سئو کلاه سفید بهتر است یا سئو کلاه سیاه و خاکستری؟

مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

تصور کنید که مدت زمانی است که به تولید محتوای متنی و رعایت اصول سئو برای سایت خود می‌پردازید ولی هنوز به صفحه اول گوگل راه نیافته‌اید. همین زمان فردی به شما پیشنهاد ‌می‌دهد که از ترفندهای سئو کلاه سیاه استفاده کنید تا سریعا به نتیجه برسید. در این حالت شما چه می‌کنید؟ سئو کلاه سیاه را انتخاب می‌کنید یا سئو کلاه سفید را؟

احتمالا شما هم بارها با عباراتی مانند هکرهای کلاه سفید و کلاه سیاه برخورد کرده‌اید. از کلاه سیاه و کلاه سفید در دهه ۱۹۲۰ در فیلم‌های وسترن استفاده می‌شد. آنها راهی آسان برای تشخیص تفاوت بین افراد قهرمان و شرور بودند. قهرمان کلاه سفید بر سر داشت و شرور کلاهی مشکی.

این مفاهیم سال‌ها است که به مفاهیم سئو راه یافته‌اند. سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری از رایج‌ترین ترفندهای سئو هستند. اما دقیقا تفاوت بین این ترفندهای چیست؟ آیا می‌توانیم که از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم؟ کدام سئو، در طولانی‌مدت نتیجه بهتری به همراه دارد؟

برای آشنایی با مزایا و معایب سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری نسبت به هم، در ادامه این مقاله وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید به معنای پیروی از قوانین است. در سئو کلاه سفید، به سادگی، فقط از ترفندهای اخلاقی و قانونی برای سئو سایت خود استفاده می‌کنید. در نهایت این ترفندها موجب افزایش بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست و جو و افزایش ترافیک سایت شما می‌شود.

از جمله ترفندهای سئو کلاه سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای متنی و تصویری باکیفیت
  • افزایش سرعت سایت و سازگاری با موبایل
  • استفاده از اطلاعات توصیفی مانند متاتگ‌ها، متن‌های جایگزین تصاویر و …
  • تهیه نقشه سایت برای پیمایش آسان سایت
سئو کلاه سفید به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با رعایت قوانین گوگل، باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شود.
سئو کلاه سفید به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با رعایت قوانین گوگل، باعث بهبود رتبه سایت شما می‌شود.

برای این‌که از سئو کلاه سفید نتیجه خوبی بگیرید، باید هوشمندانه در این مسیر گام بردارید. مثلا تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید، مخاطبان خود را به خوبی بشناسید، یک استراتژی تولید محتوا مناسب تهیه کنید و …

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه به معنای استفاده از روش‌های خطرناک و غیرقانونی برای افزایش ترافیک است. در سئو کلاه سیاه، شما از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنید که الگوریتم‌های گوگل را دور می‌زنند. این موارد استفاده از تاکتیک‌هایی که برخلاف دستورالعمل‌های موتورهای جست و جو هستند تا فعالیت‌های خطرناک‌تر را شامل می‌شود. از جمله اقدامات سئو کلاه سیاه می‌توان به مواردی مانند خرید بک‌لینک، قرار دادن لینک سایت خود در بخش نظرات سایت‌های دیگر و … اشاره کرد.

پیروی نکردن از دستورالعمل‌های گوگل، غیرقانونی نیست. اگرچه اگر در حال انجام برخی از تاکتیک‌های بسیار شرورانه سئو (مثلاً هک) گرفتار شوید، احتمالا مورد تعقیب قضایی قرار خواهید گرفت. هیچ نهاد حاکمیتی وجود ندارد که دقیقا مرزهای اخلاقی و غیراخلاقی سئو را تعیین کند.

