Web-of-Science-و-نحوه-استفاده-از-آن

Web of Science و نحوه استفاده از آن

یکی از مهم‌ترین سایت‌هایی که برای پیدا کردن منبع مقاله خود باید به آن سر بزنید، Web of Science است. این سایت یک پایگاه استنادی بزرگ، یک منبع جامع و یک پلتفرم قوی برای دانشجویان به شمار می‌رود. بنابراین اگر دانشجو، فارغ‌التحصیل کارشناسی یا پژوهشگر هستید، این مقاله برای شماست.

شاید وقتی اسم «Web of Science» را می‌شنویم، ناخودآگاه به این فکر می‌افتیم که حتما کار کردن با آن باید سخت باشد. وقتی مراحل استفاده از این پلتفرم را به شما بگوییم،‌ متوجه خواهید شد که اصلا اینطور نیست! بنابراین،‌ همین الان لپ‌تاپ خود را باز کرده،‌ صفحه اصلی web of science را باز کنید. پس از آن راهنمای استفاده از پایگاه web of science مطالعه کنید و تا انتها با ما همراه شوید.

آیا می‌دانستید که سایت ترجمه مقاله ترجمیک یکی از سایت‌های اصلی و مهم برای دانشجویان به شمار می‌رود؟ اگر دانشجو بوده و به دنبال خدمات ترجمه، ویراستاری و ترجمه رسمی مدارک هستید، همین حالا وارد سایت شوید و خدمات مدنظر خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای جست‌وجوی منابع علمی در اینترنت

Web of Science چیست؟

Web of Science، پلتفرم جست‌وجوی منابع علمی، از چند پایگاه داده تشکیل شده است. تمام پایگاه‌های داده موجود در این پلتفرم به طور رایگان در دسترس نیستند. با این حال، با این حجم از اطلاعات و منابع موجود در آن، می‌توان از پایگاه‌های در دسترس برای نگارش یک مقاله بی‌نقص استفاده کرد.

چرا باید از Web of Science استفاده کنیم؟

پایگاه داده web of science مادر تمام پایگاه‌های علمی اینترنتی است. از اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی رفته رفته رشد کرد و تامسون رویترز هسته اصلی آن را تشکیل داد. این پایگاه در حال حاضر بیش از ۹۰ میلیون رسانه را پوشش می‌دهد و همه رشته‌ها را دربرمی‌گیرد. به دلیل مزایای زیر، پایگاه داده وب آو ساینس یکی از بهترین منابع علمی به شمار می‌رود:

  • سادگی در استفاده
  • کامل بودن مراجع علمی و گستردگی موضوعات
  • امکان جست‌وجوی محدود شده و شخصی‌سازی نتایج
  • دسترسی آسان به منابع علمی
  • امکان مطالعه اطلاعات یک مقاله به صورت چکیده
  • تنوع در موضوعات
  • کیفیت بالای مقالات به چاپ رسیده
  • به‌روزرسانی مداوم و منظم

مهم‌ترین دلیلی که دانشجویان هنگام کار با web of science در نظر می‌گیرند، جست‌وجوی منظم و دقیق است. این یعنی با وجود فیلترهایی مانند نویسنده، تاریخ انتشار، موضوع دقیق و آزاد بودن دسترسی، نتایج دلخواه و مقالاتی که نیاز دارید را پیدا خواهید کرد.

نحوه استفاده از Web of Science چگونه است؟

وقتی وارد صفحه اصلی وب آو ساینس می‌شوید، همه چیز کمی پیچیده به نظر می‌رسد. تا انتهای این مقاله با ما باشید تا راهنمای کامل استفاده از پایگاه Web of Science را در اختیار شما قرار دهیم. این راهنما را مطالعه کنید و سپس فرایند تحقیق را از صفحه اصلی سایت به راحتی انجام دهید.

جست‌وجوی ساده در web of science

وقتی وارد صفحه می‌شوید، جست‌وجوی پیش‌فرض روی «همه رشته‌ها» تنظیم شده است. در این حالت جست‌وجو با نتایج متعددی همراه خواهد بود و اطلاعات بیش از حد گسترده به نظر می‌رسد. روی منوی کشویی کلیک کرده و تنظیمات جست‌وجو را محدود کنید. علاوه بر آن، جست‌وجو در این پلتفرم بر اساس کل پایگاه داده وب آو ساینس است. زیرشاخه‌های این پایگاه در رشته‌های مختلف وجود دارند. با انتخاب گزینه «Database» آن‌ها را تغییر دهید.

تنظیمات جستجو در web of science

پس از آن، ترتیب نتایج خود را مشخص کنید تا منظم‌تر پیش بروید. روی منوی کشویی سمت راست کلیک کرده،‌ گزینه Export را انتخاب کنید و ترتیب نتایج جست‌وجو را به دلخواه تغییر دهید.

