گواهینامه SSL چیست؟

امنیت یکی از فاکتورهای مهم کاربر، هنگام ورود به سایت است. امنیت باعث می‌شود کاربر به شما اعتماد کند و مدت زمان طولانی‌ای را در سایت شما سپری کند. با گواهینامه SSL می‌توانید امنیت سایت خود را بالا ببرید.

جالب است بدانید که امنیت بالای سایت شما به رتبه گرفتن شما در گوگل بسیار کمک می‌کند. در واقع برای رتبه گرفتن در گوگل غیر از مواردی مانند تولید محتوای متنی، لینک‌سازی، سرعت سایت، کلمات کلیدی و … امنیت هم یکی از موارد مهم در سئو است.

SSL چیست و چرا مهم است؟ SSL چه مزایی برای سایت دارد؟ در این مطلب از ترجمیک قرار است به این سوالات پاسخ دهیم. در ادامه همراه ترجمیک باشید.

مطالب مرتبط:

HTTPS چیست و چرا برای سئو مهم است؟

SSL چیست؟

SSL گواهینامه‌‌ای است که که به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد از HTTP به HTTPS تغییر پیدا کنند که این باعث بالا رفتن امنیت سایت می‌شود. گواهی SSL یک فایل داده‌ای است که در سرور اصلی یک سایت میزبانی می‌شود.

گواهی‌ SSL رمز‌گذاری شده است و حاوی کلید عمومی سایت به همراه اطلاعات مرتبط است. SSL یک نوع فایل رمزگذاری شده است که در این ارتباط بین سرور و مرورگر وجود دارد و اجازه نمی‌دهد هیچ شخص سومی به اطلاعات رد و بدل شده بین سرور و مرورگر دسترسی پیدا کند.

SSL که بیشتر به TLS شناخته شده است، پروتکلی برای رمزگذاری ترافیک اینترنت و تایید هویت سرور است. هر وب‌سایتی با آدرس وب HTTPS است از SSL/TSL استفاده می‌کند.

گواهی SSL شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

  • گواهینامه‌های SSL عبارت‌اند از:
  • نام دامنه که گواهی برای آن صادر شده است.
  • برای کدام شخص، سازمان یا دستگاه صادر شده است.
  • کدام مرجع گواهی آن را صادر کرده است.
  • امضای دیجیتال مرجع گواهی زیر دامنه‌های مرتبط
  • تاریخ صدور گواهینامه
  • تاریخ انقضای گواهینامه
  • کلید عمومی گواهی، که نیم از معادله برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌هاست و نیم دیگر را کلید خصوصی تحت پوشش قرار می‌دهد.

SSLها اساسا رشته‌های طولانی از کاراکترها هستند که برای رمزگذاری و امضای داده‌ها استفاده می‌شوند. داده‌های رمزگذاری شده توسط کلید عمومی فقط با کلید خصوصی قابل رمزگشایی هستند.

چرا وب‌سایت‌ها به گواهی SSL نیاز دارند؟

وب‌سایت‌ها به گواهی SSL نیاز دارند تا اطلاعات کاربر را ایمن نگه دارند تا از کاربری که وارد سایت می‌شود محافظت کنند و از ورود مهاجمان اینترنتی جلوگیری کنند. با استفاده از گواهی SSL می‌توانید اعتماد کاربر را جلب کنید.

تضمین امنیت کاربران با داشتن گواهی SSL
داشتن گواهی SSL باعث بالا رفتن امنیت سایت شما می‌شود

داشتن گواهی SSL برای یک آدرس وب ضروری است؛ این مهم‌ترین نکته برای سایت‌هایی است که به دنبال ارتباط امن با کاربر هستند. HTTPS همان HTTP است که توسط SSL امن شده است و انتهای آن یک S اضافه شده است. Sای که به انتهای HTTP اضافه شده است به معنای Secure است که امنیت سایت را تضمین می‌کند.

به عبارتی سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند یعنی ترافیک HTTP آن‌ها توسط SSL/TLS رمزگذاری شده است. بسیاری از کاربران فرق بین HTTP و HTTPS را متوجه نمی‌شوند اما مروگرها به صورت خودکار شروع به برچسب گذاری وب‌سایت‌های HTTP تحت عنوان غیر امن می‌کنند. این برچسب گذاری به کاربر اخطار می‌دهد که ممکن است با ورود به سایت اطلاعات شخصیشان به خطر بیفتد.

