راهنمای جستجوی منابع علمی در اینترنت

راهنمای جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت

از همان ابتدا که تصمیم می‌گیرید نگارش مقاله خود را آغاز کنید، یک راه مهم پیش رو دارید: «مطالعه مقالات علمی مرتبط و دست‌یابی به منابع». ابهامی که برای بسیاری از دانشجویان ایجاد می‌شود این است که چگونه از طریق اینترنت به منابع علمی دست پیدا کنند.

هنگامی که تحقیقات خود را شروع می‌کنید، اولین مرحله یافتن مقالات علمی مرتبط با پژوهش است. امروزه اینترنت همان ابزاری به شمار می‌رود که شما را به منابع علمی مفید و مهم می‌رساند. اگر بدانید که چطور به طور موثر از این ابزار استفاده کنید، به بهترین منابع برای مقالات علمی خود دست پیدا خواهید کرد.

برای یافتن مقالات علمی، باید از موتورهای جست‌وجوی دانشگاهی استفاده کنید. موتورهای جست‌وجوی دانشگاهی زیادی وجود دارند که بیش از هزاران منبع علمی را در اختیار شما قرار می‌دهند. تنها کافی است که موضوع خود را به طور کامل مشخص کنید و سپس در صفحات مرتبط این وبسایت‌ها، به دنبال منبع مرتبط بگردید. به همین راحتی!

در صورتی که منابع رایگان اینترنتی دانلود مقاله اطلاعات مورد نیاز شما را تامین نمی‌کنند، باید از طریق پایگاه اطلاعاتی دانشگاه‌ها اقدام کنید. برخی از دانشگا‌ه‌های سراسر جهان سالانه مقالات علمی متفاوتی را در پایگا‌ه‌های داده خود در دسترس عموم قرار می‌دهند. برای این کار تنها کافی است که به وبسایت دانشگاهی مد نظر خود مراجعه کنید.

پرسش اصلی اینجاست که چگونه موتورهای جست‌وجوی دانشگاهی را پیدا کنیم؟ نگران نباشید،‌ ترجمیک اینجاست تا راهنمای کامل جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت را در اختیار شما قرار دهد. ترجمیک از ابتدای نگارش تا ترجمه مقاله در کنار شما خواهد ماند، بنابراین؛ فرصت را از دست ندهید و به ادامه مطالعه بپردازید.

مطالب مرتبط:

چگونه رفرنس یک مقاله را پیدا کنیم؟

منابع علمی اینترنتی خارجی

منابع علمی اینترنتی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. در صورتی که به مقالات فارسی نیاز دارید، باید منابع داخلی را بررسی کنید که در ادامه آن را مرور خواهیم کرد. در غیر این صورت، جدول زیر فهرستی از موتورهای جستجوی دانشگاهی رایگان و آنلاین برای رشته‌های مختلف علمی را نشان می‌دهد:

موتور جست‌وجوی آنلاین

URL

رشته‌ها

Google Scholar

scholar.google.com

همه

ScienceDirect

http://www.sciencedirect.com/science/search

همه

Pubmed

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

علوم زیستی

IEEE Xplore

ieeexplore.ieee.org/Xplore/guesthome.jsp

الکترونیک

مهندسی برق

علوم کامپیوتر

National Agricultural Library (AGRICOLA)

agricola.nal.usda.gov

کشاورزی

Education Resources Information Center (ERIC)

eric.ed.gov

تحصیلات

فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی حاوی مقالات علمی رایگان، به همراه متن کامل و مجموعه داده‌های مرتبط:

موتور جست‌وجوی آنلاین

URL

رشته‌ها

NASA Scientific and Technical Information (STI)

www.sti.nasa.gov/STI-public-homepage.html

هوافضا

SOA/NASA Astrophysics Data System

adswww.harvard.edu/

نجوم، فیزیک

arXiv

arxiv.org/

فیزیک، ریاضیات، علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی، مالی و آمار

CiteSeerX

citeseerx.ist.psu.edu/

علوم کامپیوتر

Public Library of Science (PLOS)

hplos.org

علوم زیستی

High Wire Press

highwire.stanford.edu/lists/freeart.dtl

علوم زیستی

منابع علمی اینترنتی داخلی

جدول زیر، راهنمای کامل جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت (زبان فارسی) را نشان می‌دهد:

