بررسی و آشنایی با هرس محتوا و ترفندهای آن

هرس محتوا (content pruning) چیست؟

اگر صاحب یک وب سایت یا وبلاگ هستید، احتمالا اغلب به دنبال استراتژ‌ی‌های کاربردی و موضوعات جالب برای ایجاد و نگارش محتواهای جدید هستید. اما آیا می‌دانستید که تمرکز بر محتوای موجود سایت خود نیز ضروری است؟ داشتن تعداد زیادی پست یا صفحات با عملکرد پایین در وب سایتتان، ظاهر خوبی برای کسب و کار شما نیست.

آیا می‌دانستید که محتواهایی قدیمی، مشابه یا ضعیف، باعث افت رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می‌شود؟ برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، بهتر است که به هرس محتوا (content pruning) فکر کنید. تفاوتی ندارد که خودتان محتوای سایتتان را می‌نویسید یا از خدمات تولید محتوا برون‌سپاری‌شده استفاده می‌کنید، در هر صورت هرس محتوا ضروری است.

آیا درباره باغبانی اطلاعاتی دارید؟ در باغبانی با هرس و بریدن شاخه‌های خشک و مرده، شرایط بهتری را برای رشد شاخه‌های سالم ایجاد می‌کنید. اما هرس محتوا واقعا چیست؟ چگونه مطالب ضعیف سایتمان را شناسایی کنیم؟ از چه تکنیک‌هایی در هرس محتوا استفاده می‌‌شود؟ چگونه تصمیم بگیریم که یک مطلب باید حذف شود یا این‌که اصلاح آن کافی است؟

برای آشنایی با هرس محتوا و ترفندهای آن در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

هرس محتوا چیست؟

هرس محتوا (content pruning) نوعی بررسی محتوا در وب سایت شما است. در این فرایند، روی محتوایی تمرکز می‌کنید که عملکرد خوبی ندارد. هرس محتوا اقداماتی مانند شناسایی و تغییر صفحاتی با ترافیک پایین یا با نرخ تبدیل کم، صفحاتی با محتوای بی‌کیفیت و تکراری و مقالاتی که دیگر به روز یا با کسب و کار شما مرتبط نیستند، در بر می‌گیرد.

 هرس محتوای سایت، یکی از بهترین راهکارها برای سئو است.
هرس محتوای سایت، یکی از بهترین راهکارها برای سئو است.

هدف هرس محتوا خلاص شدن از شر این صفحات غیر کاربردی است تا فقط محتوایی به روز، غنی و مرتبط به کاربران شما نشان داده شود. این کار یک مزیت دیگر نیز دارد: گوگل محتوای تازه، منحصر به فرد و با کیفیت را دوست دارد. بنابراین هرس کردن محتوای سایت شما، یکی از بهترین راهکارها برای سئو است.

چرا باید به هرس محتوای وب‌سایت خود بپردازیم؟

هرس محتوا به معنای حذف محتواهای کم ترافیک و ضعیف است، بنابراین با این کار، محتواهای دیگر شما فضای بیشتری برای درخشیدن دارند. با هرس محتوا کیفیت محتوا وب سایت خود را بهبود می‌بخشید که احتمالا باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می‌شود. با این حال هرس محتوا فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نشان دادن محتواهای باکیفیت در وب سایت شما، باعث بهبود تجربه کاربران در هنگام مرور سایت شما می‌شود. شما نمی‌خواهید که کاربران به صفحات مربوط به خدمات یا محصولاتی که دیگر ارائه نمی‌دهید یا اطلاعات منسوخ‌شده و تاریخ گذشته دارند، مراجعه کنند. این صفحات برای شما فایده‌ای ندارند و حتی شاید باعث دلزدگی مخاطبان از سایت شما نیز شود.

حتی محتواهای قدیمی نیز، اغلب توسط موتورهای جست و جو و سایر ربات‌ها بررسی می‌شود. این بررسی‌ها، باعث صرف زمان توسط آن‌ها می‌شود. بنابراین با حذف این صفحات تاریخ گذشته و غیرکاربردی در زمان موتورهای جست و جو نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

هم‌چنین هرس محتوا به حذف محتواهای تکراری نیز کمک می‌کند. اگر برای مدت طولانی به تولید محتوا برای سایت خود بپردازید، به احتمال بالا محتوایی مشابه آنچه قبلاً نوشته‌اید، ایجاد می‌کنید. اگر مقالات مشابه زیادی در مورد یک موضوع خاص دارید، این مقالات به جای رقابت با دیگر سایت‌ها با خودشان برای کسب رتبه بهتر در نتایج جست و جو رقابت می‌کنند. به این چالش، هم‌نوع‌خواری کلمات کلیدی می‌گویند. هم‌نوع‌خواری معمولا منجر به افت رتبه سایت شما می‌شود.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

هرس منظم محتوا به شما به عنوان صاحب سایت، احساس آرامش بیشتری می‌دهد. داشتن انبوهی از محتواهای قدیمی در وب‌سایت شما بار سنگینی به نظر می‌رسد. با هرس محتوا خیال شما راحت می‌شود که فرصت‌های تجاری را برای افزایش فروش به علت رفتن کاربران به صفحه‌های اشتباه از دست نخواهید داد. هرس محتوا باید بخشی از برنامه شما در استراتژی تولید محتوا وب‌سایت شما باشد.

