۸ گام برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق

در دنیای امروز مزایا و محاسن کارهای فریلنسری بر هیچکس پوشیده نیست. از سوی دیگر، حوزه فعالیت فریلنسرها بسیار گسترده است و مشاغل زیادی در این حیطه جا می‌گیرند. از این رو، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای ورود به دنیای فریلنسری هستند.

کپی رایتینگ، یکی از پردرآمدترین و پرطرفدارترین کارهای فریلنسری به شمار می‌رود و روز به روز به شمار متقاضیان آن افزوده می‌شود. با این حال، همانند سایر مشاغل، این حرفه نیز اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد.

این اصول و قواعد را در ۸ گام خلاصه کرده‌ایم و در این مطلب در اختیار شما قرار داده‌ایم. اگر شما هم به فکر ورود به عرصه کپی رایتینگ هستید، تا انتها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

چگونه برای تولیدمحتوا موضوع مناسب انتخاب کنم؟

کپی رایتینگ چیست؟

پیش از آن که با راهکارهای ورود به حرفه کپی رایتینگ آشنا شویم، بهتر است نگاهی به ماهیت این حرفه بیندازیم.

به زبان ساده، کپی رایتینگ به معنای نوشتن جملاتی است که اهدافی مثل فروش، متقاعد کردن مشتریان یا تاثیرگذاری روی آن‌ها را دنبال می‌کنند. به عبارت دیگر، کلیه فعالیت‌هایی که یک نویسنده محتوا برای فروش محصولات یا خدمات انجام می‌دهد، کپی رایتینگ نامیده می‌شود.

چگونه کپی رایتر شویم؟

این اصطلاح را می‌توان برای توصیف اقداماتی که به منظور ایجاد انگیزه در مخاطبان انجام می‌شوند نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، نوشتن محتوا با هدف تشویق مردم به ثبت نام در یک خیریه یا مشارکت سیاسی نیز کپی رایتینگ محسوب می‌شود. اگرچه در این نوع محتواها «فروش» مد نظر نیست.

تدوین لندینگ پیج‌ها یا صفحات فرود، تولید محتوای متنی برای وب‌سایت‌ها، بازاریابی ایمیلی، توصیف خدمات و محصولات و مواردی از این قبیل در حیطه کاری کپی رایترها می‌گنجد.

در نقطه مقابل نوشتن پست‌ وبلاگی، دفترچه‌ راهنما و کتاب‌های داستانی کپی رایتینگ محسوب نمی‌شود.

نکته مهم: دو اصطلاح «کپی رایتینگ» و «کپی رایت» اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. کپی رایتینگ به معنای نوشتن محتواهای تبلیغاتی است. این در حالی است که کپی رایت، به ثبت قانونی یک اثر و محدود کردن دسترسی به آن اطلاق می‌شود.

مطالب مرتبط:

۸ ایده تولید محتوا برای کسب‌و‌کارهای کوچک

چگونه کپی رایتر شویم؟

در این بخش به صورت گام به گام با اصول اولیه ورود به خانواده کپی رایترها و فریلنسرها آشنا خواهیم شد.

گام اول: مهارت‌ها و تخصص‌های خود را ارزیابی کنید

پیش از آن که به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب در زمینه فریلنسری یا کپی رایتینگ باشید، باید نگاهی واقع‌بینانه و صادقانه به مهارت‌ها و تخصص خود بیندازید. به عنوان مثال، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا نویسنده خوبی هستید؟
  • آیا نمونه کار یا مدرکی برای اثبات مهارت نویسندگی خود دارید؟
  • آیا تجربه فروش دارید؟
  • آیا با روانشناسی مصرف‌کننده آشنایی دارید؟
  • آیا تجربه کاری یا کارآفرینی دارید؟
  • آیا پیش از آن که خودتان را یک کپی رایتر ماهر معرفی کنید، به آموزش نیاز دارید؟
  • آیا با اصول بهینه‌سازی موتورهای جست و جو (SEO) آشنایی دارید؟
  • آیا موضوعاتی هستند که به معنای واقعی کلمه در آن‌ها متخصص باشید؟
  • آیا با تفاوت تولید محتوا و کپی رایتینگ آشنایی دارید؟
  • آیا توانایی تشخیص محتوا خوب و بد را دارید؟

کپی رایتینگ مهارتی است که بهبود و تقویت آن به مرور زمان اتفاق می‌افتد. در نتیجه با ارزیابی مهارت‌های فعلی خود، می‌توانید برای پیشرفت در آینده آماده شوید.