سئو کلاه سیاه باعث نشان دادن نتایج ضعیف و نامرتبط به کاربران می‌شود، بنابراین موتورهای جست و جو به شدت با آن مخالفند
سئو کلاه سیاه باعث نشان دادن نتایج ضعیف و نامرتبط به کاربران می‌شود، بنابراین موتورهای جست و جو به شدت با آن مخالفند

با این حال، هدف هر موتور جست و جو این است که بهترین و کاربردی‌ترین نتایج را به کاربران خود نشان دهد. وقتی از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنید، باعث می‌شوید که به جای نتایج کاربردی، محتواهای ضعیف به مخاطبان نشان داده می‌شود. بنابراین موتورهای جست و جو، به شدت با سئو کلاه سیاه مخالفند.

چه استراتژی‌هایی در سئو، غیرقانونی محسوب می‌شوند؟

تنها قوانینی که در سئو باید رعایت کنیم، قوانینی است که موتورهای جستجو تبیین کرده‌اند. زیرا اینترنت قلمرو موتورهای جست و جو است و آن‌ها قوانین سئو را تعیین می‌کنند. الگوریتم‌های مورد استفاده توسط موتورهای جست و جوی اصلی در طول سال‌ها برای مبارزه با دستکاری نتایج جست و جو توسعه یافته‌اند.

بعضی از الگوریتم‌های موتورهای جست و جو برای شناسایی و جریمه وب‌سایت‌هایی که سعی در دور زدن سیستم رتبه‌بندی نتایج را دارند، استفاده می‌شوند. این موتورهای جست و جو هستند که تعیین‌کننده قوانین زمین بازی سئو هستند.

مطالب مرتبط:

چگونه محتوای ضعیف (thin content) رتبه سایت شما را تهدید می‌کند؟

قوانین گوگل در سئو چه هستند؟

گوگل یکی از پیشتازترین موتورهای جست و جو در زمینه تدوین و اعلام قوانین سئو محسوب می‌شود. در صورتی که از قوانین گوگل پیروی نکنید، با جریمه‌هایی مانند سقوط رتبه وب‌سایت و … مواجه خواهید شد. مثلا استفاده از محتواهای ضعیف مانند صفحات درگاهی (doorway pages)، صفحات وابسته با کیفیت پایین یا صفحات بدون محتوا، جزو مواردی است که باعث افت رتبه سایت شما می‌شود.

الگوریتم‌های پنگوئن، پاندا و Payday همگی شامل اقداماتی برای کاهش حضور وب‌سایت‌هایی در نتایج جست و جو هستند که از دستورالعمل‌ها پیروی نمی‌کنند.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری نه کلاه سیاه است و نه کلاه سفید، بلکه چیزی بین این دو است. سئو کلاه خاکستری، کاری نیست که شما با کمال میل به گوگل اطلاع دهید که در حال انجام آن هستید. اما چیزی هم نیست که صد در صد برای آن جریمه شوید.

برای مثال انتشار رپورتاژ در سایت‌های معتبر برای بهبود سئو خارج از صفحه را در نظر بگیرید. در حالت عادی، پرداخت هزینه برای دریافت بک لینک، سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. تولید محتوای متنی باکیفیت و مخاطب‌پسند نیز نوعی تکنیک سئو کلاه سفید است. اگر شما با استفاده از ترجمه مقالات انگلیسی یا تجربیات خودتان، یک محتوای باکیفیت بنویسید و سپس با پرداخت هزینه آن را در سایر سایت‌ها منتشر کنید، این کار، نوعی ترفند سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود.

سئوی کلاه خاکستری این روزها در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این کار خطرناک است. ممکن است که گوگل، سایت شما را به دلیل استفاده از چنین ترفندهایی جریمه کند.

سئو کلاه خاکستری با قوانین گوگل و بینگ مغایرت مستقیم ندارد ولی شاید در آینده با قوانین این موتورهای جست و جو در تضاد باشد
سئو کلاه خاکستری با قوانین گوگل و بینگ مغایرت مستقیم ندارد ولی شاید در آینده با قوانین این موتورهای جست و جو در تضاد باشد

آیا تنها باید از سئو کلاه سفید استفاده کنیم؟

یکی از سوالات رایج مشتریان این است که آیا صرفا باید از ترفندهای سئو کلاه سفید استفاده کنیم؟ درغیر این صورت جریمه خواهیم شد؟ استفاده از سئو کلاه خاکستری تا چه حد خطرناک است؟ ابتدا بیایید با چند مثال جزئی‌تر به محدوده سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری نگاه کنیم.

