بررسی اهمیت https و دلیل استفاده از آن

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

حتما شما هم بارها درباره اهمیت استفاده از سایت‌ها و لینک‌های امن شنیده‌اید. در واقع در صورت ایمن‌نبودن یک سایت، خطراتی مانند فیشینگ و به سرقت رفتن اطلاعات شما را تهدید می‌کند. اگر هم صاحب یک کسب و کار هستید، وظیفه شما تامین امنیت مجازی کاربران خود از طریق ایمن کردن سایت خود است.

HTTPS اتصال به سایت شما را ایمن می‌سازد. استفاده از یک سایت از طریق یک اتصال غیر ایمن همانند HTTP به این معنی است که هکرهای کلاه سیاه امکان رهگیری اطلاعات کاربران مانند ایمیل و رمز عبوری را که در آن سایت استفاده می‌کنند، دارند.

هم‌چنین شاید برای شما هم جالب باشد که استفاده از HTTPS یکی از عواملی است که در سئو سایت شما تاثیر دارد. در واقع برای سئو سایت به غیر از مواردی مانند کیفیت تولید محتوای متنی، لینک‌سازی، سرعت سایت و … باید به ایمن بودن سایت خود نیز توجه کنید.

برای آشنایی با ماهیت HTTPS و اهمیت آن برای سئو وب‌سایت‌ها این پست وبلاگ ترجیمک را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

چگونه سیگنال‌‌های کاربری بر سئو تاثیر می‌گذارند؟

تفاوت HTTP با HTTPS چیست؟

هنگامی که یک URL را در نوار جست و جو تایپ می‌کنید، مرورگر شما از سایت آدرس IP آن را می‌خواهد، به عنوان مثال، ۱۲۳.۴۵۶.۷.۸۹. این شماره آدرس واقعی است که یک سایت آنلاین دریافت می‌کند. مرورگر به این شماره متصل می‌شود، به این امید که این سایت صحیح باشد. این کار به سادگی انجام می‌شود و هیچ رمزگذاری وجود ندارد و همه می‌توانند که ترافیک سایت را رهگیری کنند.

بنابراین وقتی وارد سایتی می‌شوید که از طریق اتصال HTTP به آن متصل شده‌اید، اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور که وارد می‌کنید، بدون هیچ‌گونه اقدام جانبی ارسال می‌شوند. فرض کنید که از طریق HTTP وارد درگاه بانکی خود شوید، چه سناریویی در این حالت رخ خواهد داد؟ درست حدس زدید، شما در معرض به سرقت رفتن اطلاعات خود هستید.

HTTPS نقش مهمی در حفظ اطلاعات کاربران فضای مجازی ایفا می‌کند
HTTPS نقش مهمی در حفظ اطلاعات کاربران فضای مجازی ایفا می‌کند

HTTPS این فرآیند را ایمن می‌کند. HTTPS اتصال بین مرورگر و سایت را رمزگذاری می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ فردی امکان رهگیری داده‌های ارسال‌شده بین آن دو را ندارد. هر سایتی برای ایمن‌شدن به گواهینامه‌های SSL نیاز دارد.

مرورگر گواهی سایت را بررسی می‌کند و مشروعیت آن را با شرکتی که آن را صادر کرده است، تأیید می‌کند. اگر می‌خواهید ببینید که چه فردی گواهی را صادر کرده است، لطفا روی نماد قفل آن کلیک کنید. با استفاده از HTTPSسایت‌ها روش ورود و داده‌های شخصی شما و کارهایی که در یک سایت انجام می‌دهید و سایت‌هایی را که بازدید می‌کنید، ایمن می‌دارند.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

علاوه بر ایمن سازی وب،HTTPS برای سایت‌هایی که قصد ارتقا وب‌سایت خود به یک پروتکل اینترنتی جدید، ایمن‌تر و بسیار سریع‌تر به نام HTTP/2 را دارند، ضروری است. HTTP/2 شامل فناوری‌های جدید متفاوتی است که باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت‌ها می‌شود.

استفاده از HTTPS چه سودی برای کاربر شما دارد؟

هر فردی حق دارد که در وب سایت شما حریم خصوصی خود را حفظ کند. ما این روزها کارهای بسیار مهمی را در وب انجام می‌دهیم تا از هر امنیتی که امکان به دست آوردن آن را داریم، استفاده کنیم. تعداد روزافزونی از وب سایت‌ها در حال حرکت به سمت HTTPS هستند.

