بررسی چرایی اهمیت تجربه کاربری برای بهبو رتبه سایت در گوگل

UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟

رسیدن به صفحه اول گوگل از طریق تولیدمحتوای متنی و سئو مانند یک پازل است. این پازل از قطعات مختلفی تشکیل شده است. در صورتی نتیجه می‌گیرید که تمامی قطعات این پازل در سر جای خود واقع شده باشند. اگر یکی از تکه‌های پازل شما در جای خود قرار نگرفته باشد، پازل شما ناقص به نظر می‌رسد.

یکی از عواملی که در سئو سایت شما تاثیر دارد، تجربه کاربری (UX) است. در واقع UX برای سئو سایت‌ها ضروری است. اگر می‌خواهید که رتبه خوبی در نتایج جست و جو گوگل و سایر موتورهای جست و جو کسب کنید، باید به تجربه کاربری توجه کنید. اما UX چیست؟ چرا در سئو مهم است؟

برای آشنایی با تجربه کاربری (UX) و اهمیت آن در سئو وب‌سایت‌ها در ادامه این پست وبلاگ ترجمیک همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی شش اشتباه رایج سئو

UX چیست؟

UX (تجربه کاربری) مخفف User Experience است. احتمالا خودتان هم به این موضوع رسیده‌اید که همه چیز به تجربه کاربران از یک محصول بستگی دارد. محصول لزوما به معنای وب‌سایت نیست بلکه هر محصول دیگری مانند اپلیکیشن، تلفن همراه یا هر محصول فیزیکی را نیز در بر می‌گیرد.

همه چیز به احساس شخص در هنگام استفاده از یک محصول خاص بستگی دارد. آیا این محصول در شما احساس هیجان یا خوشحالی را ایجاد می‌کند؟ استفاده از این محصول خاص برای شما لذت‌بخش است و به سادگی می‌توانید از آن استفاده کنید؟

یا این‌که در هنگام استفاده از این محصول احساس عصبانیت و ناامیدی می‌کنید زیرا کار نمی‌کند یا این‌که همان‌گونه که به نظر می‌رسد، نیست؟ شاید هم این‌قدر استفاده از آن محصول سخت است که عطای استفاده از آن را به لقایش می‌بخشید؟

هر چه کاربر هنگام استفاده از سایت شما تجربه مثبت‌تری داشته باشد، احتمال خرید او بیشتر است
هر چه کاربر هنگام استفاده از سایت شما تجربه مثبت‌تری داشته باشد، احتمال خرید او بیشتر است

تجربه کاربری همان کاربردپذیری است؟

UX و Usability گاهی اوقات به جای هم استفاده می‌شوند. هر دوی آن‌ها برای توصیف میزان سهولت استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما استفاده می‌شوند. با این حال، UX اغلب گسترده‌تر از Usability در نظر گرفته می‌شود. اگر یک وب سایت کاربردپذیر یا کاربرپسند باشد، بازدیدکنندگان به راحتی آن‌چه را که می‌خواهند، انجام می‌دهند یا پیدا می‌کنند. تجربه کاربری عالی شامل موارد بیشتری مانند زیبایی و جذابیت سایت است. استفاده از یک وب سایت می‌تواند که ساده ولی خسته‌کننده باشد. این موضوع به این معنی است که کاربردپذیری سایت (usability) عالی است اما تجربه کاربری (UX) باید بهبود یابد.

مطالب مرتبط:

۹ نکته برای نوشتن پست‌های وبلاگی سئومحور

برای مثال تصاویری که در وبلاگ استفاده می‌شود، نقشی در کاربردپذیری ندارند ولی برای ایجاد تجربه کاربری مثبت برای کاربران کمک می‌کند. این تصاویر جالب هستند و احساس دل‌پذیری را در کاربران به وجود می‌آورند. این تصاویر به UX سایت کمک می‌کنند. بدون آن‌ها، شما در هنگام خواندن مطالب، کسل می‌شوید. به این ترتیب، می‌توان گفت که تجربه کاربری بخش مهمی از استراتژی محتوایی سایت شما است.