مطالب مرتبط:

چه‌قدر طول می‌کشد تا سئو سایت نتیجه بدهد؟

لینک‌سازی

دستورالعمل‌های وب مستر گوگل درباره لینک‌سازی چنین می‌گوید: «هر پیوندی که برای دستکاری رتبه صفحه یا رتبه سایت در نتایج جست و جوی گوگل باشد، ممکن است که نقض دستورالعمل های وبمستر گوگل در نظر گرفته شود.»

لینک‌سازی در سئو کلاه سفید

ایجاد محتوای ارزشمند برای کاربران با هدف آموزش، اطلاع‌رسانی و یا خوشحال کردن آنان، سئو کلاه سفید محسوب می‌شود. در این حالت به قدری محتوا باکیفیت است که سایت‌های دیگر به عنوان منبع به آنان لینک می‌دهند.

لینک‌سازی در سئو کلاه سیاه

اقداماتی مانند شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN، اضافه کردن لینک سایت خود به بخش نظرات سایت‌های مختلف و پرداخت هزینه برای پیوندها، ترفندهای سئو کلاه سیاه محسوب می‌شوند. همه این موارد به وضوح با دستورالعمل‌های وب مستر گوگل و بینگ مغایرت دارند.

لینک‌سازی در سئو کلاه خاکستری

نگارش و تهیه محتوا صرفا برای به دست آوردن پیوندها، احتمالا با دستورالعمل‌های گوگل مغایرت دارد. با این حال، اگر آن محتوا واقعا برای بازدیدکنندگان سایت مقصد، مرتبط و ارزشمند باشد، آیا باز هم با قوانین گوگل در تضاد است؟

گرفتن بک‌لینک‌های قوی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سئو خارج از صفحه است
گرفتن بک‌لینک‌های قوی، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سئو خارج از صفحه است

کیفیت محتوا

دستورالعمل‌های بینگ در مورد محتوای وب سایت به وضوح سطح کیفیت مورد نیاز برای رتبه بندی خوب را نشان می‌دهد: «وب‌سایت‌هایی که از نظر محتوا ضعیف هستند؛ یعنی سایت‌هایی که بیشتر تبلیغات یا پیوندهای وابسته را نشان می‌دهند یا بازدیدکنندگان را به سرعت به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند، معمولا در بینگ رتبه بدی کسب می‌کنند. محتوای شما باید به راحتی قابل بررسی و رتبه‌بندی باشد، باید برای بازدیدکنندگان وب سایت شما، غنی و جالب باشد و اطلاعات مورد نظر آنان را ارائه دهد.»

توصیه گوگل نیز مشابه است؛ تولید محتوای متنی باکیفیت برای کسب رتبه مناسب، ضروری است. با این حال ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

کیفیت محتوا در سئو کلاه سفید

محتوا برای کمک به کاربر، پاسخ دادن به سوالات و خوشحال کردن کاربر باید نوشته شود. چنین محتوایی، رتبه خوبی دارد زیرا مرتبط و مفید است. هم‌چنین یک محتوای باکیفیت بهینه شده است تا به مخاطبان مناسب کمک کند تا آن را در موتورهای جست و جو پیدا کنند.

کیفیت محتوا در سئو کلاه سیاه

صفحه‌ای با محتوای ضعیف، به طور خاص صرفا یک صفحه درگاهی است که به صفحات دیگر لینک می‌شود یا چگالی کلمات کلیدی آن بیش از حد بالا است. هم‌چنین اگر محتوای شما صرفا کپی سایر مطالب اینترنت باشد، نوعی سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود.

کیفیت محتوا در سئو کلاه خاکستری

یک صفحه خرید محصول را در نظر بگیرید. اگر این صفحه محتوای زیادی هم نداشته باشد، زیاد بر تجربه کاربری مخاطبان تاثیر منفی نمی‌گذارد. ولی اگر متنی مفید با چگالی مناسب کلمات کلیدی، داشته باشد، تاثیر مثبت‌تری بر رتبه‌بندی صفحه خواهد داشت.