گام دوم: با اصول کپی رایتینگ فریلنسری آشنا شوید

اگر به‌تازگی وارد عرصه فریلنسری شده‌اید، باید با چند نکته اساسی آشنا شوید. دنیای فریلنسری با دنیای مشاغل سنتی کاملا متفاوت است. این موضوع درباره کپی رایترها کاملا صادق است. کپی رایترهایی که برای جذب مشتریان جدید، باید دائما در حال پیشرفت باشند و علاوه بر مهارت‌های نوشتاری به مهارت‌های فروش نیز نیاز دارند.

از اصول اولیه و لازم برای شروع کارهای فریلنسری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری صحیح و مناسب، از مهم‌ترین مهارت‌های فریلنسرها است. همان‌طور که کارمندان حضوری ادارات و سازمان‌های مختلف حقوق و مزایای ثابت و مشخصی دارند، فریلنسرها نیز باید مطالبات خود را خیلی شفاف اعلام کنند.

  • دستمزد اکثر پروژه‌های کپی رایتینگ فریلنسری، بر حسب تعداد ساعات یا تعداد کلمات محاسبه می‌شود.
  • درخصوص پروژه‌های بزرگ، مثل کپی رایتینگ برای یک وب‌سایت، معمولا هزینه به صورت کلی اعلام می‌شود. یعنی صرف نظر از زمانی که انجام پروژه به درازا می‌کشد، کارفرما موظف است مبلغ از پیش تعیین شده‌ای را به شما بپردازد.
کپی رایتینگ چیست؟
  • دستمزد تولیدکنندگان محتوا، که دسته دیگری از فریلنسرها هستند، در اغلب موارد بر حسب تعداد کلمات پرداخت می‌شود.
  • دستمزد کپی رایترها معمولا بیشتر از تولیدکنندگان محتوا است. البته سطح توقعات از آن‌ها نیز بیشتر است.
  • دستمزد کپی رایترها بر اساس عواملی مثل میزان تجربه و کیفیت کار، تغییر می‌کند.

آشنایی با روند انجام کار

  • کپی رایترها معمولا به صورت مستقل و فردی کار می‌کنند.
  • فریلنسرها می‌توانند با کسب و کارهای مختلفی که مایل به فعالیت در فضای مجازی هستند، همکاری کنند. بنابراین حوزه کاری فریلنسرها می‌تواند بسیار گسترده باشد.
  • اکثر پروژه‌های فریلنسری، از طریق Google Doc، Word Doc و … تحویل داده می‌شود. البته تمام پروژه‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ، پیش از تحویل نهایی به یک مرحله بازبینی و اعمال اصلاحات نیز نیاز دارند.

انتظارات

  • خروجی کار یک کپی رایتر، باید به فروش منجر شود و کارفرما را به هدف نهایی‌اش برساند. با این تفاسیر از کپی رایتر انتظار می‌رود محصولی فراتر از تعداد مشخصی کلمه ارائه کند.
  • از کپی رایترها و نویسندگان محتوا انتظار می‌رود بر اصول سئو تسلط کافی داشته باشند و بتوانند مشتریان بالقوه را جذب کنند. البته رعایت اصول سئو برای تولیدکنندگان محتوا اهمیت بیشتری دارد.
  • کپی رایترها باید کوتاه‌، مستقیم و هدفمند بنویسند. این در حالی است که تولیدکنندگان محتوا، در بسیاری از موارد ناگزیر به نوشتن متون طولانی و جامع خواهند بود.
  • به طور کلی می‌توان گفت که مواردی که از فریلنسرها انتظار می‌رود، بسیار پروژه‌محور است. این بدان معناست که هر پروژه با توجه به هدفی که دنبال می‌کند، باید طبق اصول و قواعد خاصی انجام شود.