هرس محتوا برای همه، چه صاحب کسب و کار، جه مخاطبان و چه موتورهای جست و جو، معامله‌ای برد-برد است
هرس محتوا برای همه، چه صاحب کسب و کار، جه مخاطبان و چه موتورهای جست و جو، معامله‌ای برد-برد است

هرس محتوا برای همه، چه صاحب کسب و کار، جه مخاطبان و چه موتورهای جست و جو، معامله‌ای برد-برد است. پس چگونه می‌توان از شر محتواهای قدیمی و ضعیف خلاص شد؟

فرآیند هرس محتوا

راه‌های مختلفی برای هرس محتوا وجود دارد. در اینجا برخی از این رویکردها را توضیح خواهیم داد.

جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد نمایی کلی برای هرس محتوا

از اطلاعاتی که وب‌مستر گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید. در وب‌مستر شما درباره نرخ بازدید، نرخ تبدیل و … اطلاعاتی را کسب می‌کنید. این اطلاعات به شما در تصمیم‌گیری در هرس محتوا کمک می‌کند.

البته شما فقط نباید اطلاعات Google Analytics را در نظر بگیرید. از سایر جنبه‌ها نیز به بررسی محتواهای صفحات خود بپردازید. برای مثال آیا صفحه شما دارای لینک‌های مرده است؟ بنابراین باید لینک‌های آن را اصلاح کنید.

شاید یک پست شما رتبه خوبی در نتایج جست و جو ندارد ولی اگر آن را با در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید یا برای مخاطبان خود ایمیل کنید، بازدید خوبی بگیرد. سئو و پیدا شدن مطالب از طریق نتایج جست و جو در گوگل، تنها یکی از راه‌های توزیع محتوا است. به راه‌های دیگری هم فکر کنید که از طریق آن مطالب کم‌تر دیده‌شده ولی جالب و مفید خود را به مخاطبان نشان دهید.

اگر محتوایی از جنبه‌های مختلف ضعف دارد، باید اصلاح شود. شاید یک محتوا مطالب خیلی خوبی دارد ولی چون در سایر صفحات به آن لینک داده نشده است، رتبه خوبی هم ندارد. شاید هم باید کلا محتوای موردنظر را بازبینی کنید و در صورت لزوم آن را حذف کنید.

بررسی اهداف و معیارها در فرآیند هرس محتوا

بهتر است که معیارهای روشنی برای هدف از ایجاد هر صفحه داشته باشید. برای تعیین معیار و اهداف به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • آیا این صفحه را برای کسب رتبه بالا برای یک کلمه یا عبارت کلیدی ایجاد کرده‌اید؟ برای چه کلمات کلیدی؟ چه مدت از ایجاد صفحه گذشته شده است و چه نتیجه‌ای از آن گرفته‌اید؟
  • این صفحه برای دعوت به خرید و ارائه توضیحات به مشتریان ساخته شده است؟ آیا نتیجه خوبی به همراه داشته است؟ مخاطبان چند ثانیه در این صفحه می‌مانند؟ آیا تجربه کاربری (UX) خوبی را برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

مطالب مرتبط:

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

برای هر صفحه، به این فکر کنید که هدف این صفحه چیست و آیا با معیارهایی که برای آن هدف تعیین کرده‌اید، مطابقت دارد یا خیر؟ اگر هدف را برآورده نمی‌کند، باید صفحه را بهبود بخشید یا صفحه جایگزینی دارید که هدف را برآورده کند؟هنوز هم این هدف به درد کسب و کار من می‌خورد؟

اگر محتوای زیادی دارید و سایت شما دارای لندینگ‌پیج‌ها و پست‌های وبلاگی بسیاری است، این فرآیند طاقت‌فرسا و طولانی به نظر می‌رسد. در این حالت بهتر است که کارها را اولویت‌بندی کنید. کدام کلمات کلیدی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ ابتدا بر صفحات مرتبط با این کلمات تمرکز کنید.