مطالب مرتبط:

چگونه لندینگ پیج را برای کاربران خود بهبود ببخشیم؟

SSL چه مزایایی دارد؟

  • امنیت

هدف اصلی گواهینامه SSL رمزگذاری اطلاعات است تا فقط توسط کاربران مورد نظر قابل خواندن باشند. اطلاعاتی که از طریق اینترنت جابه‌جا می‌شود ممکن است به دست افراد سود جو بیفتد و مورد استفاده قرار گیرد. SSL با رمزنگاری داده‌ها، یک سری کاراکترهای تصادفی را در آن‌ها درج می‌کند و باعث غیر قابل فهم شدن اطلاعات می‌شود.

  • قابلیت اطمینان

سایت‌هایی که از SSL استفاده می‌کنند، یک قفل سبز در نوار آدرس آن‌ها نمایش داده می‌شود. این قفل به کاربران می‌فهماند که سایتی که به آن ورود کرده است اقدامات لازم امنیتی را انجام داده است و به اندازه کافی برای تراکنش امنیت دارد.

  • جلوگیری از فیشینگ

گاهی اوقات کاربران ایمیل‌های فیشینگ را اغلب به شکل تبلیغات و تاییدیه‌های ارسال دریافت می‌کنند که با کلیک بر روی لینک‌های داخل ایمیل به سایت دیگری متصل می‌شوند. تنها هدف این نوع ایمیل‌ها جمع‌آوری اطلاعات حساس شما است.

  • سئو

گوگل اعلام کرده است که داشتن گواهینامه SSL یکی از عوامل افزایش رتبه در موتورهای جست و جو است. این الگوریتم طوری طراحی شده است که با داشتن گواهینامه SSL رتبه بهتری خواهند گرفت.

SSL چه معایبی دارد؟

با توجه به مزایایی که SSL دارد، در کنارش معایبی هم دارد که بهتر است قبل از فعال کردن این موارد را بدانید:

معایب داشتن گواهی SSL
معایب‌های SSL
  • پایین آمدن عملکرد

ممکن است به دلیل استفاده از SSL و رمزگذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت تراکنش‌ها کاهش یابد. این کاهش سرعت فقط برای سایت‌هایی که بازدید‌کننده‌هایی بالایی دارند اتفاق می‌افتد.

  • داشتن هزینه

خرید و راه‌اندازی SSL ممکن است هزینه بالایی داشته باشد. برخی از شرکت‌ها هستند که SSL را به صورت رایگان برای شما فعال می‌کنند. البته SSLهای رایگان را بر روی هر هاستینگی توصیه نمی‌کنیم.

  • انقضا

بعضی وقت‌ها نیاز است گواهی SSL را تمدید کنید. اگر این گواهی هر چند وقت یک بار تمدید نشود، پیغامی در خصوص اینکه این سایت امن نیست به کاربر نشان داده می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود کاربر اعتمادش را نسبت به شما از دست دهد.

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

چگونه یک وب‌سایت گواهی SSL دریافت می‌کند؟

برای اینکه یک گواهی SSL معتبر باشد، دامنه را باید از یک گواهی مرجع (CA) دریافت کنند. CA یک سازمان خارجی، یک شخص ثالث قابل اعتماد است که گواهینامه‌های SSL را تولید و ارائه می‌کند.

CA گواهینامه‌ها را به صورت دیجیتال با کلید خصوصی خود امضا می‌کند و به دستگاه‌های سرویس گیرنده اجازه می‌دهد آن را تایید کند. همچنین CA برای صدور گواهینامه SSL هزینه‌ای را از شما دریافت می‌کند.

پس از صدور گواهی SSL، باید آن را در سرور اصلی سایت نصب و فعال کنید. خدمات میزبانی وب معمولا در این کار، شما را پشتیبانی خواهند کرد. پس از فعال شدن SSL بر روی سرور مبدا، سایت قادر به بارگذاری اطلاعات از طریق HTTPS خواهد بود و تمام ترافیک سایت رمزگذاری شده و ایمن خواهد شد.

سخن پایانی

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، در مرحله اول باید گواهینامه SSL خود را دریافت کنید تا کاربران با خیال راحت از شما خرید کنند. SSL باعث جلب اعتماد کاربران می‌شود. در این مطلب از ترجمیک یاد گرفتیم گواهینامه SSL چیست و چه کاربردی دارد. شما از SSL چه چیزهایی می‌دانید؟

اگر قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، می‌توانید رزومه خود از صفحه استخدام مترجم برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.