اصلاح نتایج جست‌وجو

تا اینجا با چند گزینه، موتور جست‌وجوی وب آو ساینس را محدود و منظم کردیم. حالا نوبت آن است که به نتایج جست‌وجوی خودمان سر و سامان بدیم. در نوار کشویی سمت چپ،‌ گزینه‌هایی وجود دارند که نتایج جست‌وجوی شما را دقیق‌تر می‌کنند. با انتخاب چند فیلتر ساده (مثل وجود پیش‌نمایش مقاله،‌ دسترسی سریع یا مقالات با دسترسی آزاد [Open Access] ) نتایج جست‌وجو را مرتب کنید. همچنین می‌توانید که سال انتشار مقاله را نیز انتخاب کنید تا نتایج کمتری برای شما به نمایش درآیند.

اصلاح نتایج جستجو در web of science

پیدا کردن کل متن مقاله

برای پیدا کردن متن کامل، پایین باکس پیش‌نمایش مقاله روی «find it» کلیک کنید. با این کار وارد صفحه دیگری از کتابخانه همیلتون خواهید شد که به شما موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • آیا مقاله نسخه فیزیکی در این کتابخانه دارد؟
  • آیا مقاله در یک مجله آنلاین منتشر شده است؟
  • سایر اطلاعات
پیدا کردن کل متن مقاله در web of science

حتما توجه داشته باشید که همه مقالات دسترسی آزاد و رایگان ندارند. به دلیل تحریم‌ها علیه ایران و نبود امکان خرید دسترسی مستقیم به این مقالات، برای تحقیق خود باید به دنبال مقالات رایگان باشید.

مقالات با دسترسی آزاد یا رایگان

مقالاتی هم وجود دارند که بدون نیاز به حق اشتراک، در دسترس هستند. منوی سمت چپ که پیش‌تر آن را بررسی کردیم، این امکان را به شما می‌دهد که این مقالات را به راحتی پیدا کنید. تنها کافی است که گزینه «Open Access» را برگزینید.

مقالات رایگان در web of science

در قسمت «Open Access»، زیرمجموعه‌هایی وجود دارند که نتایج شما را محدودتر نیز می‌کنند. در این قسمت با مواردی روبه‌رو خواهید شد که بد نیست آن‌ها را با هم مرور کنیم:

  • Gold: منبع تحقیق مجوز Creative Commons دارد و بدون نیاز به پرداخت هزینه است.
  • Gold-Hybrid: این دسته از منابع، دارای مجوز Creative Commons بوده اما در هیچ مجله‌ای در دسته Gold فهرست نشده است.
  • Free to read: مقالاتی که کاملا دسترسی آزاد دارند و در وبسایت نیز یافت می‌شوند.
  • Green Published: مقالاتی که نسخه نهایی آن‌ها در یک پایگاه دیگر یافت می‌شود.
  • Green Accepted: مقالاتی که نسخه نهایی آن‌ها ممکن است که ویرایش نشده باشد.

Green Submitted: مقالاتی که برای انتشار ارسال شده‌اند، اما مورد بازبینی قرار نگرفته‌اند.

همچنین، با انتخاب گزینه «Free Full Text from Publisher»، بررسی کنید که آیا متن کامل رایگان از ناشر موجود است یا نه.

حالا که قسمت‌های مختلف پایگاه داده web of science را با هم بررسی کردیم، به راحتی به منابع مورد نیازمان دست پیدا خواهیم کرد.

خدمات ترجمه دانشجویی در ترجمیک

برای کسانی که علاقه‌مند هستند تا نگارش مقالات خود را به صورت جدی آغاز کنند، استفاده از مجلات و پایگاه‌های داده علمی راه خوبی به شمار می‌رود. با این وجود، در صورتی که قصد نگارش مقاله خود به فارسی را دارید، می‌توانید که از منابع فارسی استفاده کنید. در سایر پست‌های وبلاگ ترجمیک به معرفی منابع فارسی برای نگارش مقاله پرداخته‌ایم.

سایت ترجمه فوری مقاله ترجمیک، دستیار خوب و همراه دانشجویان است. دانشجویان بسیاری ضمن همکاری با ترجمیک، از خدمات این شرکت نیز استفاده می‌کنند. ترجمه مقاله و استفاده از آن در رزومه در فرایند اپلای شما موثر خواهد بود. ضمن استفاده از سایر خدمات دانشگاهی ترجمیک، خدمات ترجمه رسمی مدارک برای اپلای را نیز از ترجمیک بخواهید. ترجمیک، رتبه یک ترجمه، ویرایش و تولید محتوا، تا انتهای مسیر در کنار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.