هرس محتوا کاری نیست که با صرف زمان کمی، به اتمام رسد. بنابراین آن را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هرس محتواهای سایت خود را شروع کنید.

بررسی لینک‌های مطالب و محتواهای یتیم

یک نقطه شروع خوب برای اصلاح یا حذف محتواهای خود، بررسی تعداد پیوندهای داخلی یک پست یا صفحه است. محتوایی که هیچ لینک داخلی به آن اشاره نمی‌کند، محتوای یتیم نامیده می‌شود. چرا پیدا کردن محتواهای یتیم، نقطه شروع خوبی است؟ اگر پس از نوشتن یک مطلب به آن لینک نداده‌اید، احتمالا یکی از موارد زیر را دربر می‌گرفته است:

  • محتوایی کوتاه‌مدت و برای شرایطی خاص بوده است (یک اطلاعیه کوچک، چیزی مرتبط با اخبار).
  • پستی عالی نبوده است.
  • ترافیک زیادی دریافت نکرده است.
  • رتبه خوبی در نتایج جست و جو کسب نکرده است.

با بررسی این حالت‌ها متوجه شوید که آیا باید این پست‌ها را نگه دارید یا زمان هرس و حذف آن‌‌ها فرا رسیده است

فرایند هرس محتوا
فرایند هرس محتوا

در نهایت برای هرس محتوا، بهتر است که صفحه را بهبود بخشم یا آن را حذف کنم؟

اما چگونه تصمیم بگیرید که با یک پست چه کاری انجام دهید؟ همانطور که گفته شد، نگاهی به هدف صفحه بیندازید. سپس در مورد بهبود، حذف یا پنهان کردن تصمیم بگیرید. در ادامه هر کدام از این فرآیندها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

بهبود محتوای صفحه

یکی از بهترین موارد برای بهبود، محتواهایی است که آن‌ها را فراموش کرده‌اید اما پتانسیل بالایی دارند. شاید مدتی پیش یک پست وبلاگ با کیفیت بالا نوشتید اما به دلیل اولویت‌های دیگر آن را فراموش کرده‌اید. اکنون زمان بهبود آن فرا رسیده است. متن آن را بازخوانی کنید و نکات مفید را به آن بیافزایید. اضافه کردن تصاویر و ویدئوهای مرتبط نیز ایده خوبی است. شاید هم باید در سایر مطالبی که به این صفحه مربوط است، لینک آن را اضافه کنید.

حذف محتوای صفحه

حذف اعلان‌ها و اطلاعیه‌های قدیمی وبلاگتان را در برنامه کارهایتان بگذارید. برای مثال پستی به مناسب برنامه‌های ویژه فروش و تخفیف‌ها در نوروز ۱۳۹۵ نوشته بودید، آیا الان که سال ۱۴۰۱ است، هنوز هم این پست باید در وبلاگتان وجود داشته باشد؟

البته قبل از این‌که قیچی هرس را بردارید، خوب فکر کنید. شاید ادغام دو پست ضعیف با هم بهتر از حذف کردنشان باشد. اگر پستی را حذف کردید، حتما لینک آن را از سایر صفحاتتان نیز بردارید. لینک‌های شکسته و مرده یکی از اشتباهات رایج در سئو است. هم‌چنین شما دوست ندارید که مخاطبانتان بر صفحه‌ای که وجود ندارد، کلیک کنند.

پنهان کردن صفحه موردنظر (Hide)

گاهی مواقع یک لندینگ‌پیج شما که مستقیما برای افزایش فروش و آگاهی مخاطبان طراحی شده است، با یک پست عمومی‌تر شما رقابت می‌کند. برای شما اهمیت بیشتری دارد که این لندینگ‌پیج برای مخاطبان نشان داده شود تا آن پست عمومی‌تر. در این مواقع می‌توانید که از تگ‌های پنهان کردن (Noindex) استفاده کنید.

سخن پایانی

هرس محتوا راهی مفید برای بهبود کیفیت وب سایت شما است. با نگاهی منتقدانه به محتوای موجود خود، متوجه خواهید شد که برای بهبود محتوای ضعیف، باید چه کنید. با هرس محتوا هم رتبه محتواهای شما در نتایج جست و جو بهبود می‌یابد و هم مخاطبان با محتواهای بهتری مواجه می‌شوند.

اگر زمان، انرژی و تخصص کافی برای تولید محتوا را ندارید، با خیالی آسوده سفارش تولید محتوا سایت خود را به ترجمیک بسپارید. ترجمیک با همکاری بیش از ۲۰هزار مترجم، ویراستار و نویسنده محتوا، تخصصی‌ترین خدمات تولید محتوا را ارائه می‌دهد.

یک دیدگاه در «هرس محتوا (content pruning) چیست؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.