع‌خواری گوگل در رتبه‌بندی سایت در نتایج جست و جو
هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی شانس شما را برای رسیدن به صفحه اول گوگل کاهش می‌دهد

البته اگر شما دو پست با کلمات کلیدی غیرهمسان اما تقریبا مشابه داشته باشید، باز هم امکان رخ دادن هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال دو پست درباره ترجمه تخصصی می‌نویسیم، یکی برای عبارت کلیدی ترجمه تخصصی انگلیسی و دیگری برای عبارت کلیدی ترجمه ترجمه تخصصی انگلیسی به فارسی.

این دو پست محتواهایی تقریبا متفاوت دارند ولی عبارات کلیدی تقریبا مشابهی دارند. بنابراین برای گوگل، تشخیص این‌که کدام یک از این دو مقاله مهم‌تر است، دشوار است.

چگونه هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی را تشخیص دهیم؟

بررسی اینکه آیا سایت شما از هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی رنج می‌برد یا خیر، آسان است. برای هر کلمه‌ای که مشکوک به هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی هستید، در گوگل جست و جو کنید. این‌گونه متوجه خواهید شد که آیا کلمات کلیدی شما هم دچار هم‌نوع‌خواری شده‌اند یا نه؟

وارد حالت ناشناس مرورگر خود شوید و عبارت رو به رو را بنویسد: آدرس سایت site: و سپس کلمه کلیدی موردنظر را رو به روی آن تایپ کنید. در کدام یک از صفحات نتایج جست و جو به سایت خودتان می‌رسید و در چه جایگاهی قرار می‌گیرند؟

مطالب مرتبط:

محتوای یتیم (Orphaned Content) چیست؟

البته، اگر دو صفحه شما برای یک کلمه کلیدی در رتبه‌های ۱ و ۲ صفحه اول هستند، این مشکلی نیست. اما آیا مقالات خود را به عنوان مثال در موقعیت‌های ۷ و ۸ می‌بینید؟ پس وقت آن رسیده که راه‌حلی جدی درباره این موضوع پیدا کنید.

حل مشکل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی

برای رفع مشکل هم‌نوع‌خواری کلیدی اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید.

محتواهای خود را بررسی کنید.

عملکرد و نتایج محتواها را تجزیه و تحلیل کنید

تصمیم بگیرید که کدام یک را نگه دارید

رفع مشکل هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی
با استفاده از این سه مرحله، برای رفع مشکل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی اقدام کنید

دو مرحله اول به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید که کدام مقاله را نگه دارید و کدام یک را ادغام یا حذف کنید. در بسیاری از موارد، در نهایت اقدام شما باید شامل ادغام و حذف مقالات و همچنین بهبود پیوند داخلی در سایت شما باشد.

مطالب مرتبط:

شش تکنیک صرفه‌جویی در زمان در سئو، بخش اول

ادغام یا ترکیب مقالات

اگر دو مقاله هر دو مخاطب یکسانی را جذب می‌کنند و اساسا داستان یکسانی را روایت می‌کنند، باید آن‌ها را با هم ترکیب کنید. احتمالا با ادغام این دو پست، مقاله‌ای شگفت‌انگیز و جامع خواهید داشت.

این کار به بهبود رتبه‌بندی سایت شما کمک می‌کند (گوگل محتواهای طولانی و مخاطب‌پسند را دوست دارد) و مشکل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی شما را نیز حل می‌کند.

بهبود لینک‌دهی داخلی

با ایجاد یک ساختار پیوند داخلی مناسب، به گوگل کمک کنید تا بفهمد که کدام مقاله مهم‌تر است. شما باید به پستی که مهم‌تر است، بیشتر لینک دهید. به این ترتیب، گوگل (با دنبال کردن لینک‌ها) می‌فهمد که کدام یک باید در رتبه بالاتری قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

چگونه حرفه‌ای متا دیسکریپشن بنویسیم؟

پیوند‌های داخلی سایت شما می‌تواند که بخشی از مشکلات هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی شما را حل کند. به این فکر کنید که کدام مقاله برای شما مهم‌تر است و لینک‌دهی آن را قوی‌تر کنید.

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی و فروشگاه‌های آنلاین

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، احتمالا نگران تمام آن صفحات فروش محصولی شده‌اید که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار داده‌اند. برای فروشگاه‌های آنلاین، منطقی است که چندین صفحه برای محصولات مشابه وجود داشته باشد.

بسیار مهم است که در این مورد برای ساختار سایت خود هم برنامه‌ریزی کنید. یک استراتژی خوب این است که از هر صفحه محصول به صفحه دسته‌بندی اصلی خود پیوند دهید – صفحه‌ای که باید آن را برای رتبه‌بندی سئو کنید. البته مراقب صفحات محصولات قدیمی نیز باشید که به طور بالقوه امکان هم‌نوع‌خواری صفحات مهم‌تر را دارند.

سخن پایانی

هر چه سایت شما بزرگتر و تعداد محتواهای آن بیشتر شود، احتمال درگیر شدن با مشکل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی هم افزایش می‌یابد. شما در مورد موضوعات مورد علاقه خود و مخاطبانتان می‌نویسید و شاید ناخودآگاه مقالاتی با موضوعات یکسان بنویسید. این موضوع امری طبیعی است.

هر چند وقت یکبار، کلمات کلیدی مهم کسب و کار خود را بررسی کنید. ببینید که آیا به مشکل هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی دچار شده‌اید یا خیر. سپس برای رفع این مشکل اقدام کنید.

اگر به تولید محتوایی مخاطب‌پسند و سئومحور نیاز دارید، سفارش تولید محتوا خود را به ترجمیک بسپارید. سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، با بیش از ۱۸ هزار مترجم، ویراستار و نویسنده محتوا همکاری می‌کند.

5 دیدگاه در «هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.