در واقع اگر صاحب یک کسب و کار هستید، باید سایت خود را به HTTPS ارتقا دهید تا از اطلاعات خود و کاربرانتان محافظت کنید. البته استفاده از HTTPS لزوما به معنای معتبر بودن یک سایت نیست ولی در کل سایت‌هایی که از HTTPS استفاده یم‌کنند نسبت به سایت‌های HTTP ایمن‌تر هستند

امروزه جست و جو در اینترنت بخشی به جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است بنابریان حفظ اطلاعات و امنیت آن‌ها در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است
امروزه جست و جو در اینترنت بخشی به جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده است بنابریان حفظ اطلاعات و امنیت آن‌ها در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است

HTTPS چه تاثیری بر سئو دارد؟

در سال ۲۰۱۴، گوگل اعلام کرد که HTTPS به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل خواهد شد. امروزه، فعال کردن گواهی SSL به رتبه‌بندی سایت شما کمک می‌کند. اما این امر فقط برای رتبه‌بندی نیست، بلکه به تجربه کاربری و جلب اعتماد مشتریان شما نیز کمک می‌کند.

نه تنها این امر، تقریباً هر نوآوری که در وب رخ می‌دهد – از تکنیک‌های بهینه سازی عملکرد گرفته تا progressive web apps – به HTTPS نیاز دارد و این موارد با گذشت زمان نیز افزایش می‌یابد. ما به ناچار به سمت وب تماما HTTPS حرکت می‌کنیم. بنابراین ضروری است که سایت شما زودتر این تغییر را انجام دهد.

مطالب مرتبط:

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

در سال ۲۰۱۸، با انتشار نسخه ۶۸ مرورگر کروم، گوگل شروع به علامت‌گذاری تمام سایت‌های HTTP به عنوان ناامن کرد. احتمالا اکنون اگر وارد سایتی که بر پایه HTTP است، شوید، اخطار ناامن بودن به شما نشان داده می‌شود. چندین مرورگر دیگر نیز در این‌باره از گوگل کروم پیروی کرده است.

هنگامی که سایت شما اتصال HTTPS ندارد یا زمانی که سعی می‌کنید که داده‌ها را از طریق HTTP در سایت HTTPS خود ارسال کنید، این پیام‌های ناامن برای کاربران نشان داده می‌شود. فراموش نکنید که این امر برای بازدیدکنندگان ترسناک است. آیا وقتی چیزی مانند پیام «ایمن نیست» را در در یک سایت مشاهده می‌کنید، ترجیح نمی‌دهید که این سایت را ترک کرده و به سایت‌های دیگر مراجعه کنید؟

به HTTPS سوئیچ کنید

چند سال پیش، تغییر به HTTPS کاری بزرگ و سخت بود. برخی از سایت‌های بزرگ سال‌ها منتظر ماندند تا این کار را انجام دهند زیرا با چالش‌های متعددی مانند مشکلات سرعت و مسئله هزینه/فایده همراه بود. این روزها، این فرایند دیگر مانند گذشته سخت نیست. اگر قصد انجام این تغییر را دارید، حتما یک چک لیست تهیه کنید تا در طول فرآیند چیزی را فراموش نکنید.

برای انتقال به HTTPS باید گواهی‌نامه ssl بخرید. انواع مختلفی از این گواهی‌نامه‌های ssl وجود دارد که با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در جهان وب امروز دلیلی وجود ندارد که سایت شما از طریق یک اتصال امن ارائه نشود. اهمیت HTTPS در چند سال گذشته افزایش یافته است. خبر خوب هم این است که روند ارتقاء سایت شما به HTTPS ساده شده است. دسترسی به یک سایت امن حق همه از نظر گوگل است. بازدیدکنندگان نیز انتظار آن را دارند، بنابراین واقعا دلیلی برای تأخیر در این کار وجود ندارد!

اگر سایت شما به تولید محتوای باکیفیت و سئوشده نیاز دارد، با خیالی آسوده سفارش تولید محتوا سایت خود را به ترجمیک بسپارید. با ترجمیک بالاترین کیفیت تولید محتوا را تجربه کنید.

6 دیدگاه در «HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.