خطرات سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

اجرای ترفندهای کلاه سیاه، سفید یا خاکستری همگی خطراتی را به همراه دارد.

سئو کلاه سیاه که ذاتا با جریمه همراه است. اگر از ترفندهایی مغایر با دستورالعمل‌های موتورهای جست و جو استفاده کنید، ممکن است که به شدت جریمه شوید و رتبه مطالب شما افت کند.

ترفندهای سئو کلاه سفید خطر کارنکردن را به همراه دارند. اگر هر سایتی قوانین موتورهای جست و جو را رعایت کند، فضای اینترنت بهتر از گذشته می‌‌شود ولی در دنیای واقعی این‌گونه نیست. به این ترتیب، اگر برند شما در یک صنعت بسیار رقابتی فعالیت می‌کند، شاید نتوانید که در مقابل رقبایی که از ترفندهای کلاه سیاه استفاده کنند، مقاومت کنید. در چنین حالتی شاید به این نتیجه برسید که پذیرفتن خطر بعضی از ترفندهای سئو کلاه سیاه مانند خرید بک‌لینک منطقی است.

البته الگوریتم‌های موتورهای جست و جو با گذشت زمان پیچیده‌تر شده‌اند، به همین دلیل است که باید به هر قیمتی از سئو کلاه سیاه خودداری کنید. سئو کلاه سفید روش بسیار مطمئن‌تری برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جست و جو است.

استفاده از ترفندهای سئو کلاه خاکستری، خطر جریمه شدن در آینده را به همراه دارد. اگر فعالیتی که انجام می‌دهید، در لبه مرز قوانین سئو قرار داشته باشد، شاید در آینده به خاطر آن جریمه شوید.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

طول عمر سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

ترفندهای سئو کلاه سیاه ممکن است که در کوتاه مدت موثر باشد. اما با توجه به تیم قوی شرکت‌های صاحب موتورهای جست و جو و به‌روزرسانی سریع الگوریتم‌های موتورهای جست و جو، احتمالا مدت زمان کوتاهی این ترفندها برایتان کار می‌کند.

ترفندهای سئو کلاه سفید، از طول عمر بیشتری نسبت به سئو کلاه سیاه برخوردار است. در حالت معمول، دستورالعمل‌های مثبت موتورهای جست و جو معمولا در کوتاه‌مدت، تغییر نمی‌کنند. احتمالا هرگز هیچ زمانی فرا نمی‌رسد که مواردی مانند کیفیت محتوا یا سرعت سایت برای موتورهای جست و جو، ارزش خودشان را از دست دهند. ولی برای مثال با توجه به پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، اهمیت چگالی کلمات کلیدی نسبت به گذشته کمتر شده است.

 سئو کلاه سفید، از طول عمر بیشتری نسبت به سئو کلاه سیاه برخوردار است.
سئو کلاه سفید، از طول عمر بیشتری نسبت به سئو کلاه سیاه برخوردار است.

ترفندهای سئو کلاه خاکستری نسبت به سئو کلاه سیاه، طول عمر بیشتری دارند ولی احتمالا طول عمر آن از ترفندهای سئو کلاه سفید کمتر است.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد که بیشتر اقداماتی که در سئو انجام می‌شود، در حوزه سئو کلاه خاکستری قرار دارند. سئو کلاه سیاه خطرات قابل توجهی دارد و استفاده از آن برای رسیدن به صفحه اول گوگل توصیه نمی‌شود. استفاده از ترفندهای سئو کلاه سفید، راهی امن‌تر و پایدارتر به نظر می‌رسد. برای رسیدن به صفحه اول گوگل بهتر است که از سئو کلاه سفید به همراه سئو کلاه خاکستری (البته با دیدی دقیق و هوشیارانه) استفاده کنید.

سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک، یکی از معتبرترین پلتفرم‌های ارائه خدمات تولید محتوا مانند تولید محتوای متنی، تهیه استراتژی تولید محتوا، ابرمحتوا و … است. با خیالی آسوده تولید محتوا سایت خود را به ترجمیک بسپارید.

7 دیدگاه در «مزایا و معایب سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.