کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

اگر در زمینه سئو و تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنید، حتما اخیرا شنیده‌اید که کلمات کلیدی LSI قدرت این را دارند که رتبه سئو سایت شما را افزایش دهند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد یا یک افسانه دروغین دیگر است؟

تقریبا حرف اصلی تمام مقالاتی که با موضوع کلمات کلیدی LSI نوشته شده‌اند، یک چیز است: گوگل برای ایندکس کردن صفحات وب، از تکنولوژی LSI استفاده می‌کند و هرچه بیشتر از این کلمات استفاده کنید، رتبه سئو بالاتری کسب می‌کنید. این در حالی است که از نظر فنی، این ادعا کاملا غلط است.

در این مطلب با کلمات کلیدی LSI و تاثیر آن‌ها بر رتبه گوگل آشنا خواهیم شد. تا انتهای همراه ما باشید!

مطالب مرتبط:

LCP چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمات کلیدی LSI چیست؟

از نظر برخی متخصصان سئو، کلمات کلیدی LSI، کلمات و عباراتی هستند که گوگل، معنی آن‌ها را مرتبط با موضوع خاصی ارزیابی می‌کند. به عنوان مثال، اگر درباره ماشین تولید محتوا می‌کنید، موتور، جاده، لاستیک، وسیله نقلیه و گیربکس اتوماتیک، کلمات کلیدی LSI شما خواهند بود.

کلمات کلیدی lsi و تاثیر آن بر سئو

این در حالی است که به گفته تحلیل‌گر ارشد گوگل، جان مولر، چیزی به نام کلمات کلیدی LSI وجود ندارد. با این تفاصیل، قضیه چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال، باید با ماهیت LSI کمی بیشتر آشنا شویم.

مطالب مرتبط:

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

رابطه معنایی پنهان (LSI) چیست؟

رابطه معنایی پنهان (LSI) یا تحلیل معنایی پنهان (LSA) یک تکنیک طبیعی پردازش زبان است که در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت. البته اگر با مفاهیم ریاضی مثل مقادیر ویژه، بردارها یا تجزیه یک مقدار آشنا نباشید، درک این فناوری دشوار خواهد بود. به همین دلیل به جای نحوه عملکرد LSI، روی کاربرد آن تمرکز خواهیم کرد.

تعریف سازندگان LSI، از این فناوری به این صورت است:

در اغلب موارد، کلماتی که افراد در موتورهای جست‌وجو سرچ می‌کنند، با کلماتی که مطالب موجود در وب توسط آن‌ها ایندکس شده‌اند، متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع، تصور کنید که از قبل با واژه fall به معنای «پاییز» آشنا هستید اما املای آن را فراموش کرده‌اید. اینترنت قطع است و نمی‌توانید سرچ کنید: «پاییز به انگلیسی»!

بنابراین، دیکشنری قطور قدیمی‌تان را باز می‌کنید و سراغ حرف F می‌روید و به کمک حافظه تصویری، fall را پیدا می‌کنید. اما به مقصود نمی‌رسید! چراکه در دیکشنری شما fall به معنای «افتادن و سقوط کردن» است.

اما شما به این راحتی، از هدف‌تان دست نمی‌کشید. کمی فکر می‌کنید و معادل دیگری برای پاییز به یاد می‌آورید: autumn! به دنبال این واژه می‌گردید و این بار به هدف می‌زنید!

در واقع مشکل شما این بود که fall یک کلمه مترادف و چندمعنایی است.

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

به چه کلماتی مترداف گفته می‌شود؟

مترادف‌ها، کلمات یا عباراتی هستند که معنی آن‌ها، تقریبا یا کاملا مشابه کلمات دیگر است. به عنوان مثال، می‌توان به rich و wealthy، fall و autumn یا ماشین و اتومبیل اشاره کرد. حال LSI، این کلمات را مشکل‌ساز می‌داند. چراکه:

کلماتی که مردم برای توصیف یک شی یا ایده استفاده می‌کنند، بسیار متنوع و گسترده هستند. از این رو، کاربران فضای مجازی، با توجه به نیازها، دانش یا عادات زبانی، با اصطلاحات مختلفی سرچ می‌کنند. در واقع، موتورهای جست‌وجو، ورودی‌های مختلفی دارند و باید آن‌ها را مقاصد درست برسانند. در حالی که بسیاری از این ورودی‌ها، در عین تفاوتی که دارند، مشابه هستند!