چرا بهبود UX برای سئو مهم است؟

چرا بهبود کاربری و UX سایت شما باید بخشی از استراتژی سئو شما باشد؟ گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند که بهترین نتیجه را برای جست و جوی افراد ارائه دهند. بهترین نتیجه تنها به معنای بهترین پاسخ نیست، بلکه به معنای بهترین تجربه نیز است.

برای مثال، اگر در گوگل سوال «بهترین روش برای تحقیق کلمات کلیدی» را جست و جو کنید، گوگل به دنبال ارائه بهترین پاسخ که سریع، دلپذیر و ایمن است، می‌گردد. بنابراین حتی زمانی که مقاله‌ای عالی و جامع را در یکی از پست‌های سایت خود نوشته باشید، اگر سایت شما کند، به هم ریخته یا ناامن باشد، گوگل مطلب شما را به عنوان بهترین پاسخ در نظر نخواهد گرفت.

گوگل چگونه کیفیت تجربه کاربری یک سایت را ارزیابی می‌کند؟

گوگل از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا حدس بزند که کاربران چه چیزی را در سایت شما تجربه می‌کنند. ربات‌های گوگل موارد مختلفی را ارزیابی می‌کند. برای مثال به عنصری مانند سرعت سایت نگاه می‌کنند، تقریباً هیچ چیز آزاردهنده‌تر از صفحه‌ای نیست که بارگذاری آن زمان زیادی طول می‌کشد.

هم‌چنین ربات‌های گوگل مواردی مانند سازگاری سایت شما با موبایل، ساختار سایت شما و پیوند‌های داخلی و خارجی صفحات شما را بررسی می‌کنند. تعداد زیادی لینک با کیفیت بالا به صفحه سایت شما احتمالا نشان می‌دهد که مردم احساس خوبی را در سایت شما تجربه کرده‌‌اند، شما این‌گونه فکر نمی‌کنید؟

علاوه بر آن، گوگل از سیگنال‌های کاربری (user signals) استفاده می‌کند تا درباره تجربه بازدیدکنندگان از سایت شما اطلاعات کسب کند. سیگنال‌های کاربری، الگوهای رفتاری هستند که گوگل در سایت شما می‌بیند. اگر بسیاری از افراد خیلی سریع سایت شما را ترک کنند، احتمالا چیزی را که به دنبال آن هستند، پیدا نکرده‌اند. البته، استثناهایی هم در این مورد وجود دارد.

برای گوگل رضایت کاربر بسیار مهم است و یکی از عوامل افزایش رضابت کاربران، تجربه کاربری مثبت است
برای گوگل رضایت کاربر بسیار مهم است و یکی از عوامل افزایش رضابت کاربران، تجربه کاربری مثبت است

برخی دیگر از سیگنال‌های کاربری، زمان صرف‌شده در یک صفحه و آمار تعداد دفعات بازگشت افراد به سایت شما را شامل می‌شوند. اگر این تعداد زیاد باشد، بازدیدکنندگان احتمالا، حس خوبی را در سایت شما تجربه کرده‌اند یا آن را مفید می‌دانند. برای اطلاع و بررسی این آمارها از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Analytics استفاده کنید.

تصادفی نیست که عوامل ذکر شده در بالا هم برای UX و هم برای SEO مهم هستند. گوگل سعی می‌کند که درک کند که انسان‌ها چگونه یک سایت را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که تجربه‌ای مثبت در سایت شما به بهبود رتبه‌بندی سایتتان کمک می‌کند.

مطالب مرتبط:

هم‌نوع‌خواری کلمه کلیدی چیست؟

چه عاملی برای سئو سایت مهم‌تر است؟

آیا کاربردپذیری و تجربه کاربری فقط برای سئو در موتورهای جست و جو کاربرد دارد؟ بهترین استراتژی در سئو این است که ابتدا مخاطبان را در نظر بگیرید و سپس موتورهای جست و جو را. برای این کار باید روی جنبه‌های مختلف سایت خود مانند محتوای عالی، استفاده آسان، سازگاری با موبایل و تجربه کاربری مناسب کار کنید.