گام سوم: یک وب‌سایت از نمونه کارهایتان ایجاد کنید

همه فریلنسرها، باید یک وب‌سایت برای به نمایش گذاشتن نمونه کارهایشان داشته باشند. حتی اگر در حال حاضر نمونه کارهای زیادی نداشته باشند. این کار، از دو جهت حائز اهمیت است:

  • ایجاد وب‌سایت، فرصتی عالی برای تقویت مهارت‌های کپی رایتینگ است.
  • ارائه نمونه کار، بهترین راه برای ایجاد اعتماد در مشتریان و جذب آن‌ها است.

فراموش نکنید که در وب‌سایت خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. بدین ترتیب مخاطبان هدف را جذب خواهید کرد و نمونه کارهایتان را در دسترس افراد بیشتری قرار خواهید داد.

پیش از هر کاری، فراموش نکنید که نسخه اولیه وب‌سایت شما بی‌نقص نخواهد بود. حتی ممکن است طی چند ماه آینده، اصلاحات و تغییرات زیادی در آن به وجود بیاورید. با این وجود، باید تلاش کنید تا معیارهای اولیه لازم را برای جذب مخاطبان داشته باشید.

خوشبختانه امروز ساخت وب‌سایت، بسیار ساده‌تر از گذشته است. با این حال اگر جزء افراد مبتدی به حساب می‌آیید، از Bluehost کمک بگیرید. به کمک Bluehost به‌سادگی می‌توانید در وردپرس یک سایت راه‌اندازی کنید.

گام چهارم: روانشناسی فروش و روش‌های متقاعد کردن مشتریان را یاد بگیرید

اکنون زمان آن رسیده که کمی تحقیق کنید و مطالب جدید یاد بگیرید. چراکه پیش از پذیرش و تکمیل پروژه‌های کپی رایتینگ، باید با اصول نوشتن متن‌های متقاعدکننده و روانشناسی فروش آشنا شوید.

چگونه یک کپی رایتینگ موفق شوم؟

نیاز نیست در این زمینه‌ها به یک متخصص واقعی تبدیل شوید. اما باید اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید درباره موضوعات مختلف، گفت و گویی موثر داشته باشید. فضای مجازی و وبلاگ‌های مختلف، بهترین نقطه شروع یادگیری است. مطالعه کتاب‌ در زمینه‌های مورد علاقه‌تان نیز می‌تواند مفید باشد.

حال شاید برایتان سوال شود که چه نیازی به آموزش اصول روانشناسی است؟ پس باید مجددا تاکید کنیم که کپی رایتینگ، تولید محتوا نیست.

نوشتن محتوای مناسب برای وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها، تنها به مهارت‌های نوشتاری و توانایی جست و جو در اینترنت نیاز دارد. این در حالی است که در حرفه کپی رایتینگ، باید در انتخاب تک تک کلمات وسواس به خرج دهید.

از جمله مهارت‌های اصلی و اولیه کپی رایتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب عناوین جذاب و تاثیرگذار
  • نوشتن لندینگ پیج‌هایی که نرخ فروش را بالا ببرند
  • نوشتن ایمیل‌هایی با نرخ باز شدن (open rate) بالا
  • نوشتن متن ویدیوها، پادکست‌ها و فایل‌های تبلیغاتی

علاوه بر موارد فوق، مهارت‌های بسیاری زیادی برای آموختن وجود دارد. در واقع، شما باید هر روز حداقل ۱۰ الی ۱۲ ساعت را به مطالعه و یادگیری اصول اولیه اختصاص دهید. با این حال، برای این که به یک کپی رایتر ماهر تبدیل شوید، باید تا می‌توانید تجربه کسب کنید. اینجاست که اهمیت گام بعدی مشخص می‌شود.

گام پنجم: نخستین سفارش‌هایتان را رایگان انجام دهید

برای این که واقعا کپی رایتینگ را یاد بگیرید، باید تا می‌توانید تمرین کنید. از سوی دیگر زمانی که تجربه‌ای نداشته باشید، احتمالا برای پیدا کردن مشتری با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین منطقی‌ترین راه این است که تخستین سفارش‌هایتان را به صورت رایگان انجام دهید.