به چه کلماتی چندمعنایی گفته می‌شود؟

در هر زبانی، برخی از کلمات، دو یا چند معنای متفاوت دارند. به عنوان مثال، mouse به معنی موش و موس است یا سیر، هم نوعی خوراکی و هم به معنای نداشتن تمایل به خوردن غذا است. مبتکران LSI این کلمات را نیز دردسرساز می‌دانند. چراکه:

این کلمات، در متون مختلف یا وقتی توسط افراد مختلف استفاده می‌شوند، معانی متفاوتی پیدا می‌کنند. بنابراین باز هم همان مشکلی که در رابطه با مترادف‌ها وجود داشت، به وجود می‌آید. موتورهای جست‌وجو باید نتایج موجود را طوری نشان دهد که همه کاربران، به هدف‌شان برسند.

LSI چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی، هرقدر هم که پیشرفت کند، به پای هوش انسانی نمی‌رسد. به همین دلیل، موتورهای جست‌وجو، به صورت ذاتی درکی از روابط بین کلمات ندارند. مشکل این جاست که هیچ راهی برای این که همه چیز را در هوش مصنوعی تعریف کنیم وجود ندارد.

این در حالی است که LSI با استفاده از فرمول‌های پیچیده ریاضی، به استخراج روابط بین کلمات و عبارات می‌پردازد و از این طریق، این مشکل را تا حدودی حل می‌کند. به زبان ساده‌تر اگر LSI را روی اطلاعاتی که درباره فصل‌ها وجود دارد، پیاده کنیم، احتمالا با اطلاعات زیر مواجه خواهیم شد:

  • Fall و autumn مترادف هستند.
  • کلماتی مثل season، summer، winter، fall و spring از نظر معنایی مرتبط هستند.
  • Fall دو معنای متفاوت دارد.

موتورهای جست و جو نیز به کمک اطلاعاتی از این قبیل، عبارات سرچ‌شده را با اطلاعات موجود تطبیق می‌دهند.

آیا گوگل از LSI استفاده می‌کند؟

با توجه به مشکلاتی که LSI حل می‌کند، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گوگل از این فناوری استفاده می‌کند. علاوه بر این، خودمان هم هر روز می‌بینیم که صرف نظر از عباراتی که سرچ می‌کنیم، به نتایج مطلوب می‌رسیم. به عنوان مثال، به تصویر زیر دقت کنید.

چگونه کلمات کلیدی مترداف را پیدا کنیم؟

با این حال، تقریبا به‌جرات می‌توان گفت که گوگل از این فناوری استفاده نمی‌کند. در بخش بعد، دلایل این ادعا را ثابت می‌کنیم.

LSI یک فناوری قدیمی است

LSI در دهه ۱۹۸۰ و پیش از ایجاد شبکه جهانی وب اختراع شد. بنابراین، LSI نمی‌تواند روی این حجم از اطلاعات که در شبکه جهانی وب در دسترس است، کاری انجام دهد. از این رو، گوگل فناوری بهتر و جامع‌تری را برای حل مشکلات مشابه توسعه داده است.

LSI برای ایندکس کردن اطلاعات شناخته‌شده ایجاد شده است

شبکه جهانی وب، بزرگ و در عین حال پویاست. این بدان معناست که میلیاردها صفحه موجود در گوگل، دائما در حال تغییر هستند. بنابراین هربار که صفحه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، باید مجددا همه تجزیه و تحلیل‌ها از سر گرفته شوند و این به قدرت پردازش زیادی نیاز دارد.

LSI یک فناوری ثبت شده است

حق اختراع یا پتنت LSI در سال ۱۹۸۹ به Bell Communications Research اعطا شد. سوزان دومایس نیز به عنوان یکی از مخترعانی که روی این فناوری کار می‌کرد، در سال ۱۹۹۷ به مایکروسافت پیوست و در آن جا کار خود را روی فناوری‌های مرتبط آغاز کرد.

با این حال، پتنت‌های ایالات متحده، پس از ۲۰ سال منقضی می‌شوند. یعنی پتنت LSI در سال ۲۰۰۸ منقضی شده است!

از سوی دیگر، گوگل حتی پیش از LSI نیز سابقه خوبی در نشان دادن نتایج مرتبط داشت و این شاهد دیگری است که نشان می‌دهد گوگل از LSI استفاده نمی‌کند.