برای ایجاد این تغییرات ابتدا باید کاربران را در نظر گیرید. زیرا الگوریتم‌‌ها و ربات‌های گوگل مشتریان شما نیستند بلکه مشتریان نهایی شما انسان‌ها هستند.

برای بهبود تجربه کاربری سایت خود از کجا شروع کنیم؟

ابتدا به این فکر کنید که هدف سایت شما چیست و مشتریان شما در نهایت چه پیامی را از سایت شما باید دریافت کنند. شما می‌خواهید که بازدیدکنندگان در سایت شما چه کاری انجام دهند؟ وسیله‌ای را از شما بخرند؟ سایر مقالات وب‌سایت شما را بخوانند؟ شاید هم قرار است که به خیریه شما مبلغی را اهدا کنند.

مطالب مرتبط:

پنج دلیلی که کسب‌وکار شما به سئو نیاز دارد

زمانی که مشغول بهبود تجربه کاربری (UX) هستید، همواره باید هدف خود از ایجاد و سئو سایت یا صفحه‌ای خاص را به خاطر داشته باشید. طراحی تجربه کاربری و استراتژی تولید محتوای شما باید از این هدف پشتیبانی کند. داشتن هدفی واضح در ذهن، به شما کمک می‌کند تا برای چگونگی بهبود تجربه کاربری در سایت خود برنامه‌ریزی کنید.

اگر قصد بهبود بخشیدن UX در سایت خود را دارید، از دیدگاه کاربران به آن نگاه کنید. این سوالات را از خود بپرسید و صادقانه نیز به آن‌ها پاسخ دهید:

  • انتظار دارید که در یک صفحه چه چیزی پیدا کنید؟
  • آیا طراحی صفحه از هدف آن صفحه پشتیبانی می‌کند؟
  • آیا از دکمه‌های مناسب در مکان‌های مناسب استفاده کرده‌اید؟
  • آیا محتوای شما ساختار خوبی دارد و به راحتی پیدا می‌شود؟
  • آیا سایت شما به خوبی در موبایل باز می‌شود و با موبایل سازگار است؟

سخن پایانی

بیشتر افراد اگر زیاد روی سایت خود کار کنند، از نقاط ضعف سایت خود غافل می‌شوند. بنابراین، باید از فرصت استفاده کنید و از مردم بخواهید که سایت شما را ارزیابی کنند! از افراد گروه هدف خود بخواهید که سایت شما را آزمایش کنند و از آن‌ها بپرسید که آیا همانطور که انتظار داشتند، کار می‌کند یا خیر.

هم‌چنین می‌توانید با قراردادن پرسش‌نامه در سایت خود، درباره مخاطبان خود و انتظارات آنان از وب سایت شما نظرسنجی کنید. اگر هم نمی‌خواهید که بیش از حد وقت آن‌ها را بگیرید، به سادگی در هنگام خروج از سایتتان از آن‌ها بپرسید که چرا سایت شما را ترک می‌کنند.

گزینه دیگر برای ارزیابی و بهبود تجربه کاربری هم این است که تست‌های مختلف A/B انجام دهید تا بفهمید که کدام طراحی صفحه شما بهترین نتایج را به ارمغان می‌آورند. با استفاده از این اقدام، ایده‌های کاربردی و جالبی برای بهبود تجربه کاربری سایت خود به دست خواهید آورد.

فراموش نکنید که کیفیت تجربه کاربری شما یکی از مهم‌ترین عواملی است که یک بازدیدکننده معمولی را به مشتری سایت شما تبدیل می‌کند. بنابراین از همین الان شروع به اصلاح تجربه کاربری سایت خود کنید.

اگر برای رسیدن به صفحه اول گوگل نیاز به خدمات تولید محتوا دارید، تنها با چند کلیک در سایت ترجمیک سفارش خود را ثبت کنید. ترجمیک بالاترین کیفیت خدمات تولید محتوا را با مناسب‌ترین هزینه به شما ارائه می‌دهد.

3 دیدگاه در «UX چیست و چرا برای سئو مهم است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.