حال که در ابتدای راه هستید، نخستین مشتریان‌تان را از بین دوستان و آشنایان پیدا کنید. اگر خوب فکر کنید، می‌بینید که چند نفر را می‌شناسید که کسب و کاری هرچند کوچک را مدیریت می‌کنند.

به صورت رایگان سفارش‌های آن‌ها را انجام دهید و در عوض بخواهید تا بازخورد دقیقی از کیفیت کار شما ارائه کنند. همچنین برای انتشار سفارش آن‌ها در وب‌سایت‌تان، کسب اجازه کنید.

پس از تکمیل یک یا دو سفارش، از یک کپی رایتر باتجربه بخواهید تا درباره کار شما نظر بدهد. قطعا نکات ارزشمندی در نظرات یک کپی رایتر کارکشته وجود دارد که می‌تواند چراغ راه شما باشد.

گام ششم: نخستین سفارش‌های واقعی خود را پیدا کنید

حال زمان آن رسیده که برای سفارش‌هایتان دستمزدی منطقی در نظر بگیرید و رسما شروع به کار کنید. احتمالا اولین پروژه‌هایتان، درآمد چندانی به دنبال نخواهند داشت. با این حال، این سفارش‌ها نخستین تجربه شما از برخورد با مشتریان واقعی خواهد بود. مشتریانی که شخصا آن‌ها را نمی‌شناسید.

حال شاید این سوال پیش بیاید که از کجا مشتری پیدا کنید؟ خوشبختانه، پیدا کردن مشتری برای کپی رایترها دغدغه بزرگی نیست. بنابراین تمامی کسب و کارهای اطرافتان را به چشم مشتریان بالقوه نگاه کنید.

درآمد کپی رایترها چقدر است؟

کافیست طی یک تماس تلفنی یا جلسه حضوری، خدمات‌تان را برای آن‌ها توضیح دهید و از تاثیر کپی رایتینگ روی پیشرفت کسب و کار آن‌ها صحبت کنید. در سایت‌های کاریابی نیز آگهی‌های زیادی برای جذب و استخدام کپی رایتر به چشم می‌خورد.

گام هفتم: مهارت‌هایتان را تقویت کنید

قطعا پس از کسب تجربه و پیدا کردن مشتریان ثابت، ترجیح می‌دهید سفارش‌های بیشتری قبول کنید و درآمدتان را افزایش دهید. با این حال، باید صبور باشید و فراموش نکنید که کپی رایتینگ مهارتی است که باید به صورت مستمر به‌روزرسانی و تقویت شود.

از این رو، همواره بخشی از زمان خود را به مطالعه کتاب‌ها و وبلاگ‌ها اختصاص دهید. به استدلالی که پشت نوشتن هر کلمه وجود دارد، فکر کنید و سعی کنید کشف کنید که چرا نویسنده از این کلمات استفاده کرده است.

گام هشتم: کسب و کار خود را جدی بگیرید

اهمیت گام آخر را دست‌کم نگیرید. کسب و کار شما فریلنسری است؛ بنابراین به عنوان یک کسب و کار وظایف مختلفی دارید. از جمله این وظایف و مسئولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدور صورت‌حساب برای مشتریان
  • تبلیغ برای جذب مشتریان جدید
  • شبکه‌سازی با سایر کپی رایترها، صاحبان مشاغل و متخصصان بازاریابی
  • به‌روزرسانی نمونه کارها و حذف نمونه کارهای قدیمی و ضعیف

سخن پایانی

آنچه در این مطلب آموختید، شما را برای ایجاد کسب و کاری پررونق و تبدیل به یک کپی رایتر موفق آماده می‌کند. با این حال دستیابی به این اهداف، بیش از هر چیز در گرو تلاش و پشتکار شما قرار دارد.

پس دست از تلاش و ارتقای مهارت‌هایتان برندارید و همیشه به خاطر داشته باشید که افزایش توانایی‌ها، با تقویت اعتمادبه‌نفس و رشد کسب و کار شما ارتباط مستقیم دارد.

ترجمیک به عنوان بهترین سایت سفارش تولید محتوا از تمام کپی رایترها و تولیدکنندگان محتوا دعوت به همکاری می‌کند. کافیست رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

5 دیدگاه در «۸ گام برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.