موتور جست‌وجوی آنلاین

URL

رشته‌ها

پایگاه علمی جهاد دانشگاهی

https://www.sid.ir/

همه

مرجع دانش سیویلیکا

https://civilica.com/

همه

پرتال جامع علوم انسانی

https://www.ensani.ir/fa

رشته‌های علوم انسانی

مگیران

https://www.magiran.com/

همه

ایرانداک

https://www.magiran.com/

همه

چگونه از سایت‌‌های منابع علمی استفاده کنیم؟

پیدا کردن مقالات مرتبط با پژوهش علمی‌ مربوطه در این موتورهای جست‌وجو دشوار نیست، تنها جزئیاتی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. هر موتور جست‌وجو چه در گوگل چه در مرورگرهای دیگر، عملکرد متفاوتی دارد. اگر پیش از استفاده از آن‌ها عملکردشان را تا حدودی بدانید، استفاده موثرتری خواهید داشت. نکات مهم استفاده از موتورهای جست‌وجوی منابع علمی را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • هنگام جست‌وجوی یک مقاله، کلمات کلیدی خود را ابتدا تنها و سپس به صورت ترکیبی وارد کنید. نتایج به دست آمده از هر دو راه به خاطر بسپارید تا در نهایت نزدیک‌ترین عنوان را به مطلب مدنظر خود انتخاب کنید.
  • همانطور که کتاب عادی را می‌خوانید، در طی مطالعه یک مقاله نیز اصطلاحات مهم را یادداشت کنید. برای دستیابی به نتایج مرتبط‌تر، این اصطلاحات را نیز در موتورهای جست‌وجو وارد کنید.
  • نتایج موتورهای جست‌وجو یک چکیده دارند. این چکیده را مطالعه کنید و ببینید که آیا به مطلب مدنظرتان نزدیک است یا خیر.
  • سند رایگان همه مقالات در این موتورها موجود نیست. برخی از مقالات به نسخه‌ رایگان خود (برای دریافت کپی) ارجاع داده شده‌اند. در غیر این صورت راه‌های دیگر را برای پیدا کردن نسخه رایگان مقاله بیازمایید.

دریافت مقالات علمی جدید به صورت رایگان

برای دریافت مقالات علمی جدیدتر، امکان استفاده از کتابخانه‌های آنلاین دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر جهان وجود دارد. برخی از این کتابخانه‌ها برای عموم رایگان هستند. برای پیدا کردن آن‌ها باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

دانلود جدیدترین مقالات علمی
برای دسترسی به جدیدترین مقالات علمی، به کتابخانه‌ آنلاین دانشگاه‌ها مراجعه کنید.

شاید با خودتان بگویید که آیا تنها راه پیدا کردن نسخه‌های مقالات جدید،‌ استفاده از موتورهای جست‌وجوی دانشگاهی است؟ خیر! امکان جست‌وجوی مقالات به صورت مستقیم از موتورهای جست‌وجوی معمولی مثل گوگل، یاهو یا MSN وجود خواهد داشت. معمولا با جست‌وجوی ساده، نسخه‌های مختلفی از مقالات پیدا خواهید کرد که یکی از آن‌ها ممکن است که رایگان باشد.

سخن پایانی

برای دسترسی به منابع علمی در اینترنت، راه‌های متفاوتی پیش روی خود خواهید داشت: استفاده از موتورهای جست‌وجوی دانشگاهی (داخلی و خارجی)، استفاده از موتورهای جست‌وجوی عادی و کتابخانه‌های آنلاین دانشگاه‌ها. معمولا نسخه‌های متفاوتی از مقالات موجود هستند که معمولا باید به دنبال نسخه رایگان باشید. سپس یک کپی از آن دریافت کرده و نگارش مقاله خود را آغاز کنید. این کامل‌ترین راهنمای جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت است!

آیا می‌دانستید که با کمک خدمات زبانی ترجمیک، صفر تا صد خدمات دانشگاهی خود را انجام خواهید داد؟ سایت ترجمه تخصصی ترجمیک یکی از بهترین پلتفرم‌های خدمات زبانی مرتبط با دانشجویان است. از ترجمه فوری مقاله تا ترجمه رسمی فوری مدارک، همگی در سایت ترجمیک با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان انجام می‌شوند. همین حالا وارد سایت شوید و سفارش خود را ثبت کنید.

یک دیدگاه در «راهنمای جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.