آیا استفاده از کلمات و عبارات مترادف می‌تواند به ارتقای رتبه گوگل کمک کند؟

اکثر سئوکاران، کلمات مترداف و مرتبط را معادل کلمات کلیدی LSI می‌دانند. اگرچه این تعریف از نظر فنی نادرست است اما بله! استفاده از کلمات مرتبط و مترداف، می‌تواند به ارتقای رتبه سئو شما کمک کند. ممکن است بپرسید که چگونه می‌توان این ادعا را ثابت کرد؟

تصور کنید واژه «سگ» را در گوگل سرچ کرده‌اید و احتمالا نمی‌خواهید صفحاتی که صدها بار این کلمه را تکرار کرده‌اند، برای شما به نمایش دربیایند. الگوریتم‌های گوگل، این موضوع را در نظر می‌گیرند و صفحاتی که محتوایی مرتبط با کلمه کلیدی شما را دارند را نمایش می‌دهند. به عنوان مثال ممکن است ویدیوهای مربوط به سگ‌ها یا نژادهای مختلف آن‌ها به نمایش دربیایند.

تاثیر کلمات کلیدی بر سئو

به عبارت دیگر، استفاده از کلمات مترداف و مرتبط با یک موضوع، محتوای صفحات شما را به گوگل معرفی می‌کند و به رتبه‌بندی آن‌ها کمک می‌کند.

چگونه کلمات کلیدی مترادف و مرتبط را پیدا کنیم؟

اگر با موضوعی آشنایی داشته باشید، احتمالا به صورت ناخودآگاه کلمات و عبارت مرتبط را در تولید محتوای متنی خود می‌گنجانید. به عنوان مثال، تولید محتوا درباره بازی‌های ویدیویی، بدون استفاده از کلمات و عباراتی مثل «Call of Duty» یا «PS4» تقریبا نشدنی است. با این حال، نکات و روش‌های کارآمد و قابل اجرا برای پیدا کردن این دسته از کلمات وجود دارد.

کلاه‌تان را قاضی کنید!

تمام صفحات وب‌سایت و وبلاگ‌تان را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام نکات لازم را پوشش داده‌اید. به عنوان مثال اگر مطلبی با عنوان «بیوگرافی دونالد ترامپ» در وبلاگ شما منتشر شده ولی به استیضاح وی نپرداخته است، احتمالا قدری ناقص به نظر می‌رسد.

به نتایج autocomplete گوگل توجه کنید

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که گوگل برای حدس زدن مطالب موردنظر ما، تنها به حروف ابتدایی کلمات نیاز دارد. به عنوان مثال کافیست طبق تصویر زیر حروف ابتدایی واژه گوگل را تایپ کنیم تا تمام خدمات گوگل به ما نشان داده شوند. می‌بینید که گوگل واقعا عصای دست ماست!

روش‌های تحقیق کلمات کلیدی

این ویژگی برای استخراج کلمات کلیدی مترادف نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، ما عبارت «تولید محتوا» را در گوگل سرچ کرده‌ایم. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید تمام عبارات مترادف نمایش داده شدند.

کلمه کلیدی چیست؟

به نتایج مرتبط گوگل دقت کنید

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی، توجه به نتایج مرتبط یا related search گوگل است. کافیست صفحه را پایین بکشید تا این نتایج را مشاهده کنید.

سایت‌های رقیب را بررسی کنید

حتما سری به سایت‌های رقیب بزنید و تولید محتوای آن‌ها را بررسی کنید. به عنوان مثال می‌توانید پست‌های وبلاگی یا دسته‌بندی‌های سایت آن‌ها را زیر و رو کنید و عبارات مترادف را استخراج کنید.

سخن پایانی

دیدیم که از نظر فنی، چیزی تحت عنوان کلمات کلیدی LSI وجود ندارد اما تا دل‌تان بخواهد کلمات چندمعنایی و مترادف داریم. در واقع این کلمات هستند که قدرت افزایش رتبه سئو شما را دارند. کافیست اطمینان حاصل کنید که از این کلمات به شکلی درست و منطقی استفاده می‌کنید. حتی ممکن است برای استفاده صحیح از این کلمات، بخش‌های جدیدی را به صفحات وب اضافه کنید.

در صورت استفاده از خدمات سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، می‌توانید از نویسنده بخواهید تا وظیفه تحقیق کلمات کلیدی را بر عهده بگیرد.

ترجمیک برای تکمیل کادر تولید محتوای خود، از نویسندگان ماهری که به اصول سئو تسلط دارند، دعوت به همکاری می‌کند. در صورت تمایل رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.